Da li ste okruženi idiotima na poslu? Evo kako da ih se otarasite
„Zamislite da sedite u sobi punoj ljudi. Verovatno na poslu. Sedite, slušate ljude, postoji agenda. Niko je ne prati osim vas, očigledno. Pratite, postavljate pitanja, zapisujete, pokušavate da iznesete svoje argumente. Odjednom vam dođe – jesam li jedina osoba koja razume. Koliko puta vam se dogodilo da napustite prostoriju i zapitate se šta je s ovim ljudima?
Ponekad se osećate da ste okruženi idiotima. Interesantna činjenica. Na osnovu mog iskustva došao sam do zaključka da su neki ljudi okruženi idiotima više nego drugi. Zašto je tako? Neki ljudi su magnet za idiote. Zašto je tako? Nekad nađete idiota u ogledalu. To se meni desilo jednom“.
Ovim rečima je Tomas Erikson, autor i stručnjak za ljudsko ponašanje, otvorio svoje predavanje na nedavno održanom Vikend media festivalu u Rovinju. Glavna i najveća sala bila je tesna da primi sve koji su želeli da čuju odgovor na pitanje kako da razumeju one koji ne mogu da budu shvaćeni. Ili, kako da se otarase idiota iz svog okruženja.
Ključ je u komunikaciji
Rešenja nema. Jer, ne možete da se otarasite idiota. Možete samo da naučite kako da komunicirate s njima. Erikson zato i kaže na kraju svog uvoda – sve je u komunikaciji.
„Kao što svi znamo, komunikacija je nezgodna, teška i komplikovana. Sada je 2024. Imamo sve podatke, imamo psihologe, istraživanja, studije, knjige, predavanja, sve. Imamo i veštačku inteligenciju. I dalje je teško. Zašto je teško komunicirati?“, postavio je pitanje publici.
Kako je objasnio, komunikacija se dešava pod uslovima onog ko sluša. Ljudi vide što vide, čuju što čuju. Poruka prolazi kroz sve moguće filtere – predrasude, život… “Ono što ste hteli da kažete nije uvek ono što izađe. Jednostavno je tako. Ljudi su čudni. Svi drugi, očigledno. Ali, ono što moramo da se setimo jeste da ne možemo da promenimo druge“, rekao je Erikson.
„Treba da nam bude cilj da smanjimo broj idiota oko nas. Da li nam je to cilj? Ono što treba da uradimo je da poradimo na svojim veštinama komunikacije. Trebaju nam društvene kompetencije ili ljudske veštine kako to volim da nazovem. Ali, šta je to? To je kao humor. Svi misle da ga imaju. Neki misle da su smešni. Ali, mi znamo da neki ljudi nemaju smisla za humor, kao što nemaju ni ljudske veštine. Ti ljudi su obično okruženi idiotima“, istakao je švedski autor.
Biti svestan sebe
Za njega društvene kompetencije odnosno ljudske veštine predstavljaju način na koji utičemo na ponašanje ljudi. Preduslov da bismo uticali na druge ljude je da razumemo sebe odnosno da budemo samosvesni. Ali šta je to, bilo je još jedno pitanje upućeno publici.
„To znači sposobnost da sebe jasno vidite. Da razumete ko ste. I da znate šta vidite kada uđete u prostoriju. Ali, drugi ljudi vide nešto drugo kada uđete. Možda sebe vidite kao lava, a oni možda vide macu“, našalio se Erikson.
Četiri tipa ponašanja ljudi
On objašnjava da je dobro razvijena svest o sebi ključ i za dobru komunikaciju. Međutim, kako utvrditi koliko smo razvili tu svest. Erikson je razvio metodu sa četiri tipa ljudskog ponašanja koje je označio bojama – crvena, žuta, plava i zelena.
„Neki ljudi su više zainteresovani za zadatke. Neki su više zainteresovani za ljude. To ne znači da prve ne zanimaju ljudi, a da druge ne zanimaju zadaci. Samo drugačije prioritizuju. Takođe imate ekstrovertne ljude, ljude orijentisane ka akciji, koji traže energiju izvan sebe. Išli bi na skijanje leti da mogu. Neki ljudi su introvertni. Ono što je ovde važno su razlike“, smatra Erikson.
Svoje tipove smestio je u matricu koja se može posmatrati na više načina. Tako su crveni i žuti tip na jednoj strani kao ekstrovertne osobe, a plavi i zeleni s druge kao introvertne.
Posmatrano iz drugog ugla, na istoj strani su plavi i crveni kao osobe orijentisane ka ostvarenju ciljeva i zadataka dok su na drugoj zeleni i žuti kao osobe orijentisane ka ljudima.
Ko su crveni, žuti, zeleni i plavi
Crveni ljudi su odlučni, ubedljivi, fokusirani na cilj, okrenuti ka rezultatu, takmičarski nastrojeni.
„Oni su u žurbi, brzo razmišljaju, zure vam u lice i pitaju da li slušaš. Osetite njihovo prisustvo kada uđu u prostoriju. Svi drugi su prespori, koriste previše reči“, dodatno ih je opisao Erikson.
Ko su žuti ljudi? „Oni su društveni, otvoreni, srećni, sunčani, zabavni, kreativni, entuzijastični. Kod njih sunce uvek sija i kada kažete da pada kiša. Svi su im prijatelji. Ako imate neki problem na poslu, potražite osobu koja je najviše žuta. Oni bi brzo nešto smislili i vi biste rekli vau, kako si to uradio. Sve rešavaju“, kaže Erikson.
Takođe orijentisani ka ljudima, ali na drugi način su zeleni.
„Veoma brižne osobe, predusretljive, tihe i veoma dobro slušaju. Čuju apsolutno sve što kažete i zapamtiće to. Posebno ako nije nešto o njima. Kod njih je uvek sve u redu jer ne žele konflikt. Oni hoće da budu prijatelji. Oni su najbolji timski igrači na svetu. Tražiće komunikaciju i saradnju. Oni su većina ljudi. Ipak, ima jedna stvar koju ne vole, jedna stvar koja je gora od konflikta. To su promene. Ne žele da se bilo šta menja“, navodi Erikson.
I na kraju tu su plavi. Oni su oprezni, pedantni, orijentisani na detalje, postavljaju pitanja i promišljaju.
„Vikipedija im nije dovoljna. Ako vide svojim očima možda će poverovati. Ne veruju nikom, čak ni sebi ponekad. Uvek će znati gde su stavili ključeve. Nikad ne zaborave da izbace đubre. Doći će na vreme. Uradiće sve što su vam rekli da bi trebalo da urade“.
Zavirite u svoj inboks
Međutim, Erikson upozorava da se ovde ne radi o tipovima ljudi već o tipovima unutar ljudi.
„Svi imamo kapacitet za sve boje, ali u različitim kombinacijama. Ovo su samo osnove, ali kako je svet sve komplikovaniji, zaista verujem u važnost poznavanja osnova. A onda idete dalje. Kako da prepoznate ove ljude. Pa, pogledajte u svoj inboks“, objašnjava.
Potom je publici pokazao i primere mejlova koje pišu njegova četiri tipa.
Mejl crvenog imaće jednu rečenicu sa uputstvom šta je potrebno da se uradi.
Mejl žutog biće neuporedivo duži i pre najvažnije informacije napisaće puno toga što možda i nije vezano za posao. Poslaće i dodatni mejl jer je nešto zaboravio da napiše. „Informacija je tu negde samo ćete morati da pročitate celu prokletu prepisku“, našalio se Erikson.
Zeleni će na fin i oprezan način podsetiti šta je planirano ili treba da se uradi. A plavi će poslati „najispravniji“ mejl, sa jasnim uputstvima.
„Pogledajte inboks, ko vam piše i kako to izgleda. I kako ste odgovorili. Ako ste odgovorili na žuti način crvenom pošiljaocu, verujte mi, niste više povezani na Linkdinu. Kraj priče“, dodao je na ovo Erikson.
Ekstrovertni naspram introvertnih
On je naglasio i da matrica tipova može da se pojednostavi i da se podeli samo na ekstrovertne i introvertne osobe. Tu će jaz između ljudi biti još očigledniji. Ali, postoji alat koji može da taj jaz ilustruje. „Zove se Gugl“, bila je još jedna od šala Eriksona koja je izazvala veliki smeh u sali.
Potom je prikazao šta Gugl sugeriše za pretragu kada započnete pretragu sa „zašto su introvertne osobe…“ ili „zašto su ekstrovertne osobe…“.
S jedne strane predložiće pretragu pojma „zašto su introvertni ljudi zli“, a sa druge „zašto su ekstrovertni ljudi zli prema introvertnima“.
S jedne strane stajaće „zašto su introvertni pametniji od ekstrovertnih“, a s druge „zašto su ekstrovertni bolji od introvertnih“.
Odbacite etiketiranje, obratite pažnju na ljude
„To mi govori samo jedno. Ono što ne razumemo nastojimo da etiketiramo. Obično na negativan način. On je ovakav, ona je onakva. Ne volim ga, ne volim je. Međutim, moramo da se investiramo u svako ljudsko biće. Jer, svi smo jedinstveni. Moj DNK nije kao vaš. Jednostavno je tako. Moramo da obratimo pažnju“, savetuje Erikson.
„I najkomplikovaniju bravu na svetu može da otvori svako. Ko ima kombinaciju za otvaranje. Nebitno je da li ima 100 cifara, ako ih posedujete. Samo počnite da ih koristite i ne pokušavajte da menjate druge. Ali, možete da promenite sebe“, zaključio je Erikson i dobio aplauz više stotina ljudi prisutnih u sali.
O Tomasu Eriksonu Erikson je poznat kao autor serijala „Okruženi“. Osim „Okruženi idiotima“ napisao je i dela „Okruženi narcisima“, „Okruženi psihopatama“, „Okruženi lažovima“, „Okruženi lošim šefovima“… Tvrdi da je prodao više od osam miliona knjiga i da je preveden na gotovo 60 jezika. Drži oko 120 predavanja godišnje. Moto mu je „Ne možeš da promeniš druge, ali možeš da promeniš sebe“ i kaže da je njegova misija da olakša živote ljudima tako što će učiniti da budu više svesni sebe. Kolekcionar je automobila Lend rover od kojih su neki u voznom stanju, a većina nije, navodi na svom sajtu. |