Era moći Tejlor Svift: Zašto je pop zvezda i milijarderka jedna od najmoćnijih žena na svetu

Lideri Forbes 6. dec 2023. 07:02
featured image

Sa rekordnom svetskom turnejom, sposobnošću da pokreće ekonomiju i neto bogatstvom od 1,1 milijardi dolara, 33-godišnja zabavljačica je među najuticajnijim ženama na planeti.

6. dec 2023. 07:02

„Činite da se osećam fenomenalno“, voli da kaže Tejlor Svift (Taylor Swift) fanovima na rasprodatom stadionu na svakoj stanici svoje Eras turneje, odmah pre nego što izvede svoju feminističku himnu „Muškarac“(„The Man“). Uživajući u aplauzu, 33-godišnja pop zvezda zatim pokazuje svoj biceps, ljubi mišić, što dovodi publiku do još većeg oduševljenja. „Ti me činiš“, kaže ona, dok joj se osmeh širi po licu, „moćnom“

To je sjajan scenski trik, ali Svifti Nejšn shvata da je ona, i uvek je bila, pravi izvor svoje sopstvene moći – i tokom 17 godina njenog izuzetnog karijernog puta, Svift nikada nije imala više ekonomske, kulturne i političke moći. Sve to je dovelo do njenog uzleta na listi Forbes najmoćnijih žena sveta, sa 79. mesta 2022. na 5. mesto ove godine.

Zahvaljujući rekordnom uspehu Eras turneje, Svift je postala milijarderka u oktobru – čime je postala retka autorka muzike koja je dostigla desetocifreni prihod, pridružujući se imenima poput Džej Zija (neto vrednost: 2,5 milijarde dolara) i Rijane (1,4 milijarde dolara). Koncertna retrospektiva njene karijere tokom nastupa koji traje tri i po sata, omogućila je da Eras turneja zaradi skoro 850 miliona dolara tokom 66 nastupa u SAD. Prva etapa donela je procenjenih 190 miliona dolara neto vrednosti Tejlor Svift, nakon oporezivanja, podižući njen ukupan kapital na 1,1 milijardu dolara. Sledeće godine, turneja će posetiti Evropu i Aziju.

Shutterstock/EQRoy

Takozvani „Tejlor Svift Efekat“ baca široki finansijski sjaj. Dva nastupa u Denveru dodala su 140 miliona dolara bruto domaćem proizvodu Kolorada, zahvaljujući obožavaocima koji su prosečno trošili po 1.300 dolara na hotele, restorane i prodavnice. Federalne rezerve Filadelfije čak su pomenule Tejlor Svift u svom junskom izveštaju, napominjući da je maj – mesec kada je zvezda iz Pensilvanije nastupila na stadionu Linkoln fajnenšel fild u Filadelfiji tokom tri noći – bio najbolji mesec za prihode hotela u gradu još od vremena pre pandemije. Američko udruženje za putovanja procenjuje da je američka etapa Eras turneje dodala više od pet milijardi dolara ekonomijama pojedinačnim državama SAD.

„Ona je zapravo kao velika korporacija, koja posluje u mnogim sektorima“, kaže ekonomistkinja rada i profesorka Univerziteta u Čikagu Kerolin Sloun (Carolyn Sloan). „Njena publika je toliko dugo tako mlada i ženska da su ljudi možda potcenjivali koliko ovo može da bude veliko, u ekonomskom smislu. Mislim da danas niko ne sumnja u to.“

Ova pretežno mlada, ženska publika pratila je Tejlor Svift i do bioskopskih blagajni ove godine. I ovde je pokazala svoj preduzetnički duh, zaobilazeći holivudske studije kako bi u oktobru u direktnom dogovoru s AMC-om objavila The Eras Tour, iako nije imala tradicionalni marketinški aparat iza sebe.

Nema veze. Svift je i sama prava marketinška mašina. Stejsi Džouns (Stacy Jones), osnivač marketinške agencije Holivud brended (Hollywood Branded), procenjuje da je pevačica sakupila više od 130 milijardi dolara putem „zarađenih medija“ – nešto kao vudu broj kojim pokušava da se proceni kolika je vrednost besplatnog publiciteta – tokom poslednje dve godine. ‘Word of mouth’ i nekoliko strategijski tempiranih pojava na utakmicama fudbalskog tima Kanzas Siti Čifs bile su dovoljne da privuku obožavaoce. Film je zaradio 93 miliona dolara prvog vikenda i prihodovao je više od 250 miliona dolara širom sveta.

Kao i kod turneje Eras i koncertnog filma, veliki deo moći Svift potiče od njene direktne kontrole nad svojim poslovanjem. Impresivniji i potencijalno daleko unosniji je način na koji je povratila vlasništvo nad svojim katalogom pesama ponovnim snimanjem albuma koji su bili deo prodaje vredne 300 miliona dolara za koju Svift tvrdi da je obavljena iza njenih leđa. Do sada je ponovo snimila i izdala četiri od šest albuma koji su bili deo te prodaje. Najnoviji među njima, 1989 (Tailor’s Version), postavio je rekord na Spotifaju kao najviše strimovanog izvođača u jednom danu, kada je objavljen krajem oktobra.

Kada se uzme u obzir da su Kejti Peri (Katy Perry) i Džastin Biber (Justin Bieber) prodali prava na svoje muzičke kataloge 2023. za više od 200 miliona dolara, vrednost muzike Tejlor Svift samo će je učiniti bogatijom u narednim erama.

Koliko god bila značajna, Tejlor Svift ipak nije najmoćnija žena na svetu. Taj naslov pripada predsednici Evropske komisije Ursuli fon der Lajen, čije odluke u vezi sa politikom i budžetom utiču na 450 miliona ljudi u Evropi. Taj broj uskoro bi mogao porasti iznad 500 miliona. U svom godišnjem govoru o stanju unije u septembru, fon der Lajen je potvrdila svoju nameru da učini Ukrajinu i zemlje Zapadnog Balkana zvaničnim članicama EU.

Shutterstock/Tinseltown

Broj 2 ove godine je Kristin Lagard (Christine Lagarde), predsednica Evropske centralne banke koja oblikuje monetarnu politiku Evrope u trenutku visoke inflacije. Ispred Tejlor Svift su i potpredsednica SAD Kamala Haris (Broj 3) i italijanska premijerka Đorđa Meloni (Broj 4). Obe su prve žene na svojim pozicijama, a Meloni ostvaruje uticaj predlaganjem reformi italijanskog ustava koje bi omogućile direktan izbor premijera.

„Sve te žene sa čvrstom moći su zaista moćne žene“, kaže Džouns, stručnjak za brendiranje, „ali neće moći promeniti svet na način na koji to može Tejlor Svift“.

Megi Mekgrat, novinarka Forbes