Ljiljana Ahmetović, Shoppster: Elektronska trgovina u Srbiji će rasti i do 10% godišnje

„Tržište elektronske trgovine u Srbiji i dalje raste po dvocifrenim stopama, a raspoložive statistike predviđaju nastavak ovog trenda u narednim godinama. Očekivano je da će u narednih pet godina Srbija nastaviti da raste sa oko 10% u ostvarenom eCommerce prometu. Tržište elektronske trgovine je kod nas izuzetno dinamično, kao i u regionu“, kaže u razgovoru za Forbes Srbija izvršna direktorka platforme Shoppster i članica Upravnog odbora eCommerce Asocijacije Srbije, Ljiljana Ahmetović.
Povodom sutrašnje svečane dodele HotSpot eCommerce Awards, naša sagovornica ističe da je kovid 19 napravio tektonski poremećaj u ovoj industriji i sve ono što je bilo očekivana budućnost i tema za razmišljanje za domaće trgovce, logističare i ostale povezane industrije, postalo je sadašnjost i neophodnost.
Region i dalje puno zaostaje za razvijenim tržištima
Naša sagovornica ističe da SAD i Kina ostaju neprikosnovena eCommerce tržišta iz kojih dolaze svi trendovi, konkretna znanja, rešenja i modeli, koje svi u regionu jugoistočne Evrope preuzimaju.
„Šira regija kojoj pripadamo tj. jugoistočna Evropa sudeluje u ukupnom eCommerce prometu Evrope sa oko 18%, dok uža regija, Srbija i zemlje okruženja sa samo par procenata. Prosečna godišnja potrošnja po online kupcu (ARPU) je u zemljama Severne Amerike čak duplo veća od potrošnje u zemljama EU. I zemlje EU, kao i našeg užeg regiona iz godine u godinu, postepeno smanjuju ovo, još uvek veliko odstupanje“, navodi Ahmetović.
Ona dodaje da pozitivan indikator predstavlja stopa rasta eCommerce prometa. Srbija i zemlje u okruženju beleže nešto višu stopu rasta u odnosu na svet, što je uticaj, kako slabije polazne osnove, tako i ubrzanog razvoja tehnologije, digitalizacije, ecom i penetracija društvenih mreža. Taj sveobuhvatan, ubrzan razvoj omogućava intenziviranje procesa implementacije trendova koji dolaze iz najrazvijenijih ecom zemalja.

Naša sagovornica ističe da na dnevnom nivou možemo da vidimo pozitivan uticaj digitalne transformacije celokupne privrede i društva, napredak tehnologije tj. različitih rešenja koja su deo potrebne eCommerce infrastrukture, kao i progresivan rast uticaja društvenih mreza, ne samo u sve sofisticiranijoj promociji već u samoj online prodaji (social commerce).
„U poslednjih 3-5 godina, na našem tržištu smo svedoci rasta broja prodajnih platformi tzv. Pure e-commerce prodajnih platformi, kao i razvoja online kanala prodaje postojećih trgovaca, maloprodavaca. Rast online prodaje je postao motiv za sve ostale u ecom ekosistemu koji unapređuju svoju ponudu, čime se celokupna infrastruktura razvija, od logistike, uključujući krucijalne servise dostave, do samih platformi, rešenja za plaćanje, brojnih alata koji doprinose boljem iskustvu korisnika na platformama“, naglašava Ahmetović.
Grčka, Bugarska, Slovenija predvode region
Članstvo u Evropskoj uniji i činjenica da su deo zajedničkog tržišta, značajno pomaže zemljama u našem širem regionu da brže razvijaju eCommerce.
„Zemlja sa najvišim eCommerce tržištem je Grčka. Sledi Bugarska dok Slovenija ostvaruje godinama unazad najviši nivo eCommerce penetracije, i ujedno najvišu ecom prosečnu godišnju potrošnju po kupcu. Pored pripadnosti EU, to je svakako i uticaj veće kupovne moći i veće dostupnosti široke ponude internacionalnih igrača“, smatra Ahmetović.
Prema njenim rečima, internacionalni eCommerce igrači jačaju konkurentnost tržišta i motivišu lokalne igrače na konstantno unapređenje ponude, pratećih servisa i ukupnog iskustva kupovine, koje je presudno za građenje stabilne baze ecom kupaca.
„Srbija generiše sličan ukupan eCommerce promet kao Hrvatska, s tim da je i u Hrvatskoj veća penetracija eCommerce i potrošnja na individualnom nivou. Posmatrajući intenzivno tržište regiona, mogu da posvedočim da lokalni ecom igrači na našem tržištu ubrzano rade na sustizanju EU igrača, u ponudi i usluzi“, dodaje Ahmetović.

Za razvoj tržišta potreban doprinos svih aktera
Izvršna direktorka platforme Shoppster ističe da je za dalji razvoj onlajn prodaje u Srbiji potreban usklađen rad na svim poljima kako bi čitav eCommerce ekosistem postao brži i produktivniji. Prodavci moraju da prate najbolje svetske prakse i unapređuju postavku biznisa i interne procese, ponudu ka kupcima, i iskustvo kupca tokom i nakon kupovine.
„Proizvođači i distributeri takođe moraju nadograđivati svoje procese kako bi odgovorili zahtevima ovog kanala prodaje koji nosi svoje specifičnosti. I ne samo proizvođači robe, već svi ostali provajderi proizvoda o usluga koji su deo ecom sistema“, navodi Ahmetović.
Potrebna je i konstantna edukacija kupaca, u svim fazama procesa odlučivanja i kupovine, kako bi bili svesni svih svojih prava, obaveza, ali i benefita i mogućnosti koje nosi online kupovina i drugi digitalni proizvodi.
Dodaje i da zakon i regulativa treba da prate ubrzan razvoj elektronske trgovineu svim segmentima, s jedne strane ugledanje na regulative razvijenih ecom tržišta, a s druge strane saradnja sa lokalnom privredom i zajednički rad na konkretnim merama i zakonima koji olakšavaju dalji progres.
„Upravo udruženja, asocijacije i komore, mogu da preuzmu bitnu ulogu u analizi potreba i zahteva tržišta ka institucijama i regulatorima, konsolidovanju ovih zahteva i predstavljanju istih u ime privrede“, smatra Ahmetović.
Sagovornica Forbes Srbija očekuje da će u skladu sa trendom digitalizacije celog tržišta, doći do dodatnog ubrzanja rasta elektronske trgovine.
„Dalji razvoj tehnologije, povećana produkcija različitih rešenja, uključujući relativno jeftina i brza tzv. Plug-in rešenja, sve veća i konkretnija primena veštačke inteligencije (AI), svakako će omogućiti velikim biznisima da unaprede svoje robusne sisteme, da ih dodatno automatizuju, učine efikasnijim, produktivnijim, ali će podstaći i male i srednje biznise da se oprobaju u elektronskoj trgovini. Sve će to dovesti do pozitivnijeg iskustva kupaca i korisnika, što je put ka većoj i stabilnoj penetraciji“, zaključuje Ahmetović.
Najveće priznanje na tržištu Srbije
„I Shoppster i D Express su višegodišnji članovi eCommerce Asocijacije Srbije. Saradnja je vrlo intenzivna. ECS u kontinuitetu organizuje različite formate okupljanja, tj. umrežavanja, edukacije, razmene konkretnih iskustava i znanja. Okuplja veoma relevantne predstavnike ecom ekosistema, što nam omogućava da uz posredovanje asocijacija dođemo do pravih sagovornika. I Shoppster i D Express su lideri u svojim industrijama, a ta pozicija nosi obavezu i odgovornost ka celom tržištu. Često smo pozivani, i veoma nastojimo da se odazovemo svim pozivima asocijacija i da podelimo konkretna iskustva, na događajima koje organizuju.
Ovo je treći put zaredom da se kandidujemo za HotSpot Awards, koji smatramo najvećim priznanjem na lokalnom tržištu, u ecom industriji.
HotSpot Awards nagrađuje najbolje u veoma konkretnim kategorijama koje čine ukupan eCommerce, a bazirano na ocenama stručnog žirija i glasovima šire javnosti. U oba biznisa, i u online prodaji, kao i dostavi, mi vredno gradimo poziciju najboljeg i cilj nam je da budemo prepoznati kao takvi. To u pozadini podrazumeva veoma posvećen rad, upornost, inovativnost i kreativnost, kao i konstantan ‘challenge’ tj. preispitivanje i procenu celokupnog poslovanja, da bismo stvorili proizvod kojim možemo da konkurišemo i pružimo najbolje iskustvo. HAS je postao deo našeg challenge-a“.