Milan Gospić, Microsoft Srbija: Elektronska trgovina u regionu pokazuje obećavajući rast i potencijal

Lideri Ivan Radak 5. feb 2024. 07:00
featured image

5. feb 2024. 07:00

„E-commerce tržište u Srbiji, kao i u celom regionu Balkana, u poslednjih nekoliko godina je doživelo značajan rast i razvoj. Ovo je posledica nekoliko faktora, kao što su povećana dostupnost interneta, što je osnovni preduslov za razvoj e-commerce tržišta, digitalna transformacija društva i kompanija, pa su čak i mala i srednja preduzeća prepoznala važnost online prisustva. Takođe, tu je razvoj infrastrukture za e-commerce, prvenstveno u poboljšanju logističkih usluga, platnih sistema i sigurnosti transakcija, ali i podrška startapima i inovacijama, sa posebnim fokusom na tehnološke inovacije“.

Milan Gospić, direktor kompanije Microsoft Srbija i član Upravnog odbora eCommerce Asocijacije Srbije, u intervjuu za Forbes Srbija, ovako opisuje trenutno stanje na tržištu elektronske trgovine naše zemlje.

Za dva dana eCommerce Asocijacija dodeliće HotSpot eCommerce nagrade za više od 20 pojedinaca i kompanija koji su doneli novu vrednost na tržište onlajn prodaje u Srbiji, pomogli da se potrošači više okrenu modernim načinima kupovine i trgovcima da unaprede svoj biznis otvaranjem novih kanala prodaje u digitalnom svetu.

Deo odgovornosti za razvoj e-commerce tržišta u Srbiji leži i na resornim institucijama, a Gospić navodi da postoji napredak i u pravnom okviru koji reguliše e-commerce, „mada još uvek postoji prostor za poboljšanja, posebno u pogledu zaštite potrošača i regulative vezane za prekograničnu trgovinu“.

Gde su trenutno Srbija i region u elektronskoj trgovini u odnosu na razvijena tržišta?

U odnosu na razvijena tržišta, e-commerce tržište u Srbiji i regionu još uvek zaostaje po nekoliko aspekata. To su pre svega penetracija e-commerce-a. Iako rastući, udeo e-commerce-a u ukupnoj maloprodaji je još uvek znatno niži u odnosu na razvijena tržišta.

Kada govorimo o tehnološkoj infrastrukturi, treba reći da se napredne tehnologije kao što su veštačka inteligencija, upotreba Cloud-a i automatizacija se sporije usvajaju.

I na kraju, zaštita potrošača i poverenje u online kupovinu su područja koja zahtevaju dodatna unapređenja.

Ukupno gledano, e-commerce tržište u Srbiji i regionu pokazuje obećavajući rast i potencijal, ali još uvek postoji znatan prostor za razvoj, posebno u smislu tehnološke inovacije, regulative i usklađivanja sa globalnim trendovima.

Kako će napredak tehnologije menjati e-commerce i navike potrošača, trgovaca i platformi u narednih pet godina?

Napredak tehnologije će imati značajan uticaj na e-commerce i navike svih uključenih strana – potrošača, trgovaca i platformi. U narednih pet godina, možemo očekivati nekoliko ključnih trendova i promena.

Doći će do veće personalizacije kupovine. Tehnologije poput veštačke inteligencije (AI) i mašinskog učenja omogućiće bolje razumevanje preferencija i ponašanja potrošača. Ovo će dovesti do personalizovanih preporuka, marketinških kampanja i korisničkih iskustava koja će biti sve preciznija i relevantnija za svakog pojedinačnog kupca.

Doći će i do daljeg razvoj mobilnog e-commerce-a. S obzirom na sve veći broj korisnika koji kupuju putem mobilnih uređaja, fokus će biti na optimizaciji mobilnih aplikacija i web stranica za e-commerce, kao i na integraciji sa društvenim mrežama.

Korišćenje proširene (AR) i virtualne stvarnosti (VR) će omogućiti potrošačima da „probaju“ proizvode pre kupovine, što je posebno korisno u modnoj industriji, dekoraciji doma, itd. Ovo će pomoći u smanjenju neizvesnosti prilikom online kupovine.

Automatizacija i robotika u logistici će poboljšati efikasnost i brzinu isporuke, smanjujući troškove i vreme dostave.

Doći će i do povećanja sigurnosti i privatnosti. Sa sve većim brojem transakcija, sigurnost i zaštita podataka su ključni.

Očekujem i da ćemo imati i napredne pretrage, kao što je interakcija sa potrošačima putem glasovnih asistenata, pretraživanje slikom i videom, gde će ponovo veštačka inteligencija imati ključnu ulogu.

I na kraju, Big Data i analitika će omogućiti bolje razumevanje tržišta, ponašanja potrošača i efikasnosti poslovanja, što će pomoći u donošenju informisanih odluka.

U svetlu ovih trendova, trgovci, potrošači i e-commerce platforme će morati da prilagođavaju i inoviraju kako bi ostali relevantni i konkurentni na brzo promenljivom tržištu.

Koje su to stvari oko kojih bi trebalo da budemo oprezni kada je reč o upotrebi veštačke inteligencije u elektronskoj trgovini?

Veštačka inteligencija donosi brojne pozitivne promene na e-commerce tržište, ali takođe postoji nekoliko područja koja zahtevaju oprez i pažnju.

Neke pozitivne strane AI u unapređenju e-commerce tržišta sam već naveo, a to su personalizacija, automatizacija, efikasnost u upravljanju i operativnim poslovima, prevencija prevara itd. Upotreba AI će svakome od nas pojednostaviti procese i omogućiti efikasniji rad, ali će AI povećati i kreativnost.

S druge strane, postoje aspekti oko kojih bi trebalo da budemo oprezni.

Privatnost podataka je jedna od njih, jer sa sve većim korišćenjem podataka korisnika, postoji zabrinutost oko privatnosti i sigurnosti tih podataka. Važno je osigurati da se podaci koriste etički i uz odgovarajuće mere zaštite.

Pristrasnost i diskriminacija su drugi izazov. AI sistemi se oslanjaju na podatke na kojima su trenirani. Ako ti podaci sadrže pristrasnosti, AI može proizvesti pristrasne rezultate, što može dovesti do diskriminacije. Zato je bitno koristiti proverene AI sisteme od kompanije koje posvećuju pažnju odgovornoj upotrebi veštačke inteligencije.

Zavisnost o tehnologiji je takođe oblast oko koje treba biti oprezan, jer prevelika zavisnost o AI može dovesti do toga da trgovci gube kontakt sa svojim kupcima, zanemarujući ljudski aspekt poslovanja.

Takođe, automatizacija može dovesti do gubitka radnih mesta, posebno u oblastima poput korisničke podrške i logistike. Zato je bitno digitalnu transformaciju posmatrati kao sveobuhvatan projekat koji podrazumeva konstantnu obuku zaposlenih.

I tu su sigurnosni rizici, koji i danas postoje, a kako AI sistemi postaju sve složeniji, takođe postaju i potencijalne mete za dodatne sajber napade.

U svetlu ovih pozitivnih aspekata i izazova, važno je da trgovci i e-commerce platforme usvoje odgovoran pristup prema korišćenju AI, vodeći računa o etičkim, pravnim i društvenim implikacijama, kako bi maksimizirali koristi i minimizirali rizike.

Foto: Microsoft Srbija

Ima li Srbija startape i inovatore u oblasti elektronske trgovine i šta je potrebno da ih ima više?

Srbija ima nekoliko uspešnih startapa i inovatora u oblasti e-commerce-a, što pokazuje rastući interes i potencijal u ovoj oblasti. Neki od njih su razvili inovativna rešenja i platforme koje su prepoznate i van zemlje. Primeri uključuju platforme za online prodaju, finansijske tehnologije (fintech), softverska rešenja za upravljanje e-commerce poslovanjem, i slično.

Da bi Srbija imala više startapa i inovatora u oblasti e-commerce-a, nekoliko faktora je ključno. To su kontinuirana podrška inovacijama i preduzetništvu, bolji pristup finansiranju i obrazovanje i razvoj veština sa fokusom na STEM obrazovanju (nauka, tehnologija, inženjerstvo, matematika), kao i podsticanje razvoja veština koje su ključne za e-commerce, kao što je digitalni marketing.

Potrebno je unapređenje regulatornog okruženja, obezbeđivanje tehnološke infrastrukture uz pružanje pristupa savremenoj tehnološkoj infrastrukturi, uključujući brzi internet, cloud usluge i napredne tehnološke platforme. Izdvojio bih i povezivanje sa industrijom – jačanje veza između startapa i većih, etabliranih kompanija, što može dovesti do partnerstava, klijentskih odnosa ili čak akvizicija.

S obzirom na ove faktore, Srbija ima potencijal da postane značajan igrač u oblasti e-commerce inovacija na regionalnoj sceni.

Kako Hotspot Awards mogu doprineti razvoju poslovanja u regionu?

Kao član Upravnog odbora eCommerce Asocijacije Srbija, koja je osnivač i organizator, smatram da HotSpot Awards značajno doprinose razvoju e-commerce poslovanja u regionu kroz više aspekata.

To su promocija inovacija i izvrsnosti, naglašavanjem najboljih praksi, uspešnih strategija i inovativnih rešenja, ove nagrade mogu inspirisati druge kompanije da prate slične puteve uspeha.

HotSpot nagrade dobitnicima donose veću vidljivost i priznanje u industriji, što može pomoći u privlačenju novih klijenata, partnerstava i investicija.

Doprinosi i stvaranju mreže i zajedništva jer pruža platformu za umrežavanje između različitih aktera u e-commerce ekosistemu, uključujući startape, investitore, veterane industrije i nove igrače.

Važan doprinos su i razmena znanja i iskustava, kao i podizanje standarda potrošačkog iskustva, naglašavanjem kompanija koje pružaju izuzetno potrošačko iskustvo. Time Hotspot Awards podstiče druge kompanije da se fokusiraju na zadovoljstvo i vernost svojih kupaca.

Ukupno gledano, eCommerce Asocijacija Srbije i Hotspot Awards služe kao katalizator za rast i razvoj e-commerce industrije u regionu, jer pružaju jedinstvenu platformu za učenje, umrežavanje i priznanje najboljih praksi među ključnim igračima u ovom sektoru.