Mark Kjuban živi američki san: Od prodaje vreća za smeće do milijardera i miljenika medija

Lideri Pavle Jakšić 6. jul 2024. 17:00
featured image

Mark Kjuban poznat je po svojoj beskompromisnoj prirodi i dalekovidim idejama i poslovnim poduhvatima. Među prvima je "naplatio" dolazak interneta, kome je prethodilo odrastanje puno rada i odricanja, prkosa i vere u sebe. Medijska popularnost i naklonost kasnije su došle kroz emisiju Shark Tank i vlasništvo nad NBA klubom Dalas Maveriks.

6. jul 2024. 17:00

Kjuban je rođen je u Pitsburgu 1958. Odrastao je u porodici ruskih imigranata koji su stigli preko ostrva Elis. Njegov deda je promenio prezime iz Čabenski u Kubansko. I otac i deda trudili su se da održe celu porodicu na okupu, kroz razne teškoće i izazove. Od njih je naučio da poštuje, brine, prihvata. Otac mu je često govorio „da više ne žive u svetu u kojem su se rodili“, i da radoznalost uvek mora da bude prisutna. Sve ove osobine bile su u fokusu njegovog oca, koji ih je prenosio na Marka, i dva mlađa sina.

Ne zaboravimo radnu etiku. Njegov otac radio je u kompaniji Regency Products, u kojoj je tapacirao unutrašnjost automobila, ustajao svakog jutra u šest, vraćao se iznuren, nekad i u sedam, osam uveče. Baš u toj kompaniji, u kojoj je prilikom jedne nezgode izgubio vid na jedno oko, Mark je čistio podove, ne zato da bi ga otac naučio kako biznis funkcioniše, već da bi spoznao koliko je njegov posao bio težak. Želeo je i nadao se da njegovi sinovi neće prolaziti kroz istu golgotu.

Kese za smeće

Kjuban je studirao u srednjoj školi Maunt Lebanon u Pensilvaniji i već tada je počeo da zarađuje, radeći poslove sa skraćenim radnim vremenom. Sa 12 godina Mark je od prve zarade kupio sebi cipele, a novac je došao kao plod prodaje kesa za smeće od vrata do vrata, postavljajući jednostavno pitanje: „Da li koristite kese za smeće? Da li su vam potrebne kese za smeće? Pa, dozvolite mi da vam uštedim vreme. Doneću vam ih kući“. Ko će reći ne 12-godišnjem klincu, bila je njegova (ispravna) logika.

Sa 16 godina, Kjuban je iskoristio štrajk u pošti Pitsburg Gazete, razvozeći novine na biciklu. Samo mali pokazatelj koliko je Kjuban bio odlučan da promeni svoj život.

Umesto da pohađa poslednju godinu srednje škole, upisao se kao redovni student na Univerzitetu u Pitsburgu, gde se pridružio Pi Lambda bratstvu. Nakon godinu dana, Kjuban se prebacio na Univerzitet Indijana u Blumingtonu, gde je 1981. diplomirao menadžment na Kelej biznis školi. Nakon toga se vraća u Pitsburg i počinje da radi za Melon banku. Do tada nije imao nikakvo predznanje iz tehnologije, pohađao je samo jedna čas na koledžu. U banci je naučio kompjuterski jezik za skriptovanje RAMIS, i shvatio da mu je sve u vezi sa tim zanimljivo. Upravo ovo saznanje dovelo ga je kasnije do prodaje softvera.

Mark Kjuban
Sa ćerkom Aleksis; Foto: David Berding / Getty images / Profimedia

Dalas i MicroSolutions

Osećao je da je prerastao rodni grad, pa Pitsburg napušta 1982. godine i odlazi u Dalas, a putovanje na koje se osmelio mu je zauvek promenilo život. Američki san doduše nije bio ni blizu. Prvo je radio kao konobar u baru Elan na Grinvil aveniji, da bi ubrzo postao prodavac jedne od prvih softverskih kompanija u Dalasu. Otpušten je manje od godinu dana kasnije nakon što se sastao sa klijentom u momentu kada je trebao da otvori radnju.

U međuvremenu je rentirao stan sa šest cimera u stanu sa tri spavaće sobe, spavao i na podu, dobijao otkaze, delovalo mu je da gore ne može da bude. Pre nego što je sa 25 godina otvorio svoju kompaniju odlazio je kod potencijalnih klijenata i molio ih da investiraju svoj novac za izradu njegovih softvera. Kompanija Architectural Lighting, dala je 500 dolara, uz naknadu, 50% marže.

Sa iskustvom i kontaktima iz prethodnog softverskog biznisa otvara MicroSolutions, u početku integracioni sistem koji se bavio prodajom softvera. Kada je ulazio u biznis, otac mu je rekao da ne može da mu pomogne, da o tome ne zna ništa, jer ni otac ni majka nisu išli na koledž. Na početku Mark nije imao ni puno sluha za ljude koji nisu rezonovali poput njega, nije imao strpljenja, a umeo je i da viče, što će šira javnost saznati tek godinama kasnije na utakmicama Dalas Maveriksa. Nije voleo ni da otpušta, pošto mu je to bila potvrda inicijalne greške – zapošljavanja. Toliko to nije voleo da je delegirao ljude koji su to činili umesto njega.

„Šta čini odličnog preduzetnika? – Radoznalost, želja za učenjem, jer se posao stalno menja i nikada nije statičan. Okretnost, jer dok učiš nove stvari, menja se okruženje oko tebe, moraš da budeš u stanju da se prilagodiš i napraviš promene. Neko ko može da prodaje, jer nijedan posao nikada nije opstao bez toga. Uz to, ukoliko niste proždrljivi potrošač informacija, nećete moći da pratite tržište“. Mark Kjuban

Za posao je itekako imao pojma. Njegovi biznisi obično su bili poslovi koje niko do tada nije radio, bilo da se radilo o povezivanju računara ili strimovanju. Njegovo poznavanje računara dovelo je do rasta poslovanja velikom brzinom i do 1990. godine prodao je svoju firmu kompaniji CompuServe za ogromnih šest miliona dolara. Pokrenuo je još jedan posao sa partnerom Todom Vagnerom pod nazivom Audio Net (kasnije Broadcast.com) 1995. godine, koji će se ispostaviti kao „game changer“.

Mark Kjuban
Kjuban i sin Džejk; Foto: Credit: Jerome Miron-USA TODAY Sports

Prva milijarda kao plod slušanja košarkaških utakmica

Njegov partner Tod Vagner i on bili su početkom 1995. godine na ručku u piceriji u Preston Holou u Dalasu, za vreme kog su mozgali kako da iskoriste novu stvar koja se zvala internet.

Obojica su žudeli da slušanjem košarkaških utakmica Univerziteta Indijana, gde su se školovali. Razmišljali su, treba im neko u Blumingtonu u Indijani ko ima spikerfon pored radija, onda bi i oni imali spikerfon, uz šest do 12 pakovanja piva. Sedeli bi i slušali utakmicu, to je bio jedini način. To je ponukalo Marka da kompaniji MicroSolutions preko softvera uradi mrežnu integraciju, da kopa na toj ideji.

Ideja je prerasla u kompaniju Audio Net koja je postala prva kompanija za strimovanje sadržaja na internetu. Nisu bili sigurni kako će cela priča uspeti, ali su znali da hoće. Mark je dobio ISDN liniju (128K), podesio je, preuzeo Netskejpov server, a zatim počeo da koristi različite formate datoteka koje su se progresivno učitavale i omogućavale ljudima da se povežu na server i izvrše preuzimanje audio sadržaja preko računara.

Kasnije su se povezali sa drugim kompanijama iz ove branše poput Zinga, Progresiv Netvorks, te su počeli da idu na lokalne radio stanice gde su postavljali servere tako što su uzimali izlaz audio signala sa radija sa dva analogna kabla, priključili ga na server, kodirali i učinili dostupnim kroz audionet.com. Kasnije su odlazili na UUNET, Prodigy, CompuServe, AOL i prezentovali svoju radio stanicu KLIF iz Dalasa, koja je na zahtev omogućavala da pratite sportske i političke vesti iz ovog grada bilo gde u Americi.

Audionet.com postao je 1998. godine broadcast.com, koji je imao opciju i prenosa video sadržaja, postavši najveći multimedijalni sajt na internetu. Izašao je na berzu u julu 1998. i imao najveći skok prvog dana u istoriji berze u to vreme. Godinu dana kasnije prodali su ga kompaniji Yahoo za 5,7 milijardi dolara kroz Yahoo akcije. Mark je tada posedovao 30% kompanije.

Ovaj posao ga je učinio milijarderom i dao mu priliku da još više rizikuje, ako je rizik adekvatna reč kada je Kjuban u pitanju. Bio je vlasnik startap pretraživača IceRocket. Kjuban je 2005. uložio 1,7 miliona dolara u kompaniju za razmenu datoteka RedSwoosh, ali i Brondell Inc, startap iz San Franciska koji proizvodi visokotehnološku dasku za toalet. Takođe je bio investitor u Weblogs Inc, koju je kupio AOL, a 2019. godine se udružio sa Eštonom Kučerom i još nekim investitorima u poslu sa patikama.

Dalas Maveriksi
Peter Casey-USA TODAY Sports

Shark Tank i Dalas Maveriksi

Shark Tank je američka rijaliti serija iz 2009. godine u kojoj je Mark Kjuban postao jedan od investitora ajkula 2011. godine. Ova emisija koja slavi preduzetnike i američki san podigla je njegovu popularnost, a on je u emisiji video mogućnost da neki klinac iz ruralne Amerike koji gleda emisiju veruje da je sve moguće i da uspeh nema veze sa topografijom.

Od maja 2015. godine, on je uložio u 85 poslova kroz 111 epizoda ukupno 19,9 miliona dolara. Tri najbolja posla, svi sa najmanjim ulogom od milion dolara, bili su mu TenThirtyOne Productions, Rugged Maniac Obstacle Race i Beat Box Beverages. Mark je u emisiji pokazao sav raskoš smisla za poslovanje, pruživši mladim preduzetnicima zlata vredne savete i analize.

U januaru 2000. Kjuban je za 285 miliona dolara kupio većinski udeo u NBA timu Dalas Maveriksi, jednom od najlošijih NBA franšiza. Na pitanje kako je do promena došlo lakonski je odgovorio u jednom intervjuu „imao sam visokog momka po imenu Dirk Novicki,

i dozvolio sam mu da bude Dirk Novicki, sklonivši se s puta“. Preokret je ipak došao i sa poslovne strane, koji je bio prethodnica onom košarkaškom.

Luka Dončić
Luka Dončić; Foto: Kevin Jairaj-USA TODAY Sports

Prosto je rekao svom timu – sve što treba da uradim da bismo pobedili, uradiću. Do tada tri trenera u timu bila su zadužena za sve. Razmišljao je „imam tri puta više zaposlenih za izradu jednog softvera“, nego za NBA tim, pa je odlučio da zaposli 15 razvojnih trenera za svakog igrača. Mislili su da je lud. Njega poruka je bila jasna, uradiću sve za pobedu. Ostalo je istorija, titula je došla 2011. godine, a Kjuban je dočekao na terenu, za razliku od drugih vlasnika koji su gotovo poslovično u zastakljenim ložama. Gotovo da nema gostujuće utakmice na kojoj nije bodrio svoj tim, i na njih dolazio u svom privatnom avionu Gulfstream V.

Njegova vizija dobila je pokriće i kroz brojke. U 20 godina pre Kjubanove kupovine, Maveriksi su pobedili u samo 40% utakmica i imali plej-of skor 21–32. U narednih 10 godina, tim je pobedio u 69% utakmica, stigavši do plejofa u gotovo svakoj sezoni. Ove godine ponovo su došli do toliko željenog finala NBA lige, ali su ipak morali da polože koplja pred Seltiksima koji su titulu čekali od 2008. godine. Sa Lukom Dončićem, izvesna je još neka titula u skorijoj budućnosti.

Kjuban je svoj i autentičan, često i prek, što ide pod ruku sa naglašeno harizmatičnim osobama. NBA liga ga je kažnjavala, uglavnom zbog kritičkih izjava, sa skoro dva miliona dolara za 13 incidenata. Početkom 2021. odlučio je da se neće svirati nacionalna himna na utakmicama Dalas kako bi „poštovao one koji veruju da ih himna ne predstavlja“. NBA liga je odgovorila sa zahtevom da himna ipak bude sastavni deo domaćih utakmica, Vlasništvo Kjubana bilo je izvor velike medijske pažnje i kontroverzi koje uključuju politiku lige, a 27. decembra 2023. NBA je odobrila prodaju kontrolnog udela od 73% u Dalas Maveriksima porodici Dumont (Patrik Dumont je guverner Dalasa).

Kjuban je u više navrata iskazivao interesovanje za posedovanje franšize u Mejdžor bejsbol ligi (MBL), i bezuspešno je pokušavao da kupi najmanje tri franšize, Čikago Kabs, Teksas Rejndžers i Los Anđeles Dodžers. Kjuban je vlasnik filmskog distributera Magnolia Pictures, preko koje je finansirao Redacted, izmišljenu dramatizaciju zasnovanu na ubistvima Mahmudije iz 2006. godine, koju je napisao i režirao Brajan De Palma.

Iako zvanično nije demokrata, na prethodnim predsedničkim izborima podržavao je Hilari Klinton, kasnije i Džožefa Bajdena. U septembru 2002. Kjuban se oženio Tifani Stjuart na privatnoj ceremoniji na Barbadosu. Ima dve ćerke i sina, sa kojima živi u vili u oblasti Preston Holou u Dalasu.