Mislili ste da je odlazak Trampa u Mekdonalds promašaj? Tiktok kaže drugačije

Lideri Forbes 15. nov 2024. 17:07
featured image

Tokom poslednje dve nedelje kampanje, predsednik Donald Tramp ostvario je ogroman rast na Tiktoku. Pregledi njegovih najuspešnijih objava su daleko nadmašili one potpredsednice Kamale Haris.

15. nov 2024. 17:07

U završnim danima predsedničkih izbora ovog meseca, anketari i analitičari su tvrdili da je trka izuzetno tesna – statistički izjednačena. Međutim, podaci sa Tiktoka pričali su drugačiju priču. Bivši predsednik Donald Tramp dramatično je privukao pažnju Amerikanaca na internetu, nadmašivši Kamalu Haris.

Uvredljiva imitacija

Tramp je 22. oktobra posetio restoran Mekdonalds u oblasti Filadelfije i snimio scenu u kojoj priprema hranu za unapred odabrane goste. Ovaj potez bio je ismejan u medijima i neki radnici brze hrane su ga odbacili kao „uvredljivu imitaciju“.

Međutim, na Tiktoku su zvanični nalozi Trampovog tima preplavili feed korisnika ovim snimcima. Dosegli su veću publiku nego što je ijedan od kandidata do tada imao u jednom danu. Jedan od Trampovih snimaka iz Mekdonaldsa dobio je više od 63 miliona pregleda i 7,3 miliona lajkova. To je nadmašilo pet najboljih objava Kamale Haris na platformi tog dana zajedno.

Tiktok

Prema podacima analitičke firme Zelf, Trampov uspeh na Tiktoku nastavio se od događaja u Mekdonaldsu do Dana izbora. Tada je njegova najuspešnija objava imala 151 milion pregleda, dok je najuspešnija objava Haris zabeležila samo 29,6 miliona. Od 10 najuspešnijih Tiktok objava kandidata, osam je pripadalo Trampu, od čega je pet bilo u poslednjoj nedelji kampanje.

Podaci Zelf-a pokazuju značajnu razliku u strategijama kampanja na Tiktoku. Haris je u proseku objavljivala 20 do 30 puta dnevno tokom oktobra. Tramp je imao svega 10 objava dnevno. Iako su kandidati između 1. avgusta i Dana izbora imali sličan ukupan broj pregleda (tri milijarde za Trampa, 2,9 milijardi za Haris), Trampovi pregledi su dolazili u kasnijoj fazi kampanje, u naletima koji su dosegli širu publiku.

Zabrana ili ne

Danas Tiktok ima 170 miliona korisnika u SAD, što je više od ukupnog broja glasača na predsedničkim izborima 2020. (Ukupan broj glasova na izborima 2024. još nije finalizovan, ali će verovatno biti ispod 170 miliona.) Platforma, u vlasništvu kineskog tehnološkog giganta ByteDance, godinama je umanjivala svoju ulogu kao politička arena. Želela je da umiri zabrinutost zbog moguće kineske kontrole nad aplikacijom.

Međutim, prošle godine, strategija Tiktoka se promenila. To se desilo nakon što je Kongres razmatrao zakon kojim bi ByteDance bio primoran da proda Tiktok ili bi aplikacija bila zabranjena u SAD. Ova politička dimenzija mogla bi pomoći odbrani Tiktoka, jer je politički govor jedna od najzaštićenijih formi slobode govora prema Prvom amandmanu.

Tiktok

U aprilu, Kongres je velikom većinom usvojio zakon kojim se ByteDance-u nalaže prodaja Tiktoka ili zabrana aplikacije od 19. januara, dan pre inauguracije. ByteDance se protivi prodaji i osporava zakon na sudu, nadajući se da će sudija sprečiti njegovu primenu.

Tokom kampanje, Tramp, koji je 2020. pokušao da zabrani Tiktok, iznenada je promenio stav nakon sastanka s republikanskim donatorom i investitorom u ByteDance, Džefrijem Jasom. Nakon ponovnog izbora, Trampov tim je potvrdio da sada želi da spreči stupanje zakona na snagu. Ukidanje ili izmena zakona zahtevali bi delovanje Kongresa.

Kako je rekla Kejli En Konvej, Trampova savetnica i lobista za Jasa, Tramp sada podržava platformu zbog njenog potencijala. „On ceni širinu i domet Tiktoka, koji je majstorski koristio uz podkaste i nove medije za pobedu“, navodi Konvej.

Publika voli trolovanje

Donald Tramp Mekdonalds
Doug Mills/Pool via REUTERS

Džeremi S. Tompson, digitalni strateg koji je radio na kampanji Kamale Haris 2020. godine, rekao je da ga ne iznenađuje uspeh Trampovog Mekdonalds snimka. „Bio je nekonvencionalan. Primer onoga što njegova publika najviše voli, a to je trolovanje“.

Ipak, Tompson upozorava da ne treba previše značaja pridavati društvenim mrežama kandidata, jer to ne garantuje glasove. Mnogi fanovi kandidata na društvenim mrežama dolaze iz inostranstva i nisu u mogućnosti da glasaju na američkim izborima.

Što se tiče porasta Trampovih pregleda krajem oktobra, Tompson smatra da bi to moglo biti posledica povećanog interesovanja birača neposredno pre izbora. „Možda su jednostavno postali radoznali. On je sada zanimljivost. Zabavljač. Uvek je bio dobar u tome“.

Emili Bejker-Vajt, novinarka Forbes