Možete da postanete milijarder i zahvaljujući pelenama: Vlasnik Minesota Timbervulvsa se ne zaustavlja na jednom biznisu

Mark Lor je postao milijarder zahvaljujući tome što nikada nije ostajao predugo vezan za jednu stvar. Koosnivač Diapers.com i suvlasnik Minesota Timbervulvsa sada ulaže velika sredstva u svoj najnoviji startup Wonder, koji ima ambiciozne planove da unese revoluciju u dostavu i naručivanje hrane za poneti.
„Stavi kola ispred konja”. „Broji piliće pre nego što se izlegnu”. Mark Lor, 53, voli da preokrene stare izreke, odbacujući njihove originale kao anti-preduzetničke. Možda zvuči otrcano, ali otkriva nemiran um. Taj istraživački duh mu se isplatio. Serijski preduzetnik koji se okušao u svemu, od e-trgovine do kolekcionarskih bejzbol kartica, sada je, prema proceni Forbes, težak 2,8 milijardi dolara.
Proda firmu konkurenciji, oni je ugase
Lor je rođen na Stejten Ajlendu u Njujorku i studirao je biznis i ekonomiju na Baknelu. Nakon toga je proveo šest godina u tri banke pre nego što je dao otkaz da bi pokrenuo firmu. Bilo koju firmu. On i dva prijatelja iz detinjstva osmislili su „The Pit”, onlajn tržište kolekcionarskih kartica koje su 2001. prodali za šest miliona dolara. Nakon što je postao roditelj, Lor je napustio studije na Vortonu kako bi koosnovao Diapers.com. Amazon ga je 2010. kupio za 500 miliona dolara u gotovini, a zatim ga navodno ugasio 2017. godine. Sledeći je bio Jet.com, koncept e-trgovine sličan Kostku, koji je Volmart kupio za 3,3 milijarde dolara 2016. godine i ugasio 2020. Lor je ostao da vodi onlajn odeljenje maloprodajnog giganta do 2021.
Kasnije te godine udružio se s penzionisanom zvezdom Njujork Jenkisa Aleksom Rodrigezom. Kupili su Minesota Timbervulvse i ženski NBA tim Minesota Links za oko 1,5 milijardi dolara, u četiri rate. Lor i Rodrigez su isplatili prve dve. Platili su oko 550 miliona dolara za približno 40% vlasništva (Lorov udeo iznosi oko 25%). Treća rata završila je u arbitraži zbog spora oko toga da li su ispoštovali rok iz marta 2024. Odluka treba da bude objavljena u ponedeljak, 10. februara. Forbes procenjuje da je vrednost Timbervulvsa udvostručena od potpisivanja ugovora.

Ulazak u svet brze hrane
Lorova najnovija kocka? Wonder, koji sebe opisuje kao „novu vrstu centra hrane”. Osnovao ga je 2018. i preuzeo funkciju izvršnog direktora nakon odlaska iz Volmarta. Prvobitna ideja bila je da otkupe recepte i brendove popularnih restorana i poznatih kuvara. Wonder je plaćao kuvare, uključujući Bobija Fleja i člana upravnog odbora Wondera Hozea Andresa, u gotovini i akcijama. Wonder je zatim kuvao obroke u centralnim kuhinjama i dostavljao ih u kombijima opremljenim rernama.
Početkom 2023, ubrzo nakon prikupljanja 350 miliona dolara (vrednost kompanije procenjena je na 3,5 milijardi dolara), Lor je zamenio 450 Wonderovih kombija prodavnicama gde kupci mogu da naruče hranu za poneti ili dostavu iz ogromnog izbora od 30 jedinstvenih menija. Rizičan potez. Kompanija je brzo zabeležila gubitak od 80 miliona dolara povezan sa ovom promenom. „Morali smo da dovedemo prihode praktično na nulu i krenemo ispočetka“, kaže Lor. On poseduje oko polovine kompanije i do sada je uložio 300 miliona dolara sopstvenog novca. Uz dodatnih 1,5 milijardi dolara prikupljenih sredstava.
Wonder i dalje priprema obroke u tri centralizovane kuhinje, ali ih sada šalje na 37 lokacija u pet saveznih država. Prema Loru, prednost ovog modela je što prodavnice ne moraju da budu opremljene kompletnim kuhinjama. Koriste brze pećnice za završnu pripremu hrane. Kupcima, posebno porodicama, svaka prodavnica nudi veliki izbor opcija. Na primer, jedna osoba može da naruči pad thai, a druga burger. Kako bi proširio mrežu, Wonder planira da otvori jednu novu prodavnicu nedeljno, sa ukupno oko 100 lokacija (uglavnom u Njujorku i Nju Džerziju) do kraja godine.
Razvoj kompanije
Iako kompanija još nije profitabilna, izvor blizak kompaniji tvrdi da Wonder ostvaruje veći prihod po jedinici nego Chipotle ili Cava, dve visoko cenjene berzanske kompanije.
Wonder takođe pravi dodatne poteze. Startap je u novembru 2023. kupio kompaniju za pakovanja obroka Blu Apron za 100 miliona dolara i aplikaciju za dostavu hrane Grabhab u januaru za 650 miliona dolara (obe po 90% nižim cenama u odnosu na njihovu najvišu vrednost). Planovi za integraciju sa osnovnim Wonderovim poslovanjem još nisu jasni. „Pokušava da dobije dodatne izvore potražnje jer je najteža stvar pridobiti kupce i zadržati ih“, spekuliše Mat Njuberg, koji nije povezan s Wonderom, ali ga pažljivo prati. On vodi medijsku kompaniju za tehnološke inovacije u hrani HNGRY.
Wonder je 2024. ostvario prihod od 470 miliona dolara, prema izvoru upoznatom sa finansijama kompanije. Godinu pre bio je 50 miliona dolara. Noviji iznos uključuje prodaju Blu Aprona, koji je imao oko 400 miliona dolara prihoda u godini pre nego što ga je Wonder kupio, ali ne uključuje GrubHub. Wonder takođe ostvaruje prihod od 29 kompanija koje redovno naručuju obroke na veliko, uključujući coworking prostore, nekoliko poslovnih zgrada i čak jednu osnovnu školu.
Ko veruje da neće uspeti?
Osim toga, Wonderova podružnica Wonder Works prodaje kuhinjsku opremu (poput brzih pećnica) i metodologiju kuvanja mestima kao što su bioskopi, sportski stadioni poput stadiona Jenkija i kruzeri kako bi im pomogla da hranu, uglavnom picu, prave brže i jeftinije. To bi moglo postati „masivan posao i s te strane“, kaže bivši glavni inženjer Wondera, Stiven Tobs.
Ipak, Wonder je još daleko od Lorovih snova o dve milijarde dolara prodaje ove godine i IPO-u vrednom 40 milijardi dolara u 2028. godini. Njuberg je skeptičan i smatra da Lor „širi [Wonder] pre nego što je zaista usavršio poslovni model“. Za poređenje, Čipotlu je trebalo 30 godina da dostigne tržišnu vrednost od 30 milijardi dolara.
„Ima veliki izazov pred sobom i želi da izgradi veliku berzansku kompaniju“, kaže Dejv Munikjelo, upravljački partner Google Ventures-a. Dodaje da je GV-ov ček veći od 100 miliona dolara za Wonder bio njihov drugi najveći ikada, odmah iza Ubera. „On vidi ovo kao tržište koje još nije istraženo od preduzetnika hrabrog i odlučnog poput njega“-
S obzirom na Lorov dosadašnji uspeh, ko bi se kladio protiv njega?
Fibi Liu, novinarka Forbes