Osnivač i direktor kompanije Rivian veruje da će novi model nadmašiti prodaju Teslinog modela Y

Osnivač i izvršni direktor Riviana očekuje da će mali SUV model R2, s početnom cenom od 45.000 dolara, biti potpuno konkurentan Teslinom najprodavanijem modelu Y kada prodaja počne početkom sledeće godine.
Rivian je imao težak period otkako je počeo da prodaje električna vozila 2021. godine. Propustio je da ispuni početne ciljeve proizvodnje. To je dovelo do dve uzastopne godine slabih prodajnih rezultata. Zatim su usledile nestašice delova nakon kovida, inflacija i carine na čelik i aluminijum. A sada se suočava i sa federalnom administracijom koja nije naklonjena električnim vozilima. Ipak, direktor Ar Džej Skerindž kaže da je optimističniji nego ikad uoči sledećeg velikog lansiranja kompanije Malog električnog SUV-a R2 koji će se direktno takmičiti s Teslinim najprodavanijim modelom Y.
„Veoma sam pristrasan, ali mislim da će R2 doneti prekretnicu u ukupnom usvajanju električnih vozila“, kaže za Forbes. „Ne previše različito od onoga što se dogodilo s Teslom“.
Rivian započinje proizvodnju modela R2, koji će biti desetine hiljada dolara jeftiniji i manji od postojećeg SUV-a R1S i pikapa R1T. Prodaja u SAD trebalo bi da počne početkom 2026. godine. Cena kreće od 45.000 dolara (38.700 evra), što je ispod trenutne prosečne cene novog vozila u SAD. Rivian će imati kapacitet da proizvodi više od 160.000 primeraka R2 godišnje u fabrici u Normolu (Ilinois). Tu se trenutno prave modeli R1 i komercijalni furgoni EDV koje koriste Amazon i druge kompanije. Osim što je cenovno konkurentan najprodavanijem segmentu malih krosovera u SAD, Skerindž kaže da će se R2 izdvojiti svojom naprednom tehnologijom u kabini, dometom od oko 480 kilometara i sposobnošću da zaista savlada teži teren.
Vozilo koje odlučuje sudbinu kompanije

Nakon izazova u prethodnim godinama, vozilo mora biti onoliko dobro koliko on tvrdi – i mora osvojiti kupce. „To je vozilo koje će odlučiti o sudbini kompanije“, kaže Ed Kim, predsednik i glavni analitičar firme AutoPacific. „R1 SUV bio je skup i upečatljiv model koji je služio kao predstavljanje brenda, ali R2 je ključan. Rekao bih da opstanak kompanije zavisi od uspeha modela R2, koji bi trebalo da postane masovni proizvod“.
Teslin model Y je glavni izvor zarade te kompanije i najprodavanije električno vozilo na svetu. U SAD je Tesla tokom prva tri kvartala ove godine prodao više od 265.000 jedinica tog malog krosovera. Uz rast prodaje nakon što je Trampova administracija ukinula poreski kredit od 7.500 dolara prošlog meseca. U segmentu električnih krosovera, najbliži konkurent modelu Y je električni Ekvinoks iz Dženeral Motorsa. Do septembra je zabeležio 52.000 prodatih primeraka – manje od petine Teslinog obima.
Rivianova velika opklada na model R2 dolazi u osetljivom trenutku za američko tržište električnih vozila. U poslednjem kvartalu kupci su pohrlili da kupe automobile sa federalnim popustom pre nego što on nestane. To je dovelo do skoka prodaje električnih modela – ali bi to moglo da umanji buduću potražnju. Veliki proizvođači poput Dženeral Motorsa trenutno preispituju svoje planove za električna vozila. Nisan i Honda ukidaju neke modele. Direktor Forda Džim Farli izjavio je da bi potražnja za električnim automobilima u SAD mogla da se prepolovi nakon ukidanja državnih subvencija.

„Čišćenje“ tržišta
Skerindž smatra da će se time razdvojiti kompanije koje su zaista posvećene električnim vozilima od onih koje su ih proizvodile samo da bi ispunile federalne propise o emisiji gasova i potrošnji goriva, a koje je Trampova administracija sada ublažila. U budućnosti, veliki proizvođači koji su nudili duboko subvencionisane lizinge da bi održali prodaju neprivlačnih električnih modela, „jednostavno više neće praviti EV-ove“, kaže. „Prednost za nas – a rekao bih i za Teslu – jeste što će tržište početi prirodnije da funkcioniše. Više nećemo imati lizinge od 19 dolara mesečno koji stvaraju pritisak na cene svima ostalima“.
Petosed R2, za razliku od modela Y, dizajniran je da izgleda i ponaša se kao tradicionalniji SUV. Ima kvadratni oblik karoserije i veći klirens, slično Fordovom Bronku ili Land Rover Defenderu. Kao i R1 model, ima prepoznatljiva konveksna prednja svetla, po kojima su Rivianovi automobili slični japanskim anime likovima.
R2 će imati i mogućnost softverskih nadogradnji za poboljšanja infotejnment sistema i drugih funkcija. Rivianova sopstvena softverska tehnologija smatra se prednošću u odnosu na konkurenciju. „Upravo tu platformu smo licencirali u okviru dogovora vrednog 5,8 milijardi dolara s Folksvagenom“, kaže Skerindž. Ugovor, objavljen 2024. godine, uključuje osnivanje zajedničkog preduzeća koje će koristiti Rivianovu softversku i električnu arhitekturu specifičnu za EV u novim modelima različitih VW brendova.

Izvoz u Evropu
Nakon predstavljanja u SAD 2026. godine, Rivian planira izvoz modela R2 u Evropu. Skerindž nije želeo da precizira kada će se to desiti. Kompanija će objaviti nove informacije o R2 i drugim projektima kada 4. novembra predstavi rezultate za treći kvartal.
Uprkos rastu prodaje električnih vozila u trećem kvartalu – koji su zauzeli više od 10% tržišta novih automobila – SAD i dalje zaostaju globalno. Električni modeli sada čine 50% novih vozila u Kini, najvećem svetskom tržištu automobila. I 23% u pet najvećih zemalja EU, prema podacima S&P Globala. A do 2026. godine, uz povlačenje pojedinih proizvođača i gubitak federalnih podsticaja, Cox Automotive očekuje da će udeo električnih vozila u SAD stagnirati na oko 8%.
Teslin imidž i prodaja, koja je ove godine pala za oko 6% uprkos rastu u trećem kvartalu, pogođeni su ulogom Ilona Maska na čelu tzv. „Odeljenja za efikasnost vlade“ Trampove administracije u prvoj polovini godine. Milijarderovi desničarski politički stavovi i kontroverzne objave na društvenim mrežama odbili su mnoge kupce koji više ne žele da budu povezani s brendom koji je nekada bio sinonim za borbu protiv klimatskih promena kroz čistu energiju i transport.
Dok Mask ostaje polarizujuća ličnost na svojoj platformi X, Tesla pokušava da ojača prodaju jeftinijim modelom Y „Standard“. Njegova cena sada počinje od 39.990 dolara (34.400 evra). Međutim, zasad su reakcije mlake. „Neke promene deluju jeftino i donekle cinično“, ocenio je sajt Edmunds, specijalizovan za automobilske recenzije.

Za primer
Skerindž je inspiraciju pronašao u Tesli, ali se po stilu i javnom imidžu značajno razlikuje od Maska. On je pristojan i diskretan izvršni direktor s doktoratom iz mašinstva na MIT-u. Otac je trojice sinova (Mask ima najmanje 14 dece s tri različite žene) i vegan koji voli boravak u prirodi. Redovno govori o potrebi prelaska na električna vozila radi dobrobiti društva – što Mask sve ređe čini. I izbegava političke komentare i provokativne objave na mrežama.
Koliko će ljudi zaista zavoleti i kupovati model R2 znaće se tek nakon početka prodaje početkom sledeće godine. Ako Rivian uspe da proda makar 100.000 primeraka godišnje, to bi bio ogroman uspeh, kaže Kim iz AutoPacifica.
„Postoji ogroman jaz između Modela Y i drugoplasiranog“, kaže. „Veliko pitanje je – da li Rivian kao brend ima snagu da postigne šestocifrenu prodaju modela R2? Doslovno nijedan proizvođač osim Tesle to do sada nije uspeo“.
Alan Onsman, novinar Forbes