Pet ljudi koji bi bolje vodili Teslu od Ilona Maska

Kompanija za proizvodnju električnih automobila suočava se s poteškoćama dok bojkot i protesti izazvani negativnim stavom prema Masku uzimaju maha. Iako nije verovatno da će se to desiti, ko bi mogao da preuzme vođenje kompanije ako bi on odlučio da se povuče sa mesta "TehnoKing" izvršnog direktora?
Ilon Mask vodi šest kompanija, od kojih je svaka vredna više od milijardu dolara, a od januara je takođe na čelu DOGE-a i napora predsednika Trampa da radikalno smanji federalnu vladu. Kako uspeva da postigne sve to? Kratak odgovor je – ne uspeva. U nekim kompanijama ima lojalne i sposobne zamenike, poput predsednice i glavne operativne direktorke SpaceX-a Gvin Šotvel, koja rukovodi svakodnevnim operacijama. Ali to nije slučaj sa Teslom, proizvođačem električnih vozila sa tržišnom kapitalizacijom od 770 milijardi dolara, koja je bila Maskovo najvrednije vlasništvo (iako SpaceX sada možda vredi više).
Malo je verovatno, ali ako bi najbogatiji čovek na svetu iznenada odlučio da se povuče sa mesta izvršnog direktora Tesle, ne postoji očigledan naslednik koji bi mogao da preuzme kompaniju u ovom delikatnom trenutku. Prodaja opada, tehnološka prednost kompanije u oblasti električnih vozila je ugrožena od strane kineskih konkurenata poput BYD-a. Tesla zaostaje za Vejmom u razvoju robotaksi biznisa.
Ne posvećuje punu pažnju kompaniji
Kako Tesla navodi u svojim izveštajima Komisiji za hartije od vrednosti (SEC): „U velikoj meri zavisimo od usluga Ilona Maska, Tehno kralja Tesle i našeg glavnog izvršnog direktora. Iako gospodin Mask provodi značajno vreme u Tesli i veoma je angažovan u našem menadžmentu, on ne posvećuje Tesli punu pažnju i vreme“.
Ako bi zaista podneo ostavku, to bi izazvalo još veći pad akcija Tesle od trenutnog pada od 50% u poslednjih nekoliko meseci. Veliki deo vrednosti kompanije – znatno veći od bilo kojeg drugog proizvođača automobila i 118 puta veći od njenog profita – vezan je za Maskovo ime i njegovu reputaciju kao vizionara u poslovnom svetu. „Mask je Tesla, a Tesla je Mask“, rekao je Den Ajvs, optimistični analitičar za Teslu iz Vedbuša, za Forbes. „Bilo ko drugi bi potpuno promenio priču“.
Dakle, ko bi mogao da preuzme kormilo ako bi upravni odbor Tesle intervenisao i prisilio Maska da odstupi? Ko ima veštine, iskustvo i temperament da pomogne kompaniji da se transformiše u AI i robotskog giganta kakvog Mask zamišlja?
Malo kandidata za novog direktora
Velike berzanske kompanije obično imaju široku bazu internih kandidata za poziciju izvršnog direktora. Menadžere koji su dokazali da su spremni za taj posao i koje investitori i analitičari već poznaju. To nije slučaj sa Teslom. Mask je tokom svojih 17 godina kao glavni izvršni direktor i glavni akcionar gotovo potpuno dominirao. Zapravo, Tesla nema predsednika, glavnog operativnog direktora (COO) ili izvršnog potpredsednika (EVP). Osim finansijskog direktora (CFO), najviši rukovodilac ispod Maska je samo jedan viši potpredsednik.
Baza potencijalnih naslednika je daleko manja nego u bilo kojoj drugoj velikoj automobilskoj, proizvodnoj ili tehnološkoj kompaniji. Delimično zato što je Mask eliminisao istaknute talente poput Žeroma Gilena, bivšeg predsednika automobilskih operacija. Ili Daga Fildsa, poznatog Epl inženjera koji je bio ključan za lansiranje najprodavanijih Tesla modela Y i 3.
Ipak, sledećih pet ljudi ima kvalitete koji ih čine mogućim naslednicima. Bez društvenih mreža, preteranih izjava i opsesije pažnjom, po čemu je Mask poznat.
Džej Bi Straubel

Nakon samog Maska, niko nije očigledniji kandidat za vođenje Tesle od Džej Bi Straubela. On je izvršni direktor i suosnivač kompanije za reciklažu baterija i proizvodnju komponenti Redwood Materials, kao i član odbora direktora Tesle.
Mask ga je doveo kao suosnivača 2004. godine, a bio je glavni tehnički direktor (CTO) do 2019. Nadgledao je razvoj električnih motora i baterijskih paketa u ranim danima Tesle i pokretanje gigafabrike u Nevadi. Kao jedan od pet Tesla suosnivača i član odbora od 2023, Straubel (49) je intimno upoznat sa istorijom kompanije i svim aspektima njenog poslovanja.
Iako su se on i Mask 2003. zbližili zbog zajedničkog interesovanja za električna vozila imaju vrlo različite ličnosti. Dok je Mask sklon bombastičnim izjavama i preuveličavanju, Straubel, koji ima inženjerske diplome sa Stenforda, smiren je, analitičan. I voli da diskutuje o složenostima nauke o baterijskim materijalima.
„On je savršen za ulogu izvršnog direktora Tesle“, rekao je Ros Gerber, izvršni direktor Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management-a, koji je javno zagovarao Maskovo povlačenje. „Akcije bi skočile“.
Međutim, prema osobama upoznatim s njegovim planovima, Straubel ne pokazuje interesovanje za tu ulogu. Trenutno je više fokusiran na izgradnju Redvuda. Nije odmah odgovorio na zahtev za komentar.
Tom Džu

Tom Džu, jedini viši potpredsednik Tesle, trenutno je najviši rukovodilac za automobilske operacije ispod Maska i baziran je u Kini. Takođe je postao de fakto glavni operativni direktor (COO). Naročito otkako Mask sve manje vremena provodi u Tesli.
Džu (44) je stekao poziciju u kompaniji nadgledajući izgradnju i rad Tesline fabrike u Šangaju. Ona je od 2020. postala ključna za profitabilnost kompanije. Pridružio se Tesli 2014. nakon nekoliko godina rada u različitim ulogama u Kaibo Engineering Group, kineskoj građevinskoj firmi. Njegov uspeh u vođenju poslovanja Tesle u Kini i njegovo poznavanje tog tržišta, uključujući široku bazu snabdevača EV komponentama, i dalje su ključni resursi za kompaniju. To ga čini ozbiljnim kandidatom za Maskovog naslednika.
Kao kineski državljanin sa diplomom Univerziteta tehnologije u Ouklendu na Novom Zelandu i MBA diplomom sa Djuka, Džu je jedan od samo troje rukovodilaca navedenih na Teslinoj zvaničnoj veb stranici. Uz Maska i finansijskog direktora Vaibhava Taneju. Nakratko je bio premešten u SAD kako bi pomogao u otvaranju gigafabrike u Ostinu. Ali, prošle godine je vraćen u Kinu da ojača tamošnje poslovanje.
Prema svim pokazateljima, on je efikasan menadžer i tipičan radnik kojeg Mask ceni. Iako se ne ističe javno i nije dobro poznat investitorima. Džu nije odmah odgovorio na zahtev za komentar.
Stela Li

Pored ljudi iz Tesle, Stela Li, izvršna potpredsednica giganta za proizvodnju automobila i baterija BYD i šefica njegovih operacija u Americi, bila bi zanimljiva alternativa Masku.
Li (55) je odigrala ključnu ulogu u pomaganju BYD-u da proširi svoje međunarodno poslovanje s automobilima. Posebno u brzo rastućoj Latinskoj Americi. Poznata je američkim analitičarima i investitorima i našla se na listama poput Time 100 Climate Leaders i World Car Person of the Year.
Diplomirala je na kineskom univerzitetu Fudan, a u BYD-u je napredovala od pozicije menadžera za marketing, koju je preuzela 1996. godine do statusa jedne od vodećih izvršnih osoba. Duže od decenije živi u Los Anđelesu. Često predstavlja BYD na međunarodnim konferencijama o električnim vozilima i klimatskim promenama.
Iako bi u Teslu došla kao autsajder, BYD je jedan od dobavljača baterija za Teslu u Kini. Njeno iskustvo u BYD-u i poznavanje kineskog tržišta bile bi ogromna prednost za Teslu. Posebno u trenutku kada BYD planira da ponudi svoju tehnologiju za asistenciju vozačima „God’s Eye“ – konkurenta Teslinom Full Self-Driving sistemu – kao standardnu funkciju u svojim električnim i hibridnim vozilima.
Li nije odmah odgovorila na zahtev za komentar.
Džon Krafsik

Bivši izvršni direktor Vejma, Džon Krafsik, ima biografiju koja ga čini iznenađujuće pogodnim za niz veština koje bi Teslin direktor morao da poseduje.
Osim što je šest godina vodio Vejmo – jedinicu kompanije Alfabet – i transformisao je iz istraživačkog programa u komercijalnu uslugu prevoza, trenutno je član odbora direktora Riviana, Teslinog rivala, kao i nemačke kompanije Daimler Truck.
Inženjer obučen na Stenfordu, sa MBA diplomom sa MIT-a, Krafsik (63) je bio jedan od prvih inženjera zaposlenih u NUMMI fabrici 1984. godine. To je zajednički projekat Tojote i Dženeral Motorsa u Fremontu, Kalifornija. Tojota je 2010. prodala fabriku Tesli, i ona je od tada njen najveći proizvodni pogon u SAD-u. Kasnije se pridružio Fordu, gde je dogurao do glavnog inženjera, pre nego što je prešao u Hjundai i pomogao u razvoju novih modela za američko tržište. Na kraju je postao generalni direktor Hjundai Motor Amerika, gde je nadgledao petogodišnji period rasta prodaje.
Iako nije iz Tesle, Krafsik je poznat mnogim investitorima, kao i globalnim proizvođačima automobila i auto-delova. Ima dobre odnose sa kineskim proizvođačima zahvaljujući svom radu u Vejmu. Njegovo iskustvo u auto-inženjeringu, proizvodnji, razvoju proizvoda, marketingu i autonomnim vozilima donelo bi Tesli značajnu korist.
Krafsik je odbio da komentariše.
Hoze Munjoz

S obzirom na to da je ove godine preuzeo novu poziciju izvršnog direktora Hjundai Motorsa, Hoze Munjoz je manje verovatan kandidat za vrh Tesle. Ali, njegovo profesionalno iskustvo ga ipak čini intrigantnim autsajderom.
Munjoz (59) je postao prvi ne-Korejac na čelu Hjundaija. I prvi izvršni direktor kompanije koji nije deo osnivačke porodice Čang. To je veliko postignuće. Pre nego što je prešao u Hjundai, bio je globalni operativni direktor kompanije. Pre toga je 15 godina proveo u Nisanu, gde je bio glavni direktor za performanse i predsednik severnoameričkog ogranka. Njegova biografija uključuje i pet godina rada u Tojoti Evropa.
Izvan Kine, Hjundai i njegova sestrinska firma Kia Motors postali su jedni od Teslinih najbrže rastućih konkurenata na polju električnih vozila. Lansirali su više novih i pristupačnih modela na tržište SAD-a i drugih zemalja. Ove godine, Hjundai otvara novi proizvodni pogon Metaplant u Džordžiji. Tu će proizvoditi EV automobile, hibride i baterije, s fleksibilnošću da se prilagođava potražnji tržišta. Verzija modela Ioniq 5, proizvedena u toj fabrici, postaće ključni deo električnog robotaksi voznog parka kompanije Vejmo.
„Veoma sam srećan u Hjundaiju!“, rekao je Munjoz za Forbes.
Dok se Mask često predstavlja kao naučnik, on to tehnički nije. S druge strane, Munjoz ima doktorat iz nuklearnog inženjeringa sa Univerziteta Politehnika u Madridu, pored MBA diplome.
Zaključak
Bilo koji od ovih kandidata mogao bi da bude dobar izvršni direktor Tesle. Međutim, čak i ako bi Mask napustio tu poziciju, morali bi i dalje da se izbore s njegovim velikim uticajem na kompaniju. I kao najvećeg akcionara i kao člana borda direktora. To bi posao moglo da učini potencijalno manje privlačnim za najbolje kandidate.
I dok investitor Ros Gerber veruje da bi Tesla imala koristi od novog lidera, on nije optimista da će se to dogoditi.
„Upravni odbor nije preduzeo ništa da zaštiti kompaniju od Ilona. Ne postoji ‘Tim Kuk’. Ne postoji broj 2“, rekao je Gerber. „Ako samo pronađe nekog kompetentnog, to bi bilo veliko poboljšanje za sve. Ali sada je sve stvar ega za Ilona“.
Alan Onsman, novinar Forbes