Slovenac od tinejdžerske ideje do firme vredne 50 miliona evra
Miha Jagodic razvijao je ideju o paketomatima još od tinejdžerskih godina. Prvi investitor u njegovu kompaniju Bloq.it bio je njegov otac, suosnivač firme Najdi.si. Ove godine portugalsko izdanje Forbesa stavilo je Mihu na listu uspešnih preduzetnika do 30 godina
Nažalost, na sajmu sam ceo dan u sredu, ali mogu u utorak ujutro ili u bilo koje vreme u četvrtak, napisao nam je Miha putem Linkdina kada smo dogovarali datum za razgovor. Suosnivač i direktor kompanije Bloq.it, koja razvija i proizvodi integrisana rešenja za paketomate, bio je na putu za London zbog sajma logistike, gde su glavni klijenti.
Nedavno su pridobili DHL i posao s njima osiguraće ovoj, jedva četiri godine staroj, firmi prihod od 20 miliona evra u ovoj godini i zapošljavanje 50 ljudi.
Ali da se vratimo na početak poslovne priče, koju 26-godišnji preduzetnik prvi put detaljno predstavlja u razgovoru za Forbes Slovenija.
Ideja sa Brača
Sa 16 godina, Jagodic je posmatrao lokalnog prodavca sa tezgom na hrvatskom ostrvu Brač, koji je naplaćivao turistima dva evra za čuvanje ličnih stvari.
To mu je izgledalo kao dobra ideja, jer ako ste sami na plaži i želite da odete u more, nemate gde da ostavite vredne stvari, objašnjava Jagodic začetke svog biznisa preko Zuma iz svoje kancelarije u Lisabonu.
Čovek sa Brača mu je ostao u mislima. Kao učenik i student razvio je ideju o skladištenju predmeta, ali kada je 2018. posetio Silikonsku dolinu, realizacija ideje je stvarno počela.
Tamo je upoznao Portugalca po imenu Žoao Lopez (João Lopes), sa kojim je odlučio da pokuša da realizuje ideju o pametnim ormarićima.
Pridružio im se Rikardo Karvaljo (Ricardo Carvalho) i u februaru 2019. osnovali su kompaniju Bloq.it u Lisabonu.
Nedavno su zvanični procenitelji procenili vrednost kompanije na 50 miliona dolara tako da su Jagodic i njegove kolege uključeni na listu perspektivnih preduzetnika sa manje od 30 godina (30 ispod 30) portugalskog izdanja Forbesa.
Poslovni anđeo kod kuće
Odlučili su da firmu osnuju u Lisabonu ne samo zato što su dva od tri osnivača bili Portugalci već i zato što je bilo realnije da dobiju više kapitala u Portugalu nego u Sloveniji, iako se kasnije pokazalo suprotno.
Veći deo ulaganja stigao je iz jugoistočne i centralne Evrope, navodi Jagodic, koji je sada izvršni direktor kompanije. Žoao Lopez je operativni direktor, a Rikardo Karvaljo tehnički direktor.
Početni kapital u iznosu od 200.000 evra obezbedio je Mihin otac Zvone Jagodic, jedan od osnivača internet pretraživača Najdi.si. „Imao sam sreće jer sam imao profesionalnog poslovnog anđela u sopstvenoj kući“, kaže Jagodic.
Nisu potrošili ni puno vremena da nađu prvog institucionalnog ulagača, jer je jedan od partnera u hrvatskom venčer fondu Fil Ruž Kepital (Fil Rouge Capital), koji ih je podržao, bio bivši Mihin profesor na Ekonomskom fakultetu u Ljubljani Aleš Pustovrh, koji je već bio upoznat s idejom pametnih ormarića.
To je omogućilo Jagodicu i njegovom timu da se otpočetka „usredsrede na biznis“.
Osnivači zadržavaju kontrolu
Prema rečima Jagodica, Bloq.it prikupio je 1,5 miliona evra rizičnog kapitala od osnivanja. Najveći investitor je Fil Ruž Kepital, a ostatak su dali poslovni anđeli. Svi su dobili vlasnički udeo u firmi na osnovu investicija.
Tri osnivača koji su na početku podelili udele na tri jednaka dela i dalje „komotno“ drže kontrolu nad kompanijom, uprkos ulasku investitora u vlasništvo, s obzirom na to da su još uvek većinski vlasnici.
Među poslovnim anđelima su takođe tri osobe iz poljske logističke firme Lest Majl Eksperts (Last Mile Experts). Jedan od njih je Marek Rozicki (Marek Rozycki), nekada jedan od prvih ljudi za logistiku u evropskom delu kompanije Amazon.
Poslovni anđeli ih takođe podržavaju savetima, jer imaju puno iskustva u delu lanaca snabdevanja, proizvodnje, isporuke i obezbeđivanju kvaliteta, kaže Jagodic, koji ih je predvodio do dva ključna partnerstva.
Pandemija donosi ubrzanje
Prilika za veće poslove pojavila se već u drugoj godini rada, kada je pandemija kovid-19 dovela do rasta onlajn prodaje.
Logističke i kompanije u maloprodajnom sektoru hitno su tragale za rešenjem kako da dostavljaju pakete kupcima, i u Bloq.it-u su se „iznenada našli iza proizvoda koji je bio bolji od ostalih na tržištu u veoma rastućoj industriji“, kaže Jagodic u razgovoru za Forbes Slovenija.
Prema njegovim rečima, kada je Bloq.it ušao na tržište, ta rešenja su bila prilično glomazna, a oni su napravili jednostavnija rešenja za klijente.
Prodor s Litvancima
Do preokreta je došlo početkom prošle godine, kada su odabrani da vode pilot projekat razvoja platforme za onlajn razmenu polovne odeće Vinted, preko koje se obavi milion transakcija dnevno.
Vinted je jedan od dva litvanska „jednoroga“ i kompanija sa najbrže rastućom sopstvenom mrežom paketomata, objašnjava Jagodic.
Kao deo projekta, koji je trajao od jula do novembra 2022, 200 mašina je postavljeno u Francuskoj, najvećem tržištu za Vinted.
Uspešno sproveden projekat doveo je do ovogodišnje narudžbine za još 2.000 paketomata, što će povećati prihode Bloq.it sa prošlogodišnjih tri miliona evra na 20 miliona, objašnjava Jagodic.
„To su velike investicije, Vinted želi da ih duplira sledeće godine i da upravlja sa više od 5.000 paketomata u sledećih 10 godina“, kaže direktor Bloq.it. Na osnovu ovih planova, on procenjuje da bi prihodi mogli da im se dupliraju na 40 miliona evra u 2024.
Prema rečima Jagodica, Bloq.it je prošle godine prvi put ostvario profit, zahvaljujući saradnji s Litvancima. Ove godine, očekuju da će zarada biti veća od milion evra.
Ubedili veliki DHL
Ove godine dobili su probni ugovor s DHL-om, koji je odabrao startap kako bi uspostavio mrežu od 5.000 paketomata u pet zemalja. Trenutno rade u Češkoj, ali DHL još nije saopštio koje su druge države.
Nakon završetka probnog perioda, koji će trajati dve do tri godine, to će doneti oko 10 miliona evra prihoda godišnje, kaže Jagodic.
DHL već ima dobro razvijenu mrežu paketomata. Razvijaju je tako što kupuju paketomate koje su instalirale druge kompanije. Kako su te paketomat napravili različiti proizvođači, odlučili su da ceo sistem povežu softverom koji će biti isti za sve, objašnjava Jagodic. Bloq.it pravi samo softver za DHL, za koji naplaćuju mesečnu naknadu.
Iako firma ima više od 10 različitih klijenata, Jagodic priznao je da su svi neuporedivo manji u odnosu na Vinted i DHL. Koliko veliki rizik to predstavlja za kompaniju?
„Koncentracija klijenata je problem s kojim se sada bavim“, kaže on. „Ali kada uspostave sistem u saradnji s nama, teško im je da samo promene provajdera, tako da nam to pruža neku sigurnost“.
U Sloveniji ih nema
Nisu prisutni na slovenačkom tržištu, iako su bili u kontaktu s Poštom Slovenije kada su želeli da instaliraju 150 paketomata. Bloq.it nije se takmičio da dobiju posao, jer su u tom trenutku imali manjak ljudi zbog rasta i nisu mogli da u proizvodnju stave čak ni mali projekat sa 150 paketomata, koji bi imali drugačije specifikacije u odnosu na druge.
Startap iz Lisabona razvija i prodaje ceo sistem paketomata, fokusirajući se prvenstveno na softver, jer industrija zaostaje u tom delu, navodi Jagodic. Ili prodaju samo softver, kao u slučaju DHL, ili i paketomate.
Cena narudžbine zavisi od potreba klijenta ili stanja u kojem je svaki individualni projekat, a varira od 25 do 150 evra po paketomatu mesečno.
Imaju partnere u Portugalu, Litvaniji, Poljskoj i Turskoj za proizvodnju paketomata, koje sami dizajniraju.
Bloq.it prodao je više od 2.000 paketomata ove godine, a do kraja godine očekuju da će premašiti 3.000. Prethodnih godina prodavali su 250 komada godišnje.
Zarada na akvizicijama i zaposlenima
Portugalska kompanija već je dobijala ponude za prodaju od konkurenata, ali nisu zainteresovani, jer žele da oni budu ti koji će preuzimati druge na rastućem tržištu pametnih paketomata.
„Gledamo širu sliku. Pre nego što isplatimo dividende, verovatno ćemo upotrebiti novac da kupimo druge kompanije i počnemo da konsolidujemo tržište“, kaže on.
Kompanija zapošljava 35 radnika i traži nova pojačanja, najviše programere. Do kraja godine, imaće 50 zaposlenih. Kako bi privukli ljude, favorizuju varijantu opcione naknade. „Želimo da uspostavimo sistem gde će svaki zaposleni imati priliku da učestvuje u profitu“.
Prognoze brzog rasta tržišta paketomata
Bloq.it posluje u brzorastućoj industriji, za koji analitičari predviđaju globalni rast od 20% godišnje do 2030. Prošle godine, tržište je vredelo dve milijarde dolara, a očekuje se da do 2030. dostigne iznos od osam milijardi, prema podacima Global Vju Riserča (Global View Research) i Forčn Biznis Insajta (Fortune Business Insight).
Alajd Market Riserč (Allied Market Research) je još optimističniji i očekuje da prihodi industrije dostignu 15 milijardi dolara do kraja decenije dok analitičari VMR (Vantage Market Research), idu sa konzervativnijom procenom od 11,5% godišnjeg rasta i vrednošću tržišta od pet milijardi dolara.
Oko 40% tržišta je u SAD, prema podacima Global Vju Riserča. Bloq.it još nije tamo prisutan, kaže Jagodic, ali računaju na saradnju sa DHL-om da ojačaju prisustvo na jednako snažnom britanskom tržištu.
Prodajna tržišta za Bloq.it trenutno su Francuska, Portugal, Nemačka, Švajcarska, Litvanija, Holandija i Island. Prvi pet paketomata poslato je i u Peru.
Radna snaga u Portugalu bila je jeftinija…
Mladić iz Šenčura mogao bi da se skrasi u Lisabonu jer mu vreme i hrana prijaju. Manje razvijeno poslovno okruženje i ne baš podsticajni porezi i birokratija za kompaniju, koji većinom pogađaju klijente iz inostranstva, nemaju previše negativan uticaj, kaže Jagodic.
Izgradili su svoje ime kao brzorastući startap u Portugalu. Dobijaju puno upita studenata koji traže praksu, kao i univerziteta kako bi im na predavanjima predstavili svoj poslovni model.
„Kada smo počeli, Portugal je u smislu plata bio jedna od najjeftinijih zemalja u Evropi, a talenti su bili na tačno istom nivou kao i u drugim zemljama“, objašnjava Jagodic. Portugal ima puno IT talenata, dodaje on.
…ali pandemija je to promenila
Onda je tokom pandemije došlo do više rada na daljinu i engleske i američke kompanije počele su da premeštaju razvojna i istraživačka odeljenja u Portugal.
To je značilo dodatnu konkurenciju za Bloq.it u smislu privlačenja radnika, tako da su se borili da se dokažu kao dobri regruteri, u čemu im je pomogao ulazak na Forbesovu listu 30 ispod 30. Sva tri osnivača imaju manje od 30. „Oko 2.500 evra neto je normalna plata za programera“, kaže Jagodic.
Poslovna kultura je slična ostatku Evrope, ali možda samo „malo sporija“. „U Portugalu se saobraćajne gužve javljaju oko devet sati ujutro. Posao počinje u 9.00 ili 9.30, sat vremena se odvaja za ručak, ali radnici takođe ostaju i do sedam uveče u kancelarijama“. Jagodic takođe provodi veći deo dana u kancelariji, ali nastoji da ostavi dovoljno vremena za trčanje ili fitnes.
Ova posvećenost radu, zajedno s pametnim tehnologijama, ambijentom punim podrške i dobrim „tajmingom“, pomogla je proširenju mreže paketomata Bloq.it širom evropskih zemalja od ideje koja je nastala davnih godina na jednoj od hrvatskih plaža.
Bojana Humar, urednica Forbes Slovenija
Jan Artiček, novinar Forbes Slovenija