Ovo su tri Marka Zakerberga, od “Društvene mreže” do MMA

Lideri Forbes 16. nov 2023. 08:16
featured image

16. nov 2023. 08:16

Treći Mark Zakerberg je spreman za krupni plan.

U novoj, Forbes ekskluzivoj priči, generalni direktor Fejsbuka (Facebook) i multimilijarder je otvoreno govorio o poslednjim opkladama svoje kompanije vredne 100 milijardi dolara, globalnim filantropskim naporima i, naravno, režimu treninga mešovitih borilačkih veština (MMA) u čiji oktagon njegov rival Ilon Mask uskoro neće uskočiti, ostavljajući po strani izazivanje na društvenim mrežama.

Taj obračun sa Maskom vratio je Zakerberga u centar pažnje: sada gledamo treće lice osnivača Fejsbuka, kako je njegov prijatelj i osnivač Spotifaja Danijel Ek opisao, percepciju javnosti o Zakerbergu.

Prvo je postojao “Društvena mreža Mark”, rekao je Ek za Forebs, aludirajući na film iz 2010. koji je predstavio Zakerberga kao nemilosrdnog, arogantnog bivšeg studenta koji bi prerezao grkljan svojim prijateljima u želji za dominacijom nad društvenom mrežom.

Zatim je postojao “Kembriž analitika ili ‘zli Mark’”, kako to Ek opisuje, ukazujući na skandal u kojem se kompanija našla zbog prikupljanja podataka korisnika i močvare problema koju je Fejsbuk stvorio, a koji su ugrozili demokratiju. (Ek je istakao da ovo nisu njegova lična viđenja Marka Zakerberga).

Sada postoji “autentičniji Mark”, onaj koji balansira između obuke za pilota helikoptera i MMA treninga i nadgleda visoke uloge u veštačku inteligenciju (AI), metauniverzum i filantropiju. “Mnogo je naučio u ovih poslednjih nekoliko godina i sada ga pokreće nova strast”, rekao je Ek za Forbes.

“Shvatio je da mora da se ponaša odgovorno zbog toga što ima ovu ogromnu platformu… Ali preostalo je i dalje nešto od starog Marka, kada se kladi na nešto čak i kada mu svi kažu ‘od ovoga nema ništa’”.

“Taj stari Mark” je i dalje veliki deo Zakerberga 3.0.

Raspodela akcija kompanije Fejsbuk koju je Zakerberg namestio za sebe tokom njegove “Društvena mreža” ere, danas mu daje skoro neograničenu kontrolu nad Metom. A kompanija se i dalje suočava sa istim pitanjima zbog dozvoljavanja širenja propagande i dezinformacija kao i tokom Kembridž analitika ere.

Forbes je pratio svako Zakovo lice tokom godina. Evo kako je izgledao na svakoj stanici – i zašto njegov novi izgled možda nije drugačiji nego što se čini.

Mark sa kapuljačom

“Da mogu, ne bih se nalazio na toj listi”. Zakerberg u duksu sa kapuljačom se 2010. sreo sa bivšim urednikom Forbes Kventinom Hadijem u kompanijskoj kantini kako bi razgovarali o Forbes listi 400 najbogatijih Amerikanaca, za tekst pod naslovom “Verujemo u Zakerberga”. Odbio je da odgovori na pitanja o filmu “Društvena mreža“ koji se u tom trenutku još nije bio pojavio u bioskopima.

Fejsbuk se tada već bio suočio s pitanjima o privatnosti, koja sada izgledaju skoro čudno: podrazumevano podešavanje je omogućavalo da fotografije budu vidljive svim korisnicima, kao što je i korisnicima pokazivalo šta drugi kupuju na sajtu.

“Slušamo sve povratne informacije, ali takođe pratimo podatke kako ljudi koriste sajt”, rekao je Zakerberg te godine na konferenciji u Silicijumskoj dolini. A sve vreme je video sve više, ne manje, deljenja ličnih podataka.

I na njegovu žalost, dobio je nadimak “beba izvršni direktor”, kojeg se tek sad otarasio.

Zli Mark”

“Davno su prošla vremena sladunjavih intervjua, društvene nelagodnosti i introvertnosti, kako su se šalili u Sonijevoj ‘Društvenoj mreži’”, napisao je bivši novinar Forbes Rajan Mek 2014. “Umesto toga, Zakerberg se razvio u zrelijeg i staloženijeg izvršnog direktora, dokazujući da može da postavi prioritete u svojoj kompaniji tako da odgovaraju odelima na Vol stritu.

Takođe se oženio i pridružio humanitarnoj kampanji, koju su pokrenuli Bil Gejts i Voren Bafet, a koja ohrabruje bogate ljude da veći deo svog bogatstva daju u filantropske svrhe. I što je najvažnije, odbacio je sa sebe imidž adolescenta, koji je bacao sumnje na njegovu sposobnost da vodi jednu od najvećih svetskih tehnoloških kompanija”.

“Da je nastavio da i dalje bude 20-godišnji Zakerberg, ne verujem da bi Fejsbuk dovde dogurao”, rekao je u to vreme Stiv Čen, jedan od osnivača Jutjuba.

Čak i kada su Zakerberga počeli da shvataju ozbiljno, njegovo agresivno vođenje kompanije se moglo sažeti u njegov najpoznatiji moto: “Kreći se brzo i razbijaj stvari”.

Taj etos je doveo do zanemarivnanja bezbednosti u korist eksplozivnog širenja korisnika Fejsbuka, što je dovelo do toga da 2015. po prvi put bude zabeleženo više od milijardu ljudi koji su koristili platformu u jednom danu.

A sav taj rast pratio je skandal za skandalom: rusko mešanje u predsedničke izbore u SAD 2016. sejanjem podela putem Fejsbuka, skandal sa Kembridž analitikom i zloupotrebom podataka korisnika Fejsbuka za potrebe političkih kampanja, uzbunjivači, poput Frensis Haugen, koji su isticali da je kompanija znala za negativni uticaj Fejsbuka, ali da je na prvo mesto stavila rast po svaku cenu.

Dobili smo izvinjenja, ali ne i odgovornost. “Određene vlade širom sveta će nastaviti da se trude da na ovakav način pokušavaju da vode kampanje”, rekao je Zakerberg te godine. “Mislim da su naši timovi postali mnogo sofisticiraniji u suočavanju s tim”.

Crni pojas Mark

Današnji Zakerberg je izvukao lekcije iz tih grešaka. “Kreći se brzo i razbijaj stvari” zamenio je “borilačke veštine pogledom na svet”, kako je to sam opisao.

“Kada učestvujete na takmičenju ne borite se protiv druge osobe, borite se protiv sebe, zar ne”, rekao je za Forbes. “Samo se trudite da budete bolja verzija sebe”.

Na kraju je kazao: “Ono što određuje vašu sudbinu nije takmičar, već to kako izvršavate”.

Sva ta smosvest zvuči lepo, ali Zakerberg je imao dovoljno vremena da napravi mnogo grešaka usput. Zahvaljujući odlukama koje je doneo tokom “Društvena mreža” ere sada poseduje 99 odsto deonica Mete klase B, koje imaju “super glas”, što mu daje 61 odsto glasačke moći i skoro totalnu kontrolu nad kompanijom.

“Postoji mnogo kompanija na svetu koje imaju mnogo kapitala, koje nemaju rukovodstvo ili strukturu odbora koji im omogućavaju da preuzimaju velike rizike u budućnosti”, rekao je. “Mi smo kompanija koju kontrolišu osnivači”.

“Nema mnogo mesta na svetu gde možete da pravite tako dugoročne uloge, kao što mi možemo”, rekao je Zakerberg.

Aleks Konrad, novinar Forbes
Ketrin Švab, novinarka Forbes