Da li je Dačija Spring prvi vesnik jeftinih električnih vozila potrebnih Evropi

Evropi je potreban jeftin automobil da pokrene električnu revoluciju, a možda je Dačija Spring upravo taj.
Spring, koji se proizvodi u Kini za Renoov brend Dačija, košta od 19.100 dolara (18.500 evra) sa porezom i trenutno je najjeftiniji električni automobil u Evropi.
Prodaja električnih vozila u Evropi stagnira, što predstavlja lošu vest za ambiciozne ciljeve prodaje koje je postavila Evropska unija. Očekuje se da električni automobili ove godine osvoje tržišni udeo od oko 20 odsto. Međutim, moraju da se ubrzaju na oko 80 do 2030. i 100 odsto do 2035. godine.
Podeliti obavezu
Francuska automobilska konsultantska firma Inovev upozorava na nemogućnost dostizanja ovih ciljeva. U izveštaju objavljenom 2024.navodi da će električna vozila do 2030. činiti samo 40 odsto evropskog tržišta. Da bi se ciljevi ostvarili, biće potrebni ozbiljno pristupačni modeli električnih vozila.
Inovev predlaže podelu tržišta za električna vozila, zahtevajući da premijum segment ispunjava ciljeve. Jeftini automobili sa unutrašnjim sagorevanjem bi bili dozvoljeni. Pravila bi mogla da se razlikuju i po zemljama – siromašnije zemlje bi imale duži rok za upotrebu ICE vozila, dok bi Nemačka i Francuska preuzele veći teret prelaska na električna.
„Mali i pristupačni električni automobili neophodni su Evropi ako želimo da postignemo cilj nulte emisije do 2035. godine. Ne verujemo da će to biti ostvarivo do 2035. godine“, izjavio je Jamel Taganza, potpredsednik kompanije Inovev.
„Za sada ostajemo pri ovoj prognozi. Međutim, situacija bi mogla da bude još gora zbog trenutnih političkih i ekonomskih prilika u Evropi“, dodaje.
Uspeh električnih vozila zavisi od masovnog tržišta koje pokreće entuzijazam kupaca, a ne subvencije koje finansiraju poreski obveznici evropskih vlada. Evropski proizvođači često govore o planovima za proizvodnju „pristupačnih“ električnih vozila. Ali, s trenutnim prosečnim cenama koje se kreću oko 30.000 evra, modeli poput Citroen C-zero, Fiat Panda i Renault Twingo electric iz 2026. godine verovatno neće probiti granicu od 20.000 evra.
Male šanse za ispunjenje ciljeva EU
U Kini postoji ogromno tržište za vrlo jeftine modele električnih vozila. Neki od njih koštaju manje od 10.000 dolara i dizajnirani su kao jednostavna transportna sredstva, idealna za lokalne vožnje, odlazak u školu i kupovinu. Nemaju pretenzije da budu brzi i pogodni za duga putovanja. Upravo to je ono što je Evropi potrebno.
Evropski proizvođači električnih vozila uviđaju da su šanse za dostizanje obaveznih ciljeva EU male. Nemačke kompanije poput VW, BMW i Mercedes pokušavaju da ih ublaže. Nemačka vlada je predložila da pravila ostanu nepromenjena, ali da se ukinu kazne, što izaziva zabrinutost među zagovornicima cilja nulte emisije.
Prodaja električnih vozila u Evropi će 2024. godine dostići oko dva miliona, ali bi morala da se učetvorostruči do 2030. da bi se ciljevi ispunili. Nedavne revizije prognoza ukazuju da su ciljevi sve dalje. Krajem novembra, istraživačka kuća Jefferies smanjila je prognozu prodaje za više od dva miliona vozila u 2030. godini. Nova prognoza predviđa prodaju od 4,7 miliona električnih vozila, što bi predstavljalo tržišni udeo od 35%, u odnosu na prethodnih 50%.
U aprilu, investiciona banka UBS smanjila je svoju prognozu za evropsku prodaju električnih vozila na 8,3 miliona do 2030. u poređenju sa prethodnom procenom od 9,6 miliona. Njihova najnovija prognoza sugeriše da je tržište dostiglo zaravnjenje.
Tim Dalman iz Međunarodnog saveta za čistu transportaciju izjavio je da je postignut napredak u globalnom prelasku na vozila s nultom emisijom CO2, ali da se ciljevi Pariskog sporazuma o klimatskim promenama suočavaju sa značajnim preprekama.
„Iako je napredak ostvaren, ključne prepreke poput ograničenja u lancu snabdevanja, nedovoljne infrastrukture za punjenje i neizvesnosti u politici sprečavaju ključne investicije u tehnologije vozila s nultom emisijom (ZEV) i ometaju usvajanje od strane potrošača“, rekao je Tim Dalman u saopštenju.
Dalman, direktor međunarodnih partnerstava u ICCT-u, mogao je takođe da ukaže na nedostatak jeftinih električnih vozila.
Globalni lideri moraju da pojačaju napore
„Trenutno, postizanje ciljeva Pariskog sporazuma zahteva smanjenje emisija koje premašuje projekcije zasnovane na trenutnim politikama. Globalni lideri moraju da udvostruče napore kroz jače ZEV politike, podstaknu veću međunarodnu saradnju i povećaju stimulacije na strani potražnje kako bi podstakli usvajanje,“ rekao je Dalman.
Njegovi komentari dolaze u trenutku kada su mnoge evropske vlade pod pritiskom da učine suprotno. Rani izbori u Nemačkoj, zakazani za februar, verovatno će odražavati nezadovoljstvo birača u vezi sa ciljem nulte emisije. Nova administracija Donalda Trampa u SAD jasno je stavila do znanja da će podržavati vozila sa unutrašnjim sagorevanjem.
Bez obzira na sve, mali električni automobili su ključni, ali Inovev smatra da ih neće biti dovoljno.
„Evropski proizvođači automobila tek počinju da lansiraju (male električne automobile), ali to neće biti dovoljno da se ciljevi postignu. To znači da su nam potrebni drugi proizvođači koji će ponuditi nove proizvode, uključujući i kineske proizvođače, uprkos carinama. Budimo jasni, Evropa ne može da zaustavi razvoj kineskih proizvođača automobila u Evropi jer su nam i oni potrebni“, izjavio je Taganza iz Inoveva.
Inovev smatra da bi premijum sektor mogao da se fokusira na električna vozila, dok bi jeftiniji modeli mogli da zadrže veći udeo vozila sa unutrašnjim sagorevanjem, s početnim nivoom od 50 odsto.
U suštini samo golf vozila
Ako evropski proizvođači nisu voljni ili sposobni da ostvaruju profit od jednostavnih električnih automobila, koji bi u suštini bili golf vozila sa vratima i prozorima, da li bi to moglo da privuče spoljne igrače da uskoče?
„Ne verujem da bi spoljni proizvođač mogao zaista da razvije masovni proizvod za automobilsko tržište. To zahteva velika kapitalna ulaganja“, rekao je Taganza.
Uprkos protestima ekologa, EU će biti primorana da ublaži svoje planove za smanjenje emisije CO2.
„Verujemo da će realnost potražnje sustići odluke EU. Smatramo da cilj za 2035. neće ostati nepromenjen. Sigurno ga neće ukinuti, ali će napraviti određene ustupke za nova vozila sa termičkim motorima“.
Specifikacije Dacia Spring Extreme Electric 65
Električni motor | 65 KS/4.000-6.000 obrtaja |
Menjač | automatski s jednim stepenom prenosa |
Baterija | litijum-gvožđe od 26,8 kWh |
Domet | 225km (305km u gradskoj vožnji) |
Pogon | prednji točkovi |
Ubrzanje | 0-100 km/h za 13,2 sekunde |
Maksimalna brzina | 125 km/h |
CO2 emisije | nula tokom vožnje |