Ferarijev EV će imati „autentičan“ rik? Molim vas, zaustavite ovo ludilo
Proizvođači automobila svih vrsta pokušavaju da pređu na električni pogon, ali postoji jedna mala smetnja u tranziciji koja se stalno pojavljuje: koliku buku treba da prave električni automobili? Postoji mnogo mogućih odgovora i opcija, ali moj glas dajem za „što je manju moguću“.
Potpuno otkrivanje: posedujem i sa zadovoljstvom vozim električni automobil, čiji brend i model nisu važni. Zaista je potpuno električni, a ne hibrid, blagi hibrid, plag-in hibrid, pogon na vodonične gorivne ćelije ili elektro-restomod. Samo mali, pristupačan automobil sa srećom velikom baterijom i jednim motorom od 200 konjskih snaga koji odlično vozi mene i moju porodicu, zapravo je zabavan za vožnju i veoma je tih.
Još otkrića: posedujem nekoliko ne baš tihih motocikala na benzin i kamion sa dizel motorom koji možete čuti da dolazi iz daljine iako ima izduvni gas. Volim mehaničku simfoniju dobro podešenog gasnog motora, poput onih koji pokreću moje motore. Ali još više volim tišinu svog električnog automobila.
Sada dolazi vest da Ferari planira da svoj budući EV obogati „autentičnim urlanjem“, kaže post iz publikacije Drive. Emanuele Karando, Ferarijev šef marketinga proizvoda, rekao je za Drive da će još neimenovani Maranelo EV imati „autentičan“ zvuk. Štagod to značilo.
Trenutno, čak ni gospodin Karando izgleda ne zna šta to znači. Na pitanje predstavnika medija kako će Ferari da reši zvuk svojih električnih automobila (biće ih najmanje dva), gospodin Karando je rekao: „Videćete. Čućete“. Upitan da li će električni Ferari imati svoj „sopstveni zvuk“, on je odgovorio „Da, imaće zvuk“. Ali kakav zvuk? I zašto?
Prvo, postojali su neki stvarni automobili na benzin koji su ubacivali veštački zvuk motora u kabinu preko OEM stereo uređaja, pošto je benzinski motor bio previše tih. Kako su električna vozila počela da sazrevaju, počela je debata o tome kako bi trebalo da zvuče kada rade na elektronima. Hjundai je nedavno dao all-in sa Ionic 5 N, koji stvara lažno zavijanje unutar i izvan automobila. Oni to zovu „povratna informacija“ za vozača, i očigledno uključuje promene tačke menjanja kao da koristite tri pedale u automobilu sa dve pedale koji ima tačno jednu brzinu. Barem se buka može isključiti. Ili makar utišati.
Shvatam: zvuk je ključni deo uzbuđenja vožnje, a dodavanje u EV je zabavno, iako je pomalo glupo – i to je nešto što se prodaje. To je takođe laž koju ne treba izgovoriti. Ilon Mask to razume, zbog čega Tesla vozila mogu da zuje poput elegantnih budućih mobilnih telefona ili da prave buku u kupatilu kao da vozi 10-godišnjak. Ako ćete lagati o zvuku koji proizvodi vaš EV, možda biste se i zabavili s tim, izgleda da kaže Ilon.
Svi automobili prave buku na određenom nivou, barem kada su u pokretu, uglavnom od buke guma. Većina modernih porodičnih automobila sa pogonom na gas je skoro nečujna u smislu buke motora i izduvnih gasova, što je sa DOT/EPA/EU propisima o buci. Iako Ferarijevi automobili na gas obično emituju robusniji zvučni zapis, možemo pretpostaviti da će „buka“ budućeg Ferari EV-a biti veštačka, iako gospodin Karando očigledno ne bi to potvrdio za Drive.
Ali, imajući u vidu da Ferari tipično pravi buku i čak se visoko ceni njihov mehanički reket, simfonija, Ferari EV će očigledno emitovati više od buke guma, i najverovatnije nešto kompjuterski generisano, nešto što neka fokus grupa misli da zvuči „kul“ ili „moderno“. Ja na to kažem: Zašto? I molim: Ne, molim vas, samo nemojte.
Imao sam sreće da sedim u nekoliko Ferarija, uključujući 458 Italia, njegovom nasledniku, 488 GTB Spider. Oba su fantastični, prekrasni automobili koji pobuđuju dušu i proizvode požudan mehanički zvučni zapis, posebno kada zabijete nogu u njega.
Takođe, zvuče sjajno šumeći u praznom hodu dok čekaju da se upali zeleno svetlo. Cenim svoje vreme provedeno na kontrolama ovih fino izrađenih čuda unutrašnjeg sagorevanja, uživajući u zvuku uspona i pada sitnih eksplozija koje se dešavaju unutar metalnih srca postavljenih iza mojih ušiju.
Ali takođe, posedujem taj mali crveni dnevni EV, i volim što kada je u „praznom stanju“ ili miruje, unutra je apsolutno tiho. Napolju mali zvučnik skriven negde emituje veoma nisko elektro-zviždanje, tako da ljudi – posebno oštećenog vida – znaju da je tu.
Srećom, ne čujem spoljašnji zvuk iz auta. I van tihog veštačkog zujanja, moj EV je blaženo, prirodno tih. U vožnji, još uvek je veoma tih, sa bukom guma i vetra, jedinim zvučnim prodorom pored audio sistema, koji ne mora mnogo da radi da bi prevazišao buku motora, jer je nema. I po mom mišljenju, takvo bi trebalo da bude svako električno vozilo. Tiho ili što je moguće bezbednije. Koliko god da je tiho, prirodno. Nema malih eksplozija. Nema zviždanja turbina. Nema pucnjave izduvnih gasova na zaobljenom gasu. Samo… tiho.
Pored toga što ne izbacuje gasove staklene bašte i dugu listu drugih zagađivača iz neverovatno prljavog i sirovog procesa sagorevanja fosilnih goriva izvučenih iz zemlje kroz, da, neverovatno zagađujući proces ekstrakcije, prečišćavanja, transporta i potrošnje, eterična tišina mog malog EV (i većine EV) je samo još jedan veliki pozitivni atribut evolucije električnih vozila.
Zašto to pokvariti težnjom da se zadovolji 13-godišnji motorista u svakom 53-godišnjem menadžeru hedž fonda i McMansion flipper-u kome je potreban „autentičan urlik“ njihovog stvarnog ili zamišljenog automobila? Ako ćuti, neka ćuti. Ferari je odlučio da to uradi sa svojim hibridom SF90 Stradale samo u električnom režimu, zašto bi srušio loptu sa budućim EVerarijem?
Većinu radnih dana na mojoj prometnoj urbanoj ulici, skoro mogu da podesim sat na zvuk jednog vozača koji namerno i glasno puca u njega… šta god da je niz moju ulicu u 2:14 ujutro, prelazeći skoro 100 km/h preko ograničenja brzine od 40 km/h. Činjenica da će se veoma loše stvari zagarantovano desiti ako udari nekoga ili nešto takvom brzinom.
Dakle, hajde da imamo glasne električne automobile koji nisu samo glasni da bi bili glasni, već i emituju potpuno izmišljene glasne zvukove? I dati vozačima mogućnost da promene zvuk (i verovatno jačinu) putem aplikacije ili aplikacije koja može da hakuje opciju spoljašnjeg/unutrašnjeg zvuka automobila? To već imamo kod automobila opremljenih sabvuferom koje voze oni koji jednostavno moraju da privuku vašu pažnju, bez obzira na sat. Ponovo: Prestanite sa ludilom. Zaista prestanite. Samo zato što možete nešto da uradite ne znači da treba.
Posedovao sam mnoga glasna vozila, od razularenog Norton komando iz 1974. do Dodž darta. Danas, moja Honda izdiše kroz auspuh koji zvuči robusno, ali je daleko od aktiviranja alarma za automobile. A noću, na vrhovima prstiju je vozim niz ulicu da ne bih bio taj tip.
Postoji razlog zašto su EPA/DOT/EU u velikoj meri ugušili buku motora i izduvnih gasova do tačke tihog šapata: Većina ljudi mrzi buku. Društvu je bolje bez toga. Nisu svi ljudi koji mogu da identifikuju godinu, marku i model vozila po zvuku koji proizvodi. Sada imamo priliku da očistimo vazduh i makar malo smirimo naše gradove sa novom erom brzih, zabavnih, čistih i tihih električnih vozila. Novi potpuno električni automobili i kamioni i motocikli će nastaviti da se poboljšavaju u svakom pogledu u budućnosti, i već nagrađuju svoje vlasnike sjajnim performansama, radom bez gasa i gotovo nečujnim izgledom pri svim brzinama, a ne samo u praznom hodu.
Nemojmo to upropastiti veštačkim zvučnim zapisima koje smo napravili kao osmogodišnjaci pretvarajući se da smo za volanom.
Viliam Roberson, saradnik Forbes