Filmovi koji su ove godine dobili najbolje ocene, a pretrpeli fijasko na blagajnama

Ovogodišnja strastvena ljubav kritičara nije bila dovoljna da neke od najbolje ocenjenih filmova pretvori u finansijski uspeh, a nekoliko najvećih promašaja 2023. – poput „Da li si tu, Bože? To sam ja, Margaret“ i „Joy Ride“ – bili su filmovi široko obožavani od recenzenata i publike uprkos njihovim skromnim rezultatima na blagajni.
Zasnovan na filmu iz 1970. autora Džudi Blum, „Da li si tu, Bože? To sam ja, Margaret“ zaradio je samo 20,3 miliona dolara nakon premijere u 3.343 bioskopa u aprilu, a kritičari i obožavaoci zavoleli su adaptaciju sa Rejčel Mekadams. Film je dobio visokih 99% od kritičara i 95% od publike na Rotten Tomatoes.
„Priscilla“, film Sofije Kopole o eksplozivnoj ljubavnoj priči Elvisa Prislija u kojem glume Kali Speni i Džejkob Elordi, takođe nije uspeo da pretvori svojih 82% od kritičara u značajnu zaradu na blagajni – film je zaradio samo 20,7 miliona dolara na domaćim blagajnama nakon premijere u više od 2.300 bioskopa.
„Dumb Money“, dramatizacija stvarnih događaja u kompaniji GameStop koji su obične ljude pretvorili u milionere preko noći, dobila je priznanje i ocenu 84% kritičara i 85% gledalaca, ali to se nije odrazilo na zaradu – film je zaradio 13,9 miliona dolara nakon premijere u 2.837 bioskopa u septembru.
„Joy Ride“, komedija sa ocenom R o poslovnom putovanju u Kini koje krene naopako, puštena je u 2.820 bioskopa u julu i svidela se kritičarima koji su joj dali ocenu 91%, ali je zaradila samo 12,9 miliona dolara i predstavlja jedan od najvećih fijaska na blagajni u 2023.
„Da, sve je stvarno zastrašujuće, ali u rukama Blum i Krejg, odrastanje je takođe srceparajuće lepo“, napisala je Lorena Mekling iz Gardijana o „To sam ja, Margaret“. „Ova adaptacija je uslišena molitva.“
O „Prisili“, filmski kritičar Los Anđeles Tajmsa Džastin Čang je rekao na NPR-u da je to „intimno, neugodno istinito i probadajuće tužno“. A Elizabet Vinsenteli iz Njujork tajmsa je napisala o „Joy Ride“ da „možda ne izmišlja toplu vodu u tom žanru, ali menja ko upravlja autom. I, što je najvažnije, zaista, zaista je smešan“.
Ova godina bila je teška za Holivud. Članovi Udruženja pisaca Amerike, koji predstavlja 11.500 scenarista, štrajkovali su u maju i nisu se vratili na posao do septembra, u jednom od najdužih štrajkova u istoriji udruženja. Glumci su se pridružili protestujućim radnicima u julu i ostali su van posla do početka novembra. Procenjuje se da su štrajkovi koštali ekonomiju Kalifornije i drugih država sa velikom filmskom produkcijom više od šest milijardi dolara u izgubljenim zaradama i posledicama na posao, izveštava Rojters, i prisilili su odlaganje snimanja i planiranih premijera velikih studija poput Diznija, Vorner Brosa i Univerzala.
Mnogi filmovi koji su ove godine ipak izašli na vreme dočekani su sa pomešanim prijemom na blagajnama, a neočekivani promašaji došli su iz Diznijevog Piksara, D.C. superherojske franšize i Marvelovog filmskog univerzuma.
Neuspesi Diznija, poput „The Marvels“, „Haunted Mansion“, „Elemental“, „Wish“, doprineli su generalno teškoj godini za ovu medijsku kompaniju, koja uključuje još uvek neprofitabilnu uslugu strimovanja Dizni+ i pad posete parku Disney World u Floridi. Neuspehe Diznija pratile su neimpresivne zarade drugih visokobudžetnih filmova poput „The Flash“ i „Shazam: Fury Of The Gods“ iz D.C. Comics.
Dok su neki dobro ocenjeni filmovi propali na blagajni, drugi su ostvarili snažnu finansijsku dobit uprkos besu kritičara i gledalaca. „Five Nights at Freddy’s“ i „Ant-Man and the Wasp: Quintumnia“ bili su među filmovima koji su doneli veliki novac, ali su razočarali kritičare i gledaoce.
Meri Vitfil Rolofs, novinarka Forbes