Hoćete da održite dobar govor? Prvo zamislite da ste na semaforu na kojem je crveno svetlo

Lifestyle Forbes Srbija 3. mar 2025. 07:00
featured image

3. mar 2025. 07:00

Piše: Aleksandra Đorđević, logoped i osnivač EC Svetionik

Komunikacija je jako širok pojam i postoji mnogo različitih vrsta komunacije. Načini komunikacije se konstantno menjaju, ali ono što je oduvek činjenica jeste da je komunikacija jedna od ključnih sposobnosti za opstanak.

Kada govorimo o poslovnom okruženju, ona je naročito važna kada zaposleni učestvuju u javnim nastupima, prezentacijama ili bilo kojoj formi izlaganja. Sadržaju izlaganja se uglavnom posvećuje mnogo pažnje. Da li je ovo ispravno ili pogrešno? Procenite sami. Ja verujem da je baš ta osoba izabrana da govori baš o toj temi zbog svoje ekspertize. Sadržaj, u tom smislu, ne bi trebalo da okupira većinu naše pažnje. Šta je sa načinom govora? Da li je govor kontrolisan, da li su misli jasno pretočene u reči, kakav je tempo govora? Na sve to treba obratiti pažnju.

Tehnike prevazilaze uobičajenu pripremu za javni nastup. Fokus ne treba da bude na sadržaju i treniranju za pojedinačne nastupe, već na sposobnosti da se misli pravilno organizuju i da govor teče kontrolisano i smireno. Suština je da jednom kada naučite da kontrolišete svoj govor, tu tehniku možete da primenite i ubuduće u bilo kojoj govornoj situaciji. To možete da uradite kroz pet koraka.

Tehnika semafora

1. Osmisli šta želiš da kažeš

Gledate u crveno svetlo. Pre nego što pritisnete papučicu koja će pokrenuti vaš govor, potrebno je jasno definisati kojom ćete se rutom kretati, odnosno kako ćete oblikovati poruku koju želite da prenesete slušaocima. Koje ćete reči odabrati?

2. Udahni duboko i kontrolisano

Sada je na semaforu žuto i pripremamo se za govor. Duboki udah doneće osećaj smirenosti.

3. Izdahni malo i kontrolisano

Još uvek je žuto na semaforu, u toku su poslednje pripreme pred polazak. Ovaj korak pomaže pri uklanjanju napetosti i omogućava lagani, meki početak govora.

4. Govori staloženo, kontrolisanim tempom

Konačno je zeleno na semaforu. Krećete se kolovozom lagano jer vozite po gradu i svuda oko vas su drugi ljudi na koje treba da obratite pažnju. Rečenice su optimalne dužine i u ovom koraku je vreme da zablistaste, a to će se desiti kao rezultat prethodna tri koraka.

5. Napravi pauzu

Stigli ste do sledeće raskrsnice i opet je crveno na semaforu. Umesto da se nervirate što niste uspeli da prođete dok je još treperilo žuto svetlo, pustite omiljenu pesmu i dozvolite sebi da uživate u njoj dok čekate. Pauze su značajne i veoma korisne. Nekada govornicima mogu delovati kao čitava večnost, ali slušaocima one, zapravo, omogućavaju da obrade informacije koje su čuli. Pored toga, one su predah za govornika, a opšte je poznato da predah utiče pozitivno na naše naredne akcije.

javni nastup, prezentacija, posao
Shutterstock/Standret

Naše emocije se ogledaju u govoru

Nekada javni nastup izaziva emocije poput straha, uznemirenosti, anksioznosti, a naše emocije se ogledaju u našem načinu govora. Zato je, između ostalog, važna samoregulacija. Ona uključuje fizičko i mentalno opuštanje kroz jednostavne, ali moćne aktivnosti:

1. Pokreni se: Fizička aktivnost je način da bar trenutno otklonimo stres

2. Igraj se: Kratke igre i gejmifikovane aktinosti doprineće tome da se nove veštine stiču sa lakoćom

3. Istegni se: Na ovaj način ćete se osloboditi tenzije koja je nakupljena u telu

4. Oseti: Fokusiranje na čulne senzacije nam pomaže da budemo prisutni sada i ovde

5. Diši: Kontrolisano disanje dovešće najpre do fizičkog, a zatim i do mentalnog umirenja

6. Pozitivne afirmacije: Rečenice koje podstiču fokusiranje na pozitivan ishod izgovaramo nakon što smo, prošavši kroz prethodnih pet koraka, svoj um pripremili za njih

7. Opusti se: Naučite da svesno opustite svaki deo svog tela, kako biste to mogli da primenite i pre važnog nastupa

Ključne prednosti

Zaposleni koji su isprobali ovih pet koraka, kao ishod su dobili značajno unapređene govorne veštine, viši nivo samopouzdanja, a povećali su i svoj profesionalni kredibilitet. Sve to zajedno doprinosi pozitivnom imidžu kompanije, koja među svojim zaposlenima ima izlagače koji su tehnički i emocionalno pripremljeni za izlaganja.