Iskustvo ili savršen kadar: Kako društvene mreže oblikuju putovanja

featured image

17. feb 2025. 08:00

Nekada su se putovanja planirala uz pomoć preporuke prijatelja, vodiča, priča različitih putnika. Danas se u velikoj meri inspiracija traži na Instagramu ili Tiktoku. Vizuelno atraktivna mesta, poput Balija, Santorinija ili Dubajia, postala su magnet za turiste koji žele upečatljive fotografije.

Koliko su društvene mreže promenile turizam, da li putujemo zbog autentičnog doživljaja ili zbog boljeg kadra i kakvu ulogu u svemu tome imaju influenseri?

Kreator sadržaja na društvenim mrežama Ivan Rajčić za Forbes Srbija kaže da su društvene mreže učinile da informacije kruže znatno brže nego ranije. Isto tako, nametnule su i nova očekivanja. Danas se, kaže, dele iskustva iz prve ruke. Ta iskustva pomažu nam da shvatimo da nešto što nam je do skoro bilo daleko, danas može biti dostupno.

putovanja, destinacije
Foto: Ivan Rajčić

S druge strane, uvek postoji i želja da se doživi nešto što je već viđeno na Instagramu. Ivan se, pak, trudi da održi balans. Međutim, prednost uvek daje drugoj opciji.

„Te destinacije su u našim slučajevima, misleći pri tome na područje Balkana, sva ona topla mesta koja nam ‘iskaču’ na društvenim mrežama početkom zime. To su Maldivi, Zanzibar, Šri Lanka i slično. U drugom slučaju to su Island, Farska ostrva i druge severne zemlje koja su popularna u nešto toplijem periodu godine i kojima se divimo pre svega zbog netaknute prirode, prelepih vodopada, zatalasanih zelenih pejzaža na kojima pasu ovce“, objašnjava Rajčić.

Da li su turističke agencije spremne za digitalne putnike

A u kojoj meri turističke agencije prilagođavaju ponudu kako bi bila atraktivnija za društvene mreže? Ivan kaže – ne dovoljno. Pojedine agencije se trude da privuku kupce putem društvenih mreža, dok druge ne vide njihov potencijal.

„Nešto povoljnija situacija je sa hotelima. Oni uglavnom prepoznaju snagu i uticaj društvenih mreža i više se trude da pridobiju klijente putem njih“, objašnjava Ivan.

putovanja, destinacije
Foto: Ivan Rajčić

U odabiru destinacija, vodi se različitim faktorima.

„To je pre svega koliko vremena možemo da izdvojimo za to putovanje. Supruga i ja imamo kancelarijske poslove i ne možemo uvek da uzmemo slobodne dane. Zato obično planiramo kraća putovanja, na koja se brže stiže, odnosno ne provodimo previše vremena na aerodromima i u presedanjima“, ističe on.

Dodaje i da je jedan od faktora organizacija zbog dece.

„Tu su obaveze oko škole, treninga i drugih aktivnosti koje imaju. Sledeći faktor je novac, koji treba da izdvojimo za avionske karte, smeštaj i druge aktivnosti. Tek onda dolazimo do fotogeničnosti nekog mesta kada biramo destinaciju. Uglavnom se trudimo da izaberemo i destinacije u zemljama u kojima do sada nismo bili“, navodi Ivan.

putovanja, destinacije
Foto: Ivan Rajčić

Prvo dobre fotke, a onda „upijanje“ mesta

Putovanja „iza kamere“ se ne razlikuju mnogo u odnosu na ono što plasira na društvenim mrežama. Trudi se da se zabavi i uživa u svakom trenutku.

Cilj jeste da prvo napravimo dobre fotografije, a posle toga se trudimo da što bolje upijemo mirise, ukuse, boje te destinacije i da uživamo u malim stvarima. Ono što je bitno mi smo se isto ponašali i pre društvenih mreža, a u međuvremenu smo promenili samo malo koncept fotografisanja kako bi one bile zanimljive i publici koja nas lično ne poznaje“, ističe on.

putovanja, destinacije
Foto: Ivan Rajčić

Riga – mesto kome se treba vratiti

„Dešava se da se iznenadimo nečim što smo očekivali da bude veće, monumentalnije ili čistije, a to uživo ne bude baš tako. Uglavnom nas razočara loša higijena i nemarnost koju zateknemo na nekoj destinaciji, nego nešto drugo. Međutim, obično bude suprotno, da nas neka destinacija oduševi, posebno kada od nje ne očekujemo previše. Tako nas je prošle godine opčinila prestonica Letonije, Riga, koja je zaista fenomenalna i kojoj planiramo u budućnosti ponovo da se vratimo“, navodi Ivan.

Na mnogim mestima, kaže, dominira „vašarska atmosfera“. To je slučaj sa popularnim lokacijama, poput, Rima, Pariza i Venecije, te ljudi koji žele mir i odmor biraju manje posećene sredine.

„Znate li onu izreku ‘Svaka roba ima svog kupca’? To važi i za destinacije. Mislim da potreba savremenog čoveka da putuje, istražuje, ne može zaobići i manje atraktivne destinacije. Mislim da će to u budućnosti biti još više izraženo i da će trend putovanja ići u pravcu popularizacije manje afirmisanih destinacija“, zaključuje on.

putovanja, destinacije
Foto: Ivan Rajčić

„Fotogeničnost“ mesta nije najvažniji preduslov ali jeste veliki plus

Influenserka Milica Vuković, poznatija pod pseudonimom milicawoo, za Forbes Srbija kaže da su društvene mreže značajno doprinele popularizaciji određenih destinacija. Razlog za to je što većina ljudi želi da poseti „instagramična“ mesta i napravi fotografije baš tu.

„Ipak, smatram da svaka destinacija nudi mogućnost da spojimo najbolje od oba, pa tako možemo da uživamo u stvaranju lepih fotografija, ali istovremeno i doživimo autentičnu atmosferu kroz kulturu, hranu, običaje i upoznavanje lokalaca“, kaže Milica.

putovanja, destinacije
Foto: Milica Vuković

Mnoge destinacije su, kaže, stekle veliku popularnost zahvaljujući „hajpu“ na društvenim mrežama i zbog toga su danas izuzetno posećene.

„Prva mesta koja mi padaju na pamet, a koja sam i sama imala priliku da posetim jesu Cinque Terre i Positano – dve prelepe destinacije u Italiji koje su savršene za sve ljubitelje lepih fotografija“, ističe ona.

Za putovanje bira raznovrsnost koju pruža mesto.

„Definitivno mi nije najvažniji preduslov za putovanje to da destinacija bude fotogenična, ali svakako da je veliki plus ako postoji mogućnost da napravim i lepe fotografije. Volim mesta koja nude različite aktivnosti, da posetim prirodne lepote, ali i da upoznam kulturu tog mesta. Shvatila sam da na taj način najbolje mogu da doživim neku destinaciju i to mi je prioritet“, objašnjava Milica.

putovanja, destinacije
Foto: Milica Vuković

I dalje su atraktivna mesta sa prirodnim, istorijskim i kulturološkim značajem

„Najčešće ujutru pravim fotografije kako bih izbegla velike gužve na popularnim lokacijama, a ostatak dana posvećujem laganom istraživanju grada. Takođe, volim da posetim mesta koja preporučuju lokalci jer često kriju autentičan šarm i posebnu energiju. Naravno, nezaobilazan deo mojih putovanja je i isprobavanje lokalnih specijaliteta i u tome posebno uživam“, kaže Milica.

I manje fotogenične destinacije imaju šansu da privuku turiste jer, kako kaže, putnici i dalje žele da otkriju mesta sa prirodnim, istorijskim i kulturološkim značajem. Takve destinacije, često nude autentičnu i lokalnu atmosferu, daleko od gužvi koje su karakteristične za popularna mesta.

„Još uvek mi se nije desilo da me neka destinacija u potpunosti razočara, mada bilo je slučajeva da pojedine lokacije koje sam viđala kod drugih ljudi na društvenim mrežama nisu ispunile moja očekivanja, ali s vremenom sam naučila da nemamo svi ista interesovanja i da ne doživljavamo stvari na isti način“, navodi ona.

putovanja, destinacije
Foto: Milica Vuković

Turističke agencije: Viralne fotografije su postale standard

Iz turističke agencije Filip Travel kažu da se paleta destinacija značajno proširila. Značajan doprinos desio se posredstvom društvenih mreža, naslovnih strana, bilborda, TV spotova.

„Iako su na početku i na mrežama bili najzastupljeniji, ovde bismo posebno istakli doprinos i viralnost ovih mesta za koje niko nikada nije ni zamislio, a nisu ni imala prilike, da se tako lako i brzo prikažu velikom auditorijumu. Uzećemo samo Italiju kao primer: Alberobello, Cinque Terre, Toskana, ostrvo Capri… Sve su to sada ‘viralne destinacije’ kojima se u prethodnim godinama desio pravi turistički bum zahvaljujući društvenim mrežama“, kažu iz agencije.

Starija populacija dominantna na Fejsbuku

Budući da su mlađim generacijama društvene mreže kao prirodno okruženje, gotovo sve navike kreću od nečega što su videli na društvenim mrežama. Međutim, iz agencije ističu da interesovanje vide i među starijom populacijom, pre svega na Fejsbuku.

„Tu se, recimo, osećala doza nepoverljivosti u ono što im se plasira, ali svakako kroz komunikaciju sa njima došli smo za par godina do jako velikog poverenja da je ono što vide na društvenoj mreži – zaista tako. Zato bi zaključak bio da se možda dominacija mlađe populacije više vezuje za određeni kanal, a ne za društvene mreže generalno“, ističu oni.

Veliku ulogu u svemu ovome, kažu, igraju i influenseri, naročito u periodu posle pandemije.

„Sa pojavom potrebe da ljudi na mrežama gledaju maksimalno realistične fotografije i video zapise, povećao se i njihov uticaj. Zato za samo dve do tri godine došli smo do toga da je nemoguće da novu destinaciju tržištu predstave bez influensera. Imamo te slučajeve naravno, svaki put kad se intenzivno promoviše neka destinacija na kojoj su influenseri i travel blogeri – dešava se značajno veća tražnja“, kažu iz agencije.

Problem prevelikih gužvi

Uveliko, kažu, živimo u periodu kada pojedine destinacije uvode restrikcije i različite mere jer ne mogu da se izbore sa masovnim turizmom. To je stvorilo veću potrebu za boljom organizacijom i planiranjem poseta više meseci unapred.

„Kada je neko mesto, muzej, galerija u velikom evropskom gradu toliko popularno, ili se putem mreža najavi neka posebna postavka (informaciju o tome na mrežama dobijate maltene u realnom vremenu), potrebno je da ukoliko želite da izbegnete gužve i redove – rezervišete posetu unapred“, kažu oni.

Kažu i da se zbog velike tražnje uvode onlajn rezervacije.

„Na primeru naše organizacije putovanja, a u želji da sačuvamo komfor za naše putnike to izgleda ovako: nekada ste ukoliko je bilo mesta mogli da rezervišete recimo avio putovanje Rim, da na licu mesta u dogovoru sa vodičem odlučite da li želite da posetite Vatikan…Sada je to nezamislivo, posebno ako putujete u periodima visoke sezone. Sada putovanje zbog velike tražnje rezervišete par meseci ranije i odmah se izjašnjavate o fakultativnim posetama“, ističu.

Društvene mreže kao dobra priprema za put

Putem društvenih mreža lako se dolazi do informacija o određenoj lokaciji. Međutim, doživljaj svakog od nas je jedinstven, autentičan.

„Koliko god da mislite da znate o nekoj destinaciji jer ste prošli kroz veliki broj viralnih sadržaja, imate utisak da znate sve o tome: gde odmoriti, gde jesti, gde otići u noćni provod… Sve to na kraju dođe kao dobra priprema – a utisak je poseban, neretko i mnogo drugačiji u odnosu na viđeno“, zaključuju u agenciji.