Kako bi erupcija vulkana na Islandu mogla da poremeti putovanja u Evropi

Lifestyle Forbes 19. nov 2023. 09:35
featured image

19. nov 2023. 09:35

Postoji „značajna verovatnoća“ da će vulkan Fagradalsfjal eruptirati u narednim danima, upozorava Islandski meteorološki zavod. To bi moglo da prouzrokuje probleme putnicima.

Tokom nekoliko nedelja, hiljade malih zemljotresa potreslo je Island, cepajući trotoare, izazivajući evakuacije i čak zatvarajući najpopularniju turističku atrakciju u zemlji, dok se zemlja priprema za erupciju vulkana udaljenog više od 30 kilometara od glavnog međunarodnog aerodroma zemlje.

„I povećana je šansa za erupciju“, upozorio je Islandski meteorološki zavod u petak. „Može početi bilo kada u narednim danima.“

Samo u poslednja 24 sata zabeleženo je 2.000 zemljotresa. „Većina su mali zemljotresi ispod jedne magnitude“, napisala je agencija u izveštaju u petak, „ali jutros u 6:35 zemljotres je izmeren na Hagafelu sa magnitudom 3.0.“

Vulkan Fagradalsfjal na poluostrvu Rejkjanes na jugozapadu Islanda nalazi se blizu mesta Grindavik, ribarskog grada udaljenog oko 50 kilometara jugozapadno od glavnog grada Rejkjavika i samo 25 kilometara od aerodroma Keflavik, najvećeg aerodroma zemlje i glavnog čvorišta za međunarodne letove.

Ako erupcija bude dovoljno velika, može potencijalno poremetiti vazdušni saobraćaj tokom dana ili nedelja – ne samo iznad Islanda. Kada je islandski vulkan Ejafjalajokul eruptirao 2010. godine, uporni severni vetrovi nosili su ogromne stubove vulkanskog pepela do kontinentalne Evrope. Više od 100.000 letova otkazano je tokom nekoliko nedelja, pogađajući sedam miliona putnika i smanjujući globalnu ekonomiju za 4,7 milijardi dolara, uključujući 1,7 milijardi dolara izgubljenih prihoda aviokompanijama, prema analizi Oksford ekonomije.

REUTERS/Marko Djurica

U ponedeljak je Akuveder (Accuweather) upozorio na potencijalne posledice po vazdušni saobraćaj tokom narednih nedelja. „Vulkanski pepeo, ako se unese u dovoljnim količinama, može rezultirati kvarom mlaznog motora – ozbiljnom pretnjom avionima“, rekao je Džonatan Porter, glavni meteorolog Akuvedera. „Kao rezultat toga, tokom erupcije 2010. godine, kako se oblak pepela širio, civilne vazduhoplovne vlasti u raznim zemljama obustavljale su vazdušni saobraćaj, zbog čega su mnogi putnici iz Evrope i šire ostajali zaglavljeni nedeljama bez mogućnosti letenja“.

Od erupcije Ejafjalajokula 2010. godine, Evropska agencija za bezbednost vazduhoplovstva (EASA) tvrdi da je sada bolje pripremljena za veliki događaj s vulkanskim pepelom i prati trenutnu situaciju u Fagradalsfjalu. „U slučaju erupcije i razvoja oblaka pepela, agencija će sarađivati s drugim akterima u avioindustriji kako bi procenila uticaj na avijaciju i prema tome dala preporuke“, stoji u saopštenju na veb-sajtu EASA.

Island er kaže da „trajna seizmička aktivnost u jugozapadnom regionu Islanda nije uticala“ na letove do ili iz Islanda. „U bliskom smo kontaktu s islandskim vlastima i pažljivo pratimo situaciju“, navodi se u upozorenju avioprevoznika.

Turistička agencija Islanda takođe poziva na smirenost, napominjući da „Islandu nije nepoznata vulkanska aktivnost i doživljava vulkanski događaj svakih pet godina, u proseku. Tri erupcije dogodile su se na poluostrvu Rejkjanes u poslednje tri godine i nijedna nije uzrokovala štetu ljudima niti poremetila vazdušni saobraćaj“.

„Ne može se predvideti da li će vulkanska erupcija izbiti, ili tačno kada ili gde u blizini Grindavika može doći do potencijalne erupcije“, navodi se u članku objavljenom u petak na veb sajtu Poseti Island. „Važno je napomenuti da trenutno ima 46 vulkana širom sveta koji aktivno eruptiraju, bez značajnih poremećaja međunarodnog vazdušnog saobraćaja“.

REUTERS/Marko Djurica

Porter iz Akuvedera ne veruje da će erupcija Fagradalsfjala stvoriti nivo ozbiljnih poremećaja u vazdušnom saobraćaju viđenih 2010. godine, zbog razlika između vulkana. „Vulkan Ejafjalajokul se nalazi na visokoj nadmorskoj visini – više od 1.670 metara – i suštinski je pokriven ledenim glečerom“, rekao je. „Kada je ovaj vulkan eruptirao 2010. godine, oblak pepela postao je eksplozivniji jer je rastopljena lava imala interakciju s ledenim pokrivačem“.

Ipak, Porter kaže da je potencijal za poremećaje u letenju vrlo realan. „Vulkan blizu Grindavika nije obuhvaćen ledenim pokrivačem, ali ako eruptira, i dalje može uvesti stubove vulkanskog pepela u atmosferu, koji mogu putovati na vetrovima u gornjim nivoima“, rekao je.

Suzan Roan Keler, novinarka Forbes