Kako će putovati Generacija Alfa: Već za 10 godina ništa više neće biti isto

Veštačka inteligencija će obavljati glavni deo posla kada je u pitanju planiranje putovanja od početka do kraja, na osnovu budžeta, ličnih interesovanja, pa čak i trenutnog raspoloženja.
Pripremite se za potpuno nov način putovanja već za desetak godina.
Prema nedavno objavljenom izveštaju o putovanjima kompanije Omio, aplikacije i veb-sajtovi koji objedinjuju rezervacije autobusa, vozova, trajekata i aviona na jednom mestu, kao i veštačka inteligencija će igrati sve veću ulogu u načinu na koji planiramo putovanja.
Prvi izveštaj o budućim putovanjima kompanije Omio, napravljen u saradnji sa The Future Laboratory, donosi iznenađujuće radikalne ideje o tome kako bismo mogli razmišljati o putovanjima i rezervacijama već do 2035.
„Umesto da se putovanje svodi samo na dolazak od tačke A do tačke B, radi se o tome kako se cela avantura prilagođava tokom puta“, kaže Martin Rejmond, suosnivač konsultantske kuće The Future Laboratory, govoreći o potencijalnim promenama u načinu na koji će ljudi planirati svoja putovanja u narednoj deceniji.
Promene u planiranju
Do 2035. godine, prema podacima Svetskog saveta za putovanja i turizam (World Travel & Tourism Council), ovaj sektor će doprineti globalnoj ekonomiji sa više od 17 triliona dolara.
Putničke platforme više neće biti samo transakcione – već i transformacione, prilagođavajući se ličnim emocijama i potrebama tokom putovanja.
Za potrebe najnovijeg izveštaja o putovanjima, Omio je iskoristio znanje brojnih industrijskih stručnjaka i analizirao najsvežije trendove u putovanjima.
Cilj je bio da objasni na koji način ćemo u budućnosti planirati svoja putovanja posebno s obzirom na dolazak Generacije Alfa (rođenih između 2010. i 2024.).
Ova generacija će na planiranje putovanja gledati potpuno drugačije, jer su odrastali uz mobilne uređaje od najranijeg uzrasta. Iz njihove perspektive, svet je povezaniji i dostupniji nego ikad ranije.
Rezervišite putovanje kao što “bindžujete” seriju
Ovaj trend je već počeo i ukazuje na to koliko putnici bivaju pod uticajem holivudskih filmova i TV programa kada biraju destinacije.
Od HBO serije „Beli lotos“ (koja nas je masovno vodila na ostrvo Maui, Siciliju i Tajland tokom tri sezone), do influensera na društvenim mrežama koji dele svoja omiljena mesta na društvenim mrežama utiče na to gde i kako putujemo.

I to zaista funkcioniše.
Na primer, rastuća potražnja za putovanjima u južnu Italiju navela je avio-kompanije poput Delte i Junajteda da uvedu nove letove ka Siciliji (ka Kataniji i Palermu).
Zajedno sa kompanijom Ameriken, ove tri velike američke međunarodne avio-kompanije takođe su dodale brojne nove direktne letove ka Napulju.
Omio predviđa da će se putničke platforme uskoro integrisati u zabavni sadržaj.
Tako da ako vam se dopada ono što gledate, možete jednostavno prevući prstom i direktno preći na rezervaciju putovanja.
Ljudi više neće planirati putovanja unapred, već će rezervisati u trenutku, dok uživaju u sadržaju o putovanjima. Planeri tih putovanja moći će da se sačuvaju na vašem nalogu za kasniju rezervaciju ili lako podele sa prijateljima.
Putovanja se sve više pretražuju na Jutjubu
Roja Zejtun, direktorka za kulturu i trendove u kompaniji Jutjub za Evropu, Bliski istok i Afriku, navodi da su oni već postali druga po veličini pretraživačka platforma kada su u pitanju putovanja.
Ona takođe ističe da ljudi sve više veruju sirovom i autentičnom sadržaju, u poređenju sa onim koji je previše dorađen. Putnici više neće trošiti vreme na opsežna istraživanja, već će “slučajno nabasati” na ideje za putovanja.
Gledaće ona koja odgovaraju njihovim interesovanjima dok svakodnevno koriste aplikacije poput Instagrama ili Jutjuba, gde će moći direktno da rezervišu celu, unapred osmišljenu turu.
Uz pomoć alata pokretanih veštačkom inteligencijom, način na koji ćemo komunicirati sa putničkim sadržajem putem društvenih mreža i platformi za rezervacije biće usklađen sa našim ličnim interesovanjima i emocijama.
Istovremeno, veštačka inteligencija će pokretati i alate koje koristimo za korisničku podršku. To ne mora uvek biti dobra vest za sve. Botovi ne znaju uvek odgovore.
Sve veći broj putničkih brendova preusmerava svoje korisničke servise u inostranstvo ili na automatizovane razgovore.
Međutim, veštačka inteligencija može imati i pozitivan uticaj. Može da kreira personalizovane planere i preporuke na osnovu vašeg budžeta, navika i omiljenih aktivnosti, a ne samo prema onome što je trenutno najpopularnije.
Odabir destinacije
Destinacije koje posećujete treba da budu one koje sa vama emocionalno rezonuju. Ne samo one koje su najjeftinije ili najlepše.
Veštačka inteligencija može čak da integriše i lične preferencije.
Na primer, poput mesta na kojem volite da sedite u avionu ili vozu, vrste hrane koju volite, kao i vaše omiljene programe lojalnosti (uključujući način na koji skupljate i trošite poene).
Izveštaj o trendovima hotela Hilton za 2025. pokazuje da 78% putnika želi da rezerviše celokupno putovanje putem interneta. Nemaju potrebe da komuniciraju sa stvarnom osobom.
Sličan broj ispitanika želi da koristi mobilni telefon za upravljanje svojim putovanjem, uključujući i eventualne prekide ili promene na putu.
Omio izveštaj nastavlja ovu temu sa podacima Euromonitor International-a. Prema njima će do 2029. godine čak 73% turističke prodaje biti obavljeno onlajn.
Na primer, ako loše vreme, gužva u saobraćaju ili lokalni štrajk poremete putovanje, veštačka inteligencija može brzo da reorganizuje složenu rutu u skladu sa cenom i raspoloženjem.
Umorni ste nakon noćnog leta? AI može predložiti bržu opciju, poput Ubera, umesto vožnje autobusom sa više presedanja. Ako vam je budžet prioritet, može vas odvratiti od taksija zbog gužvi i predložiti metro ili čak električni trotinet.

Rast intermodalnog putovanja
Intermodalno putovanje odnosi se na koncept korišćenja dva ili više vidova prevoza tokom iste rute. To takođe može uključivati ono što izveštaj naziva „mikromobilnost“, a to su električni bicikli i trotineti.
Iako nije ništa novo koristiti usluge vožnje do aerodroma, autobus, let avionom do destinacije, a zatim voz do hotela, rezervisati sve to na jednom mestu i dalje nije lako.
Sistem kompanije Omio to već omogućava i šalje vam mejlove ili SMS poruke pre, tokom i posle putovanja sa ažuriranjima i informacijama o pomoći. Takođe, Omio vam šalje putem mejla karte ili dokumente potrebne za putovanje kod prevoza koji nisu avio letovi, tako da nije potrebno dodatno čekiranje.
Jednostavno odštampate ili sačuvate kartu na telefonu. To je nešto što većina drugih putničkih platformi još nije uvela u ponudu. Sve je digitalno sinhronizovano na jednom mestu.
Putovanje sa manje prtljaga
Još jedno pojednostavljenje putovanja, navedeno u izveštaju, predviđa da će ljudi putovati sa manje prtljaga.
Često samo sa ručnim prtljagom, kako bi intermodalni prevoz bio jednostavniji.
Za one sa manjim budžetom, veštačka inteligencija može pomoći u predlaganju celokupnog programa od početka do kraja, sa više vozova ili opcija javnog prevoza umesto letova.
Izveštaj takođe ističe postojeći program Any Wear, Anywhere kompanije Japan Erlajns kao model budućnosti.
Sugerišu da će putnici moći da unapred rezervišu pažljivo odabrane pakete odeće i dodataka koji ih čekaju na odredištu.
Rešavanje prekomernog turizma
Ovo može pomoći u smanjenju količine prtljaga koji nosite, kao i emisije CO2 prilikom putovanja. Od odeće do dečijih kolica, ove mogućnosti mogu radikalno poboljšati logistiku intermodalnog putovanja.
Podaci kompanije McKinsey & Co. iz izveštaja Omio takođe ističu problem prekomernog turizma. Čak 80% putnika posećuje samo 10% turističkih destinacija u svetu.
Upravo u ovakvim situacijama veštačka inteligencija može pomoći tako što će skrenuti pažnju na druge destinacije. Takođe i podstaći putovanja van sezone na popularnim turističkim mestima.
Veštačka inteligencija i putovanja mogu se spojiti kako bi unapredili svaki korak putovanja. Platforme za rezervacije koje integrišu ovu tehnologiju biće posebno privlačne putnicima iz Generacije Alfa.
Remzi Kubejn, saradnik Forbes