Kako će veštačka inteligencija uticati na industriju putovanja

Lifestyle Forbes 17. nov 2023. 08:38
featured image

Hoće li veštačka inteligencija spasiti ljudski rod ili će doneti propast modernom društvu koje u svemu traži prečice

17. nov 2023. 08:38

Potrošači su pod uticajem veštačke inteligencije više nego što misle, često bez njihovog znanja ili pristanka. Svuda, od zdravstvene nege do finansija, od transporta do poljoprivrede, veštačka inteligencija igra sve veću ulogu.

Ni industrija putovanja nije pošteđena.

Globalna kompanija za podatke i analizu, NRG (National Research Group) kaže kako novinari koriste veštačku inteligenciju za pisanje onlajn vodiča za putovanja, influenseri svojim pratiocima pokazuju kako koristiti ČetGPT za planiranje putovanja, a svi od najmanjih turističkih agencija do divova industrije aktivno istražuju kako iskoristiti te tehnologije za pružanje jednostavnijeg, sigurnijeg i interaktivnog digitalnog iskustva za svoje klijente.

U teoriji, putovanja planirana uz pomoć veštačke inteligencije mogla bi da budu od ogromne pomoći klijentima: umanjuju stres organizacije i nude personalizovane savete koji su ranije bili dostupni jedino onima koji su mogli da priušte ličnog agenta za putovanja.

Ali, jesu li putnici zaista i spremni verovati veštačkoj inteligenciji po pitanju komplikovanih zadataka poput rezervacija letova i smeštaja, plana putovanja ili budžeta? Šta kompanije za putovanja mogu da učine kako bi osigurali da alati koje trenutno osmišljavaju neće biti samo prolazan trend, već će imati stvaran uticaj na iskustva klijenata?

Klijenti su definitivno otvoreni prema ideji korišćenja veštačke inteligencije za aktivnosti koje smatraju najzabavnijim delom putovanja. Na primer, 39 odsto kaže kako su zainteresovani za preporuke koje bi im takvi alati mogli dati za najbolje atrakcije, a 36 odsto njih od veštačke inteligencije bi želelo da dobije preporuke za restorane. Ipak, u svim slučajevima je najvažnije da se klijenti osećaju kao da još uvek imaju kontrolu.

“Iako verujemo u veštačku inteligenciju i otvoreni smo prema njoj, ono što mi želimo je maksimalna personalizvanost, želimo da iznenađujemo i oduševljavamo naše putnike, a to mašina nikada ne može da zameni,” objašnjava viša potpredsjednica Inspirata, Ešli Kolins (Ashlee Collins). “Iako ČetGPT i drugi slični alati mogu da daju određenu osnovu ili dopune raspored, to je još vrlo daleko od sveta u kojem mogu u potpunosti da zamene ljudsko planiranje. Veliki deo mog posla je da lično upoznam klijente i tretiram ih kao prijatelje ili porodicu. Ako znam da neko ima problema s kolenom, odabraću raspored s manje hodanja. Ako neko voli umetnost, predložiću im posetu otvaranju galerije ili posebne izložbe.

Uprkos svim prednostima koje veštačka inteligencija nudi u čitavom nizu sektora, određeni broj klijenata još uvek joj ne veruje kad se radi o planiranju i rezervacijama putovanja, pokazala je studija NRG-a. Čini se da veštačka inteligencija još nije celovito rešenje: ljubitelji putovanja bili su prevareni lošim vodičima koje su kupili na Amazonu, a koje su “napisali” alati veštačke inteligencije, a sistemi poput ČetGPT još uvek nude odgovore koji su ponekad pogrešni ili nepotpuni.

Osnivačica i predsednica kompanije Kouda Travel, Meri Kalderon (Mery Calderon), dodaje: “Butik kompanija za putovanja kontaktiraće vas tokom vašeg puta i pitati jeste li zadovoljni, a veštačka inteligencija nema taj kapacitet. Detaljni planovi s mnogo destinacija i aktivnosti zahtevaju iskusne agente koji put mogu da isplaniraju tako da on bude realističan i da dobijete najbolje moguće iskustvo. Ako putujete u inostranstvo, sertifikovana kompanija za putovanja može da osigura da ste u svakom trenutku sigurni i osmisliti alternative u stvarnom vremenu ako dođe do nepredviđenih događaja”.

U sažetku studije zaključuje se sledeće:

81 odsto ispitanika izjavilo je kako, ako koriste veštačku inteligenciju za pomoć pri planiranju putovanja, imaju potrebu nekoliko puta da provere sve informacije koje dobiju putem tih alata pre nego donesu bilo kakve odluke.

81 odsto ispitanika ne žele s alatima veštačke inteligencije da podele nikakve informacije o svojoj deci.

77 odsto kaže kako im nije ugodno da veštačkoj inteligenciji daju pristup svojim vizama, pasošima ili drugim važnim dokumentima.

51 odsto kaže kako se boje da alati bazirani na veštačkoj inteligenciji neće dovoljno dobro zaštititi njihove privatne podatke.

S druge strane, potrošači su ipak uzbuđeni zbog potencijalne primene veštačke inteligencije u industriji putovanja. Oko 46 odsto ispitanika u SAD očekuje kako će veštačka inteligencija imati pozitivan opšti učinak na iskustvo putovanja, dok tek 18 odsto misli da će ona za putnike doneti negativna iskustva. Takođe, 61 odsto ispitanika kaže kako bi bili spremni da koriste veštačku inteligenciju za pomoć pri planiranju putovanja u budućnosti.

Shutterstock/Jaromir Chalabala

Možda najvažnija i najuzbudljivija primena ove tehnologije, barem iz perspektive potrošača, je mogućnost korišćenja veštačke inteligencije kao virtualnog putničkog agenta. Pre putovanja, turisti bi mogli od alata veštačke inteligencije zatražiti personalizovane preporuke o tome koja mesta posetiti, gde jesti ili odsesti ili kako najbolje iskoristiti svoj budžet.

Ipak, iako ČetGPT može dati preporuke tokom planiranja, on ne može da reši probleme u hodu. Ljudski profesionalci se mogu pobrinuti da put prođe glatko, a i plan putovanja mogu izmeniti u realnom vremenu. “Oni su lokalci koji dobro poznaju područje, sastaće se s vama na lokaciji gde odsedate i pomoći vam da se smestite, podeliće s vama svoje lične preporuke. Takođe su s vama u kontaktu tokom čitavog putovanja i mogu u hodu da menjaju rezervacije i planove,” objašnjava Kolins.

Kalderon kaže kako veštačka inteligencija plan putovanja kreira na osnovu najčešćih pretraga drugih putnika, no nemaju svi iste ciljeve i želje, a veštačka inteligencija ne poseduje znanje putničkog agenta koji živi na destinaciji. “Veštačka inteligencija dobra je samo onoliko koliko i vaša sposobnost da jasno napišete šta želite, kao i od tačnosti informacija dostupnih putem interneta. Stručni, lokalni agenti analiziraju, predviđaju i imaju znanje i veze da vas spoje s najboljim vodičima i ponude vam najbolje hotele i iskustva,” kaže ona.

“Moje predviđanje što se tiče veštačke inteligencije u svetu putovanja je da ćemo, ako se tehnologija poboljša i putnici joj počnu više verovati, izgubiti ljudske veze i uzbuđenje koje dolazi s planiranjem putovanja. Svoj posao volim zato što svojim klijentima mogu pomoći da stvore uspomene i sastaviti individualizovane planove na osnovu vlastitog iskustva,” zaključuje Kolins.

Rodžer Sends, saradnik Forbes