Klunijev brodvejski nastup obara rekorde: Prvi put će jednu predstavu prenositi CNN i HBO Max

Džordž Kluni nije mogao da poželi bolji i veći debi na Brodveju. Predstava Good Night, and Good Luck – u kojoj je koscenarista, producent i glumac nominovana je za pet Toni nagrada na ovogodišnjoj ceremoniji. Ovo uključuju i Klunijevu nominaciju za najboljeg glumca. Predstava je oborila sve nedeljne rekorde blagajne kao najprofitabilnija ne-mjuzikl predstava u istoriji. Njeno pretposlednje izvođenje, zakazano za subotu, biće emitovano uživo na CNN-u i HBO Maxu. To je prvi put da se neka brodvejska predstava emituje uživo na ovaj način.
Klunijeva predstava postala je prva koja je zaradila četiri miliona dolara za samo jednu nedelju.
Tokom 12 nedelja svoje trinaestonedeljne sezone, ova scenska adaptacija sukoba između novinara Edvarda R. Maroua i senatora Džozefa Makartija, zaradila je više na Brodveju (44 miliona dolara) nego originalni filmski materijal. Film iz 2005. u kojem je Kluni koscenarista i reditelj, zaradio je svega 32 miliona dolara na domaćem tržištu. I uprkos tome što je nominovan za šest Oskara, uključujući i za najbolji film i režiju.
Kluni nije na Brodveju zbog novca
Ali jedno je sigurno – Kluni nije došao na Brodvej zbog novca.
Magazin Forbes procenjuje da će 64-godišnji Kluni zaraditi oko šest miliona dolara u vidu honorara i bruto tantijema za svoje brojne uloge u produkciji. To ga čini najplaćenijim izvođačem u pozorištu tokom tog perioda. Ipak, to je samo delić onoga što najplaćeniji holivudski glumci zarađuju po filmu. Na primer, za film Wolfs iz prošle godine, Forbes procenjuje da su Kluni i njegov kolega Bred Pit dobili po 30 miliona dolara od Apple-a.
„Film će te učiniti slavnim, televizija bogatim, ali pozorište te čini dobrim“, kako je to legendarno rekao brodvejski veteran Terens Man. Zvezde A-liste poput Klunija postale su ključni deo brodvejske industrije.
Denzel Vošington i Džejk Džilenhol trenutno igraju glavne uloge u Otelu. Kiren Kalkin, Bob Odenkirk i Bil Bur predvode postavu u Glengary Glen Rosu. U aprilu je zvezda filma Gladijator II, Pol Meskal, završio izvođenje u Tramvaju zvanom čežnja. Pozorišna sezona 2024. uključivala je i Roberta Daunija Mlađeg, Rejčel Mekadams, Stiva Karela, Edija Redmejna i Džeremija Stronga. Svi su glavne uloge u ne-mjuzikl predstavama koje su trajale između 10 i 16 nedelja. Te predstave imale su unapred određene datume zatvaranja kako bi se prilagodile zauzetim rasporedima glumaca.
Holivudske zvezde zarađuju producentima
Iako se holivudske zvezde na Brodveju pojavljuju već decenijama, u poslednjih nekoliko godina producenti i investitori sve su više zainteresovani za ove kratke, zvezdama vođene produkcije. One, naime, značajno umanjuju finansijski rizik. Prema procenama Forbes, predstava obično zahteva ulaganje od šest do devet miliona dolara. To je novac neophodan da bi stigla do premijere. Za mjuzikl se traži između 20 i 25 miliona. Nedeljni operativni troškovi za drame iznose između 400.000 i 600.000 dolara, dok za mjuzikl dostižu 800.000 do 900.000 dolara.

„Verovatnoća da investitor izgubi ceo ulog je gotovo nikakva, zahvaljujući projekcijama prodaje koje se temelje na glumcu“, kaže Džejson Turčin, producent koji je osvojio Tonija i osnivač Broadway Investors Club-a. „Možda nećete dobiti višestruki povraćaj, ali treba očekivati zdravu zaradu.“
Na primer, Good Night, and Good Luck je povratila svoju početnu investiciju od 9,5 miliona dolara za samo sedam i po nedelja prikazivanja. Predstave Otelo i Glengary Glen Ros vratile su svojih devet miliona, odnosno 7,5 miliona dolara za devet nedelja.
Iako je potencijalna zarada ovih predstava ograničena zbog kratkog trajanja, investitori mogu da očekuju povraćaj kapitala od 10 do 30 odsto, kaže Turčin. S obzirom na to da samo oko četvrtine svih brodvejskih predstava u potpunosti isplati svoje investitore – ili čak i manje – on veruje da će producenti u narednim godinama sve više ulagati u ovakve „sigurne opklade“.
Zvezde dobijaju minimalnu platu
U međuvremenu, zvezde A-liste, od kojih neke po filmu zarađuju i više od 20 miliona dolara, obično dobijaju minimalnu nedeljnu platu. Ona je oko 100.000 dolara nedeljno za najtraženije talente.
Ostali ključni članovi ekipe, kao što su pisci, producenti i reditelji, dobijaju ili manji procenat od bruto prihoda ili veći procenat od profita nakon što se troškovi pokriju. Za predstave koje se duže igraju, gotovo svi su prešli na isplate iz profita, kako bi se smanjio rizik. Međutim, za predstave za koje se gotovo sigurno zna da će biti hitovi sa zvezdama – recimo, jednogodišnje izvođenje Hjua Džekmena u obnovljenoj verziji The Music Man iz 2022. godine – standard je isplata iz bruto prihoda. Klunijev ugovor za Good Night, and Good Luck uključivao bi procente od neto prihoda za glumu, saradnju na scenariju, produkciju i vlasništvo nad osnovnim intelektualnim vlasništvom, što sve zajedno čini njegovu impresivnu zaradu.
Do ove godine, procenat od bruto prihoda koji je glumac mogao da ostvari na Brodveju bio je samo neznatno veći od minimalne nedeljne plate. Većina hit predstava zarađuje nešto više od milion dolara nedeljno. I to tokom trajanja predstave, glavna zvezda bi mogla da zaradi između jedan i tri miliona dolara. Ali ako ste tip glumca koji je stekao bogatstvo igrajući superheroja (Džekmen), prodajući kompaniju za tekilu (Kluni), ili ste jedan od najisplativijih glumaca proteklih 30 godina (Vošington), novac je manje bitan.
Zvezde dižu cenu karata
Ono što se promenilo u sezoni 2025. jeste to što su producenti shvatili koliko mogu da podignu cene karata ako imaju zvezdu koja „prodaje“ predstavu. To naročito važi za najskuplja mesta. Prosečne cene karata za Good Night, and Good Luck, Otelo i Glengarry Glen Ross kreću se između 250 i 400 dolara. Premijum mesta redovno se prodaju po cenama od 700 do 900 dolara. To je više nego duplo u odnosu na najskuplje karte za prošlogodišnje predstave sa zvezdama ili dugovečne hitove poput Wicked i Hamilton.

Od predstava koje su počele sa izvođenjem u martu, tri su među četiri najprofitabilnije na Brodveju. Good Night, and Good Luck i Otelo u proseku zarađuju više od tri miliona dolara nedeljno. Klunijeva predstava čak tri puta je prešla granicu od četiri miliona dolara nedeljno. To nijedna dramska predstava do sada nije uspela.
Ovacije ne mogu da škode egu
Za publiku s dubokim džepom, privlačnost gledanja holivudske zvezde uživo pokazala se otpornom na tradicionalne prepreke koje utiču na druge predstave, kao što su loše kritike. Prema sajtu Did They Like It?, koji prikuplja recenzije brodvejskih predstava, Good Night, and Good Luck je dobila osam pozitivnih, devet mešovitih i četiri negativne kritike od vodećih kritičara. Otelo je imao dve pozitivne, 15 mešovitih i tri negativne kritike, i potpuno je ignorisan na dodeli nagrada Toni. Ipak, prodaja karata ostaje snažna.
Prošlogodišnja predstava McNeal sa Robertom Daunijem Džuniorom – njegova brodvejska premijera – bila je jedna od najlošije ocenjenih u sezoni. Imala je jednu pozitivnu, pet mešovitih i osam negativnih recenzija. Ipak, zaradila je 14 miliona dolara tokom svog 12-nedeljnog izvođenja.
U poređenju s tim, predstava John Proctor Is The Villain – moderna verzija Veštica iz Salema Artura Milera sa Sejdi Sink iz Stranger Things – dobila je 17 pozitivnih, tri mešovite i jednu negativnu kritiku. Dobila je takođe i sedam nominacija za nagradu Toni. U proseku zarađuje manje od 500.000 dolara nedeljno, što jasno pokazuje raskorak između umetničkog kvaliteta i komercijalnog uspeha.
“Izgleda da publika želi da vidi holivudske zvezde, u istom prostoru, u isto vreme. Ljudi žude za tim iskustvom,” kaže jedan veliki brodvejski pregovarač. “A za zvezdu? Ovacije hiljadu ljudi svake večeri ne škode njihovom egu.”