Koje je najsigurnije sedište u avionu?

Lifestyle Forbes 17. jan 2024. 13:49
featured image

17. jan 2024. 13:49

Putovanje avionom neverovatno je sigurno u poređenju s drugim prevoznim sredstvima, ali ako vas zanima koja sedišta su najbezbednija u vanrednim situacijama, odgovor je jasan – sve zavisi od situacije, ali studije pokazuju da ste generalno bezbedniji na srednjem sedištu u zadnjem delu aviona.

Jesu li putovanja avionom sigurna?

Prošla godina bila je druga najbezbednija u istoriji što se tiče bezbednosti, pokazuju podaci baze Aviation Safety Network. Ova baza podataka pokazuje da je u 35 miliona letova u 2023. godini zabeleženo 1.213 ozbiljnih nezgoda, 134 nesreće, 5 fatalnih nesreća i 105 smrtnih slučajeva. Portal airlineratings.com izveštava kako prosek proteklih pet godina iznosi 13 nesreća svake godine i 300 smrtnih slučajeva.

Istraživanja sprovedena u 21. veku pokazuju kako putovanje avionom redovno dobija visoke ocene po pitanju sigurnosti u poređenju sa, na primer, automobilima. Studija Vašington posta otkrila je kako na svakih 1.6 milijardi kilometara pređenih automobilom dođe do 7.28 smrtnih slučajeva – najviše od svih vrsta javnog prevoza. Drugi po redu su trajekti (3.17 smrtnih slučajeva na istoj udaljenosti), vozovi (0.43 smrtnih slučajeva), podzemna železnica (0.24), autobusi (0.11), a potom avioni s 0.07 smrtnih slučajeva na svakih 1.6 milijardi kilometara. I druge studije pokazale su slične rezultate – komercijalna putovanja avionom najbezbedniji su način za duga putovanja.

Varijacije u bezbednosti postoje i po pitanju lokacije u svetu: putovanje vozom danas je mnogo bezbedniji nego što je bilo 70-ih godina prošlog veka, no jedna studija pokazuje kako je 58 puta veća verovatnoća da ćete završiti povređeni putujući vozom u SAD-u nego u, recimo, Francuskoj.

Takođe, bezbednost zavisi i od avio-kompanije kojom putujete. Studija MIT-ja iz 2020. otkrila je velike regionalne varijacije prema kojima su najbezbednije aviokompanije u SAD-u, Evropskoj uniji, Kini, Japanu, Kanadi, Australiji, Novom Zelandu i Izraelu. Tokom prethodnih nekoliko decenija, naglašava studija, stopa smrtnih ishoda pala je mnogo brže od straha javnosti od letenja.

Ako se bojite letenja, bićete mirniji ako odaberete prevoznika koji je uvijek pri vrhu godišnjih popisa najbezbednijih na svetu. Važno je naglasiti kako su margine između najbezbednijih 25 izuzetno male, no prvo mesto zauzima Er Nju Zeland. Slede ga Kvantas, Vrdžin Australia, Etihad Arvejs i Katar Arvejs. Pet najbezbednijih niskobudžetskih avio-prevoznika su Džetstar, iziDžet, Rajner, Viz i Norvežian.

Šta je bezbednije – prednji deo, sredina ili zadnji deo aviona?

Kada rezervišemo avionske karte, često uzimamo u obzir koliko će nam jednostavno biti ući i izaći iz aviona i gde će nam biti najudobnije. Ipak, istraživanja pokazuju kako su neki delovi aviona bezbedniji od drugih.

Kada je američki Nacionalni odbor za bezbednost prevoza istraživao 20 avionskih nesreća od 1971. godine, otkrio je kako putnici koji su sedeli u zadnjem delu aviona imali 69 odsto izgleda za preživljavanje, dok su oni u prednjem delu imali samo 49 odsto šanse. Putnici koji su sedeli oko avionskog krila imali su izglede za preživljavanje od 59 posto.

Sedište do prozora, u sredini ili do prolaza?

Tajmova studija baze podataka o avionskim nesrećama američke Federalne uprave za vazduhoplovstvo (FAA) analizirala je podatke od nezgoda između 1985. i 2000. godine. Studija je potvrdila kako je zadnji deo aviona sigurniji po pitanju većih izgleda za preživljavanje, a čini se da izglede povećava i sedenje u sredini.

Putnici koji su sedeli na sedištima u sredini reda u zadnjem dijelu aviona imali su stopu smrtnosti od 28 odsto u analiziranim nesrećama. Najopasnija mesta su ona do prolaza u srednjem delu aviona (stopa smrtnosti od 44 odsto). Sedišta u sredini reda bezbednija su jer putnici tako imaju zaštitu s obe strane.

Zavisi li sigurnost mesta od vrste nezgode?

Iako je statistički verovatnije da ćete avionsku nesreću preživeti ako sedite na srednjem sedištu u zadnjem delu aviona, sve naravno zavisi o vrsti nesreće i gde avion pretrpi najveću štetu. Kada se 1989. godine srušio let Junajtid flajta u saveznoj državi Ajovi, preživelo je 184 od 269 putnika, a svi oni su sedeli bliže prednjem delu aviona. Kako piše CNN, zabijanje u planinu ili pad u okean značajno smanjuju izglede za preživljavanje.

Studija Tajma otkrila je i da u nekoliko nesreća nije bilo pravila o tome ko će preživeti, zbog čega FAA veruje kako “sigurnije” mesto u avionu – ne postoji.

Šta putnici mogu učiniti kako bi bili bezbedniji?

Ako se želite uveriti da ste učinili baš sve što možete kako biste bili bezbedni u avionu, najbolje što možete učiniti jest da pogledate bezbednosne video-snimke, zapamtite gde se nalaze vrata u slučaju nužde, nosite odeću koja vam omogućava da se brzo krećete i ne konzumirate alkoholna pića. Najvažnije od svega: u slučaju da avion morate hitno napustiti, nemojte ništa nositi sa sobom.

Koliko je verovatno da će do nepredviđene situacije doći?

Izgledi da će na baš vašem letu doći do bilo kakve vanredne situacije jako su niski – avioni su podvrgnuti strogim testovima i regulacijama, a ako se dogodi problem s jednim tipom aviona, čitava linija biće prizemljena ako je to potrebno.

Zapamtite – putovanje avionom je bezbedno: piloti su vrhunski obučeni i pronaći će mesto za sletanje, a letenje je uvek značajno bezbednije od drugih načina putovanja. Mnogo je verovatnije da ćete u saobraćaju poginuti kao pešak, da ne govorimo o šansama ako sednete na motocikl.

Alex Ledsom, saradnik Forbesa