Koje popularne biznis knjige su obavezna literatura u novoj godini: Šta čitaju uspešni
Poznati ljudi iz sveta biznisa često ne skrivaju svoje hobije i interesovanja. Za neke je to čitanje knjiga.
Jedan od njih je svakako Bil Gejts, pasionirani ljubitelj knjiga koji svake godine pročita najmanje 50 naslova i redovno na svom blogu GatesNotes daje preporuke za pet najboljih koje preporučuje tokom praznika ili letnjih godišnjih odmora.
A kakvo je interesovanje za biznis štivo u Srbiji i ko ga čita?
Biznis i poslovnu literaturu u domaćim knjižarama najčešće kupuju ajtijevci, bankari, farmaceutske kompanije, ali i vlasnici biznisa i preduzetnici. Naslovi koje naručuju kompanije za svoje zaposlene razlikuju se od onih koje uzimaju pojedinci.
Tako su na listi ‘kompanijske literature’ izdanja – “Ovo je marketing”, “Uticaj-psihologija ubeđivanja”, “Design thinking” i “Kako ovladati veštinom prodaje”, dok su kod lične kupovine traženiji naslovi – “Stiv Džobs“, “Ilon Mask: Tesla, SpaceX i potraga za fantastičnom budućnošću“, “Sabrani spisi: Smišljajte i istražujte“, pa i jedan domaći – “Ja, tajkun“.
U izdavačkoj kući Finesa daju poduži spisak knjiga namenjen poslovnim ljudima i preduzetnicima, odnosno knjige iz oblasti ličnog i profesionalnog razvoja.
Kako kaže direktorka i glavni urednik ove izdavačke kuće Lidija Maričić, kompanije koje za svoje zaposlene naručuju i rado poklanjaju njihove knjige su iz oblasti IT industrije, banke, farmaceutske kompanije sa velikim brojem zaposlenih, kao i one kompanije koje se bave prodajom.
Ovakvo štivo kupuju najčešće kao nagradu, ali i kao stimulaciju kontinuirane edukacije i inspiracije zaposlenih.
Šta poručuju kompanije, a šta čitaju preduzetnici?
Kompanije najčešće naručuju knjige „Design thinking“, „Ovo je marketing“, „Uticaj-psihologija ubeđivanja“, „Kako ovladati veštinom prodaje“, „Agilnost na prvom mestu„…
Takođe, u najprodavanije knjige spadaju i „Prestani da igraš na sigurno“, „Atomske navike“, „Burnout“, „Bogati otac siromašni otac“…
Kako kaže sagovornica Forbes Srbija njihovi kupci su često i ljudi koji razvijaju proizvode, lični brend, usluge i oni koji žele da skaliraju svoje poslove.
“Knjige podstiču i intrapreduzetništvo, tako da ohrabruju ljude da budu proaktivni u firmama u kojima rade i razvijaju se na poslovnom i privatnom planu”, kaže Lidija Maričić.
„Ovo je marketing“ je knjiga zanimljiva onima koji razvijaju lični brend, proizvod, ali i marketinškim agencijama, kao i onim biznisima koji smatraju da marketing ne treba da autsorsuju – čega je Set Godin i zagovornik.
Set Godin je marketing guru poznat po kratkim instrukcijama kako da briljira svaki proizvod, lični brend ili kompanija na tržištu.
„Glavna poruka koju on daje u ovoj knjizi je: Ne traži kupca za svoj proizvod, već traži proizvod za svog kupca. Smatram da se vreme mnogo promenilo i da kupcu ili korisniku naših usluga moramo da priđemo sa transparentnošću, empatijom i punom pažnjom. Kako i sam Godin kaže, bolje da imate 100 ljudi koji zaista vole ono što radite, nego milion kojima se samo sviđate“, kaže Lidija Maričić.
Takođe preporučuje i knjigu „Design thinking“, autora Marka Jeftića i Milovana Dekića iz kompanije Nordeus koje sugerišu kako da koristimo design thinking u svakoj prilici, kako da razvijamo timove, ispitujemo korisničko iskustvo i negujemo najvažnije u današnjem svetu (ne samo poslu) – empatiju.
Iako inicijalno potiče od dizajnera, ovaj framework se sada primenjuje u najrazličitijim industrijama kao princip poslovanja i razmišljanja. Design thinking ima pet faza čime se pojednostavljuje proces razvijanja i lansiranja ideja, ali na dinamičan i izazovan način: empatija, definisanje problema, ideacija, prototip i testiranje.
„Uticaj – psihologija ubeđivanja“, klasik prevođen na 45 jezika i prodat u više od sedam miliona primeraka, knjiga je koja se smatra važnim štivom za one koji se bave prodajom, HR-om, vođenjem kompanije, preduzetnicima…
„Govori nam o tome kako da ubeđivanje primenimo na etički način i u naše poslovanje, ali i svakodnevne dijaloge. Jedna je od 100 biznis knjiga svih vremena, i od kada je prvi put objavljena na top listama je najcenjenijih knjiga. Ovo je jedna od knjiga koju su čitaoci insistirali da objavimo, često su nam pisali, tako da je čim je objavljena skoro je rasprodat tiraž jer je ovaj autor i ovaj bestseler mnogima već bio dobro poznat”, ističe Maričić.
Knjigu koju bi takođe preporučila je „Strategija plavog okeana“, klasik pisan kao jednostavna matrica za rast i razvoj biznisa, pa je zbog toga zanimljiva i vlasnicima biznisa i menadžerima u kompanijama.
“Principi iz ovog štiva se citiraju na svim poslovnim i ekonomskim fakultetima, a koriste je govornici i lidera iz sveta biznisa. Svako od nas treba da nauči razliku između plavog i crvenog okeana, bez obzira čime se bavili i napravimo našu strategiju da ne plivamo u crvenom okeanu – da ne kreiramo našu vrednost na osnovu konkurencije, i toga šta oni čine ili ne čine. Ovaj klasik naš najviše uči kako da kreiramo inovativnu vrednost našem biznisu na „crvenom“ tržištu i tako pređemo u sigurnu plavu zonu”, naglašava ona.
Takođe za čitanje ljudima iz sveta biznisa savetuje i knjigu „Neobuzdani Amazon“, koja je praktično detaljna analiza Džefa Bezosa kao lidera, ali i priča o razvoju kompanije Amazon.
“Ideja knjige je da probudi i našu poslovnu maštu kako da primenimo ono što koriste veliki biznisi, najbogatiji ljudi sveta na naš konkretan posao. Priča koja se čita kao roman i biografija rasta tako ogromne kompanije, a u stvari je udžbenik za svakoga u bilo kom segmentu posla. Ovu knjigu najčešće kupuju oni koji inspiraciju dobijaju iz uspeha drugih ljudi i čiji je majndset – ako je mogao on/ona, mogu i ja”, navodi naša sagovornica.
Tri knjige za buduće preduzetnike
Preduzetnik srpskog porekla koji je rođen i obrazovao se u Velikoj Britaniji, a oprobao se u nekoliko biznisa, Lazar Vuković kaže za Forbes Srbija da su mu na njegovom preduzetničkom putu od pomoći bile tri knjige koje je pročitao, a koje bi kako kaže preporučio svakome ko želi da se upusti u takav poduhvat.
Obradovalo ga je kada se u prodaji pojavila knjiga „What they don’t teach you at Harvard Business School“, koju je napisao Mark McCormack jer je, kako kaže najbolji primer da čovek može da ostvari sve što želi. Mark McCormack je osnovao IMG (International Management Group) i važi za pionira menadžmenta u sportu.
“U ovoj knjizi se uči kako da pregovarate kroz lične primere koje je Mark McCormack imao i sve što se ne uči na faktultetima, a dobija se isključivo iskustvom u biznisu”, ističe Vuković.
Preporučuje i knjigu „What you see is what you get“, koju je napisao Alan Sugar.
Lord Sugar je napoznatiji preduzetnik u Velikoj Britaniji koji je osnovao brend ‘Amstrad’- kućne računare.
“U knjizi se može saznati kako je odrastao u siromaštvu, što je bio okidač i dalo mu snagu da se bori da nešto postigne. Od malih nogu je trgovao i firmu Amstrad doveo do Londonske berze, kasnije je dobio mesto u Domu Lordova. Pored toga, neke od njegovih aktivnosti bile su i kupovina fudbalskog kluba Totenhem Hotspur”, priseća se detalja iz njegove karijere i same knjige Vuković.
Dodaje da je važno i to što se u knjizi navode i teški trenuci sa kojima se može susresti svaki budući preduzetnik jer se uvek mogu desiti nepredviđene okolnosti.
Treća knjiga koju preporučuje je „The subtle art of not giving a f*ck“, a autor je Mark Manson.
“Kada sam pročitao ovu knjigu odahnuo sam, jer ima toliko knjiga, motivacionih govornika koji ukazuju samo na pozitivne stvari, a ne na realnost pa čak i ono najgore što se može desiti. Veoma cenim realne priče, a ne bajkovite, pogotovo kada čovek koji se upušta u preduzetništvo želi savet. Knjiga je neka vrsta opšte psihologije i preporučujem svakome da je pročita jer je dobar način kako pisac opisuje organičenja i očekivanja što je veoma poučno”, naglašava Vuković.
Podseća i na jednu od anegdota iz knjige da nije štos u tome koliko možemo limunada napraviti od limuna, nego kako ukus limuna možemo da podnesemo bolje. Lazar Vuković je takođe stečeno znanje i iskustvo u biznisu odlučio da pretoči u knjigu „Ostvari to! (Make it Happen)!“ koja se od ove jeseni može kupiti i u Srbiji.
U knjizi daje konkretne primere kompanija koje su razvile različite ideje, kao i savete i primere na šta da se usmeri neko ko, recimo, odluči da otvori cvećaru i kako da pristupi planiranju, realizaciji ideje, odredi i poštuje vremenske rokove…
“Cilj moje knjige bio je da predstavim kako je u biznisu moguće imati i uspone i padove jer se većina ljudi boji, ima strah od nepoznatog i to im je najveća barijera kada se upuste u nešto. Ne samo kad je reč o biznisu, već i hobiju, humanitarnom radu i slično.“, priča Lazar.
Ističe da je knjiga namenjena svakome – kako mladima, tako i starijim ljudima. Primećuje i da se nekada ljudi plaše da se upuste u preduzetništvo na način na koji se plaše mraka.
“Od mraka se čovek plaši jer ne vidi put i kuda ide kao kad je dan i tu paralelu spajam sa preduzetništvom jer dosta ljudi želi da pokrene svoj biznis, ali se plaše od toga što je neočekivano. Naravno da je sigurnije izabrati put koji je osvetljen, ali ovo je šansa da čovek napravi novi put koji može da osvetli i da traje da bi dao novi put koji će da ostane iza njega i da inspiriše druge ljude”, kaže Vuković, ističući da mu je upravo sve to bilo motiv da svoja biznis iskustva pretoči u knjigu.
Na top listi i Mišković
U izdavačkoj kući Laguna naveli su pet top naslova knjiga iz oblasti biznisa. “U vreme kada su izlazile, bile su na top-listi publicistike. Ovi naslovi smatraju se najčitanijim izdanjima”, kažu u Laguni.
To su “Ja, tajkun“, Miroslava Miškovića, “Stiv Džobs“, Voltera Ajzaksona, “Umetnost pobede“, memoari Fila Najta, zbirka tekstova Džefa Bezosa “Sabrani spisi: Smišljajte i istražujte“ i “Ilon Mask: Tesla, SpaceX i potraga za fantastičnom budućnošću”, novinara Ešlija Vensa.
“Ja, tajkun“ Miroslava Miškovića, navodi se u opisu knjige na sajtu Lagune, pruža pogled srpskog preduzetnika na istorijat nesporazuma između države i njenih biznismena, na mentalitet srpskog političara i radnika, na ekonomsku prošlost, sadašnjost i budućnost Srbije i regiona. Dodaje se da prvi put Miroslav Mišković govori o tome kako je zaradio prvi milion, a kako je Maksi prodao za milijardu, kako razvija i zašto prodaje kompanije, kakva je logika poslovanja i priroda znanja kojim se kreira biznis.
“Stiv Džobs“ Voltera Ajzaksona, stoji u opisu, ekskluzivna je biografija kreativnog vizionara, koji je promenio savremeni svet. Napisana je na osnovu više od 40 intervjua sa Stivom Džobsom, kao i na osnovu više od stotinu intervjua sa članovima porodice, prijateljima, suparnicima, konkurentima i kolegama.
“Umetnost pobede“, memoari Fila Najta, tvorca Najkija, govori o rizičnom, haotičnom, nepredvidivom putovanju, izrešetanom greškama, beskrajnom borbom i požrtvovanjem. U opisu knjige stoji da se iz knjige može mnogo naučiti o inovativnosti i kreativnosti. Najtova iskustva, ono što se od njega može naučiti o poslovanju i preprekama na koje će naići onaj koji pokušava da stvori nešto, od neprocenjive su vrednosti.
“Sabrani spisi: Smišljajte i istražujte“, u ovoj zbirci tekstova Džefa Bezosa – njegovih godišnjih pisama akcionarima, uz govore i intervjue koji pružaju uvid u Bezosovo poreklo, rad i razvoj njegovih ideja – pruženi su novi načini razmišljanja o svakodnevnim izazovima i date smernice kako da se stremi napred.
“Ilon Mask: Tesla, SpaceX i potraga za fantastičnom budućnošću“ novinara Ešlija Vensa – priča je o čoveku koji bi mogao da ima najveći uticaj na ljudski rod. Ekskluzivnim pristupom Maskovom privatnom životu, porodici i prijateljima, knjiga opisuje putovanje od teškog detinjstva u Južnoj Africi do vrha globalnog poslovnog sveta.
Vens je u razgovorima sa Maskom proveo više od 30 sati i intervjuisao gotovo 300 ljudi kako bi predočio istoriju njegovih kompanija – Pejpal, Tesla motors, SpaceX, Solarsiti.