Korisnici kanabisa misle da mogu bezbedno da voze

Sa porastom upotrebe kanabisa, koji je odmah posle nikotina i alkohola, treća najčešće korišćena supstanca u Sjedinjenim Američkim Državama, povećao se i broj onih koji pod dejstvom kanabisa voze. To svakako dovodi do povećanog rizika od saobraćajnih nesreća, povreda i smrtnih slučajeva. Međutim, mnogi korisnici kanabisa smatraju da konzumacija ne utiče previše na njihovu sposobnost da voze. Takođe, oni ne veruju da su previše pod uticajem da ne bi mogli bezbedno da upravljaju vozilom.
Ovo su glavna zapažanja iz dva nova istraživanja koja je ranije ovog meseca objavila AAA Fondacija za saobraćajnu sigurnost. Istraživanja su analizirala kako korisnici kanabisa u SAD-u gledaju na vožnju pod uticajem.
„Razumevanje šta motiviše korisnike kanabisa da voze pod uticajem može biti korisno u razvoju efektivnih strategija za bezbednost“, rekao je David Yang, predsednik i izvršni direktor AAA Fondacije za saobraćajnu sigurnost, u izjavi. „Sa uvidima u percepcije, donošenje odluka i ponašanje, naš cilj je da informišemo politike i intervencije koje će učiniti naše puteve bezbednijim za sve.“
Sve više korisnika kanabisa
Najvažnije je razumeti uticaj, izjavila je sigurnosna organizacija, jer je neki oblik konzumacije kanabisa legalan u 38 država. Čak 24 države dozvoljavaju rekreativnu upotrebu, dok 14 država dozvoljava samo medicinsku upotrebu.
AAA Fondacija sprovela je dva komplementarna istraživanja kako bi analizirala mišljenja, percepcije i razloge korisnika kanabisa za vožnju pod uticajem. Takođe, i poslala poruke koje bi mogle odvratiti od ovog potencijalno opasnog ponašanja u budućnosti.
Jedno od dva istraživanja, pod nazivom „Ispitivanje percepcija korisnika kanabisa i samoprijavljenih ponašanja kako bi se informisale poruke za obeshrabrivanje vožnje pod uticajem“, anketiralo je potvrđene korisnike kanabisa kako bi razumelo njihovo ponašanje. Anketirani su se bavili različitim pitanjima koja se odnose na upotrebu i obrasce vožnje, kao i poverenje u informacije koje pruža industrija kanabisa.
Skoro 85 odsto korisnika kanabisa vozi istog dana
Rezultati su pokazali sledeće:
- 44,1% reklo je da konzumira kanabis više puta dnevno
- 57,8% je navelo da voze svakodnevno
- 84,8% je otkrilo da voze istog dana kada konzumiraju kanabis, pri čemu je 53% reklo da su konzumirali kanabis sat ili manje pre vožnje
- 46,9% veruje da voze isto, malo bolje (14,7%) ili mnogo bolje (19,4%)
- 38,6% izjavilo je da bi verovalo porukama o upotrebi kanabisa i bezbednoj vožnji koje dolaze od grupa i brendova iz industrije kanabisa (37,3%)
Drugo istraživanje, „Razvoj i validacija poruka za obeshrabrivanje vožnje pod uticajem kanabisa“, takođe je obuhvatilo navike, ponašanja i percepcije, ali je prvenstveno bilo fokusirano na to koje vrste poruka o vožnji pod uticajem su najviše odjeknule sa ispitanicima koji su redovni korisnici kanabisa.
Najefikasnije poruke bile su one koje su naglašavale ličnu odgovornost i bezbednosne brige. To je prednjačilo u odnou na pravne rizike; kao i realistične, pozitivne i raznovrsne poruke koje su izbegavale preuveličane stereotipe. Idealno bi bilo, pokazuje istraživanje, da se poruke prilagode konkretnoj ciljnoj grupi, jer jedan pristup ne funkcioniše jednako dobro za sve.

Važna su upozorenja
Ostali zaključci iz istraživanja uključuju:
- Poruke treba da se bave uobičajenim mitovima i zabludama na pristojan i obazriv način.
- Za razliku od alkohola, kanabis utiče na vozače na složene načine koji se teško kvantifikuju.
- Efekti se razlikuju od osobe do osobe, ali mogu uključivati: umor/pospanost, mentalnu maglu, promene u vizuelnoj ili auditivnoj percepciji, poremećaj u koordinaciji pokreta, pa čak i halucinacije ili zablude.
- Iako je detekcija oštećenja pod uticajem kanabisa složenija nego kod alkohola, policija i dalje može da ga prepozna.
Kako upotreba kanabisa postaje sve raširenija, relevantne i zanimljive poruke u oblasti javnog zdravlja biće važnije nego ikada. Ovo se navodi u izveštaju grupe za bezbednost saobraćaja. Borba protiv vožnje pod uticajem mora obuhvatiti širok spektar mera – od politike i sprovođenja zakona do obrazovnih kampanja.
„Efikasne poruke o vožnji pod uticajem kanabisa treba da uključuju kredibilne izvore, realne situacije i poštovanje u jeziku“, rekao je Džejk Nelson, direktor za zagovaranje bezbednosti u saobraćaju pri organizaciji AAA. „Ljudi koji koriste kanabis dolaze iz svih slojeva društva i to bi trebalo da se odrazi u porukama.“