Most Oresund slavi 25. rođendan: Nastao iz opklade i promenio putovanja u Skandinaviji

Malo je znamenitosti u Skandinaviji koje su tako temeljno preoblikovale regionalna putovanja i zarobile maštu sveta kao most Oresund. Ove godine slavi 25. rođendan.
Započet kao smela inženjerska opklada, most je postao simbol skandinavskog jedinstva. Oresundski most, koji povezuje Dansku i Švedsku, promenio je način putovanja, ali i uticao na pop kulturu širom regiona.
Skandinavija je poznata po visokom kvalitetu života, sofisticiranom dizajnu i visokom trošku života. Međutim, poseduje i jedan neočekivani izvozni proizvod: nordijski noar. Među najpoznatijim naslovima ovog žanra je hit TV serija Most (The Bridge).
U prvoj epizodi serije, telo je pronađeno tačno na granici između Danske i Švedske, usred mosta Oresund. Kako je serija osvajala publiku širom sveta, tako je i sama konstrukcija stekla globalnu slavu.
Ove godine obeležava se 25 godina od otvaranja Oresundskog mosta. Novi podaci pokazuju koliko je on promenio putovanja, svakodnevne migracije i turizam širom regiona.
Ono što je počelo kao kontroverzni megaprojekat danas je ključna arterija svakodnevnog života i simbol praktične nordijske integracije.
Ikona Skandinavije
Oresundski most je izvanredno inženjersko dostignuće. Delom most, delom tunel, proteže se skoro osam kilometara od Kopenhagena do veštačkog ostrva Peberholm, a zatim se nastavlja kroz tunel dug četiri kilometra do švedskog grada Malmea.
Kada je otvoren u julu 2000. godine, bio je najveći infrastrukturni projekat u Skandinaviji. Ali i jedan od najkontroverznijih političkih poduhvata. Rane zabrinutosti zbog troškova, štete po životnu sredinu i nacionalističkih osećanja bile su raširene. Švedska ministarka za životnu sredinu čak je podnela ostavku u znak protesta.
Ipak, danas se most u velikoj meri smatra pričom o uspehu. Prema jubilarnoj analizi Oresundsindeksa, prekogranična integracija sada je na rekordno visokom nivou.
Četvrt veka rasta putovanja

Od prve godine rada, prekogranična integracija ubrzano raste. Oresundsindeks, koji prati devet ključnih pokazatelja regionalne integracije, porastao je za 134% u tom periodu.
Samo u 2024. godini, u regionu Oresund zabeleženo je skoro 38 miliona prelazaka moreuza kolima, vozom ili trajektom. To uključuje 17 miliona vožnji automobilom preko mosta što je apsolutni rekord. Broj putovanja vozom takođe je dostigao maksimum: 15 miliona.
Broj dnevnih putnika dostigao je 21.585, pri čemu većinu čine Šveđani koji putuju na posao u glavnu regiju Danske. Istovremeno, zabeleženo je 1,3 miliona noćenja posetilaca koji su boravili s one strane moreuza u odnosu na mesto stanovanja.
Ove brojke ukazuju na duboku transformaciju načina na koji ljudi u Danskoj i Švedskoj žive, rade i istražuju region.
Zdravstvena radnica iz Danske, Kamila Latifi, koja se zbog ljubavi preselila u Malme, ali i dalje radi u Danskoj zbog finansijskih razloga, rekla je istraživačima da „zarađivati danske plate i trošiti u švedskim krunama jednostavno ima smisla“, čak i uz svakodnevno putovanje vozom od 90 minuta.
Dva skandinavska grada koja najviše profitiraju
Gradovi Malme u Švedskoj i Kopenhagen u Danskoj su glavni korisnici mosta.
Osim toga što služi lokalnim putnicima, most međunarodnim posetiocima koji stižu na aerodrom Kopenhagen, najprometniji u nordijskom regionu, omogućava jednostavno uključivanje Malmea i drugih delova Švedske u svoje planove putovanja.
Od železničke stanice na aerodromu, potrebno je samo 15 minuta do centra Kopenhagena i oko 25 minuta do centra Malmea. Zahvaljujući Šengenskom sporazumu, često se ni ne primećuje da se prelazi međunarodna granica.
Za turiste je primamljivo da obiđu dva kulturno različita grada u jednoj poseti. Kopenhagen nudi vrhunsku gastronomiju, savremeni dizajn i butik hotele, dok Malme očarava opuštenom atmosferom i parkovima uz obalu.
Prelazak Oresundskog mosta vozom ili kolima dodatno obogaćuje iskustvo, pružajući široke poglede na moreuz i osećaj lakoće prelaska granica.
Kako integracija nikada nije bila jača, pažnja se sada okreće ka narednoj fazi nordijskog povezivanja.
U toku je izgradnja tunela Fehmarnbelt, koji će povezati Dansku i Nemačku i omogućiti brže veze sa ostatkom Evrope. U međuvremenu, infrastrukturna unapređenja na obe strane Oresunda se nastavljaju.
Dejvid Nikel, saradnik Forbes