Motivaciona putovanja za radnike u Srbiji: Dobar rezultat, još bolje uživanje

Incentive, odnosno podsticajna/motivaciona putovanja godinama su aktuelan trend u svetu i dobar način da se zaposleni u kompanijama motivišu, budu pohvaljeni i dobiju priznanje za svoj rad i postignute rezultate.
Za razliku od tim bildinga, ova putovanja su više fokusirana na zabavu, dobru hranu, jedinstveno iskustvo, nesvakidašnje aktivnosti, a mogu se svrstati i u segment luksuza.
Vau efekat
Kako kažu oni koji se bave organizacijom ovakvih putovanja, osnovna karakteristika motivacionih putovanja se ogleda u pružanju jedinstvenog iskustva ili kako se popularno kaže „wow faktor“ koji prati i veći budžet.
Cilj kompanija je očuvanje motivacije zaposlenih, ali i smanjenje fluktuacija. Namera je da se dodatno poboljša timski duh i jača brend. Industrije koje u najvećem broju praktikuju ovakva putovanja su one koje posluju u veoma konkurentnom okruženju.
Ovakva putešestvija zato ne posmatraju kao trošak, već kao investiciju u tim i lojalnost zaposlenih.
Iako su najčešće osmišljena kao nagrada za zaposlene, mogu da uključuju i poslovne partnere i klijente, kada je cilj jačanje poslovnih odnosa, kažu upućeni. Po načinu organizacije i sadržaju dosta se razlikuju u odnosu na putovanja za radnike, ali svrha ostaje ista – motivacija za rad i saradnju.
Idu i direktori
Motivaciona putovanja širom sveta su u konstantnom porastu. I domaće kompanije organizuju ih češće nego ranije, ali ni približno kao strane. To potvrđuju predstavnici agencija koje ih organizuju.
Ne putuju svi, barem ne ceo tim ili ceo kolektiv (osim kod manjih firmi ili kada je u pitanju neki jubilej).
U takva putovanja vlasnici i direktori uključuju ključne timove, sektore koji su završili važan projekat, lansirali proizvod, završili akviziciju i slično, kao nagradu za ostvarene rezultate, kažu nam u jednoj od agencija. Dodaju da putuju i menadžment timovi.
U agenciji Fogg travel klub kažu da u poslednjih nekoliko godina primećuju porast interesovanja.
„Ranije je ovaj format putovanja bio rezervisan uglavnom za multinacionalne kompanije sa razvijenim HR strukturama. Sada ima i lokalnih firmi, posebno iz IT, farmaceutskog i finansijskog sektora. Ista struktura je i među stranim. Prepoznaju vrednost ovakvih događaja“, kaže Ivana Nikolić Naumoski iz agencije.
Putovanja od dva do četiri dana
Najčešće traže putovanja u trajanju od dva do četiri dana, vikendom ili u periodu kad to najmanje remeti poslovne obaveze. I organizuju ih uglavnom jednom godišnje, dodaje sagovornica.
Glavni fokus je na dobroj atmosferi, gastronomiji i prestižnim lokacijama.
Lokacije koje biraju zavise od budžeta, ali i od cilja putovanja. Da li je reč o nagradi, proslavi, obuci ili kombinaciji svega, ističe sagovornica.
Top destinacije u Srbiji
Najčešća destinacija koju biraju u Srbiji je Kopaonik, posebno za zimske aktivnosti i luksuzniji smeštaj. Ako im je važan velnes sadržaj idu uglavnom u Vrnjačku Banju.
Fruška gora je izbor kada žele vinske ture i timske igre u prirodi.
Beograd i Novi Sad izbor su ako je potreban gradski doživljaj sa kulturnim i gastronomskim programom.
Za inostrana putovanja, najpopularnije destinacije su Italija, Španija i Francuska. Ove tri zemlje biraju ako im je ideja da zaposlenima ili saradnicima ponude mediteransku atmosferu i uživanje u vinima.
Za nešto luksuznije ture izbor pada na Dubai kao simbol prestiža.
Austrija, Slovenija, Hrvatska i Crna Gora su tu kada su u fokusu priroda i aktivnosti odnosno blizina.

Program putovanja
Naša sagovornica kaže da kompanije očekuju da putovanje bude dobro organizovano, bez stresa, inspirativno i drugačije od standardnog odmora.
Takođe i da bude kvalitetno balansirano između slobodnog vremena, aktivnosti i neformalnog druženja.
Motivaciona putovanja nekad uključuju i radni deo, posebno u formi kratkih radionica, timskih sastanaka ili sesija, prezentacija rezultata…
Cene
Kada je reč o cenama, za putovanja u Srbiji kreću se od 300 do 600 evra po osobi za trodnevni program. U inostranstvu – od 800 do 1.500 evra po osobi. Luksuzniji programi mogu ići do 2.500 evra pa i više.
U ovoj agenciji primećuju da kompanije sve više traže veće hotele sa pet zvezdica, ali i butik hotele.
Što se hrane tiče, očekuju da degustiraju lokalne specijalitete. Važni su im i dodatni sadržaji poput velnesa, privatnih tura, sporta i kulturnih sadržaja.
Lokacija i sadržaji važniji od smeštaja
Filip Kustura, izvršni direktor u organizaciji Serbia Incoming DMC kaže da im se javljaju kompanije koje traže dva do pet putovanja godišnje.
U ovoj organizaciji za domaće kompanije kažu da najviše traže Kopaonik, Zlatibor, ali i hrvatsko i crnogorsko primorje i banje u Sloveniji.
Primećuje da im je u odnosu na kvalitet smeštaja mnogo važnija lokacija. Biraju destinacije koje su lako dostupne, bezbedne i da su dostupni sadržaji i infrastruktura za organizaciju planiranih programa.
Kada je reč o tome kako jedno takvo putovanje izgleda, Filip navodi primer najzastupljenije ture.
Prvog dana kompanije najčešće žele okupljanje učesnika na zajedničkoj večeri.
Drugog dana, pre podne obično bude prezentacija odnosno kratki sastanak ili predstavljanje određenih novina, ciljeva ili postignuća. Nakon ručka je predviđena neka od traženih aktivnosti na izabranoj lokaciji.

Tematske večeri
Večera je tematska i ona treba da ima barem sedam „wow efekata“.
„To znači da kompanije traže određenu temu. Recimo, Džejms Bond veče, 80s party, Mama Mia i scenske elemente koji privlače pažnju“, kaže sagovornik Forbes Srbija.
Takođe kompanije traže da večera obuhvata specijalitete i pića kraja koji su izabrali za destinaciju.
Ukoliko planiraju održavanje sastanaka obično je to kratkog tipa i nije nužno da to bude u hotelu već može biti u okviru određenog kulturno-istorijskog spomenika – tvrđave, crkve, pozorišta…
Može biti na otvorenom, recimo na nekom vidikovcu sa dobrim pogledom.

Plovidbe, kulinarski užitak, lov na tartufe…
Što se aktivnosti tiče, traže se i regate, kulinarski sadržaji pa i lov na tartufe.
Kako kaže sagovornik, javljaju im se i strane kompanije koje žele da ovakve aktivnosti isprobaju u Srbiji ili strane koje imaju sedište u Srbiji. Manje je domaćih preduzeća.
Motivaciona putovanja su i kod nas i u svetu u konstantnom porastu, dodaje sagovornik.
Male firme
U turističkoj agenciji Magelan Travel kažu da ih sve više za ovakva putovanja zovu i manje firme u Srbiji.
Ranije su dominirale IT kompanije, osiguravajuće kuće, farmaceutske firme, a sada je sve više domaćih kompanija najrazličitijih delatnosti, navode.
Najčešće obilaze Novi Sad, Frušku Goru, Drinu, Uvac, Đerdap.
Domaće kompanije traže i da zakupe brod i plove Dunavom, zatim obilaze avantura parkove, odlaze na salaše gde učestvuju u kulinarskim radionicama, a posećuju i regate.
IT kompanije se utrkuju oko dobrog provoda
Kažu da je primetno da firme koje mogu da organizuju ovakva putovanja ne štede i da im nije problem da recimo plate ulaznicu za bazen u nekom od ekskluzivnjih mesta u vrednosti od 50 evra po osobi, za grupu od 10-20 ljudi.
IT kompanije, kako kažu u ovoj agenciji, idu u manjim grupama i biraju ko će sa kim putovati. Cena im nije odlučujući faktor već svu pažnju polažu na sadržaj. „IT kompanije se na neki način utrkuju ko će zaposlenima pružiti najbolji provod, a ne samo dobre plate“, kažu u ovoj agenciji.
Primećuju i neke promene trendova poput toga da je organizacija ovakvih putovanja uglavnom ranije bila aktuelna vikendom, a sada radnim danom.