Nove rasprave: Da li je Supermen metafora za sukob Izraela i Gaze

Lifestyle Forbes 15. jul 2025. 07:00
featured image

15. jul 2025. 07:00

Da li Supermen, novi hit film DC-a koji je ovog vikenda dominirao bioskopskim blagajnama, zapravo predstavlja metaforu za nemire na Bliskom istoku, postalo je tema žestokih rasprava među političkim figurama s desnice i levice – od Bena Šapira do Hasana Pajkera – iako je reditelj negirao bilo kakvu direktnu povezanost.

Gledaoci sa leve i desne strane političkog spektra raspravljaju o tome da li sukob između fiktivnih nacija Boravije i Džarhanpura, u kojem Supermen sprečava moćniju Boraviju da izvrši invaziju na siromašniji i uglavnom nenaoružani Džarhanpur, predstavlja metaforu za Izrael i Gazu.

Svako vidi svoje

Hasan Pajker, levičarski strimer na Tviču i Jutjuber koji se često opisuje kao levi odgovor na Džoa Rogana, sugerisao je u nedelju uveče da Boravija može predstavljati Izrael, ukazujući na to da je ta izmišljena zemlja prikazana kao vojna sila i saveznik SAD, te da je pokušaj osvajanja Džarhanpura sličan izraelskoj vojnoj kampanji u Gazi.

Pajker je reagovao na raniji video konzervativnog komentatora Bena Šapira, koji je rekao da sukob prikazan u filmu ne može da se uporedi sa Izraelom i Gazom jer „ne odgovara činjenicama“. I da takvu paralelu mogu videti samo oni sa „levičarskim mozgom“.

Šapiro smatra da film nema političku agendu. Odbacuje i druge teorije koje tvrde da film ima proimigrantsku poruku ili daje komentar na Rusiju i Ukrajinu.

Konzervativni Jutjuber Tim Pul takođe se ne slaže s tim da je film metafora za sukob u Gazi. Naglasio je da su dve zemlje u filmu prikazane kao bogatija istočnoevropska i siromašnija južnoazijska nacija.

Reditelj odbacuje tvrdnje

Džejms Gan
Džejms Gan; Foto: REUTERS/Daniel Cole

Pisac i reditelj Džejms Gan negirao je da se film odnosi na izraelsko-palestinski sukob. Iako priznaje da ima politički podton. „Kada sam pisao ovaj scenario, sukob na Bliskom istoku se nije dešavao. Zato sam pokušao da učinim neke stvari koje bi ga udaljile od te teme. Ali film nema veze sa Bliskim istokom“, rekao je Gan za Comicbook.com. On je dodao da film prikazuje „invaziju mnogo moćnije zemlje kojom vlada despot na zemlju koja ima problematičnu političku istoriju, ali koja je potpuno bespomoćna u odbrani“. Naglasio je da je sve to „zaista fiktivno“. Gan priznaje da je film „o politici“, ali tvrdi da je u srži priče tema morala i dobrote. Ranije je izazvao kontroverze kada je u intervjuu za Sandej Tajms rekao da je Supermen „imigrant koji dolazi iz drugog sveta“. I da je „Supermen priča o Americi.“

Filmski kritičar G. Alen Džonson napisao je u San Francisko Kroniklu da je „jezivo koliko scena odražava trenutnu stvarnost“. Nazvao je sukob Boravije i Džarhanpura takvim da „veoma podseća na sukob između Izraela i Hamasa“. Vilijam Bibijani, kritičar za The Wrap, rekao je da je Gan možda napisao fiktivni sukob između izmišljenih nacija, ali „znamo na šta misli“ kada govori o ratu u Gazi. Kritičar portala Mashable, Sidant Adlaka, ocenio je da film ima „neizbežne paralele“ sa sukobom Izrael–Hamas.

Snažan start na blagajnama

Supermen je imao snažan start na blagajnama, zaradivši 122 miliona dolara u SAD i 217 miliona globalno. Uspeh filma predstavlja veliku pobedu za DC Studios, koji godinama nije imao hit na bioskopskim blagajnama. Studio je zabeležio niz neuspeha sa filmovima „Shazam! Fury of the Gods“, „The Flash“ i „Blue Beetle“, kao i sa kritički loše ocenjenim „Aquaman and the Lost Kingdom“, koji je ostvario osrednji uspeh. Supermen je dobio pozitivne kritike, sa ocenom od 83% na Rotten Tomatoes. Time je postao jedan od najbolje ocenjenih DC filmova poslednjih godina. Film takođe doprinosi uspešnoj letnjoj sezoni bioskopa, koja uključuje hitove poput „Jurassic World: Rebirth“, „F1“ i „How To Train Your Dragon“.

Konor Marej, novinar Forbes