Praznici su prošli, ali darivanje u poslovnom svetu traje cele godine: Kako odabrati luksuzni poklon

Lifestyle Jelena Andrić 27. jan 2024. 17:00
featured image

27. jan 2024. 17:00

Uprkos krizi u mnogim sektorima, za tržište luksuznih poklona i ambalaže ipak „nema zime“ – barem sudeći po tome što iz godine u godinu beleži sve veći profit.

Ono se konstantno razvija, dinamično je, a proizvođači tvrde da raste svest potrošača i o estetici i vrednosti ambalaže u koju se pakuju takvi proizvodi.

Poslednjih godina beleži se konstatni organski rast svetskog tržišta luksuza, a analize stručnjaka sugerišu da će u narednim godinama ostvariti i znatno veće prihode.

Globalno tržište specifično je ne samo zbog proizvoda koje odlikuje visoka cena već i zbog specifičnog načina izrade, kao i specijalnih sirovina koje se koriste da bi nastao proizvod visokog kvaliteta.

Večna dilema – šta pokloniti

Decembar, odnosno prednovogodišnji period, kao i januar vreme je kada se najviše kupuju i spremaju pokloni, ali u poslovnom svetu, darivanje može da traje tokom cele godine.

U želji da sumiraju uspešnu poslovnu godinu, firme biraju korporativne poklone poslovnim partnerima i zaposlenima, i imaju specifične zahteve jer žele da ugode onima koje darivaju.

Biznis sektor korporativne poklone bira sa posebnom pažnjom jer je izbor takvih poklona važan za svaku kompaniju koja drži do sebe i saradnje sa klijentima, ukazuju sagovornici Forbes Srbija.

Šta je danas lep luksuzni poklon?

U porodičnoj kompaniji „Andora tim 73″ iz Čačka kažu da se više od 30 godina bave grafičkom delatnošću i proizvode luksuzne kutije i ambalažu prilagođenu različitim proizvodima i namenama. Ističu da pred novogodišnje praznike nije bilo predaha zbog potražnje.

„Sve više kompanija i pojedinaca shvata važnost dodatne vrednosti koju luksuzno pakovanje donosi njihovim proizvodima i poklonima. Potražnja za našim kutijama je prisutna tokom cele godine, a vrhunac je u periodu od oktobra do decembra“, ističe direktorka Nataša Makljenović.

Foto: Andora tim 73

Kupci njihovih kutija su pretežno domaća mala, ali i velika preduzeća, kao i neki od stranih svetskih brendova.

Naša sagovornica kaže da u njihove kutije najčešće pakuju nakit, luksuzni tekstil, parfeme, elektroniku, različita skupocena pića, čokolade, knjige, rokovnike, novčanike…

Kompanije žele posebno dizajniranu ambalažu kako bi dodatno naglasili poklone i brendove, priča direktorka Makljenović. Objašnjava i da je osmišljavanje dekora na ambalaži u koju se pakuje poklon „posebna priča“ koja zahteva detaljne dogovore sa klijentima.

Kada je reč o kvalitetu proizvoda, kupci, odnosno kompanije često traže luksuzne kutije koje pokazuju visoki nivo estetike:

„Elegancija i pažljiv odabir materijala su važni elementi koje pratimo dok dizajniramo naše proizvode. Kupci žele kutije koje ne samo da pružaju zaštitu proizvoda već i dodaju vrednost brendu i proizvodu koji se nalazi unutar kutije“, kaže ona.

Foto: Andora tim 73

Očekuje i da će se u narednom periodu potreba za luksuznom ambalažom dodatno povećati.

„Kroz naše istraživanje tržišta, primećujemo porast svesti o održivosti. Kupci sve više traže održive materijale i ekološki prihvatljive opcije i treba odgovoriti na ove zahteve“, kaže ona.

Trend personalizacije poklona

U kompaniji Maruška ručno izrađuju svilene marame i kravate i kažu da su njihovi kupci pretežno poslovni ljudi i ljubitelji umetnosti. Često ih biraju kao korporativni poklon za poslovne partnere ili kao dodatak ličnoj garderobi.

„Najveća potražnja je tokom jeseni i zime“, kažu u ovoj firmi za Forbes Srbija.

U kompaniji ističu da je aktuelan trend personalizovanih poklona i ambalaže gde se pažnja poklanja individualnim željama klijenata.

Foto: Maruška

Hedonisti i kolekcionari kao posebna grupa kupaca

Na tržištu Srbije, ali i među luksuznim poklonima sve učestalija su i skupocena pića koja se najčešće proizvode u limitiranim serijama.

Tako su predstavnici Destilerije Stanišić, koja se bavi isključivo proizvodnjom rakije od divlje kruške, nastojali da se specijalizuju i „pronađu“ u jednoj vrsti pića. Njihova rakija iz limitirane serije se kreće u proseku oko 24.000 dinara po paketu čime spada u najskuplje rakije na tržištu.

Kažu da su kupci njihovih proizvoda najčešće poslovni ljudi koji kupuju poklone klijentima. Takođe, tu su, doduše u nešto manjem broju, i hedonisti – ljudi koji je kupuju za lično uživanje i kolekcionari skupih pića iz limitiranih serija.

Paket sadrži bocu od 0.7l u koju ide blend rakija starih pet do 10 godina, plišanu kutiju ručno izrađenu kao i luksuznu kesu. Na poklon uz set dolazi i ručno motana cigara iz Dominikanske republike.

Kupce posebno zanima rakija iz 2021. upakovana u retro flašu sa minimalističkom etiketom na kojoj su iscrtani plodovi divlje kruške.

Foto: Destilerija Stanišić

Izazovi pravljenja luksuznog proizvoda

Za ovakve proizvode nije jednostavno obezbediti ambalažu pa je tako trenutno uvoze iz Slovenije. Flaša za njihovu rakiju se proizvodi samo jednom godišnje u gradu Celje.

Ipak, u ovakvom poduhvatu ima još izazova, a njihov je nabavka sirovine, odnosno u ovom slučaju voća jer je drvo divlje kruške samoniklo i ne može da se presađuje i raste na nadmorskim visinama do 1.500 metara te zbog surovih uslova i mrazeva rađa svake treće godine.

Primera radi, za proizvodnju jedne boce rakije, zapremine 0.7 litara, potrebno je oko 624 ploda divlje kruške.

Ovaj izazov su odlučili da prevaziđu tako što će graditi destileriju na „izvoru sirovine“, na Romaniji u Bosni i Hercegovini odakle su i do sada uzimali najveći deo sirovine.

Foto: Destilerija Stanišić

Luksuzna roba se najbrže prodaje

Stručnjaci ukazuju da i u teškim okolnostima i vremenima, luksuzna i skupocena roba ima svoje kupce i beleži rast tražnje te da se najskuplji automobili, nakit, kuće, stanovi najbrže prodaju. Takva roba namenjena je potrošačima na koje kriza najčešće ne utiče značajno.

I tokom karantina i pandemije mnogi su utehu pronalazili u onlajn kupovini luksuznih brendova, odeći, obući, nakitu, nameštaju, tehnologiji, uređajima..

Izveštaj revizorske kuće Dilojt pokazao je da je na početku pandemije 2020. godine 10 najvećih proizvođača luksuznih proizvoda ostvarilo više od polovine sveukupnih globalnih prihoda.

Od 2023. primetno je da se potražnja pomerila ka ugostiteljstvu i luksuznim putovanjima.

Najveće luksuzno tržište je azijski kontintent. U Kini, Japanu i Južnoj Koreji, srednja klasa značajno i kontinuirano investira u prestižne brendove.

Kina je zemlja koja dominira na globalnom tržištu luksuza, a ni pandemija ih u tome nije omela.