Rašad Alijev, izvršni direktor Portonovi rizorta: Crna Gora nudi nenadmašnu lepotu, a mi spoj luksuza, udobnosti i spokoja
Portonovi rizort odavno se pozicionirao kao jedan od najupečatljivijih simbola crnogorskog primorja. Privlači kupce nekretnina iz Evrope, Bliskog istoka i drugih regiona. Šta ih dovodi na crnogorsku obalu, šta mogu da nađu u ovom rizortu i koji su planovi za 2025. za Forbes Srbija govori Rašad Alijev, izvršni direktor Portonovi rizorta.
1. Na našim prostorima luksuzna nekretnina se najčešće posmatra kroz cenu kvadrata. Šta je to što je još čini luksuznom? Da li na prostoru Balkana vidite prave luksuzne nekretnine?
Ovo pitanje me vraća na jedan Forbesov članak koji sam pročitao pre tri godine: definicija luksuza se širi i menja. To je verovatno i najbliža definicija koju možemo dati. Kako živimo u svetu koji se brzo menja i moramo da istovremeno zadovoljimo potrebe različitih generacija kupaca, radije bih pitanje sagledao kroz perspektivu vrednosti koje potrošači vezuju za luksuz. Danas, luksuznu nekretninu definišu prestižna lokacija, građevinska izvrsnost, korišćenje vrhunskih materijala i upotreba napredne tehnologije. Prostrani životni prostori, privatne bašte i eksterijer, kao i wellness i fitness sadržaji, ključni su faktori i podrazumevaju se. Ono što je jednako važno su sigurnost, privatnost, mogućnosti za zabavu i personalizovane usluge koje transformišu nekretnine u ekskluzivna životna iskustva.
2. U svetu iz godine u godinu raste broj milionera odnosno raste bogatstvo. Da li se to odražava na tržište nekretnina? Kakvi su aktuelni trendovi na tržištu luksuznih nekretnina?
Porast globalnog bogatstva transformiše tržište luksuznih nekretnina i ugostiteljstvo uopšte. Najnoviji izveštaj kompanija Virtuoso i Globetrender ističe sedam ključnih trendova koji će oblikovati sektor luksuznog turizma tokom 2025. godine. U mesecima pred nama, možemo očekivati pomak ka personalizovanom wellness-u, spontanijim avanturama i međugeneracijskim putovanjima. Ovo potvrđuje da bogati i ultrabogati putnici traže viši nivo personalizacije i visoko cene specijalizovane tretmane i iskustva. Istovremeno, nedavni izveštaj kompanije Savills pokazuje da je sektor brendiranih rezidencija zabeležio impresivan rast u 2024. godini, sa još 240 novih projekata dodatih u razvojni plan na više od 100 tržišta širom sveta. Razlog tome leži u tržišnoj potražnji.
Kako ekonomski faktori utiču na tržište nekretnina, luksuzne nekretnine nastavljaju da evoluiraju kako bi zadovoljile želje imućnih potrošača. Inovacije, održivost i ekskluzivnost su prioriteti i tako sektor ostaje konkurentan i osigurava održiv rast i trajnu privlačnost globalno.
3. Portonovi nudi različite tipove nekretnina. Za šta se kupci najviše interesuju?
Portonovi nekretnine kombinuju arhitektonsku eleganciju i funkcionalnost, i upravo je to ono što privlači naše kupce. Posebno su popularne rezidencije na obali i nekretnine sa pristupom vrhunskim sadržajima, poput Portonovi marine i našeg svetski poznatog One&Only Portonovi rizorta. Pored toga, atraktivnosti dodatno doprinose i dva parka otvorena za javnost, bujno zelenilo koje krasi rizort, zabavni vodeni sadržaji, ekskluzivne bašte i brojni privatni bazeni.
Ovi elementi doprinose osećaju luksuza, maloj gustini gradnje i privatnosti unutar živopisnog rizorta. Kupci cene jedinstvenu mogućnost da uživaju u energiji i dinamici rizorta, dok istovremeno imaju svoj miran i privatan kutak. Ključne karakteristike uključuju 24-časovne usluge konsijerža, fitness centre, održavanje, kao i wellness i iskustvene sadržaje koji odgovaraju raznovrsnim potrebama savremenog životnog stila.
4. Koji je profil kupaca u Portonovi? Odakle dolaze, čime se bave, šta rade sa kupljenom nekretninom, da li je dominantno iznajmljuju ili je cilj dalja prodaja?
Stanovnici Portonovog su pretežno pojedinci visoke platežne moći i uspešni vlasnici biznisa iz Evrope, Bliskog istoka i drugih regiona. Obično su to osobe sa fleksibilnim rasporedom, koje mogu u potpunosti da uživaju u luksuznom životnom stilu. Za većinu, Portonovi je drugi dom ili mesto odmora, koje je svojevrstan beg od njihovih zauzetih profesionalnih života.
Iako su usluge izdavanja dostupne, naši stanovnici uglavnom preferiraju da ne izdaju svoje nekretnine, ceneći privatnost i ekskluzivnost. Primarna motivacija za kupovinu u Portonovom nije ulaganje, već neuporediv način života – harmoničan spoj luksuza, udobnosti i spokoja.
5. Koje su prednosti kupovine nekretnine u Portonovom? Da li kupci imaju posebne pogodnosti za investiranje u Crnoj Gori?
Portonovi se izdvaja kao prostrani rizort mešovite namene površine 26 hektara, i sinonim je za luksuzan način života. Sa prvim One&Only hotelom u Evropi, marinom najmodernije tehnologije, ekskluzivnim apartmanima i vilama, kao i prelepo dizajniranim maloprodajnim zonama, Portonovi je prepoznat kao simbol prefinjenog ukusa i ekskluzivnosti.
Ono što zaista izdvaja Portonovi je njegova sposobnost da pruži izvanredno životno iskustvo. Rizort savršeno balansira energiju i spokoj sa svojim bujnim zelenilom, javnim parkovima, privatnim bazenima i vodenim sadržajima koji nikoga ne ostavljaju ravnodušnim. Stanovnici ovde uživaju u retkom luksuzu blizine ključnih evropskih gradova, okruženi zajednicom sa kojom dele ključne vrednosti – privatnost, ekskluzivnost i vrhunsku uslugu.
Strateška lokacija Portonovog i pažljivo kreirani sadržaji zadovoljavaju one koji traže neuporediv luksuzni doživljaj. Zadivljujuća prirodna lepota zaliva, mediteranska arhitektura i neprevaziđeni prestiž globalno priznatih brendova, poput One&Only, Chenot Espace i renomiranih modnih brendova, čine Portonovi jedinstvenom destinacijom za vlasnike nekretnina koji žele da unaprede svoj životni stil.
6. Kao neko ko dolazi iz Azerbejdžana, da li možete da uporedite to tržište pa i druga internacionalna tržišta sa crnogorskim? Da li se drugačije gleda na investiciju u luksuzne nekretnine?
Azerbejdžan je doživeo izuzetan rast u sektoru luksuznih nekretnina, posebno u Bakuu. Glavni grad se i dalje širi kroz rast i razvoj vrhunskih rezidencijalnih projekata, brendiranih rezidencija, hotela, tržnih centara i ekskluzivnih restorana. Obalna područja, takođe, postaju centri luksuznog života, a tome doprinosi porast broja imućnih ljudi i urbana ekspanzija. Ovde vidimo slične razvojne trendove kao u Beogradu, recimo, ali u većem obimu.
Baku je fokusiran na urbani stil života, prilagođen dinamičnim i gradskim ciljnim grupama. S druge strane, Crna Gora, sa statusom buduće članice EU, nudi potpuno drugačije iskustvo. Kombinuje zadivljujuće prirodne pejzaže, mirno okruženje i blizinu glavnim evropskim gradovima. Tržište luksuznih nekretnina ovde spaja ekskluzivnost sa više odmorski orijentisanim stilom života, privlačeći imućne pojedince koji traže privatnost i spokoj. Dok tržište luksuznih nekretnina u Azerbejdžanu cveta kroz urbanu živost, privlačnost Crne Gore leži u njenoj sposobnosti da ponudi mirno utočište pojačano nenadmašnom prirodnom lepotom i jedinstvenim životnim iskustvima. Zajednički element oba tržišta je fokus na sličnu ciljnu grupu najzahtevnijih kupaca, ali sa kontrastnim prioritetima koji odražavaju njihove kulturne i geografske kontekste.
7. Portonovi je dobio nagradu za najbolju međunarodnu marinu u 2024. godini. Može li titula da se odbrani i kako? Šta danas moderne marine moraju da ponude?
Osvajanje nagrade za najbolju međunarodnu marinu dokaz je naše posvećenosti izvrsnosti od prvog dana, a održavanje tog standarda zahteva stalne inovacije i prilagođavanje. U 2023. godini, Portonovi Marina je bila među finalistima, a u 2024. smo osvojili ovu prestižnu nagradu kao rezultat dugogodišnjeg doslednog razvoja usluga i sadržaja.
Moderne marine moraju da ponude više od vezova; potrebno je pružiti besprekornu uslugu, održive operacije i nezaboravna iskustva za goste. U Portonovom smo posvećeni unapređenju sadržaja marine kroz naprednu tehnologiju i personalizovane usluge, kao i organizaciju svetskih nautičkih događaja kako bismo osigurali da ostanemo vodeća destinacija za ljubitelje jahti. Naša marina uskoro će predstaviti zanimljive novitete koji će dodatno ojačati našu poziciju i omogućiti nam još veći napredak u 2025. godini.
8. Koji su planovi za Portonovi u 2025? Na šta će biti stavljen fokus?
Tokom poslednjih pet godina, kroz blisku saradnju sa našim partnerima, transformisali smo Herceg Novi u prestižnu destinaciju koja nastavlja da privlači pažnju. Brojne nagrade i značajni ekonomski uspesi, od 2019. godine pa do danas, učinili su Portonovi međunarodno prepoznatljivom destinacijom. Ovo je velika motivacija za naše timove. U 2025. godini nastavićemo da se fokusiramo na unapređenje Portonovi iskustva dok širimo našu ponudu. Posvećeni smo nastavku inovacija i napretka, kako bismo nastavili da podižemo standarde, uvek imajući na umu naše goste i vlasnike nekretnina.
Portonovi je postao dokaz šta se može postići kada se vizija, odlučnost i stručnost spoje. Danas Portonovi odlikuju niska gustina gradnje, niske zgrade, vrhunska infrastruktura i prvi One&Only rizort u Evropi. Mnogi šampioni ga već zovu svojim domom. Naš cilj je da privučemo još više takvih ljudi.