Rast autohtonog turizma: Upoznajte kulture iz prve ruke

Zamislite da provodite noć u vigvamu ili tradicionalnom Navaho hoganu – kružnoj građevini napravljenoj od debla prekrivenim blatom. Toplina drvene peći ispunjava prostor, a vi ste umotani u prelepo, ručno tkano ćebe. Uživate u domaćem obroku, pripremljenom od strane vaših Navaho domaćina, slušate njihove priče i potpuno ste očarani.
Izađete napolje i zadivljeno posmatrate gusti zvezdani pokrivač na nebu severne Arizone. Više je zvezda nego što ste ikada videli ili mogli da zamislite. Nakon mirnog sna i ranog doručka, odnosno kaše od plavog kukuruza, voćnog kompota, rančerske kafe ili Navaho čaja, krećete u obilazak zadivljujućih kanjona Gornji i Donji Antilop sa turističkom agencijom u vlasništvu i pod upravom Navaho naroda.
Kako sve veći broj putnika traži kulturno bogata iskustva u prirodnim divljinama, autohtoni turizam (iskustva koja organizuju i vode pripadnici domorodačkih i indijanskih naroda) beleži ogroman rast širom SAD-a i sveta.
Novo istraživanje Svetskog saveta za putovanja i turizam (WTTC) predviđa da će autohtoni turizam do 2034. doprineti globalnoj ekonomiji sa 67 milijardi dolara. U SAD-u, preduzeća u vlasništvu američkih Indijanaca, autohtonog naroda Aljaske i domorodačkih Havajaca već sada donose 15,7 milijardi dolara godišnje u sektor turizma i ugostiteljstva. To su podaci izveštaja o ekonomskom uticaju autohtonih turističkih preduzeća u SAD-u, koji su izradili AIANTA i SMS Research.
Raznolika plemena širom zemlje
„Ovo je naše vreme“, kaže Šeri Rupert, izvršna direktorka AIANTA-e. Ova organizacija se opisuje kao „jedina nacionalna organizacija posvećena unapređenju turizma kulturnog nasleđa u autohtonim narodima i zajednicama širom SAD-a“. Osnovana je 1998. godine. AIANTA ima misiju da „definiše, predstavi, razvija i održava turizam američkih Indijanaca, domorodaca s Aljaske i Havaja (AIANNH) koji poštuje tradiciju i vrednosti“.
Prema rečima Rupert, „AIANTA je nastala iz zajedničkog delovanja plemena koja su analizirala turističku industriju i pitala se zašto i mi, kao autohtoni narodi, ne bismo mogli da imamo koristi od nje? Autohtona kultura je oduvek ovde. Mi smo i dalje ovde. Postoji 574 različitih plemena širom zemlje. Želimo da ispričamo svoju priču na svoj način. Došlo je vreme da promenimo narativ i predstavimo autohtono nasleđe. Imamo toliko toga da podelimo“.
Potražnja je velika među sve brojnijim putnicima koji traže autentična, transformativna, čak i duhovna iskustva. Posebno ona koja povezuju sa prirodom, zemljom i kulturom, a koja vode ljudi koji ih najbolje poznaju. Plemena se uglavnom nalaze u ruralnim područjima, blizu nacionalnih parkova. „Kao autohtoni narodi, mi nudimo jedinstvenu povezanost sa zemljom, vodom i životinjama koje se nalaze u našim zajednicama“, kaže Rupert, pripadnica zajednice Pajut/Vošo.
Iskustva autohtonog turizma
Pružanje jedinstvenih i autentičnih autohtonih iskustava i tura kulturnog nasleđa, u vlasništvu i pod upravom domorodačkih zajednica, ne samo da stvara ekonomske prilike za plemenske zajednice, već im omogućava da kontrolišu sopstveni narativ i dele svoje priče, tradicije i duboku povezanost s prirodom sopstvenim glasom. Ideja je da niko ne može bolje ispričati priču o zemlji američkih Indijanaca od njih samih. A autohtone zajednice sada otvaraju vrata kao nikada ranije.
Autohtoni turizam pruža uzbudljiv, neposredan uvid u bogatstvo kultura i tradicija. Uz iskustva koja podstiču dublje razumevanje i poštovanje, kao i uranjanje u prirodu.
Na primer, iskustva koja se mogu pronaći na Native America Travel uključuju pripovedanje pod tamnim nebom. Na mestima bez svetlosnog zagađenja, kulinarski agroturizam i noćenja na plemenskim zemljištima. Konkretno, moguće je učestvovati u turama sa pripadnicima plemena Blackfeet u Nacionalnom parku Glečer. U planinarenju s vodičima, šetnjama kroz biljni svet i jahanju s pripadnicima naroda Lakota u Južnoj Dakoti. Istraživanju petroglifa i spuštanju niz divlje vode s pripadnicima plemena Nimiipuu na rekama Clearwater i Snake u Ajdahu. Kao i u posmatranju najvećih stabala sekvoje na svetu s pripadnicima plemena Jurok, najvećeg federalno priznatog plemena u Kaliforniji.
Globalna iskustva autohtonog turizma

AIANTA je nedavno proširila svoj domet globalno lansiranjem DO-IT (Destination Original Indigenous Tourism), nove međunarodne inicijative predstavljene na AIANTA Samitu autohtonog turizma (IITC) prošlog oktobra. Ova inicijativa okuplja Asocijaciju autohtonog turizma Kanade (ITAC), organizaciju Maori turizam Novog Zelanda i AIANTA-u pod jednim krovom. Cilj je zajednička promocija autentičnih autohtonih turističkih destinacija širom sveta.
Prema rečima Šeri Rupert, „DO-IT je nova globalna turistička mreža stvorena da podrži međusobnu saradnju između zemalja, stvori više prilika za razvoj i zajednički oblikuje strategiju, dajući snažan glas autohtonom turizmu širom sveta. Svi dolazimo iz različitih krajeva, ali imamo zajedničke vrednosti u mnogim aspektima”.
Ciljevi su ambiciozni. „Kada ljudi širom sveta planiraju putovanje, obično pomisle na grad ili tematski park“, kaže ona. „Želimo da autohtona iskustva budu prvo na šta pomisle“. Osim što pružaju predivan i spokojan doživljaj, putnici dobijaju dublje razumevanje načina života ljudi koji su blisko povezani s prirodom, poštuju je i žele da je zaštite. To može biti iskustvo koje menja život.
„Neverovatno je koliko autohtoni narodi znaju o tome kako da svoje tradicionalno znanje prilagode savremenim iskustvima“, kaže Rupert. „Održivost je način na koji živimo u skladu s prirodom“, dodaje. „Na primer, koristimo svaki deo životinje koju lovimo. Molimo se za tu životinju i zahvaljujemo joj što nam je omogućila da preživimo“.
Podizanje svesti o autohtonom turizmu
U SAD-u, AIANTA radi na razvoju autohtonog turizma kroz partnerstva sa Nacionalnom turističkom asocijacijom i Međunarodnom asocijacijom za dolazni turizam. AIANTA pruža edukaciju turističkim profesionalcima o tome kako najbolje sarađivati sa autohtonim turističkim operaterima u promociji i prodaji ovih jedinstvenih iskustava.

Polazeći od pretpostavke da putnici žele da budu poštovani i odgovorni, ali im je potrebna određena pomoć, AIANTA je kreirala 15 kulturnih protokola sa smernicama koje odgovaraju na česta pitanja, kao što su: „Kako autohtoni narodi žele da ih oslovljavaju?“, „Šta je zemlja američkih Indijanaca?“, „Koje su važne stvari koje treba uzeti u obzir pri planiranju putovanja na autohtone teritorije?“
Šeri Rupert je nedavno imenovalo Ministarstvo trgovine SAD da radi u Savetodavnom odboru za putovanja i turizam na mandat od dve godine. Ovo imenovanje će dati glas industriji autohtonog turizma na nacionalnom nivou i pružiti priliku da savetuje američkog ministra trgovine o tome kako državne politike utiču na turizam i kako podržati održivi rast.
U međuvremenu, rast autohtonog turizma beleži ogroman uzlet, a potencijal izgleda beskonačno. „Trudimo se da osiguramo da putnici shvate koliko smo raznoliki širom zemlje i koliko iskustava imamo da ponudimo“, kaže Rupert. „Povezanost sa ljudima, zemljom, prirodom – postoje autentični vodiči i destinacije autohtonog turizma, i od njih treba da dobijaju informacije – direktno od izvora“.