Reklame industrije alkohola umanjuju efekte borbe protiv vožnje u pijanom stanju

Lifestyle Forbes 11. maj 2025. 08:00
featured image

11. maj 2025. 08:00

Reklame koje sponzoriše industrija alkohola imaju za cilj da se bore protiv vožnje u pijanom stanju. Međutim, umanjuju efikasnost inicijativa za bezbednost. Kampanje u masovnim medijima deluju društveno odgovorno, ali su uglavnom neefikasne jer im prioritet nije javno zdravlje. One služe kao marketinški alati koji „oblikuju povoljan imidž alkohola dok malo toga čine da smanje štetu“.

To su glavni nalazi analize koju je objavila organizacija Vital Strategies, globalna neprofitna organizacija za javno zdravlje.

„Industrija alkohola stavlja profit ispred svega. Javno zdravlje stavlja ljude na prvo mesto“, izjavila je Sandra Malin, potpredsednica za politiku, zagovaranje i komunikaciju u Vital Strategies. „Da bi se zaista zaštitili životi na putevima, vlade moraju da isključe industriju alkohola iz oblikovanja bezbednosnih kampanja. Umesto toga, treba da ulažu u proverene, zdravstvene komunikacione strategije koje podižu svest, menjaju društvene norme i podstiču bezbednije ponašanje. Dobro osmišljena i nezavisna kampanja protiv vožnje pod dejstvom alkohola može smanjiti broj saobraćajnih nesreća za 13% i spasiti živote“.

Šta pokazuju rezultati istraživanja

Studija pod nazivom „Kako industrija alkohola odvraća vlade od efikasnih strategija za suzbijanje vožnje pod dejstvom alkohola: Uvidi iz istraživanja reklama“, navodi da je vožnja u pijanom stanju glavni faktor rizika za saobraćajne nesreće.

Za potrebe analize, istraživači su ispitali 32 video reklame protiv vožnje u pijanom stanju koje je podržala industrija alkohola. One su emitovane u 14 zemalja između 2006. i 2022. godine.

Nalazi uključuju sledeće:

  • Konzumacija alkohola je glamurizovana u 61% reklama. Povezana je sa situacijama poput proslava, društvene prihvaćenosti i prikazivanja društvenog ili finansijskog statusa.
  • Poznate ličnosti, uključujući glumce, muzičare, vozače trkačkih automobila i profesionalne sportiste, pojavile su se u gotovo polovini reklama (49%).
  • Većina reklama (56%) nije prikazivala posledice vožnje pod dejstvom alkohola.
  • Nijedna reklama nije koristila ton koji bi izazvao negativne emocije ili jasno prikazao posledice pijane vožnje.

Izveštaj je ponudio niz preporuka koje stavljaju javnu bezbednost u prvi plan, uključujući i više njih koje naglašavaju važnost da lokalne i nacionalne vlade, kao i nevladine organizacije, izbegavaju partnerstva sa industrijom alkohola. Na taj način bi napori u javnom zdravstvu ostali nezavisni i neoslonjeni na doprinose te industrije.

„Ta partnerstva često dolaze sa cenom“, navodi se u studiji, „nudeći kratkoročna finansiranja dok dugoročno podrivaju intervencije zasnovane na dokazima“.

Iluzija posvećenosti bezbednosti na putevima

Kada se pravilno osmisle i sprovedu u kombinaciji sa drugim strategijama, kao što su pojačana kontrola i sprovođenje zakona, kampanje javnog zdravlja protiv vožnje pod dejstvom alkohola mogu značajno smanjiti nesreće, povrede i smrtne ishode povezane sa alkoholom.

Smernice su razvile SZO i Inicijativa Blumberg Filantropis za globalnu bezbednost saobraćaja. Smernice su razvijene na osnovu studija testiranja poruka sprovedenih u 20 zemalja Afrike, Latinske Amerike i Azije.

„Reklame protiv vožnje u pijanom stanju koje podržava industrija stvaraju iluziju posvećenosti bezbednosti na putevima, dok u stvarnosti ne zadovoljavaju standarde efikasne komunikacije“, rekla je Irina Morozova, direktorka programa komunikacije za bezbednost saobraćaja u Vital Strategies. „Naša analiza pokazuje da te kampanje koje vodi industrija više promovišu i normalizuju konzumaciju alkohola nego što sprečavaju štetu. Javno zdravlje mora imati prednost nad imidžom kompanija. Potrebne su nam strategije koje zaista štite živote, a ne one koje služe interesima industrije“.

Tanja Mon, saradnica Forbes