Rols-Rojs inspirisan jahtama – „arkadia droptejl“

Lifestyle Forbes 23. mar 2024. 08:00
featured image

23. mar 2024. 08:00

Ekskluzivno odeljenje kompanije Rols-Rojs otkrilo je svoju najnoviju kreaciju, dramatični roudster sa dva sedišta pod nazivom “arkadia droptejl“.

Isporučen svom vlasniku na privatnoj ceremoniji u Singapuru – ali namenjen međunarodnoj vožnji – automobil je treći od četiri “droptejla“ koji su izašli iz sedišta Rols-Rojsa.

Svaki dolazi iz ogranka koučbild odeljenja kompanije Bespok, gde troše nekoliko godina i desetine miliona dolara dizajnirajući i stvarajući savršeni automobil. Osnovna platforma i njen V12 motor su zajednički svakom “droptejlu“, a veliki deo komandi na kontrolnoj tabli biće poznat svima koji su vozili „standardni rols” u poslednjih nekoliko godina, ali skoro sve ostalo u vezi sa “arkadijom” je napravljeno po meri.

Ovo nije delo jednog trenutka. Aleks Ines, šef odeljenja za izgradnju automobila u Rols-Rojsu, rekao mi je kako je počeo razvoj “arkadije”. Plan je bio da se napravi automobil koji će impresionirati reduktivnim dizajnom, privlačeći pažnju na ono čega nema koliko na ono što jeste. Sva četiri primera “droptejla“ dele dugotrajan stav koji podseća na američke roudstere i hotrodove iz 1920-ih – vrstu automobila koju biste mogli da prepoznate iz Velikog Getsbija.

Ultraniski proizvodni brojevi daju Rols-Rojsu slobodu da se oslobodi kućnog stila koji dele njegovi (umereno) masovno proizvedeni modeli, kao što su “goust“, “kulinan“ i “fantom“. Ines kaže da je ovo donelo priliku da se redizajnira poznata panteonska rešetka brenda, koja je kraća, šira i koja se naginje unazad radi dinamičnijeg izgleda. Uokvireno parom plitkih, prodornih LED farova, to je lice koje još uvek nosi Rols-Rojs DNK, ali na čistiji, jednostavniji i moderniji način.

Inesov posao me fascinira. Njegova uloga je da uđe ispod kože svakom kupcu koučbilda. On posećuje njihov dom (ili bolje rečeno domove, a verovatno i njihove jahte i avione), pregleda njihove cipele, proučava umetnička dela okačena na njihovim zidovima i hranu koju jedu.

Sve ovo pomaže Inesu i njegovom timu da shvate šta tačno klijent voli i šta žele da njihov savršeni automobil bude. Bez ovog procesa, rezultat bi bio kupac paralizovan izborom, zbunjen skupim praznim platnom. Pretpostavljam da liči na to kako bismo se vi ili ja borili da opišemo našu savršenu novu kuhinju bez pomoći kataloga, samo sa mnogo većim budžetom.

Za “arkadiju droptejl“, Ines je dobio zadatak da nabavi drveni furnir koji bi odgovarao klijentovom omiljenom stolu i stoliću za kafu. „Ovo je postalo katalizator za ostatak specifikacije“, rekao je Ines. Sledeći je bio izazov usklađivanja boje furnira sa ostatkom enterijera – zadatak koji je bio posebno težak zbog ogromnih varijacija u boji i strukturi zrna na istom trupcu drveta.

Rolls-Royce/Promo

Rezultat svog tog rada je zapanjujući. Imao sam sreću da vidim “arkadiju“ krajem 2023. godine, pre nego što je poslata u Singapur i predstavljena kupcu. Otkrivena u tajnoj prostoriji, zaštićena sa dva seta sigurnosnih vrata, sa kojima mnogi od osoblja nisu upoznati, treći “droptejl“ je spektakularan automobil. Sastavljen je ovde, u tajnosti i daleko od glavne proizvodne linije. Ustvari, proizvodne linije uopšte nije bilo. Rols-Rojs sastavlja svoje automobile koučbild kao jahtu. Vozilo ostaje na mestu, a komponente dolaze do njega.

Lakiranje i točkovi od 22 inča sa završnom obradom ogledala su dovoljno impresivni, ali je drvo ono što ovaj Rols-Rojs izdvaja od bilo kog drugog. Santos Straight Grain je drvo koje je izabrao kupac, odabrano zbog svoje bogate teksture i prepletenog uzorka zrna koji automobilu daju moderan izgled. Ima jednu od najfinijih vrsta drveta od svih vrsta drveta koje koristi Rols-Rojs, i može se lako pocepati kada se obrađuje ako se njime ne rukuje pažljivo, kaže proizvođač.

Sve u svemu, “arkadia droptejl“ ima 233 komada drveta, od kojih je 76 na zadnjoj palubi, koja je aerodinamički funkcionalna (stvarajući malu količinu potisne sile da spreči podizanje pri brzini). Ovde je furnir sa otvorenim porama položen pod uglom od 55 stepeni. To je majstorska klasa preciznog inženjeringa, za koju kompanija kaže da je namenjena da se koristi i gradi i da traje. Uprkos onome što možda mislite, siguran sam da “arkadija“ neće živeti život zaključan u hermetički zatvorenoj garaži.

Kako će se automobil koristiti na međunarodnom nivou, Rols-Rojs je nastojao da osigura da drvo ne bude oštećeno kišom, temperaturom i vlažnošću tropske klime. Vrsta premaza koju koriste super jahte je prvobitno razmatrana, ali je brzo odbačena zbog potrebe za redovnim servisiranjem i ponovnim nanošenjem. Umesto toga, Rolsovo odeljenje Bespok kreiralo je lak koji obećava da će zaštititi drvo tokom celog veka trajanja automobila sa jednom aplikacijom.

Rolls-Royce/Promo

Da bi ovo testirao, Rols-Rojs je podvrgao 18 različitih uzoraka furnira simulaciji od 1.000 sati globalnih vremenskih ekstrema. Ovo je uključivalo prskanje drveta vodom povremeno između perioda ostavljanja da se osuši, a zatim izlaganje toploti i jakom svetlu. Sve u svemu, Rols kaže da su komadi drveta i zaštitni premaz zahtevali više od 8.000 sati razvoja.

Razvoj sata na kontrolnoj tabli bio je podjednako dug proces. Za razliku od dva ranija primera droptejla, nazvanih “la rosa noir“ i “ametist“, “arkadija“ ne sadrži sat koji se uklanja, već umesto toga ima brojčanik za koji se tvrdi da je najkompleksniji koji je Rols-Rojs ikada napravio. Montaža je trajala pet meseci, kažu u kompaniji, i to nakon dve godine razvoja.

Rezultat je sat sa geometrijskim „giljoše” uzorkom sa 119 faseta – što znači da je završen automobil prvi put prikazan kupcu 2023. godine, 119. godine Rols-Rojsa. Brojčanik sata sadrži kazaljke koje su delimično brušene i polirane, plus 12-časovne markere debljine 0,1 milimetar i oslikane ručno pomoću kamere sa uvećanjem od 100k. Na drugim mestima, marker minuta je završen keramičkim premazom, a neke oblasti su laserski urezane kako bi se otkrio aluminijum ispod.

Konačni ukras unutrašnjosti je drveno postolje koje se nalazi ispod centralnog naslona za ruke. Može se elektronski pomerati napred i nazad, otkrivajući ili sakrivajući kontrole za informacije i zabavu u automobilu. Ideja je, zajedno sa načinom na koji se ekran kontrolne table može sakriti iza drvene ploče, da će današnja tehnologija stariti brže od ostatka automobila, tako da decenijama ovi elementi mogu biti sakriveni.

Vraćamo se eksterijeru, a bela boja dobija dubinu sa infuzijom aluminijumskih i staklenih čestica, kaže Rols, stvarajući šumeće svetlucanje. To je zaista prelepa boja, sa metalnom završnom obradom koja je očiglednija uživo nego što slike pokazuju – detalj koji je potpomognut Rols-Rojsevim odeljenjem za farbanje koje koristi veće aluminijumske čestice od uobičajenih. Donji delovi karoserije “arkadije“ su obojeni u srebrnu boju, umesto da budu potpuno ili delimično izloženi, kao na drugim verzijama droptejla.

Zadnji deo je mesto gde je “arkadija droptejl“ najupečatljivija. To ogromno drveno prostranstvo deluje kao zadnji deo dnevnog čamca Riva Akvarama. Na kraju, automobil se isporučuje sa krovnom pločom koja se može ukloniti, dizajniranom da se čuva na sopstvenom postolju u garaži, spremna kada vlasnik ne želi da se bori sa suncem Los Anđelesa ili Dubaija, ili zaista konstantnom vlažnošću Singapura.

Ines o automobilu dodaje: „To je projekcija pojedinca koji ceni jasnoću i preciznost u svim oblastima svog života – od njihove strasti za finom kuhinjom, njihovih ličnih i profesionalnih prostora i afiniteta prema savremenom dizajnu. Ovaj automobil je jedan od najvernijih izraza ličnog stila i senzibiliteta pojedinca koji smo ikada stvorili u okviru odeljenja koučbild”.

Alister Čarlton, saradnik Forbes