Sa asfalta na talase: Kako izgleda kad proizvođači automobila i jahti udruže snage (FOTO)

Lifestyle Pavle Jakšić 25. jan 2025. 17:00
featured image

Kada ste sjajni u nečemu što zahteva ogromnu veštinu, potpunu posvećenost i bogato iskustvo, deluje da sve navedeno teško može iznova da se ponovi i na potpuno drugom polju. Ukoliko je reč teško previše demorališuća, "riskanto" svakako nije. Zašto bi se onda automobilske kompanije upuštale u pravljenje eklektičnih jahti? Odgovor znaju Mercedes, Porše, Bugati, Ferari...

25. jan 2025. 17:00

Dizajn automobila prenet na vodu daleko je od novotarije. Ranih 1990-ih došlo je do saradnje između legendarne Rive i Ferarija. Još pedesetih godina prošlog veka svetskim luksuzom zavladala je kompanija Karla Rive. On je putem svog talenta praćenog strašću stvorio novu zvezdu nautičkog nebeskog svoda. A Rivine jahte, tadašnje ikone stila, zavodile su mnogobrojne poznate ličnosti tog vremena.

Riva 32 Ferari
Foto: Wikimedia/Thesupermat

U deceniji procvata italijanske industrijske revolucije, „L’Ingegnere“, kako je Rivi bio nadimak, iskoristio je preovlađujući etos sa dizajnom plovila na bazi drveta. U okviru kolaboracije proizvedeno je samo 40 jedinica čamca od 9,6 metara, koji je zahvaljujući paru Vulcano V8 motora od 390 KS, dostizao brzinu veću od 50 čvorova. Omaž Testarosi dat je kroz bočne pruge i zadnji deo sa prorezima. Dok se unutar kabine šepurio trokraki volan presvučen kožom sa žutim slovima i brojčanicima.

Dizajneri superjahti, dakle, godinama pozajmljuju ideje iz sveta automobila. Često navodeći lukove i profile sportskih automobila kao inspiraciju. Ali kada se automobilske kompanije zaista udruže sa brodogradilištima, pojavljuju se nove vrsta izazova i očekivanja.

Aston Martin

Aston Martin
Foto: Aston Martin

Kao i svaki početak, i ovaj modernih kolaboracija, bio je omeđen skepsom i nevericom. Kada je motorni čamac Aston Martin AM37 od 11 metara imao svoj debi na Sajmu jahti u Monaku 2017. godine, obeležavajući ulazak luksuznog britanskog brenda u svet nautike, mnogi su cinično očekivali da će od Aston Martina na jahti ostati samo ime. Ipak, lepotica blistave metalik plave boje koju je dodatno raspirivala mediteransku svetlost, napravila je pravu hedonističku pometnju Azurnom obalom. Prolazeći i pored kultne vile dizajnera Pjera Kardena.

AM37 je rezultat dvogodišnjeg istraživanja i razvoja. Sa ciljem kombinovanja inovativne tehnologije dva različita sveta, nautike (Quintessence Yachts ) i automobilizma. Najbolji dizajneri Aston Martina, koji su radili na automobilima One-77, Aston Martin Vulkan, DB11 stvorili su jahtu ponuđenu u dve verzije. Dostiže brzinu od 50 čvorova, koja gotovo da je stvorena za novi serijal o Džejmsu Bondu. Unutrašnjost poput najelegantnijeg kupea, odvojena trpezarija, toalet i mala kuhinja. I test vozači su dali svoj sud, ne nisu samo zvona i praporci, „kada držite volan AM37 u jednoj ruci, i stiskate gas u drugoj, to je Aston Martin, bez greške“.

Bugati

Bugati Niniet
Foto: Buggati/Palmer Johnson

Aston Martin odškrinuo je vrata raja. I nije se dugo čekalo, da još neko na njih pokuca.

Bugati hiperautomobili su nesumnjivo „creme de la creme“ u svojoj kategoriji. Ali se brend odavno nije ograničio isključivo na automobile. Postoje satovi, skuteri, stolovi za bilijar, pa čak i Lego kocke. Najupečatljivija saradnja? Definitivno superjahta Bugati Niniette 66.

Francuski proizvođač automobila udružio se sa graditeljem jahti Palmerom Džonsonom kako bi kreirao čist luksuz. Na prvi pogled, inspiracija jahte je očigledna. Bočni profil Niniette 66 skoro odražava siluetu njegovog drumskog brata na putu – Chirona. Sa identičnom ikoničnom linijom u obliku slova C, po kojoj je Bugati poznat. Unutrašnjost je obložena karbonskim vlaknima, kožom i prirodnim plavim morta hrastom.

Bugati Niniet
Foto: Buggati/Palmer Johnson

Donja paluba ima džakuzi i kamin, oba napravljena od fiberglasa kako bi se težina plovila svela na minimum. Na gornjoj palubi nalazi se ležaljka sa šankom za piće u sredini. Superjahtu pokreću dva V8 motora koje je razvio MAN. Pri punom nagibu, oni će pokretati brod do najveće brzine od 40 čvorova. Što se imena tiče, prilično je sentimentalno. Ime Niniet je zapravo nadimak Lidije Bugati, ćerke osnivača kompanije Etorea. Broj 66 označava broj planiranih plovila, ali i dužinu, koja iznosi tačno 66 stopa (20 metara).

Porše

Porše
Foto: Porsche

Motivi premijum automobilskih kompanija da se upuste u vodu su brojne. Od diverzifikacije poslovanja do razvijanja tehnologije, ali to svakako nije sve.

Realnost je da automobilske kompanije ne mogu same da konstruišu svoj gliser, motorni čamac, luksuznu jahtu. Svaki od njih je tražio partnerstvo sa renomiranim proizvođačima. Bilo da je to veliko i etablirano ime ili, u slučaju Quintessence Yachts i Aston Martina, novo ime koje je ušuškano pokriveno nasleđem poznatog brenda.

U ekskluzivnoj kolaboraciji Porše se povezao sa austrijskim brodogradilištem Fraušer (Frauscher) stvorivši Fantom Air. Automobilski gigant ušao je na tržište električnih čamaca kroz kruzer dugačak 8,67 metara. Baziran je na Fraušerovom modelu 858 Fantom Air, koji je opremljen tehnologijom pogona Premium Platform Electric (PPE) Porše Makana. Uključuje upotrebu litijum-jonske baterije visokog napona ukupnog kapaciteta oko 100 kilovat sati.

BMW

BMW The Icon
Foto: BMW

Lavinu je sledio i kultni nemački automobilski brend BMW. Udruživši se sa tehnološkim startapom TIDE kroz jahtu od 13,5 metara nazvanu The Icon. Ravni trup u stilu trimarana sa svojom providnom nadgradnjom nalik na prizmu i ugaonim i šiljatim linijama „ušinuo“ je brojne vratove prolaznika na svom debiju na Filmskom festivalu u Kanu 2023. godine.

BMW The Icon
Foto: BMW

Deluje da je iskorak ka kolaboraciji sa proizvođačima brodova omogućio etabliranim automobilskim kompanijama da dodatno pomeraju margine luksuza i testiraju sopstvenu kreativnost. Tako je i BMW integrisao svoju perfekciju i autentiku na ceo brod. To je rezultiralo neponovljivim zvučnim iskustvom u kabinama. Ugrađen je ‘zvučni pejzaž’ koji je komponovao niko drugi do čuveni Hans Zimer stvorivši Dolbi Atmos sistem.

BMW The Icon
Foto: BMW

Postoji skepsa i konzervativizam, ali postoji i radoznalost i eklektika. A ima tu i puno rivalstva između kompanija, i borbe za prestiž. „Sve što možeš ti, mogu i ja“. Kada se reputacija luksuznog klizanja bez napora po asfaltu prenese na vodu, deluje da magija dobija još jednu dimenziju. I nastavak koji gotovo da deluje prirodno, iako iza njega stoji mukotrpan rad.

Motivi su naravno i lukrativni, jer su sve limitirane serije navedenih plovila rasprodate mnogo pre njihove distribucije. Primera radi, nova Poršeova kolaboracija Dynamiq GTT 115, izašla je u seriji od samo samo modela. Sa početnom cenom od 14 miliona evra.

Lamborgini

Lamborgini 63
Foto: Lamborghini

Rizika se nije plašio ni Lamborgini. Nastao iz partnerstva između dva italijanska brenda, The Italian Sea Group i Automobili Lamborgini stvorili su projekat superjahte od 19,2 metara. Ona je pozajmila značajnu ornamentiku kompanije koju je osnovao Feručio Lamborgini 1963.

Futuristički i sportski profil dizajna sa aerodinamičnim tvrdim krovom inspirisan je hibridnim Lamborginijem Sian FKP 37, koji ima i svoj italijanski nadimak „bljesak munje“. I to je ujedno najbrži model u Teknomar floti. Postiže maksimalnu brzinu od 60 čvorova zahvaljujući paru motora MAN V-12 od 2000ks. Broj u nazovu 63 se odnosi na godinu osnivanja kompanije. A to je ujedno i broj isporučenih modela klijentima širom sveta (cena iznosi 3,4 miliona evra).

Odnos između luksuznog automobila i luksuznog čamca treba slaviti. Jer, ovo igralište kreativnosti može samo da iznedri nove i intrigantne ideje, kroz širenje tržišta. Uostalom, jedan Porše dizajn godinama evocira sećanje na legendarni 911, prodajući aluminijumske futrolu, patike, i šta sve ne. Diversifikacija kao plan A.

S tim u vezi i broj kolaboracija se niže kao na traci. Axopar i Brabus i njihova Shadow 900 serija, Dynamiq i Porše (GTT 115), projekat C8, električnog automobila za performanse Polestar i Kandele itd.

Automobil inspirisan čamcem

BAC Mono
Shutterstock/The Picture Studio

Ukoliko imamo čamac inspirisan automobilom, zašto ne bismo mogli da imamo i automobil inspirisan čamcem? Britanski inovatori u oblasti superautomobila BAC već prodaju verziju jednoseda Mono (Marine Edition). Zajedno sa antikorozivnim komponentama i jedinstvenim sistemom kontejnera za kontrolu životne sredine, prilagođenu jahti.

Ovaj sportski automobil je rekonstruisan posebno za upotrebu na super-jahtama. Pokreće ga 2,5-litarski 4-cilindrični benzinski motor od 305 konjskih snaga.

Najbolji od svih svetova, automobili i čamci počinju sve više da se integrišu. Na našu radost, a zadovoljstvo ekstremno bogatog sveta koji će u njima moći da uživa.