Šta razlikuje Temu, Šejn i Aliekspres: Velika trka za novog kineskog imperatora

Lifestyle Pavle Jakšić 23. nov 2024. 18:09
featured image

Temu je sveprisutan, a mi se bavimo pitanjem koliko je uzdrmao postojeće tržište isporuke robe široke potrošnje,. I gde se nalazi u odnosu na svoje, sada već ljute konkuretne, takođe iz Kine, Alibabu i Šejn.

23. nov 2024. 18:09

Temu, Temu, Temu. Makar jedna osoba koju poznajete vam je spomenula ovu platformu. Ili vas je pitala da li o njoj znate nešto više. Šta je zapravo Temu? Ukratko, ova kompanija nudi robu široke potrošnje koja se uglavnom isporučuje potrošačima direktno iz Kine. Kompanija za eTrgovinu nalazi se u sklopu konzorcijuma Pinduoduo (PDD) Holdings. Ime znači „team up, price down“ (udružite se, snizite cenu).

Kompanija je registrovana na Kajmanskim ostrvima, dok je adresa glavne kancelarije Dablin. Njom rukovodi osnivač Kolin Huang, kineski investitor, biznismen i filantrop koji je magistrirao računarstvo na Univerzitetu Viskonsin 2004. godine.

Pinduoduo se prvobitno fokusirao na poljoprivrednu industriju, a razvio se u vreme kada su Alibaba i JD značajno konsolidovali kinesko tržište eTrgovine. Mnogi analitičari su verovali da postoji ograničen prostor za nove učesnike na tržištu. Tokom početnog zatvaranja zbog korona virusa u Kini 2020. godine, Pinduoduo je započeo program za pomoć ruralnim kineskim poljoprivrednicima kako bi da prodavali svoje proizvode kupcima na mreži, umesto da se oslanjaju na tradicionalna tržišta.

U avgustu 2020. Pinduoduo je pokrenuo Duo Duo Maicai, uslugu koja omogućava potrošačima da unapred naruče namirnice za preuzimanje na određenim lokacijama. Uspeh je bio enorman, već godinu dana kasnije kompanija je generisala 2,44 biliona dolara bruto vrednosti robe.

Veliki rast Temua

Sestrinska kompanija Temu, nastala je septembra 2022. godine, prvobitno u Sjedinjenim Državama, a prvo oglašavanje bilo je ni manje ni više nego Superboul finale februara 2023. Već naredne godine Temu je ponudio 15 miliona dolara za više reklama takođe za Superboul. Za njih je nekoliko kongresmena zatražilo da se ne prikazuju. Kao rezultat kampanje, kompanija je zabeležila porast u pretragama. Dostigla je 100 miliona aktivnih korisnika u SAD, više od 130 miliona preuzimanja aplikacija širom sveta. I približno 420 miliona mesečnih poseta veb sajtu, prema Semrašu.

Neke reklame ipak nisu prošle. Prošle godine, Uprava za standarde oglašavanja u Ujedinjenom Kraljevstvu zabranila je pet Temu reklama zbog prikazivanja devojčice u bikiniju, za koju se procenjuje da ima osam do 11 godina, u pozi koja je ocenjena kao neprikladna.

Rast je bio nezadrživ, Temu je lansiran u Australiji i Novom Zelandu, pa u Francuskoj, Nemačkoj, Italiji, Holandiji, Španiji i Velikoj Britaniji. Širenje se nastavilo na tržište Latinske Amerike, da bi 17. januara 2024. Temu zvanično bio lansiran i u Južnoj Africi. To je bila 49. zemlja u kojoj je kompanija poslovala.

Istraživanje Sensor Tauera procenilo je da su u poslednjem kvartalu 2023. korisnici Temua provodili u proseku 23 minuta nedeljno na aplikaciji. U poređenju sa 18 minuta na Amazonu i 22 minuta na Ibeju. Koliko je posao krenuo dobro najbolje govori i 38. pozicija Huanga na Forbes listi najbogatijih ljudi na svetu (novembar 2024). Njegovo bogatstvo je procenjeno na 41,1 milijardu dolara.

Temu Šejn Aliekspres
Shutterstock/Robert Way

Problemi s propisima

Usledile su mnogobrojne kritike, o spornom kvalitetu robe, optužbama o prisilnom radu, intelektualnoj svojini, radnim pravima, prodaji ilegalnih proizvoda. Da li usled pritiska konkurencije, ili pravog stanja stvari, krajni sud daće na kraju oni koji su jedino merodavni – potrošači.

„U avgustu 2024, vlasti u Seulu otkrile su da proizvodi koje prodaju popularni onlajn prodavci Šein, Temu i Aliekspres sadrže toksične supstance koje daleko prevazilaze zakonske granice bezbednosti. Inspekcije su otkrile alarmantne nivoe štetnih hemikalija, poput formaldehida i olova. U raznim predmetima poput cipela, šešira, igračaka i lakova za nokte. Ove supstance predstavljaju značajne zdravstvene rizike, uključujući reproduktivnu štetu, kancerogene efekte i trovanje jetre. Kao odgovor, južnokorejski zvaničnici su zahtevali da se ovi proizvodi uklone iz prodaje. Kompanije su pokrenule interne istrage kako bi poboljšale mere poštovanja bezbednosti. U odvojenoj istrazi koju je sprovela Industrija igračaka Evrope (TIE) početkom 2024. godine, nijedna od 19 igračaka kupljenih od Temua nije bila u skladu sa sigurnosnim propisima EU. A 18 je predstavljalo značajan rizik za decu“.

U maju 2023. godine Komisija za ekonomski i bezbednosni nadzor Sjedinjenih Država i Kine izrazila je zabrinutost zbog rizika za lične podatke korisnika Temua nakon što je aplikacija Pinduoduo suspendovana sa Gugl Pleja zbog navodnog malvera.

Šejn

Deo puta Temua vodio je i kroz bespoštedne borbe sa rivalom i prodavcem fast fashion proizvoda Šejnom. Kompanija je osnovana u Nanđingu u Kini i iza nje stoji biznismen Kris Šu.

Još od 2008. kompanija je poznata po prodaji relativno jeftine odeće, popularne među potrošačima generacije Z. Počevši od 2012. godine, Šejn je počeo da uspostavlja sopstveni sistem lanca snabdevanja, transformišući se u potpuno integrisanog prodavca. U Guangdžou je 2022. procvetala mreža sa više od 3.000 dobavljača. Kontroverze su krenule zbog izveštaja o kršenju prava radnika i dečijem radu, pa je sedište premešteno iz Kine u Singapur, iz regulatornih, međunarodnih i finansijskih razloga. Svoje lance snabdevanja i skladišta kompanija je zadržala u Kini.

U 2022. godini, Šejn je ostvario prihod od 24 milijarde dolara. To je suma poput one koju su ostvarili i etablirani trgovci Zara i H&M. Šejn je procenjen na 100 milijardi dolara nakon runde finansiranja u aprilu 2022. godine. Posebno se okoristio o trgovinski rat Kine i Sjedinjenih Država, posebno u pogledu poreskih olakšica.

Veliki ratovi

Vratimo se na gore pomenutu bitku dve kompanije i kako je do nje došlo.

U decembru 2022. godine, Šejn je tužio Temu, navodeći da je angažovao onlajn influensere koji su davali „lažne i obmanjujuće izjave“ kako bi promovisali sopstvenu robu.

Temu je uzvratio istom merom, optužujući Šejn za kampanju pretnji, zastrašivanja, lažne tvrdnje o kršenju zakona. Jula 2023. godine Šejn je dobio privremenu meru protiv Temua navodeći da je kompanija koristila Šejnove slike zaštićene autorskim pravima u listama proizvoda.

Leta 2023. stvari su se dodatno rasplamsale, a u njih je bila uvučena i Amerika. Temu je optužio Šejn da krši antimonopolske zakone te zemlje učestvujući u kontroli više od 75% fast fashion tržišta. To je dovelo, kako su naveli, do viših cena i smanjene opcije za potrošače.

Par meseci kasnije delovalo je da je „odozgo“ stigao interni nalog za pacifikaciju gramzivosti obe kompanije. Tako su Šejn i Temu zatražili da se njihovi predmeti jedan protiv drugog odbace u Masačusetsu i Ilinoisu. Nijedna od kompanija nije ponudila dalje objašnjenje, niti da potvrdi li je postignuta nagodba. Tužbe su ipak nastavile da se nižu u decembru 2023. Trend se nastavio i ove godine, u februaru i avgustu (Šejn je podneo tužbu za povredu autorskih prava protiv Temua američkom saveznom sudu).

Alibaba

Za to vreme Aliekspres nije deo ovih trvenja. Posluje u okviru Alibaba giganta, jedne od najvećih svetskih kompanija za maloprodaju i eTrgovinu. Osnovao je Džek Ma u Hangžuu 1999.

Ali, daleko od toga da ne postoji rivalstvo koje je samo u početku bilo manjeg intenziteta. Razlog je taj što je Temu namenjen svakodnevnim kupcima kroz jednostavnu aplikaciju za korišćenje. Alibaba je dizajniran za preduzeća koja žele da kupuju i prodaju na veliko. Alibaba je posebno bio bolji izbor za dropšiping. To je opcija za ispunjavanje porudžbina koja omogućava preduzećima iz sektora eTrgovine da predaju procese nabavke, skladištenja i isporuke proizvoda trećoj strani.

Zbog ovoga je kompanija Alibaba i stvorila Aliekspres. On je namenjen pojedincima koji žele da kupuju proizvode u manjim količinama, a koji nudi niske cene i široku paletu proizvoda.

Prednosti Temua su niske cene, bogat katalog ponude, fleksibilna politika vraćanja proizvoda koji su u trendu. Mane su odsustvo fotografija, odsustvo dropšipinga, slabija isporuka i refundacija.

Aliekspres s druge strane takođe ima niske cene i široku paletu, radi u dosluhu sa proizvođačima, i izvrsno prilagođava proizvode.

Alibaba, sa svojom dugogodišnjom dominacijom, i Temu, opasni obećavajući novajlija, upleteni su u žestoku bitku zauzimanja DTC (direktni potrošački marketing). Obe platforme koriste svoje ogromne resurse kako bi ponudile efikasne isporuke, sa naglašenim tehnološkim napretkom, uz poboljšano korisničko iskustvo.

eTrgovina
Shutterstock/Jo Panuwat D

Razlike i kritike

U suštini meru ovih kompanija određuje potražnja i ono šta potrošače interesuje.

Kroz mnogobrojne forume na raznoraznim mrežama, od Redita do Jutjub analiza i poruka na samim platformam, izdvajaju se zajednički stavovi potrošača, generisani u nekoliko zaključaka.

Temuu se zamera spora isporuka u SAD, napadne i sporne taktike oglašavanja. Ostatak sveta hvali odlične korisničke usluge, dobar kvalitet i isporuku. Neki korisnici smatraju da se na Alibabi mogu pronaći slični jeftiniji proizvodi.

Šejn je najbolje mesto za kupovinu odeće, gde su cene pristojne i povoljne, dok je isporuka osrednjeg kvaliteta. Ovu platformu najveći broj korisnika povezuje sa ženskom garderobom. Nedostatke u vidu jeftino napravljene odeće kompenzuju pravi popusti i promocije, besplatna i brza dostava, pouzdano praćenje, besplatno vraćanje robe.

Aliekspres krasi raznovrsnost. Većina prodavaca robu šalje veoma brzo, a ni na carini ne postoje problemi.

Na šta obratiti pažnju

Njihove aplikacije se ne preporučuju za korišćenje, a treba biti obazriv prilikom poručivanja USB diskova, mikrokartica, baterija, jer postoji velika šansa da će proizvod biti daleko niži od navedenih specifikacija. Na meti kritika je zbog netačnog opisa artikala (lažno oglašavanje), lažnih promocija (stavka je označena sa 70% popusta dok je u stvarnosti to normalna cena). Isporuka može da bude skupa, spora i bez praćenja.

Intenzivno rivalstvo između giganata eTrgovine Alibabe i Temua ne označava samo nadmetanje između korporacija, već i dinamičku transformaciju DTC isporuka iz Kine.

Sukob Alibaba -Temu imaće dalekosežne posledice po međunarodno okruženje eTrgovine. To predstavlja pomak ka agilnijim poslovnim modelima koji su usredsređeni na kupce koji imaju potencijal da preoblikuju maloprodaju.

Ovo rivalstvo pomera okvire za logističke mogućnosti, postavljajući nova merila. To su inovacije u upravljanju lancem snabdevanja, logistici vođenoj veštačkom inteligencijom i rešenjima za prekograničnu eTrgovinu.

Konkurencija Amazona

Ne treba zaboraviti ni konkurenciju koju kineske kompanije imaju i sa Amazonom. Konkurencija između Temua i Amazona dovela ih je do toga da se međusobno usklade sa strategijom lanca snabdevanja 2024. godine. Temu će uključiti skladišta u Sjedinjenim Državama kako bi skratili vreme isporuke, prodali veće artikle i diverzifikovali se od de minimis isporuke i Amazona koji će prodavcima u Kini isporučivati proizvode direktno, kao alternativu korišćenju postojećih skladišta „Fulfillment By Amazon“.