Šta sve mladima skreće pažnju dok voze?

Više od trećine mladih vozača izjavilo je da su u skorije vreme koristili pametni telefon dok su bili za volanom. Otprilike polovina njih je rekla da redovno šalju poruke, uprkos tome što su svesni rizika.
Osim toga, značajan broj tinejdžera je rekao da redovno gleda video sadržaj dok vozi.
To su neki od glavnih nalaza nove studije, koja je pokazala da mnogi tinejdžeri precenjuju svoje vozačke sposobnosti, iako su svesni opasnosti koje izaziva ometanje u vožnji.
Istraživanje je sprovela Fondacija za istraživanje saobraćajnih povreda SAD (Traffic Injury Research Foundation USA – TIRF USA) u ime Nacionalne koalicije za suzbijanje smetnji tokom vožnje (National Distracted Driving Coalition – NDDC).
Cilj istraživanja je da se bolje razume koje vrste rizika tinejdžeri preuzimaju i koje strategije su najefikasnije za njihovo rešavanje.
Anketa obuhvatila 1.200 mladih
„Tinejdžeri u uzrastu od 16 do 19 godina imaju veći rizik od nesreća nego bilo koja druga starosna grupa vozača“, izjavila je u saopštenju Robin Robertson, predsednica NDDC i sekretarka odbora u TIRF USA.
„Neiskustvo može naterati tinejdžere da precene svoje vozačke sposobnosti i misle da se ništa loše ne može desiti. Nažalost, ovo nije stvarnost i zapravo su saobraćajne nesreće vodeći uzrok smrti među mladima“.
Istraživanje se zasnivalo na nacionalnoj anketi pod nazivom „Anketa o ometanju vožnje među mladima“.
Anketa je obuhvatila više od 1.200 mladih vozača uzrasta od 14 do 20 godina iz 25 američkih država i Vašingtona. Anketa se odnosila na njihove vozačke navike, percepciju rizika povezanog sa ometanjem i drugim opasnim ponašanjima u vožnji, kao i ulozi uticaja roditelja i vršnjaka.
Dve trećine mladih nije koristilo uređaje dok vozi
Otprilike dve trećine ispitanika je reklo da nisu koristili uređaje dok su vozili u poslednjih 30 dana pre ankete.
Među onima koji su to jesu radili polovina je izjavila da šalju poruke dok voze barem nekoliko dana nedeljno, a četvrtina je rekla da to rade svakog dana.
Otprilike trećina onih koji su koristili uređaje izjavila je da pristupaju društvenim mrežama dok voze barem nekoliko puta nedeljno. Otprilike trećina je izjavila da redovno koriste navigacione sisteme. Neverovatnih 23 odsto izjavilo je da redovno gledaju video sadržaj dok voze.
Većina ispitanika je navela slanje poruka, korišćenje društvenih mreža i pravljenje selfija među najopasnijim ponašanjima koja ometaju vožnju.
Sa druge strane, korišćenje GPS navigacije smatra se manje ometajućim, što, prema istraživačima, ukazuje na nedostatak razumevanja o zahtevima ovog složenog zadatka.
Mnogi mladi vozači koji su rekli da redovno koriste funkcije za pretvaranje govora u tekst, takođe nisu bili svesni kognitivnih zahteva korišćenja ovih aplikacija koje ne zahtevaju korišćenje ruku.
Kada su upitani zašto smatraju da je bezbedno multitaskovati dok voze, polovina ispitanika koji su se bavili tom praksom rekli su da rizik smanjuju tako što koriste aplikacije koje ne zahtevaju upotrebu ruku. Ili da uređaje koriste ogranično vreme što smatraju sigurnijim.
Otprilike petina njih sebe je smatrala izvrsnim multitaskerima.
Roditelji najviše utiču
Otprilike polovina ispitanika navela je svoje roditelje kao najveći uticaj na svoje ponašanje u vožnji. Prijatelji su bili daleko na drugom mestu. Priznali su da i roditelji povremeno koriste uređaje dok voze.
„Naši budući vozači počinju da gledaju od malih nogu“, izjavila je Karen Bauman, osnivač programa „Drop It And Drive“ u okviru TRIF-a.
Kada je u pitanju postavljanje pravog primera, naša deca su poput sunđera. Oslanjanje na filozofiju „radi ono što kažem, ne ono što radim“ je inherentna kontradikcija i dovoljno su snalažljiva da to shvate“.
Iako je korišćenje pametnih telefona problematično, većina ispitanika je izjavila da nikada ne voze pod uticajem alkohola ili droga. Ne voze agresivno ili ne voze bez sigurnosnog pojasa.
„Ovi nalazi jasno pokazuju da je većina mladih vozača razumela sigurnosne poruke o drugim rizicima i promenila svoje ponašanje“, navodi Robertson.
Dodaje da „još treba da se radi na povećanju svesti o rizicima vezanim za ometanje u vožnji“.
Tanja Mon, saradnica Forbes