Test vožnja McLaren Artura Spider 2025: Čudovište ljubičaste boje

Lifestyle Forbes 27. maj 2025. 07:00
featured image

27. maj 2025. 07:00

Kako izgleda voziti novi McLaren Artura Spider (Meklaren Artura Spajder)

Postoje dve faze test vožnje superautomobila. Prva je iščekivanje njegovog dolaska – spoznaja da ćeš napraviti ogroman skok sa običnih, funkcionalnih vozila.

Pošto je Artura postala poznata i pre trodnevnog vikend testa, tu je i osećaj onog slatkog uzbuđenja kako se veliki dan približava.

Artura stiže – naravno, prelepa je, besprekorna – i ljubičasta je. Do sada sam imao žutu, crvenu, narandžastu i plavu, ali nikad ljubičastu – tačnije, lantana ljubičastu.

Prvog dana si posebno paranoičan, s razlogom. Toliko si fokusiran i oprezan da ti skoro pozli. Kada prođeš kroz fazu noviteta, uzbuđenja i svih pogleda koje dobijaš, dolazi druga faza.

Foto: Mclaren

Tada možeš samo da voziš – i tu leži prava čar.

Izgled Arture je klasičan, izuzetno prefinjen i elegantan.

Naravno, tek u vožnji njen duh zaista dolazi do izražaja. Hajde da pogledamo:

  • McLaren Artura ima centralno postavljen motor i zasnovana je na laganom šasijskom okviru od karbonskih vlakana, što je izdvaja od klasičnih velikih automobila.
  • Pogon je 3.0-litarski V6 motor sa dva turbopunjača, uparen sa plug-in hibridnim sistemom.
  • Ima 690 konjskih snaga, obrtni moment od 720 Nm (531 lb-ft) i menjač sa 8-stepenom automatikom sa dvostrukim kvačilom.
  • Ubrzanje od 0 do 100 km/h postiže za oko tri sekunde, a maksimalna brzina je 330 km/h.
  • Početna cena je 273.800 dolara, dok u potpunosti opremljena verzija košta 310.308 dolara.

Ljubazan čovek koji mi je dovezao auto zamolio me je da ne vozim 330 km/h. I nisam. Potrošnja goriva nije loša: prosečno 12,4 l/100 km ili 19 milja po galonu u kombinovanom režimu. Može da pređe do 21 milju ili oko 34 kilometra samo na električni pogon.

Dostupni režimi vožnje uključuju: Electric (električni), Comfort (udobnost), Sport i Track (trkački).

Enterijer automobila

Minimalistički, a luksuzan. Digitalna instrument tabla montirana je na stub volana.

Uzani sportski automobil ima sedišta sa karbonskim nalepnicama koje su obložene kožom. Volan sa ravnim donjim delom savršeno leži u rukama.

Na 8-inčnom ekranu osetljivom na dodir prikazuje multimedijalni sistem koji, nažalost, ne prati visokotehnološki karakter automobila – on zaostaje po funkcionalnosti i odzivu.

Jedan od mojih saputnika bio je visok i krupne građe. Trebalo je malo pomoći da uđe i izađe iz automobila, ali uspeli smo – i krenuli smo. Dakle, ne morate nužno biti vitki da biste uživali u Arturi.

Artura je dostupna i kao kupe i, u mom slučaju, kao Spider – odnosno kabriolet. Krov se podiže i spušta za 11 sekundi pri brzinama do 50 km/h (31 MPH), ali nisam želeo da rizikujem – uvek sam se zaustavio da bih podigao ili spustio krov.

Foto: Shutterstock/Stoqliq

Vožnja


Postoji dugme kojim se može podići ili spustiti ogibljenje, što je korisno kada naiđete na ležeće policajce ili druge prepreke koje bi mogle oštetiti donji deo prednjeg branika.

Važno je znati da ga treba koristiti ne samo kad prelazite preko nečega, već često i kada jednostavno vozite nizbrdo.

Bilo je pomalo naporno stalno o tome voditi računa, ali tišina – umesto zvuka struganja koji vam stisne želudac – vredna je toga.

Kada pokrenete Arturu, automatski se uključuje električni režim.

Nema buđenja komšija, paljenja alarma ili plašenja ptica. Da biste uopšte startovali vozilo, morate snažno pritisnuti kočnicu – i to svom snagom.

Na semaforima takođe morate držati jak pritisak na kočnici da se automobil ne bi trznuo napred. To je brzo počelo da smeta.

Kada jednom izađete na otvoreni put, daleko od gužve i znatiželjnih pogleda, vožnja postaje čisto uživanje – mirisi, prizori i osećaj u vožnji stopljeni su u vrhunski doživljaj.

Doživljaj

Vremenom se noga, ruke i celo telo usklade s automobilom. Kada ga prebacite u režim „track“, tada dolazi do izražaja sva njegova divlja snaga, buka koju volite, onaj prepoznatljivi brundavi zvuk.

Nije GT, nije ni Godzila – ali do kraja testa, to više nije bilo važno. Uživanje je u samoj vožnji.

Najbolji doživljaj je noću, kad sve deluje još intenzivnije. I zanimljivo je – vožnja pri malim brzinama je gotovo jednako uzbudljiva kao i kad stisnete gas. Vi i vaši saputnici, s spuštenim krovom, složićete se da je u pitanju jedno od najprijatnijih iskustava – a zar to nije ono što svi, na kraju, žele?

Pošto nisam vozio Arturu po stazi, moje iskustvo bilo je gotovo isključivo kao sa „autom za svaki dan“, uz opuštene vožnje bez cilja i bez korišćenja launch control funkcije.

Ipak, dok se vozite po gradu, nećete ni na trenutak poželeti da ste uzeli neki drugi automobil.

Takođe, nećete imati osećaj da vas auto „tera“ da vozite 300 km/h. To nije jedan od onih agresivnih sportskih modela. Lepo je, međutim, znati da to može, ako baš zatreba.

Bezbednost ovog automobila

McLaren Artura dolazi opremljena svim najvažnijim bezbednosnim sistemima.

Tu su uključena upozorenje na napuštanje trake (Lane Departure Warning), prepoznavanje saobraćajnih znakova (Road Sign Recognition), opciono upozorenje na mrtvi ugao (Blindspot Monitoring), detekcija unakrsnog saobraćaja (Cross-Traffic Detection) i druge napredne asistencije.

Šta je novo za 2025?

  • 3.0-litarski V6 motor dobio je dodatnih 19 konjskih snaga, sada ukupno 690 i ova nadogradnja je dostupna i za postojeće kupee.
  • Menjač sa 8-stepenom automatikom i dvostrukim kvačilom sada menja brzine 25% brže, dok aktivno ogibljenje reaguje na vozačeve komande ili promene na putu čak 90% brže zahvaljujući unapređenoj električnoj arhitekturi.
  • Baterija od 7,4 kWh sada omogućava vožnju na struju do 34 kilometra (umesto prethodnih 18 km), a novi nosači pogonskog sklopa smanjuju pomeranje motora pri agresivnoj vožnji, povećavajući stabilnost i sigurnost u vožnji. Tu je i nova opcija za „spinning wheel pull-away“ u launch control sistemu – za maksimalnu dozu drame pri ubrzanju, ako i kada poželite da se poigrate.

Zaključak:
Artura je pravo malo čudovište – neodoljivo i simpatično i svakako vredi svoje „ljubičaste“ cene.

Džoš Maks, saradnik Forbes