Tim bilding postao je važan deo poslovne kulture i u Srbiji: Koji su novi trendovi

Iako tim bilding asocira na povod da se zaposleni odmore od svakodnevnih radnih obaveza i aktivnosti njegova svrha je ipak mnogo važnija.
Sam termin nastao je od engleskog izraza team building koji znači izgradnja tima.
Ukazuje na druženje i različite aktivnosti između kolega koje za svoj glavni cilj imaju da osnaže prijateljske i kolegijalne veze između članova kolektiva.
Iako su ranije dominirali tradicionalni tim bilding događaji, fokusirani na zajedničko uživanje u hrani i piću u kafanama i restoranima, uz muziku, novi trendovi idu ka tome da se ovakva okupljanja pamte i kao jedinstven doživljaj i iskustvo.
U poslednje vreme sve više firmi nastoji da svojim zaposlenima pruži trenutke koji kombinuju zabavu, avanturu i timski duh, ali i edukaciju kako bi se jačali međuljudski odnosi i poboljšala radna atmosfera.
Iako sagovornici Forbes Srbija ističu da u tim bildinzima prednjači IT sektor ipak je to važan deo poslovne kulture i u drugim branšama, a kompanije se na ovakve aktivnosti odlučuju uglavnom jednom godišnje.
Od klasičnih sportskih aktivnosti, adrenalina, do seoskog turizma…
U agencijama koje se bave organizovanjem tim bildinga kažu da nude različite mogućnosti ovog vida druženja, među kojima su od sportskih aktivnosti i takmičenja do adrenalinskih sadržaja, raftinga, pejntbola ili odlaska u escape room, zatim boravak na selu i seoske akrtivnosti.
Navode da je tim bilding više od druženja, odnosno da ima veliku ulogu u osnaživanju kolektiva i stvaranju prijatne atmosfere i pozitivnih odnosa među njegovim članovima.
U agenciji Art event kažu da u zavisnosti od zahteva klijenata nude konceptualne programe koji obuhvataju određenu temu:
“Na primer, radili smo događaj zasnovan na filmu Wednesday, liku Džejmsa Bonda ili neverovatan događaj u kosmik stilu prožet temom lucidnih snova. Tu su i različiti programi na otvorenom koji uključuju aktivne i zabavne igre na poligonima ili u vinarijama, regata na Savi ili planinarenje na Divčibarima i još niz zanimjivih programa. Svakom klijentu pristupamo individualno i kreiramo ponudu za tim bilding na osnovu njegovih želja, ciljeva i resursa”, navode u ovom timu.
Posebno su aktuelne aktivnosti koje se zasnivaju na principu „uradi sam“.
“Recimo, postoji neka vrsta konstrukcije koju je potrebno sklopiti u timu. Da biste je izgradili – morate nabaviti materijale. Ovi materijali se dobijaju na različite načine – kroz intelektualne zadatke i kroz rešavanje nekih zagonetki. Poene koje timovi dobijaju oni menjaju za veštački novac, koji se može iskoristiti za kupovinu materijala za izgradnju konstrukcije”, pričaju u Art event-u.
Tim bildinge organizuju tako da podrazumevaju zajednički rad zaposlenih u kompaniji, odnosno sa fokusom na takmičenja, poput recimo, takmičenja u pravljenju robota i takmičenja na bini u plesu robota. Tu su i aktivnosti koje su povezane sa kreativnošću, poput tkanja tepiha pomoću specijalnog pištolja, radionica grnčarstva….

Zajedničko slikanje je takođe popularna i tražena aktivnost za tim bilding.
Postoje i sezonske tim bilding aktivnosti, kad klijent želi da svoje zaposlene pošalje negde van grada, blizu Beograda ili Novog Sada.
Sve popularnija seoska olimpijada, ali i lov na mamuta
Veoma popularna ponuda ove agencije je tim bilding „Seoska olimpijada“. Strane kompanije rado učestvuju i isprobaju stvari koje su uobičajene za ljude sa sela.
Tako, na primer, pokušavaju da sakupe plast sena, uvedu kokoške u kokošinjac ili naprave roštilj i cepaju drva.
Aktivnosti u prirodi, naravno, pružaju mnogo dodatnih opcija. Tu su mogućnosti igranja fudbala, odbojke, badmintona – ili nekog drugog sporta.
„Najčešće klijenti traže da se organizuje sportski tim bilding sa piknikom u prirodi. Program može biti sledeći: gosti odlaze u hotel na vikend i ceo dan provode napolju uz standardni program „igre bez granica“. To su štafete i takmičenja iz sportskih disciplina – streljaštvo, razni šaljivi zadaci, vežbe ravnoteže, vežbe brzine, a mogu biti i razni duhoviti zadaci“, kažu u Art event-u.
Jedan od najzanimljivijih koncepata je lov na mamuta koji se zasniva na raznim sportskim, aktivnim i simpatičnim zadacima.
“Ono što ovaj program čini posebnim je to što mi zapravo lovimo mamuta. Ovo je ogroman mamut, odnosno figura mamuta, visoka 3,5 m. Animatori rade u specijalnim kostimima šumskih lovaca, tako da se stiče utisak da zapravo nisu zaposleni u nekoj kompaniji, već lovci iz kamenog doba koji pale vatru, prave oružje, učestvuju u ritualnim igrama i love mamuta”.

Pored toga, popularne su poslovne i psihološke igre koje se održavaju u konferencijskoj sali nakon organizovanja konferencije ili strateške sesije.
Važna su i pitanja koje teme bi kompanija želela da istakne i šta bi da postigne na osnovu svog događaja.
U Art event-u navode da se industrija organizacije događaja u Srbiji polako menja i da je tokom proteklih nekoliko godina, trend promene postao očigledan:
“Ranije su kompanije u Srbiji više tražile da za tim bilding bude organizovan švedski sto, govor top menadžmenta, nastup neke zvezde ili kaver benda i nisu tražili neki specijalan koncept. Međutim tim bilding u klasičnom smislu služi za postizanje određenih ciljeva. Na primer, kompanija koja je preselila zaposlene iz različitih zemalja ima za cilj bolje upoznavanje zaposlenih, kako bi se ljudi koji su radili na daljinu upoznali u Beogradu i družili se”, navode primer.
Kažu i da ima različitih zahteva u zavisnosti od sektora iz kog je neko preduzeće.
Na primer, zahtevi neke velike banke i IT kompanije koja kreira igrice za telefone će se sigurno razlikovati.
U korporacijama postoji korporativna etika, a pravila važe i za organizaciju događaja za zaposlene.
U većini slučaja banka bi izabrala elegantan, formalan događaj, dok mlade i aktivne programere više zanima nešto neobično i konceptualno što ranije nisu imali priliku da dožive.
Programeri najviše žele zabavu
U ovoj agenciji najviše zahteva dolazi od IT kompanija.
“Tim bilding je potreban da bi se ljudi promenili, uronili u nove uloge, opustili se i otvorili se jedni drugima. Naravno, veoma je lepo videti kako ljudi počinju da se menjaju tokom događaja i uče nešto novo ne samo o svojim kolegama, već i o sebi“, ističu.
U ovoj agenciji kažu da je tim bilding važan kako bi se ljudi izvukli iz beskrajnog kruga zadataka i odgovornosti, ali i komunikacije na nivou direktor – zaposleni.
Agencija „Wild Serbia – WS Adventures“ osnovana je pre 15 godina i specijalizovana je za organizaciju tim bilding putovanja i avanturističkih programa. Njihov fokus je na zabavnim i avanturističkim programima na jedinstvenim destinacijama u Srbiji.

Od aktivnosti u prirodi koje organizuju posebno su atraktivne Avanturističke igre i orijentiring, zatim rekreativni kajak koji kombinuje fizičku aktivnost i opuštanje na vodi, šetnje u prirodi, vožnje čamcem i razgledanja sa vode, pričaju u ovoj agenciji.
Većina firmi koje se javljaju za organizaciju tim bilding događaja dolazi iz Beograda i Novog Sada, što je očekivano s obzirom na veličinu ovih gradova.
I u ovoj agenciji primećuju da IT kompanije prednjače u organizovanju ovakvih događaja.
„Zanimljivo je napomenuti da su nekada dominirali tradicionalni tim bilding događaji fokusirani na zajedničko uživanje u hrani i piću. No, sada se trend pomera ka kreiranju jedinstvenih doživljaja i neobičnih iskustava. Sve više firmi teži da svojim zaposlenima pruži nezaboravne trenutke koji kombinuju zabavu, avanturu i timski duh, doprinoseći tako jačanju međuljudskih odnosa i poboljšanju radne atmosfere“, kažu u ovoj agenciji.

Tim bilding događaji se organizuju kao aktivnost, jednodnevni izlet ili višednevno putovanje. Najčešća forma su izleti i putovanja sa jednim noćenjem.
Jednodnevne izlete i programe sa jednim noćenjem organizuju uglavnom na destinacijama kao što su Fruška Gora, Valjevske planine, Golubac i Srebrno jezero, Divčibare, Bukulja, Tara i Zlatibor. Za programe sa dva noćenja, lokacije mogu biti Zlatar, Uvac, Tara, Mokra Gora, Drina, Zlatibor, Stara planina i Sokobanja.
Učešće u novim i izazovnim aktivnostima pruža priliku za razvoj različitih veština, uključujući timski rad, liderstvo i sposobnost rešavanja problema.
„Ovo je ključno za dalji razvoj i uspeh tima, kao i kompanije u celini. Ne samo da je korisno, već može biti i izuzetno zabavno, posebno kada se uključuju avanturističke aktivnosti na atraktivnim lokacijama širom Srbije, čime se dodatno obogaćuje i ulepšava iskustvo svih učesnika“, navode.
Već uveliko je trend da kompanije svoje zaposlene često šalju u Escape room kako bi se opustili i takmičili rešavajući brojne neobične zadatke i misterije.
U MMR Escape rooms kažu da su u 2023. primetili pomak u odnosu na prošlu godinu i po broju upita i po broju realizovanih tim bildinga, a u narednoj godini očekuju dalji rast.
Escape room i rešavanje misterija
Što se tiče same organizacije tim bildinga u escape room-u, svaka igra traje sat vremena, a od same kompanije koja se javi zavisi i kakva će organizacija biti, navodi Marko Rakić – Escape room dizajner za Forbes Srbija.
„Imali smo slučajeva gde su kompanije tražile da svaka ekipa odigra po dve igre, nekima je bitno da se posle igara organizuje ketering i piće, a najčešće su to samo igre u trajanju od sat vremena. Najinteresantniji koncept je imala jedna velika kompanija koja je pravila takmičenje u escape sobama za svoje zaposlene. Takmičenje je bilo turnirskog tipa, a pobednički tim je osvojio putovanje kao nagradu“, kaže.

Za tim bildinge ovog tipa najviše se javljaju IT firme, kao i velike korporacije koje traže nove načine da pruže dodatni sadržaj zaposlenima. Česta pojava su i vaučeri koje kompanije kupuju za svoje zaposlene kao vid nagrade za performanse na radnom mestu ili u vidu novogodišnjeg poklona.
Escape room sam po sebi zahteva timski rad, dobru komunikaciju i zajedništvo kako bi se misterija rešila u predviđenom roku.
„Kao i na radnom mestu, i u escape sobama se tim susreće sa mnogim izazovima koje zajedno moraju da reše. Koncept koji zahteva razmišljanje i logiku, a opet je izuzetno zabavan nije toliko čest, samim tim ne postoji mnogo sadržaja koji mogu da se porede sa escape sobama. Zaposleni imaju priliku da se dodatno povežu, bolje upoznaju kolege kroz atipične situacije, ojačaju timski duh, a na kraju se dobro se zabave i pobegnu iz realnosti na sat vremena. Samim tim, escape room je idealan za tim bilding jer predstavlja kombinaciju druženja, zabave i povezivanja među članovima tima“, navodi sagovornik.
Kompanije danas nemaju opciju da se ne trude oko zaposlenog
Dragan Đorđević, direktor trening kompanije Skils kaže da su za 27 godina koliko organizuju tim bildinge i različite obuke za više od 400 klijenata uspeli da spoje najrazličitije treninge i relaksaciju.
Đorđević ističe da je tim bilding važan da se unapredi rad tima i da prema njegovom mišljenju treba da bude „higijenski faktor“ koji će se održavati jednom godišnje.
Tim bilding može da bude tematski, adrenalinski ili klasičan na kakav smo navikli inače, a podrazumeva različite igrice i takmičenja. Tu su i tim bildinzi društveno-odgovornog karaktera koji su posvećeni tome da se na primer ofarba neka zgrada, sredi neki park i slično. Tim bilding često ispadne kao neka dobra ekskurzija za odrasle, kaže Đorđević.
Ono što kompanije često traže podrazumeva tim bilding organizovan napolju i jedna od igara najčešće bude orijentiring, kada se traži skriveni predmet. Interesantno je, kaže, da tim bildinzi pokažu i to koliko neki vole da se takmiče, a neki uglavnom da pobede i budu najbolji.
“Timbilding je veoma važan jer kompanije koje imaju zaposlene koji ne sede na jednoj lokaciji i najčešće komuniciraju telefonom mogu da se upoznaju, a ono što bih posebno istakao da se nekad tim bildinzima pomaže u rešavanju neke konfliktne situacije i mi vrlo često prilikom organizacije takvih skupova pitamo da li imaju takav problem kako bismo tim bilding isplanirali prema tome“, priča sagovornik.
U tom slučaju tim bilding organizuju tako da podstaknu komunikaciju među radnicima, odnosno da se naviknu da rade bliže zajedno i da izgrade poverenje tako što igraju igre zatvorenih očiju, prepreke na putu, pa jedni drugima pomažu, priča sagovornik Forbsa Srbija.
Tim bildinge organizuju kako u Beogradu tako i širom Srbije, ali i zemljama bivše SFRJ, a organizovali su ih i u Austriji, Italiji, Sloveniji i Grčkoj.
„Suština tim bildinga je da se zaposleni upoznaju i zabave se. Takođe može da bude kombinovan sa nekom konferencijom, da se ode na obuku, a onda organizujemo druženje da ljudi uživaju i da se upoznaju”, kaže.
Bilo je zahteva da organizuju maskenbal, što je takođe posebno zabavno.
„Recimo IT kompanije vole da idu na sportski tim bilding, a kad imaš muški tim od 180 ljudi onda je jasno da će biti više aktivnosti i raznih takmičenja. A ako recimo dolazi neki drugi sektor, u kome je više žena onda se u skladu sa tim pravi nešto elegantniji koncept“, dodaje.
Nekad treba imati u vidu da ne voli i nije svako za sport, pa se prema tome treba upravljati.
U centru Skils organizuju i različite radionice, a kompanije najčešće traže teme rukovođenja ili prodaje, zatim customer experience, employer branding…
„Jednostavno sve su to sada važne teme i praktično kompanije danas nemaju opciju da se ne trude oko zaposlenog i zato zaposlene šalju na takve obuke“, dodaje Dragan Đorđević.
Tako se dešava da korporacije organizuju obuke za svoje zaposlene i onda nakon toga pređu u kuhinju i spremaju večeru i zabavljaju se, što bude kao iznenađenje.
„Ideja je i edukacija i povezivanje, hedonizam i opuštanje, ali i da se lepo provedu. To smo nazvali tim bonding“, kaže Dragan.
Liderske veštine i konji – šta je zajedničko
U Konjičkom klubu Aranđelovac nude tim bilding aktivnosti i programe transformacionog liderstva koje, kako navode, pomažu i doprinose tome da se razvije poverenje u odnosima u timovima, poveća produktivnost i podstaknu timovi da kreativno misle, a takođe i skrivene snage i mogućnosti pojedinaca.
Kako objašnjavaju u ovom klubu, ideja je da kroz interakciju sa konjima zaposleni bolje identifikuju i promene šablone ponašanja koji ih ograničavaju i onemogućavaju da razviju odnose poverenja u biznis okruženju. Aktivnosti sa konjima korisne su jer dovode do boljeg razumevanja sebe i drugih, navode.
Ideja je da svi koji učestvuju i njima bolje upoznaju svoj tim, razviju međusobno poštovanje, samopouzdanje i strpljenje, ali i liderske veštine.
“Trening predstavlja dinamičan proces izgradnje lidera i veština samospoznaje kroz interakciju između konja i čoveka. Zasnovan na jedinstvenom procesu učenja, trening se sastoji od timskih vežbi, kao i rada sa konjima koji može da otvori nove poglede na sebe i ljude koji nas okružuju i sa kojima radimo”, ističu u ovom klubu.
Ovakav trening je namenjen donosiocima odluka vlasnicima, osnivačima, menadžerima u privatnom sektoru koji žele da iskuse brz i efikasan proces učenja u oblasti liderstva i unapređenja odnosa sa zaposlenima.