U ova tri terenca ne bi bilo dobro da doživite sudar

Lifestyle Forbes 24. jun 2024. 07:00
featured image

24. jun 2024. 07:00

Mislite da ste sigurni jer vozite veliki SUV? Razmislite ponovo, u zavisnosti od toga koje ste vozilo tog tipa odabrali da vozite“, naveli su stručnjaci Instituta za sabraćajnu bezbednost (IIHS) u nedavnom izveštaju.

Samo je Jeep Wagoneer nominovan za njihovu nagradu TOP SAFETY PICK za 2024. Druga dva najprodavanija modela, Chevrolet Tahoe i Ford Expedition su podbacila iz više razloga, uključujući lošu ocenu u testu sudara s preprekom na prednjem delu vozila.

Više od 90% novih modela je prošlo ovu evaluaciju s dobrim ocenama od 2021. godine, tako da je ovo važna stvar.

„Ahilova peta“ u sva tri vozila je nedostatak zaštite na zadnjim sedištima, tvrde stručnjaci.

Ovi automobili su dizajnirani da prevoze ljude, ali i da vuku čamce i kamp kućice, pa im je potrebna veličina i snaga. Ali isto tako, treba i da obezbede sigurnost putnika u slučaju sudara.

„Veliki deo ovih velikih SUV-a pruža dodatnu zaštitu u sudarima s manjim vozilima, iako to takođe znači da predstavljaju veću opasnost za druge učesnike u saobraćaju,“ rekao je predsednik IIHS-a, Dejvid Harki.

Suprotna strana njihove veličine je da postoji mnogo veća sila kojom treba upravljati kada udare u fiksnu prepreku poput drveta ili mosta ili barijere koju koristimo u testovima sudara s prednje strane.

Te visoke sile su se pokazale kao izazov za sva tri vozila, ali Wagoneer se pokazao bolje od drugih.

Wagoneer se istakao u sudarima s manjim barijerama

„U evaluaciji malog preklapanja sa barijerom (kada prepreka pokrije manje od 25% širine vozila), zasnovanoj na testovima sprovedenim na obe strane vozila, dobro ocenjeni Wagoneer je uspešno sačuvao prostor za preživljavanje vozača i suvozača.

Malo se lošije pokazao u testu sa vozačeve strane: Blago prodiranje u prostor za noge rezultiralo je skromnim rizikom povrede leve noge i članka vozača.

„U oba testa sa vozačeve i suvozačeve strane, prednji i bočni vazdušni jastuci su pravilno funkcionisali kako bi sprečili da glave lutaka dođu blizu čvrstih struktura vozila, i mere preuzete sa lutaka nisu pokazale povećan rizik od drugih povreda“.

U testu sa vozačeve strane, Taho je dobio ocenu ‘prihvatljivo’ jer je održao adekvatan prostor za preživljavanje vozača, a vazdušni jastuci i sigurnosni pojasevi su dobro funkcionisali.

Foto: Shutterstock/BNFWork

Međutim, došlo je do dovoljnog prodiranja u prostor za noge, zbog čega su mere povreda preuzete sa lutke vozača pokazale značajan rizik od povreda donjih delova nogu.

Performanse su bile lošije u testu sa suvozačeve strane. Značajno prodiranje u prostor za noge doprinelo je visokom riziku od povrede desne noge i umerenom riziku od povrede leve noge suvozača.

Struktura Expedition-a, koji je dobio ocenu ‘marginalno’ nije izdržala testove ni sa jedne strane vozila. U testu sa vozačeve strane, letva volana se delimično odvojila od instrument table, dok se A stub razdvojio od tela vozila u oba testa.

Prekomerno prodiranje u prostor za noge doprinelo je visokom riziku od povrede desne noge vozača i umerenom riziku od povrede leve noge. Prodiranje u prostor za noge takođe je primećeno i u testu sa suvozačeve strane, ali u manjoj meri.

Sva tri vozila su dobila ocenu ‘dobro’ u originalnoj evaluaciji umerenog preklapanja s prednje strane (kada prepreka pokrije 40% širine vozila), koja uzima u obzir nivo zaštite pružene vozaču i suvozaču.

Nijedno vozilo nije dozvolilo značajno prodiranje u prostor za preživljavanje vozača. Međutim, glava lutke vozača je udarila u volan kroz vazdušni jastuk u Wagoneer-u, dok se bočni vazdušni jastuk za vozača u Expedition-u nije otvorio tokom testa.

Rezultati testa za putnike na zadnjem sedištu

Za ova vozila, test je izvršen sa dodatnom lutkom u drugom redu sedišta.

„Uzimajući u obzir performanse sigurnosnih pojaseva i rizik od povreda za putnika u drugom redu sedišta, nijedno od vozila nije dobro prošlo“, navodi se u izveštaju.

U sva tri vozila, mere preuzete sa lutke su pokazale prilično visok rizik od povreda grudnog koša zbog visokih sila sigurnosnog pojasa, iako su vazdušni jastuci i sigurnosni pojasevi u Wagoneer-u s ocenom ‘marginalno’ inače dobro funkcionisali.

Samo Expedition s ocenom ‘marginalno’ ima prednatezače sigurnosnog pojasa za drugi red sedišta, koji mogu umanjiti sile pojasa, ali metrike povreda nisu bile bolje u odnosu na ostala dva SUV-a. Bočni vazdušni jastuk za zadnjeg putnika u Expedition-u takođe nije bio aktiviran, ali to nije bilo dovoljno da promeni njegov ukupan rejting.

Foto: Shutterstock/Jonathan Weiss

U Tahou (s ocenom slabo), mere preuzete sa lutke su pokazale visok rizik od povreda glave ili vrata, zajedno sa rizicima od povreda grudnog koša. Pojas u drugom redu u Tahou skliznuo je na abdomen lutke sa idealne pozicije na karlici, što povećava rizik od povreda abdomena.

„Ovi razočaravajući rezultati pokazuju da neki popularni automobili i dalje zaostaju u ispunjavanju najnaprednijih standarda bezbednosti“, izjavio je Raul Arbelaez, potpredsednik Vehicle Research Center-a.

Sva tri SUV-a su prošla kroz ažurirani test bočnog sudara s dobrim ocenama, iako je glava zadnje lutke snažno udarila u bočni vazdušni jastuk u Expedition-u.

Testovi obaranja pešaka

U evaluaciji izbegavanja sudara s pešacima, standardni sistemi prevencije sudara s prednje strane koji su ugrađeni u Expedition i Wagoneer dobijaju dobre ocene. Oba vozila su izbegla sudare s pešakom u većini scenarija testiranja tokom dana i noći.

Sve varijante Wagoneer-a takođe dolaze sa farovima koji imaju ocenu ‘prihvatljivo’ ili ‘dobro’. Farovi koji su ugrađeni u sve verzije Expedition-a dobili su ocenu ‘marginalno’. Oni imaju problema sa osvetljavanjem puta dovoljno dobro na krivinama, a oborena svetla proizvode previše odsjaja za vozače koji dolaze u susret.

Za razliku od toga, Taho dobija samo marginalnu ocenu u testu za pešake. Njegov standardni sistem je izbegao udar u lutku ili je značajno usporio kako bi ublažio silu udara u svim testovima tokom dana, ali je podbacio u mraku.

Na primer, u scenariju kada se simulira odrasla osoba koja prelazi put noću, pri brzini vozila od 19 kilometara na čas, Taho je smanjio svoju brzinu za samo pet kilometara na čas tokom korišćenja dugih svetala i uopšte nije usporio pri korišćenju oborenih svetala. Takođe je usporio samo tri kilometra na čas koristeći oborena svetla u testu prelaska odrasle osobe, a pri brzini od 40 kilometara na čas.

Farovi s ocenom ‘slabo’ koji se isporučuju u svim verzijama modela Taho mogu biti faktor koji doprinosi tim neubedljivim rezultatima. Pored prekomernog odsjaja za vozače koji dolaze u susret, oborena svetla na modelu Taho ne osvetljavaju dovoljno dobro desnu stranu na pravcu. U IIHS testu, pešačka lutka prelazi testnu stazu s desna na levo.

Dobri farovi i efikasni sistemi za izbegavanje sudara s pešacima posebno su važni za veća vozila, jer ih njihova visina i težina čine opasnijim za pešake i druge učesnike u saobraćaju u odnosu na manja vozila.

Upozorenje za nevezivanje pojaseva

Ocene podsetnika za sigurnosne pojaseve u ovim vozilima variraju: Expedition dobija ocenu „dobro“, dok je ocena za Taho „prihvatljivo“ zbog nedostatka podsetnika za sedišta u drugom redu.

Wagoneer dobija ocenu „marginalno“ jer njegov alarm za nevezanog putnika ne reaguje dovoljno brzo i takođe nema podsetnik za sigurnosne pojaseve u drugom redu.

Oba vozila, Wagoneer i Taho, dobili su ocenu „dobro+“ za jednostavnost korišćenja svojih LATCH sistema, koji olakšavaju pravilno postavljanje dečijih sedišta. Expedition dobija ocenu „prihvatljivo“ u ovoj kategoriji.

Prema proceni Nacionalne uprave za saobraćajnu bezbednost, prošle godine je poginulo 40.990 ljudi u saobraćajnim nesrećama, u poređenju sa 42.514 žrtava u 2022. godini.

Broj smrtnih slučajeva i dalje je znatno veći u odnosu na 36.355 osoba koje su poginule 2019. godine.

Džoš Maks, saradnik Forbes