Top destinacije za ukrcavanje i iskrcavanje: Gradovi iz kojih kreću kruzeri

Lifestyle Forbes 23. jul 2025. 07:00
featured image

23. jul 2025. 07:00

Pre nego što bilo koji odmor sa krstarenjem počne, pravi posao se odvija u lukama za ukrcavanje i iskrcavanje, poznatim kao turnaround portovi. Ovi globalni centri zaduženi su za dopunu zaliha, smenu posade, ali i doček i ispraćaj hiljada putnika.

Svake godine milioni putnika ukrcavaju se na kruzere kako bi istražili Karibe, Mediteran, kao i udaljene destinacije poput Aljaske, Azije i norveških fjordova. Međutim, pre nego što odmor počne, u svega nekoliko svetskih luka odvija se složen logistički proces.

I dok većina ljudi luke za kruzere doživljava kao slikovite destinacije za jednodnevne izlete, turnaround portovi predstavljaju operativno srce kruzing industrije.

Oni su zaduženi za ukrcavanje i iskrcavanje putnika, utovar sveže hrane i drugih potrepština, snabdevanje gorivom, smenu posade, uklanjanje otpada i carinsku kontrolu ljudi i robe.

Šta su turnaround portovi

Turnaround port je luka u kojoj kruzing putovanje počinje i završava. Putnici tu dolaze, prolaze bezbednosne provere i prijavu, i ukrcavaju se na brod. Na kraju putovanja, oni se iskrcavaju i preuzimaju svoj prtljag. Kruzing kompanije koriste ovu luku kako bi kompletno servisirale brod pre dolaska sledeće grupe putnika.

One su drugačije od tranzitnih luka, koje kruzeri posećuju tokom putovanja, ali ne i na njegovom početku ili kraju. Na primer, Sent Tomas na Američkim Devičanskim Ostrvima jedna je od najposećenijih kruzing destinacija na Karibima, ali gotovo u potpunosti funkcioniše kao tranzitna luka.

Nasuprot tome, luke poput Majamija i Port Kanaverala spadaju među najprometnije turnaround portove na svetu, jer se iz njih polazi i u njih se vraća, a između putovanja brodovi se potpuno servisiraju.

Dani provedeni u turnaround lukama su izuzetno intenzivni. Hiljade putnika mogu da se ukrcaju i iskrcaju i budu zamenjeni novima u roku od samo šest do osam sati.

Iza kulisa, kamioni dostavljaju sveže namirnice, piće i posteljinu. Otpad se uklanja. Gorivo se dopunjuje. Članovi posade se smenjuju. Lokalne vlasti vrše inspekcije. Sve funkcioniše prema strogo određenom rasporedu kako bi brod mogao da isplovi na vreme.

Najprometnije turnaround luke na svetu

Kruzing industrija koncentrisana je u nekoliko ključnih regiona, što se ogleda u najprometnijim turnaround lukama sveta. Florida dominira na listi zahvaljujući blizini Kariba i celogodišnjem toplom vremenu.

Port Majami ostaje najprometnija kruzing luka na svetu, sa 8,23 miliona putnika obrađenih u 2024. godini. U blizini se nalazi Port Kanaveral, koji je u istoj godini obradio 7,6 miliona putnika. Port Everglejds, u Fort Loderdejlu, primio je više od četiri miliona kruzing gostiju.

Ove luke su dom najvećih brodova na svetu i ključni su centri za glavne kruzing kompanije poput Royal Caribbean, Carnival i MSC Cruises.

U Evropi, Barselona prednjači kao najznačajniji turnaround port, sa više od 3,6 miliona putnika u 2024. godini. Čivitavekija (luka Rima) i Sautempton u Velikoj Britaniji takođe su važne matične luke za kružna putovanja Mediteranom i severnom Evropom.

U Aziji, Singapur i Šangaj postaju ključni turnaround portovi jer kruzing kompanije šire svoje poslovanje u regionu. Singapur je posebno mnogo ulagao u infrastrukturu za kruzere i pozicionira se kao kapija ka jugoistočnoj Aziji.

Kruzer
Kruzer u Majamiju; Foto: Shutterstock/Mia2you

Zašto su turnaround portovi važni

Kruzing kompanije ne takmiče se samo u ponudi na brodu, već i u tome koliko efikasno mogu da ukrcaju i iskrcaju putnike. Turnaround portovi koji ulažu u efikasnu infrastrukturu, dostupnost i kvalitet korisničkog iskustva, imaju priliku da privuku više kruzera u narednim godinama.

Turnaround portovi su logistički centri za kruzing kompanije, ali i važni ekonomski pokretači za gradove i regione u kojima se nalaze. Prema podacima Međunarodnog udruženja kruzing kompanija, svaki dolazak kruzera u matičnu luku generiše milione dolara lokalne potrošnje.

Za većinu putnika, turnaround luka je prvi utisak o odmoru. Glatka procedura ukrcavanja postavlja ton za celo putovanje. Kašnjenja, dugi redovi ili loša signalizacija mogu frustrirati putnike čak i pre nego što kroče na brod.

Neke od ovih luka funkcionišu i kao turističke destinacije same po sebi. Gradovi poput Barselone i Majamija često privlače putnike da stignu dan ili dva ranije i time produže svoj odmor.

Turnaround portovi možda nisu vrhunac kruzing putovanja, ali za milione ljudi predstavljaju i početak i kraj jednog nezaboravnog iskustva.

Dejvid Nikel, saradnik Forbes