Tri najmanja i najbolja automobila u 2025

Čari malih automobila su brojne.
Možete se bez problema uvući i izvući iz uskih parking mesta. Oni su pristupačni. Prijatelji vam nikada neće reći: „Hej, selim se ovog vikenda – mogu li da pozajmim tvoj MX-5?“
Evo tri nedavno testirana mala automobila koja sam zavoleo – i zašto.
2025 Mazda Miata MX-5

Za razliku od mnogih automobila iz osamdesetih i devedesetih koji nam danas deluju smešno, legendarni MX‑5 Miata nikada nije imao nezgodnu fazu tokom svih ovih godina. Model za 2025. i dalje je jedan od najzabavnijih, najsmislenijih i najpovoljnijih malih kabrioleta na tržištu.
Šta je novo za 2025?
Prošle godine stigle su sitne izmene, poput novih spoljašnjih svetlosnih elemenata, osvežene maske hladnjaka i unapređen dizajn točkova. Novi ekran od 8,8 inča zamenio je dosadašnji od 7,0 inča.
Takođe postoji i posebna, ograničena serija koja slavi Miatinu tradiciju i donosi ekskluzivne dizajnerske detalje poput boje Artisan Red Metallic. I unutrašnjosti od tan nappa kože. Cena kreće od oko 29.000 dolara (25.000 evra), a sa dodatnom opremom i troškovima isporuke može dostići i više od 30.000.
Unutrašnjost
Svi znaju da je unutra prilično tesno. Ulazak i izlazak zahtevaju malo snalažljivosti, bez obzira na to koje ste građe. Za sitnice koje obično nosimo gotovo da nema mesta, pa sve mora da završi u malom gepeku. Ako idete na putovanje sa noćenjem, oboje ćete morati da spakujete stvari u jedan kofer. Navigacioni/audio/klimatski sistem je radio dobro. Miata nije poznata po svom vrhunskom audio sistemu.
Potrošnja goriva
Ima bolju potrošnju od prosečne – devet litara na 100 km u gradu / 6,9 na autoputu / osam kombinovano.
Vožnja
Uzbuđenje koje pruža MX‑5 oduvek je uključivalo slatko prebacivanje manuelnog menjača, brzo polukružno okretanje, provlačenje kroz uske prostore između drugih automobila i prosto uživanje u vožnji. Nije nimalo agresivan, ali pruža onaj divan osećaj uzbuđenja i slobode koji je tipičan za MX‑5.
Možete postići solidno ubrzanje ako mu date dosta gasa i brzo se probijate kroz brzine. Ali, ovo nije automobil koji je u bilo kakvoj žurbi. Imaćete osećaj da vozite 100 km/h, a zapravo ćete videti da vozite samo 70. Nema veze.
Da li biste želeli MX‑5 na snežnoj mećavi? Ne. Ali to važi za bilo koji mali sportski automobil.
Prostor za poboljšanje
Kabina je toliko bučna čak i sa podignutim krovom da je razgovor sa saputnikom pri većoj brzini bio težak. Takođe, drugi vozači sa većim vozilima instinktivno znaju da mogu da vam se ubace ispred – i u pravu su.
Mini Cooper Countryman SE ALL4 2025

Mini Cooper Countryman SE ALL4 za 2025 je izvanredan, svestran potpuno električni kompaktni krosover SUV, koji spaja prepoznatljive Mini karakteristike sa modernim električnim performansama. Takođe, nije baš „mini“ u onom smislu u kom zamišljamo taj naziv. Ovaj električni model je novitet za 2025. godinu. Ali svakako mora biti uključen na ovu listu.
Izgled
Velik je i prelep, sa dužinom od oko 175 inča (oko 4,45 m) i širinom od 81,5 inča (oko 2,07 m). Sadrži prilagodljive LED svetlosne elemente, uključujući dnevna svetla i zadnja svetla koja vlasnici mogu personalizovati. Prednja maska sada ima osmostrani oblik – novi dizajnerski element za 2025. U sebi integriše senzore i kamere.
Unutrašnjost
Unutra je uredno, minimalistički, a prekidači za podizanje prozora su konačno postavljeni na svaka vrata, tamo gde i treba da budu. Materijali u enterijeru su prilično kvalitetne tkanine i vescin veštačka koža, uz opcije poput masirajućih sedišta i panoramskog krova. Minijev kružni centralni displej od 9,4 inča nalazi se u centru dešavanja i deluje elegantno kada ga napokon naterate da radi kako vi želite.
Tehnologija
Mini Operating System 9 podržava bežični Apple CarPlay, Android Auto i ugrađeni Wi‑Fi hotspot. Ovaj jedinstveni sistem takođe omogućava personalizovane pozadine i uključuje režime vožnje poput Trail Mode, koji, na primer, prikazuje kompas i nagib vozila.
Motor
Pokreće ga baterija od 66 kWh, sa procenjenim EPA dometom od oko 341 kilometara, sa točkovima od 19 inča. To je na donjoj granici za ovu klasu. Podržava brzo DC punjenje do 130 kW, što omogućava punjenje od 10% do 80% za manje od 30 minuta.
Cena
Početna cena za 2025 Countryman SE ALL4 iznosi 45.200 dolara (38.900 evra). Sa većim paketima opreme i dodatnim opcijama cena raste do 51.145 dolara (44.000 evra).
Vožnja
Ovaj „mini“ teži oko 2.040 kilograma, tako da, iako su ubrzanje, upravljanje i vožnja veoma precizni, oseća se kao veće vozilo – jer to i jeste. Ubrzanje iz stajanja je brzo i zabavno, što ga čini praktičnim i zanimljivim. Ali ovo nije mali, planinski „trkač“ – i to je sasvim u redu. Za poređenje, originalni „mini“ je težio oko 567 kilograma.
Opcije
Među značajnijim opcijama nalaze se prilagodljivo ambijentalno osvetljenje, Harman Kardon audio sistem i razni stilski paketi koji naglašavaju različite karakteristike vozila. Nude head‑up displej i masirajuća prednja sedišta.
Prostor za poboljšanje
Domet je niži u poređenju sa konkurencijom. Kontakt-brava i birač režima vožnje najmanji su koje ste ikada videli u bilo kom automobilu. Info sistem nikada nije zapamtio moj telefon. Pri svakoj vožnji – svaki put je bilo potrebno ponovo povezivanje kroz šest koraka. Kod većine vozila dovoljno je da se sinhronizujete jednom i ostanete povezani tokom celog testnog perioda.
Bezbednost
Bezbednosne funkcije uključuju standardno automatsko kočenje u nuždi sa detekcijom pešaka, upozorenje na napuštanje trake sa asistencijom za zadržavanje u traci, kao i opcionu kontrolu brzine sa zadržavanjem u traci.
Fiat 500e za 2025

Čim sam stigao do kraja ulice tokom svoje prve vožnje, zavoleo sam Fiat 500e.
Bilo je dovoljno prostora unutra, prvo za mene i psa od oko 34 kilograma o kome sam tada brinuo. Za razliku od drugog vozila koje sam tada imao, u kojem se pas nikako nije mogao smiriti niti sedeti mirno, ponekad i po dva sata, u 500e je samo sedeo, budan i miran, sve vreme.
Druga stvar koja mi se dopala bila je ta što, kao i u MX‑5, jednostavno projurite oko bilo koje prepreke – tiho. Treba vam okret u mestu? Ne razmišljate ni sekundu, samo to uradite. Ljudi vas uglavnom dočekuju sa simpatijom. Biti simpatičan i „sladak“ ponekad ima svoje prednosti. Niko na putu nije bio nametljiv ili nepristojan.
A sada, nedostaci
Domet od oko 225–240 kilometara kod 500e je prilično skroman. To ne bi trebalo da predstavlja problem – ako duž rute imate dovoljno brzih punjača. Međutim, tokom testa, kada sam se približavao Bear Mountain-u, otkrio sam da je svih 12 punjača navedenih u mapi mog softvera bilo zauzeto. Isto je važilo i za četiri punjača najbliža tom području.
Morao sam da se vratim kući, priključim 500e u običnu utičnicu sa tri kontakta u garaži i ostavim ga tamo najmanje 10 sati – što mi zapravo nije smetalo. Lepo je pomisliti da možete kupiti električni automobil, jednostavno ga priključiti kod kuće i ne razmišljati previše o tome.
Šta je novo za 2025
500e je novitet od prošle godine, pošto je prethodni model ukinut u SAD 2019. godine. Nema nikakvih mehaničkih ili razlika u performansama između 2024. i 2025. modela Fiat 500e, osim novog Giorgio Armani Collector’s Edition stilskog paketa koji je dodat ove godine.
Unutrašnjost
Može da stane sve za vas i partnera, kao i za velikog psa poput mog, ili za dvoje male dece. Veliki i visoki odrasli, manje-više neće komotno stati. Veliki, pregledni ekran osetljiv na dodir od 10,3 inča pokreće Uconnect 5 softver, a zvuk je bio snažan i zadovoljavajući. Sve u svemu, enterijer je moderan i prijatan, sa više dodataka nego kod prethodnog modela. Imaćete osećaj kao da ste u nekoj svemirskoj kapsuli iz filma.
Motor
Ima jedan 87 kW električni motor sa stalnim magnetom, koji isporučuje ekvivalent od 117 konjskih snaga.
Koliko košta?
Početna cena za 2025 fiat 500e je 30.500 dolara (26.200 evra), dok je Giorgio Armani verzija 37.495 dolara (32.250 evra), prema CarEdge i Kelley Blue Book podacima. Osnovni model, 500e INSPI(RED), takođe počinje od 30.500 dolara.
Performanse
Prednji pogon je jedina opcija, što je prednost za mali automobil kad mora da se vozi po snegu ili ledu. Možete brzo „prozujati“ kroz parkinge i gradske ulice kao kod bilo kog električnog automobila, ali ubrzanje na autoputu je nešto sporije – do 100 km/h stiže za oko 8,5 sekundi.
Imate tri različita režima regeneracije – Normal, Range i Sherpa. Sherpa je neka vrsta hitnog režima štednje električne energije koji prigušuje sve odzive i ograničava brzinu na ispod 80 km/h, pomažući vam da stignete do narednog punjača kad je baterija pri kraju.
Kakva je vožnja?
Vožnja je čvrsta, ali kokpit je tih. Čvrsto držite volan na neravnim putevima, jer vam može izleteti iz ruku. Nema mnogo toga da se kaže o vožnji osim da odgovara veličini vozila (malo) i motoru (slabom). Ne očekujte da će ovo biti vrišteće i škripavo iskustvo.
Zaključak? Iskustvo koje pruža je upravo ono što se očekuje – moderan mali električni automobil, urađen kako treba.