Wink Mark3 LSV ima četiri sedišta, klima uređaj i slično – ali nije automobil?

Lifestyle Forbes 31. dec 2024. 07:00
featured image

31. dec 2024. 07:00

Ova priča je ažurirana kako bi pokazala da je vozilo koje sam testirao – Wink Mark3 LSV – u završnoj fazi sa drugačijom baterijom u odnosu na serijske modele.

Na brzorastućem tržištu električne „mobilnosti“ postoji mnogo toga – od skupih superautomobila do električnih trotineta i daleko više od toga.

Gradovi postaju sve gušći, a saobraćaj sve intenzivniji, dok se istovremeno naši izbori u transportu sve više elektrifikuju.

Nove opcije za urbane stanovnike, kao što su električni bicikli, električni skuteri poput Vespe Elettrica, luksuzni personalni trotineti poput Yadea ElitePrime i druge, brzo diversifikuju i razbijaju matricu mobilnosti.

Tokom mog nedavnog putovanja u Evropu, ovi novi električni automobili bili su svuda. Posebno ih je bilo u velikim gradovima.

To se moglo videti dok sam prolazio pored zaustavljenih ili sporih automobila i kamiona u pretrpanim urbanim centrima. Međutim, nijedna od tih stvari nije „automobil“ – niti kamion ili tipičan motor koji i dalje dominiraju tradicionalnim načinima prevoza. To bi moglo uskoro da se promeni.

Karakteristike modela Mark3 LSV

Pomalo zapostavljen segment vozila orijentisanih na automobile – posebno u SAD su vozila niske brzine, ili LSV (Low Speed Vehicle).

LSV je vozilo sa niskom snagom, čija je brzina obično ograničena na oko 30 milja na sat (približno 42 km/h).

U Evropi i Aziji, vozila tipa LSV su prilično uobičajena za svakodnevni prevoz. Takođe su česta i u Sjedinjenim Državama, ali ih mi obično nazivamo „golf kolicima“.

Nacionalna uprava za bezbednost saobraćaja na autoputevima (NHTSA) definiše LSV kao „motorno vozilo sa četiri točka“. Njegova brzina ne prelazi 40 kilometara na čas na asfaltiranoj ravnoj površini.

Kako je stanovništvo Sjedinjenih Država starilo, došlo je do jedne zanimljive pojave na mnogim mestima, naročito tamo gde je većim delom godine sunčano.

Tako se golf kolica sada koriste kao legalno prevozno sredstvo na nekim mestima, posebno u zajednicama poput naselja koje razvija Del Webb i sličnih, gde su stanovnici stariji od 55 godina.

Propisi o korišćenju golf kolica kao legalnog prevoza na putevima razlikuju se od države do države.

Uvođenje automobila Mark3 LSV u male zajednice

U mnogim od tih idiličnih – i često ogromnih – zajednica orijentisanih ka starijim osobama, nema telefonskih stubova, napuštenih kuća ili loših delova grada. Obično imaju sopstvena pravila o prevozu (i mnogim drugim stvarima).

Najpoznatiji primer ovakve zajednice je Vilidžis na Floridi (The Villages). Tu je velika većina stanovnika starija od 50 godina. Na mestima poput ovog, mnogi ljudi se kreću unutar granica naselja u svojim golf kolicima, od kojih neka podsećaju na male kabriolete ili limuzine.

Sada jedan preduzetnik iz Nju Džerzija želi da uvede namenski dizajnirano, veoma automobilski orijentisano, vozilo niske brzine, električni Wink Mark 3 LSV, u zajednice poput The Villages – ali i u gušće naseljene urbane sredine.

Poslednjih nekoliko nedelja vozio sam Wink Mark 3 po svom komšiluku u Portlandu, Oregon.

Da budemo jasni, Wink Mark3 koji košta 14.999 dolara (14.400 evra) nije zasnovan na šasiji golf kolica.

Zapravo se proizvodi poput standardnog automobila, sa metalnim karoserijom i ramom, i ima standardni DOT broj šasije od 17 cifara.

Testni model

Moj testni model, prototip u kasnoj fazi razvoja i praktično identičan serijskom modelu, bio je opremljen električnim motorom snage 4.000 vati povezanim na AGM bateriju.

Izvršni direktor Wink Motors, Mark Dvek, rekao mi je da će serijski modeli dolaziti sa baterijskim paketom od 7,6 kWh LFP (litijum-gvožđe-fosfat).

LFP baterija je drugačiji tip baterije u odnosu na one koje se obično nalaze u Tesli ili drugim električnim vozilima (EV).

LFP baterije imaju dug vek trajanja, izuzetnu termalnu stabilnost i ekološki su prihvatljivije od tipičnih litijum-jonskih baterija. Zahtevaju manje retkih zemaljskih materijala i lako se recikliraju. Ove baterije su prisutne već neko vreme i često se koriste za skladištenje energije iz solarnih i vetroelektrana, u kamp vozilima.

Takođe su dobre kao pouzdani izvori rezervne energije za telekomunikacione sisteme i medicinsku opremu.

Wink Mark3, koji sam testirao, stigao je sa punjačem/inverterom koji puni bateriju od prazne do pune za približno šest sati. Mark Dvek mi je preporučio da AGM bateriju držim potpuno napunjenom kad god je to moguće kako bih postigao najbolji učinak.

Prema Wink Motorsu, domet Mark3 sa standardnim LFP baterijskim paketom iznosi od 55 do 65 milja (približno 88 do 105 kilometara) po punjenju.

Solarni paneli na krovu

Ostatak Wink Mark3 deluje vrlo poznato i nalik automobilu, sa četiri udobna sedišta od tkanine.

Tu su klima uređaj, grejanje, električni prozori, beskontaktno otključavanje, Bluetooth audio sistem, centralni LCD ekran osetljiv na dodir, McPherson nezavisno prednje oslanjanje, servo upravljanje, disk kočnice, LED osvetljenjem i uobičajene kontrole i prikazi na uobičajenim mestima.

Uđete, pritisnete dugme za uključivanje, kao kod većine savremenih automobila, i vozilo je spremno za polazak za nekoliko sekundi. Čak ima i obrtomer za električni motor. To je neuobičajeno, ali pruža dodatnu dozu poznatog osećaja, naročito ako ste navikli na vožnju automobila sa motorima na unutrašnje sagorevanje.

Nedavno je Wink dodao opciju solarnog panela na krovu koji se elegantno integriše sa vrhom Mark3. Za one koji ne voze često, panel može u potpunosti napuniti bateriju i održavati je punom. Praktično čini Wink Mark3 besplatnim za vožnju bez potrebe za priključivanjem na struju.

U suprotnom, priloženi punjač se povezuje na standardnu zidnu utičnicu, poput tostera. Nema opcije za Level II punjenje.

Razlika Mark3 LSV u odnosu na druge automobile

Donedavno bi Wink Mark3 LSV bio veoma upadljiv. Prilično je mali, sa točkovima od 14 inča i ukupnom dužinom od nešto manje od 11 stopa (približno 3,35 metara). Težak je približno 860 kilograma.

Trenutno vozim Chevy Bolt EV iz 2020. godine, i kada je parkiran pored Wink-a, razlika u veličini nije velika.

Wink Mark3 izgleda prilično neupadljivo, dok ipak zadržava određenu dozu „simpatičnosti“, slično kao Mini Cooper ili klasična JDM Corolla.

Ako želite, možete mu dodati i one male „trepavice“ na izražajne LED farove za dodatni šarm.

Velika razlika između Wink-a i mog Bolt-a, Leaf-a ili bilo kog tipičnog EV-a sa američkog tržišta postaje očigledna.

Wink, kao LSV, ima maksimalnu brzinu nešto višu od 25 mph odnosno 40km/h (iako može i malo brže, posebno nizbrdo), a ubrzanje do te brzine je… opušteno.

Ovo nije vozilo za duža putovanja ili takmičenje sa kamionima na autoputu, to je vozilo niskog dometa i niske brzine.

Namenjeno je specijalizovanim zajednicama sa niskim ograničenjima brzine ili urbanim centrima sa ograničenjima brzine i/ili zabranom korišćenja vozila sa motorima na benzin.

Foto: Winkmotors/Printscreen

Ograničenje brzine Mark3 LSV

Ograničenje brzine na ulici u mom naselju, koja se nalazi pored velike srednje škole, iznosi 40km/h odnosno 30 km/h kada se uključe svetla u zoni škole. Tu su i ležeći policajci kako bi se obeshrabrili često mladi vozači koji testiraju granice svojih prvih automobila.

U mom naselju postoje male prodavnice i grupe trgovina i restorana, a vožnja Wink Mark3 do tih mesta je sasvim unutar njegovih mogućnosti. Međutim, u blizini postoje veće saobraćajnice sa ograničenjem brzine od 35 mph (55km/h). Većina vozača često prekrši to ograničenje za pet do deset milja na sat.

Tako vožnja Wink-om na tim putevima može biti prilično zastrašujuća jer ste uvek najsporiji automobil na putu.

S druge strane, postoji i mala privatna penzionerska zajednica samo nekoliko blokova od mog doma u kojoj je ograničenje brzine 15 mph. Upravo ovde Wink Mark3 dolazi do izražaja. U „normal“ Drive režimu (umesto „Sport“ režima), vozilo se lako kreće po naselju.

Kombinuje se sa regularnim vozilima, biciklima i pešacima. Tu ćete doći do trenutka kada pomislite: „Aha!“ – u tom okruženju brzina i sposobnosti Wink Mark3 zaista dolaze do punog izražaja.

Blagi zvuk motora

Što se tiče dinamike vožnje, Wink Mark3 proizvodi blagi zvuk motora kada se motor od 4.000 vati pogura do maksimalnih vrednosti. To je prihvatljivo, a pojačavanje zvuka na audio sistemu u vozilu lako ga prikrije.

U pogledu konverzije snage, motor proizvodi nešto više od pet konjskih snaga. Na maksimalnoj brzini, vožnja je glatka i udobna. Teško je naterati Wink da se ponaša loše na putu.

Dva mesta na kojima Wink Mark3 malo „zaostaje“ su brda i domet. Wink Mark3 nije vozilo stvoreno za uspon. Portland ima mnogo brda, i čak i penjanje na blagi nagib smanjuje maksimalnu brzinu u određenoj meri. Kada je vozilo opterećeno Wink Mark3 treba malo više vremena nego obično da postigne maksimalnu brzinu.

Takođe, savet izvršnog direktora Dveka da se AGM baterija drži potpuno napunjenom je ključan.

Punjenje baterije

Maksimalno punjenje znači maksimalnu snagu. Kako se broj pređenih kilometara povećava i nivo punjenja AGM baterije opada, tako opada i brzina.

Kada AGM baterija padne na 25%, Wink može da postigne samo oko 20 mph na ravnoj površini .

To je dovoljno brzo za privatnu zajednicu sa ograničenjem brzine od 15 mph. Ipak nedovoljno je za ulice koje vode do tog naselja.

Dvek kaže da će performanse sa budućim LFP baterijama biti tipičnije za druge električne automobile, koji mogu da obezbede punu snagu motora i dok se baterija prazni.

Tek kada LFP baterije budu vrlo blizu iscrpljenosti, performanse će biti pogođene, što je tipično za električne automobile.

Moji roditelji su upravo navršili 90 godina. Iako je moja majka prestala da vozi pre nekoliko godina, moj otac i dalje vozi uprkos lošem zdravlju. Nedavno su se preselili u starački dom, ali nažalost, nije to bila velika planirana zajednica sa nižim ograničenjima brzine i dozvolama za LSV vozila.

Da jesu, rado bih im preporučio da pređu na Wink Mark3. Funkcioniše i vozi se kao običan automobil. To čini samo sporije, što bi im svakako odgovaralo i učinilo puteve sigurnijim.

Saobraćaj u velikim gradovima

Očigledno, Wink Mark3 je najbolje prilagođen mestima sa specijalizovanim uslovima vožnje, iako Dvek kaže da lično vozi svoj Mark3 po Menhetnu bez problema, što u velikoj meri ukazuje na stanje saobraćaja u velikim gradovima.

Stalno se grade nove velike zajednice za penzionere i starije odrasle osobe, dok istovremeno mnogi gradovi preispituju saobraćajne obrasce u urbanim centrima.

Dok sam nedavno bio u Evropi, postojale su oblasti koje su bile ograničene za električna vozila i vozila niske brzine tokom dana.

U mnogim gradovima, vožnja brzinom od oko 25 mph je prilično brza u poređenju sa saobraćajem koji često ide mnogo sporije, pa bi Wink Mark3 mogao biti rešenje u tim mestima.

Međutim, u Sjedinjenim Američkim Državama, Wink Mark3 će verovatno pronaći potencijalne vlasnike u onim prostranim naseljima dizajniranim za starije stanovnike koji traže sporiji način života. To je uska niša, ali takođe i rastuća.

Dvek kaže da se u SAD-u svake godine proda gotovo četvrt miliona LSV vozila – uglavnom za golf. Samo osvajanje malog dela tog tržišta značilo bi uspeh za Wink Mark3.

Ako ovo odgovara vašem opisu urbanog transporta, preporučujem da probate Wink Mark3 LSV, koji će biti isporučen kupcima početkom 2025. godine.

Vilijam Roberson, saradnik Forbes