Važi li poslovica odelo ne čini čoveka baš uvek? Ovo su pravila poslovnog oblačenja za muškarce

Stara poslovica da “odelo ne čini čoveka” u poslovnom kontekstu možda nije primenljiva jer kroz odevanje šaljemo ipak snažnu poruku o tome kako želimo da nas drugi, bilo da su klijenti, saradnici ili poslovni partneri vide, kažu modni stručnjaci.
Sa druge strane, modni trendovi svake godine diktiraju nešto novo, kako onda ispoštovati kodeks? Šta se sa čime kombinuje, a šta nikako ne dolazi u obzir? Kako do idealne biznis kežual odevne kombinacije i za koje prilike je ta kombinacija prikladna a za koje ne? Budući da i u modi postoje pravila koja bi trebalo pratiti, to su neka od pitanja na koja su za Forbes Srbija odgovorili modni dizajneri.
„Dobar muški poslovni stil podrazumeva onaj kojim se iskazuje individualnost ali na eleganatan način“, smatra modni dizajner Aleksandar Zabunović.
Kada je reč o savetima o tome šta se sa čim kombinuje za određene prilike, on navodi da sve zavisi od situacije gde se ide, sa kim se razgovara i koji je cilj susreta, a posebno kakav se utisak želi ostaviti.
Biznis kežual i u klasičnim industrijama
Kaže da je estetika poslovnog oblačenja dobila poslednjih godina i novi pravac kao što je biznis kežual koji postaje sve relevantnijii i primetniji i u klasičnim poslovnim industrijama kao što je bankarstvo.
Idealna biznis kežual odevna kombinacija obično podrazumeva kombinaciju poslovne elegancije sa nešto opuštenijim komadima.
“To može biti, primera radi, pamučna košulja sa chinos pantalonama i kožnim cipelama sa ili bez sakoa. Ovaj stil je prikladan za opuštenije sastanke, ali može biti preterano opušten za neke formalnije prilike poput konferencija ili sastanaka sa klijentima”, navodi.

I u modi postoje obrasci koje treba pratiti.
„Na primer, lanena odela svetlijih nijansi ne treba nositi u formalnim prilikama, kao što su odlazak u operu ili događaj koji ima propisan “dress code”. Pravilo važi i u obrnutoj situaciji, na događaj koji se održava na nekoj opuštenoj lokaciji ne treba doći u fraku“, šaljivo navodi primer Zabunović.
Recimo, ako imate opuštene klijente i želite da im se predstavite jednako opušteno, krem pantalone sa jednostavim belim patikama i belom, a možda i roze košuljom može biti pun pogodak.
Ako su vam klijenti iz bankarskog sektora, preporuka Zabunovića je da to bude odelo.
Ako je reč o poslovnoj konferenciji na kojoj ste predavač važno je da se u odeći dobro osećate kako ne biste dodatno morali da brinete i o tome, ističe ovaj modni dizajner.
„Preporuka je da i garderoba bude u skladu sa temom o kojoj ćete pričati, a pošto imate priliku da kroz odabir garderobe pokažete ko ste vi na sceni možete obući i nešto što je autentično i malo drugačije”.
Obući se za razgovor za posao je možda najzanimljiviji izbor, a sagovornik navodi da bi za to bilo dobro razmisliti o kompaniji u kojoj želi dobiti posao, kao i poziciji za koju ste aplicirali.
Sada su prednost društvene mreže, poput LinkedIn-a gde kompanije često objavljuju slike sa svojih dešavanja pa to mođe da bude dobra polazna tačna u odabiru garderobe za intervju.
Zabunović primećuje još neke trendove koji nisu sasvim originalni.
„U moru sivih i plavih nijansi gde svi počinjemo da ličimo jedni da druge, lično cenim one, koji maksimalno koriste mogućnosti koje moda pruža da pokažu ko su a ne gde pripadaju“, dodaje.
Smatra da je osnova za dobar muški poslovni stil ipak urednost.
Boje koje sve više primećujemo u poslovnoj paleti su neutralne boje poput bež ili kamel dok bi u tamnijoj varijanti to bila bordo.

Dok je kod žena “oversize” sve više u trendu, pa čak i u poslovnom oblačenju, kod muškaraca se poslednjih pet godina vraća ukrojenost, odnosno forma koja je više uz telo.
Zabunović kaže da je vešto ukrojeno odelo na dvostruko kopčanje od vune, kvalitetna košulja od vrhunskog pamuka, upareno sa elegantnim mokasinama od kože dobitna kombinacija čak i za poslovne prilike.
Sat je, uz sve to uvek, neizbežan aksesoar.
Ipak i tu postoje nepisana pravila jer ima više kategorija satova, od onih kežual koji idu i uz farmerke do više formalnijih satova koji se nose sa formalnijom garderobom.
„Aksesoari su u muškoj modi doživeli veliku ekspanziju pa sada imate pored klasičnih novčanika i kaiševa i muške tašne kao i veliku paletu nakita“, navodi.
Aksesoari jsu sve prisutniji u muškoj modi, kaže sagovornik Forbes Srbija, ali ipak savetuje umerenost.
Aktuelni trendovi
Posle modnog rolerkostera u 2000-tim, sa kratkim teksas pantalonama i Timberland čizmama, dizajneri su nam za 2024. pripremili dosta svedeniji stil klasičnih krojeva i monohromatskih paleta, navodi Zabunović.

Trend “tihog luksuza” se nastavlja i ove godine, a glavna poruka je da se ulaže u van vremenske komade visokog kvaliteta.
Modni novinar Ivan Radojčić kaže da se dobrim muškim poslovnim stilom danas smatra kombinacija efikasne elegancije i suptilne individualnosti. To uključuje dobro krojene odevne komade, mudro uklopljene boje i uzorke, kao i pažljivo odabrane aksesoare.
Aktuelni trendovi usmereni su ka modernizaciji klasičnih elemenata u duhu digitalnog doba, primećuje.
„Trenutno su popularne neutralne boje poput bež i teget, kvalitetni materijali poput organskog pamuka, tropske vune (tretirane tako da u njoj ni leti nije vruće, jer taj materijal je izvrstan izolator) kao i neizbežnog lana, kao i minimalistički krojevi sa naglaskom na uglađenoj udobnosti i stilskoj pragmatičnosti“, kaže Radojčić.
Za poslovne prilike, dodaje on, uvek važe određena „pisana i nepisana“ pravila budući da svaka profesija ima i svoj kodeks odevanja.
„I dok bi u određenim sferama biznisa bilo nezamislivo da se pojavite u džinsu i majici, svakako biste se osećali blesavo da u ležerni startap ofis dođete u kompletnom odelu„, kaže Radojčić.
Dodaje da se rukovodi američkim “read the room”, koji podrazumeva da se uvek isplati pratiti nivo opuštenosti (ili ozbiljnosti) ostalih u kancelariji.
Kada se radi o aksesoarima, trebalo bi težiti ravnoteži između impresioniranja i suptilnosti, jasan je ovaj sagovornik.
Na primer, za poslovne prilike odgovarajući aksesoari mogu uključivati klasičan sat sa kožnim remenom ili diskretne manžetne. U poslednje vreme, i jedno i drugo je najtraženije na vintidž tržištu, jer se time postiže autentična uglađenost prohujalih vremena.
Aktuelni trendovi prikazuju i neke nekonvencionalne stilove koji nisu uvek prikladni za poslovno okruženje, poput „oversize“ odevnih predmeta, robusnih sportskih patika i upadljivih boja i dezena, primećuje Radojičić.

A šta i za koju priliku obući?
On kaže da je prihvatljivo obući dobro skrojeno odelo ili kombinaciju sakoa i pantalona za sastanak sa klijentima. Za konferenciju bi trebalo odabrati formalniju odevnu kombinaciju, dok je za opušteniji razgovor sa poslovnim kolegama dozvoljena neka kežual opcija, poput oksford košulje i chino pantalona ali u granicama poslovnog stila.
Biznis kežual odevna kombinacija uključuje kombinaciju otmenih i opuštenijih elemenata za efekat koji deluje ležerno, ali ne i neuredno.
Na primer, možete nositi pantalone od lana sa košuljom bez kravate i mokasinama, zaključuje on.