Veliki kokteli su ponovo popularni: Evo zašto

Kao stariji milenijalac, dugo sam mislio da su veliki kokteli preslatki. Poput čuvene “riblje činije” iz studentskih barova ili jednostavnih, unapred pripremljenih pića za žurke pored bazena.
Međutim, u poslednje vreme primećujem da sve više barova u svoje menije dodaje deo sa dve ili tri opcije velikih koktela. A nekada popularna “riblja činija” više nije među njima.
„Veliki kokteli su kod nas doživeli pravi povratak,“ rekao je Brajan Galati, suvlasnik Machine Hospitality Group-a. Ova čikaška grupa je prvi put uvrstila velike koktele, ili kako ih oni zovu — zajedničke koktele, na jedan od svojih menija još 2019. Kada su ovog leta otvorili svoj najnoviji lokal, Machine Cocktail Bar, Galati kaže da je ponuda nekoliko tih koktela bila važna. Tako se održava kontinuitet. Ali i ispunjavaju želje modernih ljubitelja pića.
Raskošno iskustvo
„Postoji snažna želja za iskustvom koje deluju promišljeno i pomalo raskošno. Zajednički koktel pretvara običan izlazak u nešto nezaboravno,“ kaže Galati. Dodaje da su dva zajednička koktela na meniju Breakfast at Tiffany’s . To je bokal ružinog džina i svežih bobica za četiri do šest osoba — i Black Hearts Club, kombinacija belog ruma, ananasa, kamparija i limete za dva ili tri gosta.
U Tenesiju, na vrhu hotela Thompson Nashville, bar L.A. Jackson uveo je velike koktele.
„Uobičajeno je da grupa od pet prijatelja naruči po jedan espreso martini. Pomislili smo zašto ne bismo ponudili veliku, zajedničku verziju. Tako bismo pojačali doživljaj?“ objasnili su Danijel Filoramo, pomoćnica generalnog menadžera, i glavni barmen Pol Morison.

Lančani efekat
Iako, kažu, pojedinačni kokteli i dalje čine većinu porudžbina, Filoramo i Morison i dalje posluže u proseku oko dvanaest velikih koktela po smeni. „Današnji gosti ne žele samo da popiju koktel — žele da se povežu, proslave i podele trenutak,“ ističu oni o novom talasu popularnosti. „Radi se o nečemu većem od onoga što je u čaši — radi se o trenutku koji ga okružuje.“
Filoramo i Morison su otkrili da kod velikih porudžbina postoji svojevrsni lančani efekat. Kada jedan takav koktel stigne za sto, ostali stolovi često slede njihov primer.
„Kada stignu za sto, privuku svu pažnju,“ slaže se Džon Mendez, operativni direktor i partner A Street Hospitality-ja, koji u svom bostonskom restoranu Porto služi velike koktele poput fontana sa sangrijom. „Postoji jasan efekat ‘vau’ koji pokreće razgovor i često inspiriše goste sa obližnjih stolova da se raspitaju o njima.“
„U današnjoj kulturi kojom vladaju društvene mreže, prezentacija igra veliku ulogu u donošenju odluke kupaca,“ objašnjavaju Filoramo i Morison.

Ukus Baskije
U restoranu The National u Telurajdu, prezentacija velikih koktela ide korak dalje uz poron ponudu — koktele pripremljene u tipičnom staklenom vrču baskijskog regiona. „Često vidimo goste kako pretvaraju pijenje iz porona u igru — ko može da ga drži najdalje od usta, a da se ne prospe,” kaže suvlasnica Kejt Tompson.
The National je u junu ove godine počeo da nudi tri velika koktela. Uključujući i baskijski kalimotxo — podeljeno mišljenje izaziva mešavina vina rioha, koka-kole i limuna. „Naše velike koktele osmislili smo tako da budu veoma jednostavni i brzi za pripremu,” kaže Tompson. Ipak, iskustvo budi mnoga pitanja — od jedinstvene posude do tradicionalnih recepata. „Imati nešto o čemu možete da razgovarate sa barmenom i usput naučite malo o drugom delu sveta je dodatni bonus.”

Da li je iznenadno interesovanje povezano s ekonomijom
U vremenu kada inflacija preplavljuje našu svakodnevicu, Galati smatra da je obnovljeno interesovanje za velike koktele „apsolutno” povezano s ekonomijom. „Gosti više obraćaju pažnju na cenu, a veliki koktel često ispadne povoljniji po osobi nego da se naruči nekoliko pojedinačnih pića,” kaže on.
Na primer, zajednički Breakfast at Tiffany’s u Machine Cocktail Bar-u košta 56 dolara za četiri do šest porcija, dok najjeftiniji pojedinačni kokteli koštaju 18 dolara. „To je način da dobijete vrhunsko iskustvo bez preteranog opterećenja budžeta,” kaže Galati.
Iako za restoran priprema velikih koktela nije nužno jeftinija — jer koriste iste sastojke kao i pojedinačni — Galati smatra da je utisak koji ostavljaju svakako veći.
Filoramo i Morison iz L.A. Jackson-a se slažu, objašnjavajući da sa operativnog stanovišta veliki kokteli imaju „prave prednosti” — brže se prave, što ubrzava uslugu u periodima velike gužve, i obezbeđuju ujednačenost u ukusu i prezentaciji.
Ipak, Mendez naglašava da je prava vrednost u atmosferi koju ovi napici stvaraju. „Oni unose energiju u prostor.”
Veće ne znači nužno i jače
Iako se poručivanje velikog koktela može činiti raskošnijim, to nije uvek slučaj. Pelican Club u Faraway Martha’s Vineyard-u, na primer, nudi i bezalkoholne verzije zajedničkih “mocktail” pića.
„Današnja kultura ispijanja pića manje je usmerena na preteranu konzumaciju, a više na deljenje trenutaka, pričanje priča i estetiku,” kaže Galati.
Čak i barovi koji koriste alkohol u svojim velikim koktelima, poput Machine Cocktail Bar-a, primećuju da gosti usporavaju tempo, prisutniji su i više uživaju u vremenu provedenom s prijateljima. „Veliki koktel pogađa sve te note — radi se o atmosferi, a ne samo o piću,” zaključuje Galati.
Džilijan Dara, saradnik Forbes