Vozači sve više koriste sigurnosnu tehnologiju za upozorenje na napuštanje trake i prekoračenje brzine

Vozači, odnosno većina njih, u vozilima koja su opremljena sistemima za upozorenje i sprečavanje napuštanja trake, drži te sisteme uključene.
Takođe, 7 od 10 vozača u vozilima koja daju vizuelna upozorenja kada prekorače ograničenje brzine nastavlja da koristi tu funkciju.
Ovi rezultati su objavljeni u studiji koju je objavio Institut za osiguranje bezbednosti na putevima.
„Rezultati nagoveštavaju da postoji sve veća svest o tome da sistemi za izbegavanje sudara i druge tehnologije mogu da poboljšaju bezbednost,“ rekao je Dejvid Harki, predsednik Instituta, u saopštenju.
„Takođe, oni pokazuju da su napori proizvođača automobila da povećaju stopu korišćenja ovih sistema bili uspešni“, dodaje.
Vozači u početku isključivali upozorenja
Tehnologija sistema za upozorenje i sprečavanje napuštanja trake smatra se efikasnom u smanjenju sudara.
Ona ipak može da funkcioniše samo ako je uključena.
Međutim, prema izveštaju, do nedavno je ova tehnologija imala ograničen uticaj zbog tipova nesreća koje sistemi sprečavaju. One su ređe, ali i zbog činjenice da su mnogi vozači smatrali da su upozorenja na napuštanje trake iritantna. Iz tog razloga su ih u poečtku isključivali.
Međutim, proizvođači automobila su uglavnom rešili taj problem, pokazuje studija.
U studiji pod nazivom „Korišćenje sistema za sprečavanje sudara, upozorenje i sprečavanje napuštanja trake i sistema za upozorenje na brzinu“, istraživači su otkrili da su sistemi za upozorenje i sprečavanje napuštanja trake bili aktivirani u 87% ispitanih vozila.
U studiji pre sedam godina bilo ih je 51%.
Faktori koji su doprineli povećanoj upotrebi su ti što se sve više sistema aktivira i deaktivira putem menija u postavkama vozila, umesto korišćenjem dugmadi.
Veća aktivacija ovih sistema
Promena načina upozorenja sa zvučnih signala, koje su vozači često smatrali iritantnim, na češću upotrebu haptičkih upozorenja, poput vibracija sedišta ili volana, takođe se smatra jednim od razloga za veću stopu aktivacije ovih sistema.
Nova studija je otkrila da su četiri od šest proizvođača automobila koristili haptička upozorenja ili su omogućili vozačima da izaberu željeni način upozorenja.
Stope aktivacije kod dva proizvođača koji su i dalje koristili vizuelna i zvučna upozorenja bile su znatno niže u poređenju sa ostalima.
Istraživači su istakli da novi, poboljšani dizajni čine ove funkcije težim za isključivanje i manje iritantnim za vozače.
Inteligentna pomoć za brzinu – visoke stope aktivacije vizuelnih upozorenja za prekoračenje brzine
Studija je takođe ispitivala vozila sa sistemima inteligentne pomoći za brzinu (ISA).
Reč je o relativno novoj funkciji koja koristi kameru za čitanje saobraćajnih znakova, GPS sa bazom podataka o ograničenjima brzine ili oba.
Cilj je identifikovanje ograničenje brzine na deonici puta kojom vozilo putuje.

Vozači i prebrza vožnja…
Ova tehnologija ima veliki potencijal, jer je prebrza vožnja konstantan faktor u više od četvrtine smrtnih slučajeva u SAD.
„Vizuelna upozorenja mogu proći neprimećeno, a bilo koja vrsta upozorenja funkcioniše samo ako vozači drže funkciju uključenu“, dodali su istraživači.
EU sada zahteva da sva nova vozila budu opremljena ISA sistemima, koji daju vizuelna upozorenja uz zvučne ili haptičke alarme.
Istraživači su otkrili da su vizuelna upozorenja za prekoračenje brzine bila aktivirana u 70% vozila.
Sistemi koji daju zvučno upozorenje kada vozač prekorači ograničenje brzine bili su uključeni u samo 14% posmatranih vozila.
„Povećana prihvaćenost sistema za sprečavanje napuštanja trake trebalo bi da dovede do značajnijeg smanjenja stope sudara,“ dodao je Harki.
Isto se može desiti sa upozorenjima za prekoračenje brzine.
Ovi rezultati pokazuju da su već popularnija među vozačima nego što su neki stručnjaci to smatrali mogućim.
Tanja Mun, saradnik Forbes