Vožnja bicikla naslepo – Rasejanost i ometanje biciklista je u porastu

Lifestyle Forbes 28. sep 2024. 17:00
featured image

28. sep 2024. 17:00

Vožnja bicikla postaje sve opasnija jer i sve više biciklista poseže za mobilnim telefonima – bilo da zovu, slušaju muziku, šalju poruke ili koriste navigaciju.

Oko 10 do 17% njih koristi telefone bar jednom tokom vožnje, a mlađi muškarci koriste i češće, navodi se u federalnoj studiji iz Nemačke.

Kao i kod vožnje automobila, gde ometanja povećavaju rizik od sudara za 50%, korišćenje mobilnih telefona tokom vožnje bicikla značajno povećava rizik od nesreće.

Ovo su najvažniji nalazi nove studije objavljene u biltenu Vožnja naslepo na dva točka. Studiju je predstavila kompanija DEKRA iz Nemačke, koja se bavi ispitivanjem vozila, inspekcijama i istraživanjem nesreća.

„Imamo sve više biciklista, više saobraćaja na putevima i stazama, kao i veću brzinu zbog električnih pogona i, nažalost, sve više nesreća“, rekao je Luis Ankona, istraživač nesreća u kompaniji DEKRA.

I u vožnji bicikla važna koncentracija

„Za bicikliste je važno da ostanu koncentrisani tokom vožnje i da ne budu ometeni“.

Vizuelna percepcija saobraćaja je, na primer, ozbiljno narušena kada gledate u pametni telefon.

„Akustični signali su takođe manje primetni, vreme reakcije i kočenja se produžava, a postaje mnogo teže ostati u svojoj traci“, dodao je Ankona. „To može dovesti do sukoba i nesreća sa biciklistima iz suprotnog smera, naročito na uskim biciklističkim stazama ili putevima“.

Sve što odvlači vašu pažnju od saobraćaja povećava rizik od nesreće, rekao je.

„Ako pogledate u telefon samo dve sekunde pri brzini od 25 km/h, vozićete ‘naslepo’ 14 metara u tom vremenu. Ako, na primer, pešak izađe na vašu putanju, neće biti vremena za reakciju, i sudar je neizbežan“.

Oštećena percepcija nije jedini rizik, navode istraživači. Uklanjanje jedne ruke s upravljača kako bi se koristio telefon, kao i nošenje slušalica, može dodatno povećati opasnost.

Obe ruke bi uvek trebalo da budu na upravljaču, jer kada biciklisti telefoniraju držeći mobilni telefon jednom rukom, postaje mnogo teže izbeći prepreke ili naglo kočiti.

Izuzetak, naravno, predstavlja vožnja bicikla u kojoj dolazi do kratkog uklanjanja jedne ruke kada se skreće ili menja traka, kako bi se rukom pokazao pravac kretanja, kažu istraživači.

Kada biciklisti slušaju omiljene pesme ili razgovaraju telefonom sa slušalicama u oba uha dok su u saobraćaju, to može biti veoma ometajuće i lako je propustiti važne akustične signale, posebno u gradu, kao što je zvuk automobila koji se približava, navode istraživači.

Foto: Shutterstock/Ground Picture

Preporuke za promenu ponašanja

Istraživači kompanije Dekra preporučuju sledeće savete za bezbednost tokom vožnje bicikla:

  • Usmerite svu pažnju na saobraćaj. Koncentrišite se na dešavanja na putu i izbegavajte sporedne aktivnosti.
  • Držite obe ruke na upravljaču, jer će u suprotnom vožnja, izbegavanje prepreka i kočenje postati mnogo teži.
  • Čak i kada je telefon u držaču na upravljaču, treba samo vrlo kratko gledati u njega.
  • Vaš sluh ne sme biti narušen slušalicama ili slušnim aparatom. Važni signali ili zvuci lako se mogu prevideti.
  • Razgovor telefonom uz korišćenje slušalica ili headset-a može biti vrlo ometajući. Ako želite da koristite telefon, najbolje je da stanete, posebno za duže ili intenzivne razgovore.
  • Vožnja bicikla podrazumeva da uvek zaštitite glavu i nosite kacigu.

Tanja Mun, saradnica Forbes