Turbulencije će postati sve učestalije, a ovo su najrizičnije linije: Kako savladati strah od letenja

Letenje može biti zastrašujuće, naročito u svetlu nedavnih incidenata u kojima su putnici povređeni tokom epizoda ozbiljnih turbulencija. Ipak, postoje načini da se savlada strah od letenja, čak i kada su bezbednosni problemi u pitanju – a to je dobra stvar, jer se očekuje da će turbulencije postati učestalije u narednim decenijama.
Aerofobija, strah od letenja, pogađa oko 20-25 miliona Amerikanaca, ponekad sa ozbiljno onesposobljavajućim ishodima. Realnost je da je daleko opasnije voziti se do aerodroma nego leteti avionom, i prema izveštaju Blumberga, 2023. godine nije bilo smrtnih slučajeva u okviru 37 miliona komercijalnih avionskih letova.
U 2024. je zabeleženo nekoliko incidenata vezanih za bezbednost letova; nedavna smrt na letu Singapur Erlajnsa nakon što je putnik, kako se sumnja, doživeo srčani udar tokom turbulencije i 12 povređenih putnika tokom turbulencije na letu Katar Ervejza za Dablin u maju.
Turbulencija je jedna od briga za putnike nesigurne u vazduhu – očigledno, bezbednost je druga, i čini se da se ljudi osećaju malo nesigurnije. Gugl Trends je izvestio da su pretrage na internetu u SAD-u za ‘bezbednost leta’ u martu 2024. bile najviše od oktobra 2014.
Osiguravač putovanja VisitorsCoverage izveštava da je u nedavnoj anketi 74% anketiranih putnika izrazilo zabrinutost za bezbednost prilikom letenja, pri čemu je većina tih zabrinutosti bila povezana sa nedavnim bezbednosnim problemima Boinga.
Sve ovo je dodatno pogoršano činjenicom da postoji manjak kontrolora leta i posledično povećanje broja bliskih susreta na pistama tokom 2023.
Šta je turbulencija i kako nastaje?
Da bi se ublažili strahovi od letenja, pomaže da se razume šta je turbulencija i kako nastaje; turbulencija je izazvana iznenadnom promenom u protoku vazduha, ponekad zbog promena u vremenskim prilikama uzrokovanih obližnjim olujama ili zbog načina na koji vazduh prolazi preko planinskih venaca ili često zbog vazdušnih struja. Turbulencija se meri kroz četiri kategorije – blaga, umerena, jaka ili ekstremna.
Nešto što se zove ‘turbulencija čistog vazduha’ dešava se kada se topli i hladni vazduh sudare, čineći put za avione malo neravnijim, a ovu vrstu turbulencije je pilotima teže da otkriju jer nije povezana sa vidljivim vremenskim obrascima.
Važno je zapamtiti da, iako se putnicima često može činiti kao da avion pada dugo, piloti često mere pad od samo tri do šest metara, i to je uzrokovano pokretima vazduha, a ne bilo kakvim mehaničkim kvarom.
Turbulencija retko uzrokuje povrede putnika. Podaci Federalne vazduhoplovne industrije pokazuju da je između 2009. i 2021. godine samo 30 putnika i 116 članova posade zadobilo ozbiljne povrede.
Klimatske promene pogoršavaju turbulenciju
Pol Vilijams, profesor atmosferskih nauka na Univerzitetu u Redingu, rekao je za Blumberg da se ozbiljna turbulencija čistog vazduha na severnom Atlantiku povećala za 55% od 1979.
Čini se da klimatske promene imaju uticaj na turbulenciju; nedavna studija u Geophysical Research otkrila je da je već u porastu i stručnjaci predviđaju da bi se jaka turbulencija mogla udvostručiti ili čak utrostručiti u narednim decenijama, izveštava Blumberg.
Studija NASA iz 2023. izveštava da bi do 2050. turbulencija čistog vazduha mogla porasti za 10 do 40%, što bi otežalo avionima da krstare na trenutnim visinama. Dok bi piloti mogli pokušati da lete oko četiri glavne struje koje kruže našom planetom, to bi učinilo letove dužim i zahtevalo bi više goriva.

Šta učiniti u vezi sa stresom prilikom letenja
Postoje mnoge opcije koje pomažu ljudima da prevaziđu strah od letenja. Aviokompanije često nude programe koji mogu pomoći. Na primer, Turkiš Erlajns nudi program za pomoć ljudima da prevaziđu strah od letenja radeći sa stručnjacima za mentalno zdravlje.
Ili možete probati uslugu koja povezuje nervozne putnike direktno sa pilotima neposredno pre leta. Za 50 dolara, Dial A Pilot pruža 15-minutni telefonski razgovor u kojem piloti pričaju o vašim strahovima, bilo da je to da se ukrcate na avion ili da pomognete nekome da prevaziđe strah od turbulencije i glasnih udaraca (ovo drugo može biti udar groma u avion, za šta su avioni dizajnirani da izdrže).
Neki ljudi gledaju video zapise na Tiktoku koji objašnjavaju ‘teoriju želea’ kako bi prevazišli strah – da je avion poput kamena u želeu i uprkos tome što se puno trese u vazduhu, ostaje potpuno zaštićen.
Drugi čitaju blog na Medium-u pod nazivom Admiral Klaudberg, gde autorka Kira Dempsi analizira u detalje događaje iza različitih avionskih nesreća, pokazujući da mnoge stvari moraju poći po zlu da bi se nešto loše dogodilo – činjenica da je to tako malo verovatno može pomoći nesigurnim putnicima da racionalizuju šanse.
Takođe može pomoći ako nervozni putnici stignu na aerodrom ranije, izbegavaju kofein i koriste podkaste koji se fokusiraju na smirivanje nervoze tokom leta. Pokušajte da pratite 52 pravila za letenje Vašington Posta, koja nude načine da letovi budu lakši, manje stresni i generalno prijatniji za sve u avionu.
Najvažnije je uvek slušati pilota, pratiti uputstva koja daje posada aviona, kao i držati pojas vezan u svakom trenutku dok sedite. Izaberite najsigurnije sedište u avionu i rute sa najmanje turbulencije.
CNTraveler je početkom 2024. godine izvestio o 10 najturbulentnijih avionskih ruta u svetu u 2023. godini. Deset ruta sa najviše turbulencije bile su sve kratki letovi, mnogi u Japanu i Kini – najgora ruta je bila između Santjaga u Čileu i Santa Kruza u Boliviji. U Evropi 2023. godine, najturbulentnije rute bile su Milano-Ženeva i Milano-Cirih. Dugolinijska ruta koja konstantno doživljava najgoru turbulenciju je ruta između Tokija u Japanu i Katmandua u Nepalu.
Takođe možete obratiti pažnju na najsigurnije sedište u avionu, što vam može dati malo više samopouzdanja u vrlo malo verovatnom slučaju da se nešto dogodi.
Aleks Lesdom, saradnica Forbes