Golden Stejt Voriors su najbolji tim treću godinu zaredom i vrede 8,8 milijardi dolara. To je dvostruko više od proseka lige. Sa novim medijskim ugovorima koji stupaju na snagu sledeće sezone, te brojke bi mogle značajno porasti.
25. okt 2024. 07:00
Sezona 2023-24 bila je rekordna za NBA. Sa rekordnom posećenošću i sponzorstvima, donoseći oko 13 milijardi dolara prihoda. Međutim, taj broj bi mogao porasti za dvocifreni procenat ove sezone. A to čak ne uključuje nacionalne medijske ugovore koje je liga potpisala ovog leta. (Novi ugovori stupaju na snagu sledeće sezone i donose oko četiri milijarde dolara godišnjeg povećanja u odnosu na prethodne sporazume.)
NBA timovi ispred drugih sportova
Neprekidni rast prihoda podiže vrednost franšiza lige. Njihova prosečna vrednost sada iznosi 4,4 milijarde dolara, što je povećanje od 15% u odnosu na prošlu godinu. Prema procenama Forbes, nijedan tim sada ne bi bio prodat za manje od tri milijarde dolara, dok tri kluba vrede najmanje sedam milijardi: Golden Stejt Voriors (8,8 milijardi), Njujork Niks (7,5 milijardi) i Los Anđeles Lejkers (7,1 milijardu). Samo pet drugih timova u bilo kom sportu – Njujork Jenkis (7,55 milijardi) i četiri NFL franšize, predvođene Dalas Kaubojsima (10,1 milijarda) – dostižu tu vrednost.
Jasan znak apetita investitora da se uključe u košarku je to što svaki NBA tim sada ima prihodovni multiplikator veći od 10, a prosek iznosi 11,7. To je porast u odnosu na prošlogodišnjih 10,9 i 6,9 iz pre 10 godina.
Forbes lista pre 10 godina pojavila se neposredno nakon što je Stiv Balmer kupio Los Anđeles Kliperse za dve milijarde dolara, što se tada smatralo velikim preplaćivanjem. Delom zato što nijedna NBA transakcija pre toga nije imala multiplikator veći od 5,1. Balmerov dogovor iznosio je više od 15. Čak ni Forbes nije u potpunosti prihvatio tu matematiku, procenjujući vrednost Klipersa na 1,6 milijardi dolara na prihod od 146 miliona dolara, sa multiplikatorom 11. Nijedan drugi tim tada nije imao vrednost veću od 10.
Prihodi od prodaje naziva arena
Sada, kako Klipersi ulaze u svoju novu arenu vrednu dve milijarde dolara, Intuit Dome u Inglvudu, njihov multiplikator ponovo prelazi 15. Ali, ovoga puta to više nije izuzetak. Nakon što su prethodnih 25 godina proveli u Crypto.com Areni u centru Los Anđelesa, gde su bili treći stanar iza Lejkersa i NHL Kingsa, od Klipersa se sada očekuje da ostvare ogroman skok u prihodima od premijum sedišta i sponzorstava. Počevši sa ugovorom za naziv arene vrednim 500 miliona dolara. (Prema procenama Forbes, taj godišnji prosek od 21,7 miliona dolara je više od sedam miliona iznad onoga što je bilo koji drugi NBA tim zaradio prošle sezone od prava na naziv arene.)
Nekoliko drugih NBA timova takođe planira nove ili značajno renovirane arene, što obično dolazi sa porastom prihoda. Scotiabank Arena Toronto Reptorsa je u procesu renoviranja od 350 miliona dolara. Oklahoma je odobrila više od 800 miliona dolara za izgradnju nove dvorane za Tander. Prošle nedelje, gradonačelnica Vašingtona, Mjuriel Bauser, otkrila je finansijski plan za rekonstrukciju Capital One Arene u kojoj igraju Vizardsi.
Jedan ekstreman primer uticaja koji nova arena može imati su Voriorsi, najvredniji NBA tim treću godinu zaredom. Oni su 2018-19, u poslednjoj sezoni u Oracle Areni u Ouklendu ostvarili oko 440 miliona dolara prihoda. Prošle sezone, Golden Stejt je ostvario više od 700 miliona dolara prihoda u novoj Chase Center areni u San Francisku. Ukupni prihod kluba, uključujući centralne prihode lige i oduzimanjem duga za arenu i podelu prihoda, dostigao je 800 miliona dolara u sezoni 2023-24. Samo još četiri tima u svetu – Dalas Kaubojs, Real Madrid, Mančester Siti i Barcelona – dosegli su taj prag.
Medijski ugovori vuku rast
Rast se širi ligom. NBA je nedavno obnovila ugovor o opremi sa Najkom za veću sumu i dodala partnere u nekoliko novih kategorija, uključujući Kendal-Džekson vino i Skims odeću. Kreditni rejting lige je takođe stabilan. Fič je ove godine potvrdio A- rejting na postojeće dugove NBA. Ulazak privatnih investicionih fondova i drugih institucionalnih investitora, koji je počeo 2020. godine, obezbedio je veću likvidnost za vlasnike timova. NBA raste još brže na međunarodnom nego na domaćem tržištu.
Najveći finansijski pokretač lige su njeni novi medijski ugovori sa ABC/ESPN, NBC/Peacock i Amazon Prime Video, vredni oko 76 milijardi dolara tokom 11 godina, sa prosečnom godišnjom vrednošću od 6,9 milijardi dolara. To je skok u odnosu na trenutne domaće ugovore sa ESPN-om i Turner Sports-om, vredne oko 2,6 milijardi dolara, plus dodatnih 500 miliona dolara iz međunarodnih prava.
Mnogi u svetu sportskih medija predviđali su da će NBA prava duplirati svoju vrednost, ali je konačni sporazum premašio čak i visoka očekivanja. Taj nacionalni i međunarodni rast pomaže da se nadoknade neke neizvesnosti oko budućnosti lokalnih medijskih prava, nakon bankrota kompanije Diamond Sports Group 2023. godine.
Šampion na prodaju
Pitanje koliko visoko mogu da odu vrednosti NBA timova moglo bi uskoro dobiti odgovor od Boston Seltiksa. U julu, dve nedelje nakon što je tim osvojio šampionat lige, vlasnička grupa je šokantno najavila da će pokušati da proda većinski udeo, a glavni vlasnik, Vik Grusbek, nedavno je rekao za Boston Gloub da se proces „zahuktava“.
Bankari u sportu slažu se da bi neka legitimna zabrinutost – možda najviše Grusbekova želja da ostane na čelu do 2028. – mogla značiti da početne ponude počnu malo iznad pet milijardi dolara. Međutim, nasleđe i globalna prepoznatljivost brenda Seltiksa, zajedno sa opštom retkošću većinskih udela u NBA timovima, mogli bi podići cenu na šest milijardi dolara – ili više.