Nova Forbes lista – Najplaćeniji vozači Formule 1
Praktično nepobediv na stazi, Maks Ferštapen takođe dominira i na postolju po pitanju plate, predvodeći grupu od 10 vozača koji su zajedno zaradili 258 miliona dolara ove godine.
Maks Ferštapen iz Red Bul rejsinga (Red Bul Racing) upravo je završio najdominantniju sezonu u istoriji Formule 1, osvojivši rekordnih 19 trka (od 22), i osigurao je titulu šampiona vozača još 7. oktobra. Nije iznenađenje što je on i finansijski šampion serije, sa procenjenih 70 miliona dolara zarade u platama i bonusima ove godine, vodeći među svim vozačima Formule 1.
Dvadesetšestogodišnji Ferštapen osvaja prvo mesto po prihodima drugu sezonu zaredom, ispred Luisa Hamiltona iz Mercedesa, koji je zaradio procenjenih 55 miliona dolara na stazi 2023. i već deceniju je najplaćenija zvezda serije prema Forbes godišnjem rangiranju prihoda sportista.
Ukupno, 10 najplaćenijih vozača Formule 1 zaradili su procenjenih 258 miliona dolara tokom 2023. pre oporezivanja, što je blagi pad u odnosu na 264 miliona dolara iz 2022.
Za razliku od Forbes lista zarada za, recimo, fudbal ili NBA, F1 rangiranje isključuje prihode od poslovnih poduhvata poput sponzorstava, fokusirajući se isključivo na plate i bonuse. Budući da vozači obično moraju da se javno pojavljuju u ime svog tima i partnera tima, većina njih slabo se trudi da nađe i lična sponzorstva. Samo nekoliko njih navodno zarađuje više od milion dolara godišnje, a Hamiltonova zarada van staze procenjuje se na 10 miliona i Ferštapenova na četiri miliona dolara.
Ipak, uprkos nedostatku sponzorskih ugovora, vozači Formule 1 su pravi globalni heroji i sve relevantniji u Sjedinjenim Američkim Državama, gde je Netfliks dokumentarni serijal „Drive to Survive“ privukao strastvenu publiku. S novim interesovanjem i prilivom novih sponzora, Forbes je procenio u julu da će 10 timova Formule 1 u proseku ostvariti prihod od 380 miliona dolara ove godine, što je porast sa 220 miliona dolara u 2018.
U isto vreme, postavljanje gornje granice za troškove, uvedeno 2021. godine, ograničava trošenje timova u ključnim oblastima – na manje od 140 miliona dolara u 2023. – s ciljem stvaranja veće ravnoteže između velikih timova poput Ferarija, Mercedesa i Red Bula i manjih timova poput Alfa Romea, Hasa i Vilijamsa. Međutim, trenutno su plate vozača isključene iz obračuna ograničenja troškova, što timovima omogućava da i dalje troše velike sume novca.
„Očigledno je to veliki faktor razlike danas i veliki timovi mogu jednostavno da ponude mnogo veće plate vozačima“, rekao je Toto Volf (Toto Wolff), šef Mercedesa, za Forbes na Američkom Grand Priju prošlog meseca.
On je napomenuo da se ideja o ograničenju plata pojavila u ovom sportu, ali da bi svaka takva promena morala da bude deo novog Konkord sporazuma – osnovnog ugovora takmičenja – što znači da bi to moglo da bude primenjeno najranije u sezoni 2026, ako se ikada i dogodi.
U međuvremenu, postojeće ograničenje troškova takođe može da ima indirektne efekte na prihode vozača. Automobilske trke će uvek biti kombinacija čoveka i mašine, ali ako budžetska pravila grupišu F1 timove, taj balans bi mogao da se promeni.
„Kada ograničenje troškova počne još bolje da funkcioniše nego sada, a već sada kažem da dobro funkcioniše, vozač će ponovo imati veći uticaj“, rekao je Ginter Štajner (Guenther Steiner), šef tima Has (Haas), za Forbes prošlog meseca. „I, naravno, cena za vozače će rasti“.
Najplaćeniji vozači Formule 1 |
Vozač | Tim | Zarada |
Maks Ferštapen | Red Bul | 70 miliona dolara |
Luis Hamilton | Mercedes | 55 miliona dolara |
Fernando Alonso | Aston Martin | 34 miliona dolara |
Serhio Perez | Red Bul | 26 miliona dolara |
Šarl Lekler | Ferari | 19 miliona dolara |
Lando Noris | Meklaren | 15 miliona dolara |
Karlos Sainc | Ferari | 14 miliona dolara |
Džordž Rasel | Mercedes | 9 miliona dolara |
Pjer Gasli | Alpina | 8 miliona dolara |
Oskar Pjastri | Meklaren | 8 miliona dolara |
#1 • Maks Ferštapen – 70 miliona dolara
Tim: Red Bul | Zemlja: Holandija | Godine: 26 | Plata: 45M dolara | Bonusi: 25M dolara |
Ferštapen je osvojio treću uzastopnu titulu šampiona vozača ove sezone, pobedivši na 19 trka i oborivši rekord koji je postavio prošle sezone sa „skromnih“ 15 pobeda. Završio je sa prednošću od 290 bodova u generalnom plasmanu, čime ne samo da je oborio još jedan rekord serije (Sebastijana Fetela koji je 2013. imao prednost od 155 bodova) već je i nadmašio 285 bodova koje je ukupno osvojio drugoplasirani u 2023. – Serhio Perez (Sergio Perez). Ferštapen, koji je bio jedan od pet sportista mlađih od 25 godina na Forbes listi najplaćenijih sportista u 2023. godini, objavio je da ga očekuje povećanje plate sledeće sezone jer počinje petogodišnji produžetak ugovora sa Red Bulom.
#2 • Luis Hamilton – 55 miliona dolara
Tim: Mercedes | Zemlja: V. Britanija | Godine: 38 | Plata: 55M dolara | Bonusi: 0 |
Jedan od samo dvojice vozača u istoriji F1 koji su osvojili sedam šampionata (uz legendarnog Mihaela Šumahera), Luis Hamilton (Lewis Hamilton) vratio se sa šestog mesta osvojenog 2022. i zauzeo je treće mesto u generalnom plasmanu ove sezone. To bi se možda i dalje moglo okvalifikovati kao razočaranje prema njegovim visokim standardima. Hamilton je došao do podijuma na samo šest trka 2023. (najmanje od 2013. godine, kada je imao pet podijuma u 19 trka) i sada je bez pobede dve sezone zaredom. Osvojio je barem jednu trku u svakoj sezoni svoje 17-godišnje karijere u Formuli 1. Međutim, ovaj 38-godišnji britanski superstar nije spreman da ode, i okončao je mesece spekulacija potpisivanjem višegodišnjeg produžetka ugovora sa Mercedesom u avgustu.
#3 • Fernando Alonso – 34 miliona dolara
Tim: Aston Martin | Zemlja: Španija | Godine: 42 | Plata: 24M dolara | Bonusi: 10M dolara |
U svojoj prvoj sezoni sa Aston Martinom, nakon dve godine trkanja za Alpinu (Alpine), veoma popularni Alonso završio je četvrti u generalnom plasmanu vozača. Španski vozač od 42 godine bio je poslednji vozač, koji se ne zove Ferštapen ili Hamilton, a da je predvodio listu prihoda u F1, zarađujući procenjenih 30 miliona dolara na Forbes listi najplaćenijih sportista u 2013. godini (28 miliona na stazi i dva miliona van nje). Alonso je takođe eksperimentisao sa drugim motosportom, uključujući trke izdržljivosti i Indikar (IndyCar), a nedavno je rekao za GQ Espanja da bi voleo da se vrati reli trkama kada se povuče iz Formule 1.
#4 • Serhio Perez – 26 miliona dolara
Tim: Red Bul | Zemlja: Meksiko | Godine: 33 | Plata: 10M dolara | Bonusi: 16M dolara |
Perez je osvojio dve od prve četiri trke sezone, kombinujući se sa suvozačem Maksom Ferštapenom kako bi Red Bulu doneli 21 pobedu na 22 trke. Međutim, iako je meksička zvezda završila kao drugoplasirani u generalnom plasmanu vozača, spekulacije su se pojačale da bi Red Bul mogao da ga zameni 2024. usled pada forme tokom sezone. Za sada, barem, Perez ostaje pod ugovorom do sledeće sezone i smeje se glasinama da bi možda bio spreman za penziju sa 33 godine.
#5 • Šarl Lekler – 19 miliona dolara
Tim: Ferari | Zemlja: Monako | Godine: 26 | Plata: 14M dolara | Bonusi: 5M dolara |
Izveštaj objavljen tokom leta tvrdio je da je Lekler (Charles Leclerc), peti ove sezone nakon drugog mesta 2022. godine, dogovorio rekordni produžetak ugovora sa Ferarijem. To se ispostavilo kao netačno – „Voleo bih da sam sklopio taj ugovor!“, šalio se Lekler u avgustu – ali je nedavno potvrdio da se nada da će ostati sa Ferarijem i nakon sledeće sezone. „Da li želim da osvajam svetske šampionate? Naravno, to želi svako. Ali, da li želim da zamenim svoje mesto sa bilo kim? Ne, ne želim.“
#6 • Lando Noris – 15 miliona dolara
Tim: Meklaren | Zemlja: V. Britanija | Godine: 24 | Plata: 5M dolara | Bonusi: 10M dolara |
Nakon nekih problema sa Meklarenovim automobilima na početku sezone, Noris je snažno krenuo ka kraju sezone, popevši se na podijum na pet od šest trka od septembra do novembra kako bi pomogao svom timu da prestigne Aston Martin na četvrtom mestu u trci konstruktora. Noris, koji je završio šesti među vozačima, sa jednim bodom iza Fernanda Alonsa i Šarla Leklera, možda nije osvojio pehar na Velikoj nagradi 2023, ali je uspeo da oduzme jedan Maksu Ferštapenu: tokom proslave posle Velike nagrade Mađarske u julu, gde je bio drugi, Noris je slučajno oborio i polomio pehar pobednika.
#7 • Karlos Sainc – 14 miliona dolara
Tim: Ferari | Zemlja: Španija | Godine: 29 | Plata: 8M dolara | Bonusi: 6M dolara |
Karlos Sainc (Carlos Sainz) je bio jedini vozač van Red Bul tima koji je osvojio Veliku nagradu ove godine, prelazeći ciljnu crtu u Singapuru u septembru, i zauzeo je sedmo mesto u generalnom plasmanu vozača, odmah iza svog timskog kolege Šarla Leklera (i Landa Norisa). Ovaj 29-godišnji Španac takođe je osvojio nekoliko nagrada u Las Vegasu ovog meseca: udružio se sa golferom Džastinom Tomasom kako bi osvojio Netfliks kup, prvi sportski događaj uživo na toj platformi, gde su vozači Formule 1 i igrači PGA tura igrali egzibicioni meč.
#8 • Džordž Rasel – 9 miliona dolara
Tim: Mercedes | Zemlja: V. Britanija | Godine: 25 | Plata: 4M dolara | Bonusi: 5M dolara |
Džordž Rasel (George Russel) nije uspeo da dostigne visine svog debija sa Mercedesom 2022. godine, kada je osvojio svoju prvu trku i završio četvrti u generalnom plasmanu. Međutim, njegovo osmo mesto u 2023. bilo je dovoljno da Mercedes zadrži drugo mesto u ekipnom plasmanu, tri boda ispred Ferarija. Ovaj 25-godišnji Britanac potpisao je produženje ugovora u avgustu istovremeno sa Luisom Hamiltonom i izjavio: „Hteo sam da nagradim poverenje i veru koje su [Toto Volf], šef tima Mercedesa, i ostatak tima imali u mene“.
#9 • Pjer Gasli – 8 miliona dolara
Tim: Alpina | Zemlja: Francuska | Godine: 27 | Plata: 5M dolara | Bonusi: 3M dolara |
Pjer Gasli (Pierre Gasly) je prešao u Alpinu ove sezone nakon što je proveo veći deo poslednjih šest godina sa timom poznatim kao Alfa tauri (AlphaTauri) – ranije Toro Roso (Toro Rosso). On i njegov novi timski kolega, sunarodnik Esteban Okon, završili su jedan iza drugog u generalnom plasmanu, na pozicijama 11 i 12. Takođe je osvojio svoj prvi podijum u dve godine kada je Serhio Perez dobio kaznu u Holandiji, čime je Gasli napredovao sa četvrtog mesta.
#10 • Oskar Pjastri – 8 miliona dolara
Tim: Meklaren | Zemlja: Australija | Godine: 22 | Plata: 3M dolara | Bonusi: 5M dolara |
Oskar Pjastri (Oscar Piastri) bio je najmlađi vozač u 2023. godini, ali se uspešno nosio sa izazovom, stigavši do podijuma u Japanu i Kataru i završivši deveti u ukupnom plasmanu. Prethodno je bio šampion u nižem rangu, Formula 2 i Formula 3, a ove sezone je vozio za Meklaren nakon što je tim pobedio u borbi sa Alpinom za njegove usluge.
METODOLOGIJA
S obzirom na to da su retki javno dostupni podaci o zaradama vozača Formule 1, Forbes je generisao procene njihovih zarada na stazi u saradnji sa saradnicom Forbes.com, Karolin Rid (Caroline Reid) iz firme Formula mani (Formula Money). Procene se zasnivaju na finansijskim dokumentima, pravnim podnescima, izveštajima i razgovorima sa stručnjacima iz industrije. Sve cifre su zaokružene na najbliži milion.
Vozači obično dobijaju osnovnu platu, plus bonuse za osvojene bodove ili trke, u zavisnosti od veličine tima i iskustva vozača. Kompenzacije van staze, uključujući sponzorstva, nisu uključene u ovu rang-listu. Forbes ne umanjuje cifre zbog poreza ili agencijskih taksi.
Bret Najt, novinar Forbes