Nova Forbes lista: Najvredniji hokejaški timovi u 2023
Toronto Mejpl Lifsi, čija se vrednost procenjuje na 2,8 milijardi dolara, preuzeli su tron od Njujork Rendžersa kao najvredniji hokejaški tim.
Toronto Mejpl Lifsi su najvredniji tim u Nacionalnoj hokejaškoj ligi prvi put od 2014. Iako nisu osvojili Stenli kup od 1967, Forbes procenjuje da Mejpl Lifsi vrede 2,8 milijardi dolara, što je za 150 miliona više od Njujork Rendžersa (2,65 milijardi dolara), koji su osam uzastopnih godina držali prvo mesto. Montreal Kanadijens su treći najvredniji tim u NHL-u – 2,3 milijarde dolara.
Ako vam 2,8 milijardi zvuči previše za tim koji je ranije ove godine dobio plej-of seriju prvi put od 2004, razmislite o ovome: prošlog meseca, Penzijski sistem radnika Ontarija je stekao 5% udela u Mejpl Lifs Sports end Intertejnment – matičnoj kompaniji Mejpl Lifsa, NBA ekipe Toronto Reptors i MLS ekipeToronto FC – putem kupovine 20% Kilmer Sports od Lerija Tanenbauma (Larry Tanenbaum), procenjene na 8,4 milijardi dolara.
Forbes je u oktobru procenio vrednost Reptorsa na 4,1 milijardu dolara, a vrednost Toronto FC-a u februaru na 690 miliona dolara. Iako je MLSE – jedinstvena sportska platforma koja takođe poseduje Skotiabank Arenu – vredna barem 10% više od zbirke njenih pojedinačnih delova, matematika sugeriše da je 2,8 milijardi dolara konzervativna procena.
Uprkos zabrinutosti u vezi sa budućnošću regionalnih sportskih mreža, NHL timovi i dalje ostaju tražena roba. Prosečna vrednost NHL tima porasla je za 29% u odnosu na prošlu godinu, dostižući 1,33 milijardi dolara. Prošle sezone, prihodi (uključujući prihode od izdavanja dvorana za druge događaje) dostigli su prosečno 201 milion dolara, što je 8,6% više nego prethodne sezone.
Los Anđeles Kingsi su, s druge strane, zauzeli četvrto mesto na listi sa vrednošću od dve milijarde dolara, pretekavši Boston Bruinse i Čikago Blekhoukse. Kingsi, u vlasništvu milijardera Filipa Anšuca (Philip Anschutz), koji takođe poseduje Crypto.com Arenu putem svoje kompanije AEG Vorldvajd, nedavno su završili dvofazno renoviranje dvorane koja je usmerena na premijum prostor za imućne navijače iz Los Anđelesa.
Dvorana je takođe domaćin NBA timovima Lejkers i Klipers i postiže najviše cene za svoje lože i klupska sedišta. Prošle sezone, Kingsi su ostvarili prihod od 279 miliona dolara i operativni prihod od 108 miliona dolara, uključujući AEG-ov udeo u novcu od dvorane, što je treći najveći prihod u NHL-u u obe kategorije.
Liga ostaje posebno jaka u Kanadi, gde je hokej religija. Na primer, u novembru je logistički milijarder Majkl Andlauer (Michael Andlauer) prodao svojih 10% udela u Montreal Kanadijensima za 2,3 milijarde dolara, jer je mesec dana ranije kupio Otava Senatore za 950 miliona dolara – drugi najveći iznos ikada plaćen za hokejaški tim. (Mejpl Lifsi su promenili vlasnika za milijardu dolara 2012. godine).
Prodaja Senatora bila je po ceni izračunatoj na osnovu ukupnih prihoda uvećanih 7,4 puta, iako je tim imao drugi najniži prihod u ligi prošle sezone (128 miliona dolara). Dve godine ranije, Pitsburg Pingvinsi, čiji su ekonomski pokazatelji bolji od Senatora, prodali su se za 875 miliona dolara, ili za prihode uvećane 4,7 puta.
Jedna od ključnih oblasti u kojima je liga rasla bila su sponzorstva. Tokom sezone 2022-23, prihod od lokalnih sponzorstava, bez televizijskih prava za lokalne televizije, iznosio je 1,08 milijardi dolara, što je 36% više u poređenju sa sezonom 2018-19. Ove sezone, ta cifra već iznosi 1,14 milijardi dolara.
Nacionalna sponzorstva (ravnomerno podeljena između 32 tima lige) su prošle sezone iznosila 323 miliona dolara (bez televizije), 55% više nego pre četiri godine. Za sezonu 2023-24, NHL ima dogovorena nacionalna sponzorstva vredna 335 miliona dolara.
Jedan od ključnih faktora uspeha lige u sponzorstvima bila je upotreba tehnologije radi povećanja angažovanja navijača putem analitike, sportskog klađenja i interakcije sa navijačima. Pravi primer je pojava digitalno unapređenih kontrolnih tabli (koje se nalaze na okviru oko hokejaške arene) i 3D repriza golova u NHL Blast na Robloksu tokom finala Stenli kupa, kao i novi partnerski odnosi lige sa kompanijama Verajzon, Sportradar, Amazon i Epl.
Uvođenje NHL Edža (NHL Edge) ove sezone predstavlja sledeću fazu razvoja tehnologije praćenja paka i igrača, pružajući publici pristup nekim od istih podataka dostupnih timovima i emiterima.
Kako kaže jedan sportski bankar za Forbes, „liga je odlično obavila posao u povećanju nacionalnih partnera bez uništavanja lokalnih sponzorstava“.
1. Toronto Mejlp Lifs – 2,8 milijardi dolara
Godišnja promena: 40% | Operativni prihod: $127M | Vlasnici: Bel Kanada, Rodžer Coms, Lari Tanenbaum |
2. Njujork Rendžers- 2,65 milijardi dolara
Godišnja promena: 20% | Operativni prihod: $69M | Vlasnik: Medison Skver Garden Sports |
3. Montreal Kanadijens – 2,3 milijarde dolara
Godišnja promena: 24% | Operativni prihod: $99M | Vlasnik: Porodica Molson |
4. Los Anđeles Kings – 2 milijarde dolara
Godišnja promena: 54% | Operativni prihod: $108M | Vlasnik: Filip Anšuc |
5. Boston Bruins – 1,9 milijardi dolara
Godišnja promena: 36% | Operativni prihod: $57M | Vlasnik: Džeremi Džejkobs |
6. Čikago Blekhouks – 1,87 milijardi dolara
Godišnja promena: 25% | Operativni prihod: $96M | Vlasnik: Roki Virc |
7. Edmonton Ojlers – 1,85 milijardi dolara
Godišnja promena: 45% | Operativni prihod: $122M | Vlasnik: Deril Kac |
8. Filadelfija Flajers – 1,65 milijardi dolara
Godišnja promena: 32% | Operativni prihod: $53M | Vlasnik: Komkast |
9. Vašington Kepitals – 1,6 milijardi dolara
Godišnja promena: 33% | Operativni prihod: $74M | Vlasnik: Ted Leonsis |
10. Njujork Ajlenders – 1,55 milijardi dolara
Godišnja promena: 52% | Operativni prihod: $30M | Vlasnici: Džon Ledecki, Skot Malkin |
Majk Ozenijan, novinar Forbes
Džastin Titlbaum, novinar Forbes