Amerika pokušava da stigne konkurenciju u razvoju brzih pruga, Bajden daje osam milijardi dolara

Novac Forbes 16. dec 2023. 16:54
featured image

16. dec 2023. 16:54

Predsednik Džo Bajden opisuje sebe kao zaljubljenika u vozove, vozeći se Amtrakom između Vašingtona i Delavera decenijama dok je bio senator. Sada, kako bi ojačala putnički saobraćaj u SAD-u, njegova administracija dodeljuje više od osam milijardi dolara, uključujući sredstva za dva brza voza u Kaliforniji i Nevadi.

Federalna železnička uprava Ministarstva saobraćaja dodeliće 8,2 milijarde dolara na osnovu Zakona o infrastrukturi iz 2021. kako bi pomogla finansiranju 10 putničkih železničkih projekata širom zemlje.

Među njima su izdvajanje od 3,1 milijardi dolara za Kaliforniju kako bi završili prvih 275 kilometara svog 100 milijardi dolara vrednog sistema brze železnice i tri milijarde dolara za Brajtlajn Vest (Brightline West), brzu liniju od Las Vegasa do predgrađa Los Anđelesa dugu 350 kilometara. Dodatni grantovi poboljšaće prometne putničke koridore u Virdžiniji, Severnoj Karolini i Vašingtonu te modernizovati Junion stanicu u Čikagu.

Sredstva potiču iz Zakona o infrastrukturi iz 2021. i predstavljaju najveću investiciju u putnički saobraćaj u zemlji od stvaranja Amtraka pre pola veka, rekao je koordinator infrastrukture Bele kuće Mič Lendri za Forbes.

„Ovo je neka vrsta prekretnice u istoriji železnica u Sjedinjenim Američkim Državama“, rekao je Lendri. „Kako predsednik često kaže, kada govori o Si Đinpingu i Kini i takmičenju s njima, Sjedinjene Američke Države bi trebalo da imaju svetski poznate brze železnice, a ovo je prilično dobar korak ka tom cilju“.

Japan je svoje brze vozove Šinkasen lansirao pre šest decenija, a brza železnica sada povezuje glavne gradove širom Evrope, Južne Koreje, Tajvana i posebno Kine, koja ima prostrani sistem od gotovo 42.000 kilometara. Nove železničke linije takođe jure Marokom, saudijskom pustinjom i indonežanskim ostrvom Java brzinom od 290 kilometara na sat ili više.

Trenutno je najbrži voz u SAD-u Asela na Amtrakovoj mreži Severoistočnog koridora između Njujorka i Bostona, koji doseže brzinu od 240 kilometara na čas u ograničenim segmentima. (Bajdenova administracija je prošlog meseca najavila 16,4 milijarde dolara sredstava iz Zakona o infrastrukturi kako bi se modernizovale pruge, mostovi i tuneli i omogućili novim bržim vozovima Asela da putuju brzinom do 260 km/h).

Brajtlajn Vest, koji je pokrenuo milijarder Ves Edens (Wes Edens), a već upravlja putničkim vozovima koji povezuju Orlando i Majami, namerava da dostigne brzinu do 320 km/h kroz pustinju kada bude otvoren do 2028.

Kalifornijski sistem, izgrađen uglavnom na izdignutim vijaduktima, planira brzine do 354 km/h u svojoj početnoj koridorskoj zoni Centralne doline koja povezuje gradove Bejkersfild, Fresno i Mersed. Taj segment bi mogao biti otvoren već 2030.

Brajtlajn Vest i Kalifornija planiraju pokretanje svojih vozova na obnovljivu energiju, uglavnom iz solarnih parkova i promovisaće ih kao mnogo zelenije oblike prevoza u poređenju sa vožnjom ili letenjem.

Edens, koji je takođe suvlasnik NBA tima Milvoki Baks i engleskog fudbalskog tima Aston Vila, prikuplja najmanje devet milijardi dolara privatnih sredstava uz federalnu donaciju.

Brajtlajn je saopštio da će izgradnja trase za voz kroz pustinju trajati samo dve godine. Počinje u centralnom Las Vegasu i završava se u Rančo Kukamonga, Kalifornija, sat vremena od centra Los Anđelesa. Međutim, ona će biti povezana s prigradskom železničkom linijom kako bi prevezla ljude u drugi najveći grad SAD.

Ivy Ceballo / Zuma Press / Profimedia

„Nema povratka – Američka revolucija sa brzim vozovima dolazi“, izjavio je Rej La Hud, bivši sekretar SAD za transport i kopredsedavajući Koalicije SAD za brze vozove. „Sa klimatskim nesrećama koje se obrušavaju na nas, vreme je da pokrenemo punom brzinom transformišuće projekte koji čuvaju planetu“.

Edens istražuje i druga mesta za izgradnju brzih pruga, postavljajući ih pored postojećih autoputeva koji povezuju glavne gradove i imaju šine na zemlji kako bi se smanjili troškovi izgradnje. To uključuje sisteme koji povezuju Atlantu i Šarlot, gradove u Teksasu i Los Anđeles i San Dijego. Ipak, Brajtlajn nije objavio planove za sprovođenje tih projekata.

„Ovo je istorijski trenutak koji će poslužiti kao osnova za novu industriju i izuzetan projekat koji će poslužiti kao model širom zemlje“, rekao je Edens na događaju u Las Vegasu.

Da li bi SAD trebalo više da se fokusiraju na javno-privatna partnerstva poput voza od Las Vegasa do južne Kalifornije kako bi izgradila više brzih vozova?

„Ne mislim da je to jedno rešenje za sve. Što se tiče brze železnice, većina, ako ne i sve projekti su državni“, rekao je Lendri. „Brajtlajn u Floridi je uglavnom privatni. Ovaj je stvarno vrsta hibrida“.

Bivši gradonačelnik Nju Orleansa takođe misli da će ovo biti katalizator. Brajtlajn Vest je „projekat koji menja igru jer pokriva sve oblasti“, rekao je Lendri.

„To je javno-privatno partnerstvo koje se brzo gradi. Sindikat rada je glavni deo toga. Ima odlične projekcije u vezi klimatskih promena. Ide stvarno, stvarno brzo. Ljudi će to voleti. I kada ljudi to vide, reći će: ‘Želim više toga'“.

Alan Onsman, novinar Forbes