Autobuska stanica svakim danom sve više nestaje, još nema zahteva za građevinsku dozvolu

Novac Forbes Srbija 13. okt 2024. 08:00
featured image

13. okt 2024. 08:00

Autobuska stanica svakim danom sve više nestaje. Radovi na uklanjanju sada već bivše glavne stanice prilično su odmakli za nešto više od 10 dana. Kako se moglo juče videti, stanične zgrade bliže Karađorđevoj ulici skoro više da i nema. Radnici i tokom vikenda odnose srušene delove.

S druge strane, u Centralnoj evidenciji objedinjene procedure juče nismo našli zahtev za izdavanje građevinske dozvole. Dobijanje ovog dokumenta je osnovni preduslov kako bi započela izgradnja stambeno-poslovnog kompleksa koji će činiti pet zgrada.

I dalje je poslednji dokument rešenje kojim se izdaju lokacijski uslovi za gradnju na ovom prostoru. Oni su izdati početkom jula ove godine.

Šta je potrebno za uklanjanje objekta

Zakon o planiranju i izgradnji predviđa dva moguća načina za uklanjanje objekata.

Jedan je da se realizuje u okviru pripremnih radova za izgradnju novog objekta. Pripremni radovi se izvode na osnovu građevinske dozvole.

„Ako se pripremni radovi odnose na uklanjanje objekta na parceli, obaveza investitora je da nadležnoj službi za katastar nepokretnosti, radi sprovođenja promene dostavi geodetski elaborat o rušenju. Rešenje iz stava 3. ovog člana posebno sadrži obavezu investitora da o uklanjanju objekta na parceli obavesti nadležnog inspektora, koji sačinjava zapisnik i dostavlja ga nadležnoj službi za katastar nepokretnosti, radi sprovođenja promene u katastarskom operatu“, navodi se u članu 137.

Građevinska dozvola, između ostalog, sadrži i podatke o postojećem objektu koji se uklanja radi gradnje.

Autobuska stanica
Uklanjanje otpada; Foto: Forbes Srbija

Drugi način za uklanjanje nekog objekta propisano je članom 168. On navodi da se uklanjanju objekta može pristupiti na osnovu dozvole o uklanjanju.

Uz zahtev za dobijanje ove dozvole se podnosi projekat rušenja sa tehničkom kontrolom. Potrebno je dostaviti i dokaz o svojini na objektu i uslove (ako se radi o objektu čijim rušenjem bi bio ugrožen javni interes).

Postoji i treći način gde lokalna samouprava odobrava uklanjanje nekog objekta. Ali, uslov je da se utvrdi da je usled dotrajalosti ili većih oštećenja ugrožena njegova stabilnost i da predstavlja opasnost za ljude, susedne objekte ili saobraćaj. Pre toga, građevinski inspektor mora da donese rešenje o zabrani korišćenja objekta.

Pogled u katastar

Kada je reč o evidenciji katastra, tu se može videti da je gotovo srušena stanična zgrada bliža Karađorđevoj ulici upisana kao „poslovna zgrada za koju nije utvrđena delatnost“ i da deo objekta ima „odobrenje za gradnju privremenog objekta“. U delu gde su navedeni tereti na objektu, upisano je da je za objekat izdata privremena dozvola, sa rokom važnosti do, ali se ne navodi godina.

I zgrada i zemljište su upisani kao svojina države.

Autobuska stanica
Postavljanje ograde; Foto: Forbes Srbija

Pored rampe odnosno mesta gde su autobusi izlazili iz stanice nalazio se objekat koji je već gotovo srušen. U katastru se za taj objekat navodi da je objekat poslovnih usluga. Parcela je upisana na državu (pravo korišćenja dela ima i Infrastruktura Železnice Srbije, dok je kao tzv. držalac objekta upisana Beogradska autobuska stanica. I za ovaj objekat stoji da je izdata privremena dozvola, ali se ne navodi rok važenja. S druge strane, vidi se zabeležba na parceli iz juna ove godine gde se navodi da je „promena nastala rušenjem objekta“, a druga zabeležba uneta je 2020. za promenu imaoca prava na parceli.

Kada je reč o staničnoj zgradi s desne strane od ulaza za autobuse i koja još nije srušena, ona se prostire na dve parcele. Na jednoj su peroni odnosno natkriveni deo perona. Tu je kao vlasnik zemljišta upisan Grad Beograd. I to je objekat poslovnih usluga za koji je izdata privremena dozvola neupisanog roka važenja.

Na kraju, tu je deo zgrade gde su bili smešteni šalteri za prodaju karata i lokali. Ovaj deo objekta se vodi kao autobuska stanica odnosno njen deo. Kao vlasnik je upisana država i nema nikakvih tereta na objektu. S druge strane, i ovde je reč o objektu za koji je izdata privremena dozvola, a nije upisano do kada važi.

Šta će se graditi

Autobuska stanica
Foto: Forbes Srbija

Kako je Forbes Srbija pisao, Beograd na vodi je iz četvrtog pokušaja uspeo da dobije lokacijske uslove za gradnju na prostoru Beogradske autobuske stanice.

Predviđena je fazna izgradnja pet zgrada i dve garaže, a sve zajedno imaće gotovo 100.000 kvadrata od čega 70.000 iznad zemlje.

U ovim zgradama biće 629 stanova i 26 lokala.

Kako se navodi u lokacijskim uslovima, početak gradnje moraće da sačeka, pre svega, izgradnju odnosno izmenu trasa ili proširenje okolnih ulica, pre svega Karađorđeve. S druge strane, jedan od ključnih uslova, izmeštanje stanice na novu lokaciju već je ispunjen.